Rajavartiolaitos

Kuten jo tuossa mainittiin, alusprojektissa oli ehkä enemmän eri tarpeita silloin kuin lentokalustossa ja ajatkin oli toiset. Toivottavasti tuo ajattelu ja suunnittelu on yhtenäisempää nykyään.

CASA olisi erittäin hyvä lavetti myös Vartiolentolaivueelle ja parannus Dorniereihin tiloissa ja kantavuudessa. Monta muutakin hyvää asiaa tulisi, kuten:
- selvästi suurempi kantokyky ja tilat ohjaamossa sekä operaattoreille, ei painorajoituksia kuten pienissä Dorkuissa
- peräramppi, josta voi ilmapudottaa pelastuslauttoja, NATO-palletteja ja kuljettaa/evakuoida ihmisiä
- CASA voi ottaa aseita (hyi!) kuten kevyttorpedoja
- vastaava kyky operoida pieniltä kentiltä kuten Dorniereilla (lasku 320 m, nousu 670m)
- matkanopeus 100 km/h parempi
- ilmatankkauskyky
- toimintasäde kolminkertainen 6 tonnin kuormalla vs. Dornier
- käyttökustannukset maltilliset
- kyky lentää matalalla ja hiljaa 110 knts nopeudella kuten Dornierit
- Patria huoltaa samoja ilmavaivojen konetyyppejä, joten varaosissa ja huolloissa olisi yhteneväisyyttä sekä sen kautta mahdollisesti saavutettavissa säästöjä

Yksi mahdollinen osasyy koneen koon kasvattamiseen voisi olla myös tarve heittää keikkoja Välimerellä ja Kanarian saarilla. Pidempi toimintasäde ei niilläkään lennoilla varmaan olisi yhtään haitaksi. Tuolla voisi jopa perustella kolmannen koneen hankinnan. Etenkin jos siihen saataisiin EU-rahaa. Rajalla murheena lienevät toisaalta kevyehköt toimintamenot jotka eivät salli oikein minkäänlaista toiminnan paisuttamista.
 
Mielenkiintoinen kysymys tämä että missä määrin Rajan ja PV:n kalustohankkeita voisi mahdollisesti virtaviivaistaa ja hakea synergiaetuja. Yhteistä tehtäväkenttää löytyy kyllä, pääasiassa alueellisen koskemattomuuden valvonnan puolelta. Muistaakseni esim. VL Turva toimi johtoaluksena silloin muutama vuosi takaperin kun Helsingin edustalta etsittiin sukellusvenettä. Mutta RVL:n aluskalustolla on sitten näitä muita tehtäviä kuten öljyntorjunta ja meripelastus, jotka taas eivät PV:lle kuulu mitenkään.
 
Kuten jo tuossa mainittiin, alusprojektissa oli ehkä enemmän eri tarpeita silloin kuin lentokalustossa ja ajatkin oli toiset. Toivottavasti tuo ajattelu ja suunnittelu on yhtenäisempää nykyään.

CASA olisi erittäin hyvä lavetti myös Vartiolentolaivueelle ja parannus Dorniereihin tiloissa ja kantavuudessa. Monta muutakin hyvää asiaa tulisi, kuten:
- selvästi suurempi kantokyky ja tilat ohjaamossa sekä operaattoreille, ei painorajoituksia kuten pienissä Dorkuissa
- peräramppi, josta voi ilmapudottaa pelastuslauttoja, NATO-palletteja ja kuljettaa/evakuoida ihmisiä
- CASA voi ottaa aseita (hyi!) kuten kevyttorpedoja
- vastaava kyky operoida pieniltä kentiltä kuten Dorniereilla (lasku 320 m, nousu 670m)
- matkanopeus 100 km/h parempi
- ilmatankkauskyky
- toimintasäde kolminkertainen 6 tonnin kuormalla vs. Dornier
- käyttökustannukset maltilliset
- kyky lentää matalalla ja hiljaa 110 knts nopeudella kuten Dornierit
- Patria huoltaa samoja ilmavaivojen konetyyppejä, joten varaosissa ja huolloissa olisi yhteneväisyyttä sekä sen kautta mahdollisesti saavutettavissa säästöjä

Ja paljonkos lentokorkeus nousisi. Jolloin voisi nähdä isomman alueen?
 
Suomenlahdella Suomen ja Viron uloimpien saarten/rannikon välinen etäisyys on 35-100 km välillä. 500 m korkeudelta tutkahorisontti 20 m korkeaan maaliin on 110 km. Dornierin matkanopeus on noin 220 solmua eli 400 km/h paikkeilla.

Tarvitseeko lentää 7 tai jopa 9 km korkeudella jotta näkisi riittävän pitkälle? Tilanne ei järisyttävästi muutu vaikka valvottava alue olisi jossain Ahvenanmaan ja Gotlannin välimaastossa

Rajavartiolaitos ei ole varmaankaan hakemassa selkeästi isompaa valvontakonetta eikä siellä taida olla MTOt tai torpedot kovinkaan korkealla vaatimuslistassa.
 
Voisihan Dornier 228:n korvata myös Dornier 228:lla? :LOL:


Jotenkin tuo tuntuu yhtä aikaa sekä tosi hyvältä että tosi huonolta ratkaisulta. o_O
 
Voisihan Dornier 228:n korvata myös Dornier 228:lla? :LOL:


Jotenkin tuo tuntuu yhtä aikaa sekä tosi hyvältä että tosi huonolta ratkaisulta. o_O

Jos kone on palvellut riittävän hyvin niin tuo on varmasti realistinen vaihtoehto. Osan kilkkeistä voisi siirtää suoraan uusiin koneisiin. Hankittiinhan Super Pumaakin toinen kierros lähes 30 vuoden tauon jälkeen. Rajalle hankitaan koeteltuja työkaluja eikä välttämättä sitä uusinta ja hienointa hifistelylaitetta.
 
