Kuten jo tuossa mainittiin, alusprojektissa oli ehkä enemmän eri tarpeita silloin kuin lentokalustossa ja ajatkin oli toiset. Toivottavasti tuo ajattelu ja suunnittelu on yhtenäisempää nykyään.
CASA olisi erittäin hyvä lavetti myös Vartiolentolaivueelle ja parannus Dorniereihin tiloissa ja kantavuudessa. Monta muutakin hyvää asiaa tulisi, kuten:
- selvästi suurempi kantokyky ja tilat ohjaamossa sekä operaattoreille, ei painorajoituksia kuten pienissä Dorkuissa
- peräramppi, josta voi ilmapudottaa pelastuslauttoja, NATO-palletteja ja kuljettaa/evakuoida ihmisiä
- CASA voi ottaa aseita (hyi!) kuten kevyttorpedoja
- vastaava kyky operoida pieniltä kentiltä kuten Dorniereilla (lasku 320 m, nousu 670m)
- matkanopeus 100 km/h parempi
- ilmatankkauskyky
- toimintasäde kolminkertainen 6 tonnin kuormalla vs. Dornier
- käyttökustannukset maltilliset
- kyky lentää matalalla ja hiljaa 110 knts nopeudella kuten Dornierit
- Patria huoltaa samoja ilmavaivojen konetyyppejä, joten varaosissa ja huolloissa olisi yhteneväisyyttä sekä sen kautta mahdollisesti saavutettavissa säästöjä
Yksi mahdollinen osasyy koneen koon kasvattamiseen voisi olla myös tarve heittää keikkoja Välimerellä ja Kanarian saarilla. Pidempi toimintasäde ei niilläkään lennoilla varmaan olisi yhtään haitaksi. Tuolla voisi jopa perustella kolmannen koneen hankinnan. Etenkin jos siihen saataisiin EU-rahaa. Rajalla murheena lienevät toisaalta kevyehköt toimintamenot jotka eivät salli oikein minkäänlaista toiminnan paisuttamista.