Hifistely tehdään niillä kilkkeillä jotka asennetaan koneen sisä- tai ulkopuolille.

Se on totta. Dornierien tekniikka on varmasti ajan tasalla. Kilkkeisiin jää enemmän kun ei hienostele kuljettimen kanssa.
 
Hifistely tehdään niillä kilkkeillä jotka asennetaan koneen sisä- tai ulkopuolille.
Sen mitä asiasta olen lukenut niin parin tonnin sisäinen kuorma nykyissä Dorkuissa alkaa olemaan vähän niillä rajoilla. Päivitys lisäsi tekniikan määrää ja painoa jo entisestään aneemisen suorituskyvyn koneeseen ja tilatkin ovat ahtaat. Ei tuota oikein nykypäivänä voi luonnehtia moderniksi merivalvontakoneeksi, kun katselee mitä vaihtoehtoja on tarjolla. Kyllähän sillä öljyläikkiä voidaan havainnoida mutta useampi niistä hommista jotka luettelin CASAn kohdalla jää haaveiksi. Ei mopolla mahdottomia!
 
Sen mitä asiasta olen lukenut niin parin tonnin sisäinen kuorma nykyissä Dorkuissa alkaa olemaan vähän niillä rajoilla. Päivitys lisäsi tekniikan määrää ja painoa jo entisestään aneemisen suorituskyvyn koneeseen ja tilatkin ovat ahtaat. Ei tuota oikein nykypäivänä voi luonnehtia moderniksi merivalvontakoneeksi, kun katselee mitä vaihtoehtoja on tarjolla. Kyllähän sillä öljyläikkiä voidaan havainnoida mutta useampi niistä hommista jotka luettelin CASAn kohdalla jää haaveiksi. Ei mopolla mahdottomia!
Mutta miten suurta osaa niistä ominaisuuksista Raja pystyy oikeasti hyödyntämään? Siis jos Rajan tehtäviä ja budjettia ei rajusti lisätä. Öljyläikkien havainnointi on nykytehtävistä siellä vaativammassa päässä. Ei mopolla mahdottomia, mutta kylänraitilla päristelyyn harrikka on kovin tyyris.
 
Ja prikaati 2035 protokuvissa kärkenä tiedustelulle jne on Rajan joukot.

On niitä tiedustelussa PV:n kokoonpanoissa aina ollut. Itse olin PV:n sissi/tiedustelija. Meillä oli yhteisiä harjoituksia ja koulutusta rajan sissien kanssa. Mulle mm. kerran määrättiin alaisiksi rajajääkäreitä. Ja itse olin rajan luutnantin alainen.

Ja sotaharjoituksessa A2 keltaisen tiedustelukompania muodostettiin sekä PV:n että rajan tiedusteluryhmistä.
 
On niitä tiedustelussa PV:n kokoonpanoissa aina ollut. Itse olin PV:n sissi/tiedustelija. Meillä oli yhteisiä harjoituksia ja koulutusta rajan sissien kanssa. Mulle mm. kerran määrättiin alaisiksi rajajääkäreitä. Ja itse olin rajan luutnantin alainen.

Ja sotaharjoituksessa A2 keltaisen tiedustelukompania muodostettiin sekä PV:n että rajan tiedusteluryhmistä.


"Yhtymän tulee kyetä yhteistoimintaan muiden maavoimien joukkojen, rajavartiolaitoksen joukkojen sekä tärkeimpien meri- ja ilmavoimien joukkojen kanssa osana yhteisoperaatiota. Yhtymän tulee myös kyetä hyödyntämään puolustusvoimien yhteisten suorituskykyjen tuki sekä tilanteen mukaan ottamaan tarvittaessa johtoonsa muita maavoimien joukkoja. Operatiiviselle yhtymälle rakennetaan kyky toimia yhdessä kansainvälisten kumppanien kanssa.


Reunaehtoja yhtymän kehittämiselle asettavat käyttöön saatavat resurssit, maavoimien kehitettävä muu joukkorakenne sekä käyttöön saatavan uuden teknologia kypsyys ja operatiivinen käytettävyys."

Tiedän että PV ja Raja ovat aine tehneet yhteistyötä keskenään. Esim. Rajan lääkintämiehet olivat meidän kanssa samalla lääkinnän kurssilla. En muista kumpi järjesti sissilääkintäleirin tiedustelun ja Rajan lämäreille.

Mutta tuolla kaaviokuvassa, jota en kännykällä saanut tänne tuntuu korostuvan se, että taistelualueella on Rajan kavereita tulenosoituksena tai muulla tarkoituksena.
 
Onks tietoo? Onko Uudenkaupungin työveneen sivuillaa esittelemä RV90 sama asia kuin RV15E? ( kuvassa ). Entä minkähänlainen härpäke hankintailmoituksessa mainittu kalustolautta mahtaa olla?

RV90.jpg
 
@Rannari

Tuollainen uutinen siellä ainakin oli. Vaikuttaisi samalta, mutta tämähän on vain koekappale josta voi syntyä sarjatilaus. Yksi tehtävistä on öljyntorjunta joten varmaan jostain vähän raskaampaan työkäyttöön tarkoitetusta pienestä "lautasta" kyse. Ilmeisesti ei ole mikään perus pikku RIBi joka soveltuu paremmin nopeaan ajoon.
 
Back
Top