Rajavartiolaitos

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MoRsE
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Kiinnostaa jo sen takia paljonko ukkoja ne on suunnitelleet komppanioihin ja pataljoonii n. Kun joissain kirjoissa väitetään että kivääri ukkoja olisi pitänyt sijottaa sodan sattuessa rajajoukoihinkin

Kuvat on täällä
 
Viimeksi muokattu:
Toisaalla käytiin keskustelua valvontalentokoneista ja meripelastuksesta. Tässä juttua Lentopostin sivuilta Dornierien korvaamisesta ym.

Rajavartiolaitoksen tarpeisiin hankitaan todennäköisesti jälleen oma kalusto ja suunnitelmissa on kahden valvontakoneen hankinta.

Varsinaisen sotilasilma-aluksen hankinta yhdessä ilma- tai merivoimien kanssa vaikeuttaisi toimintaa Rajavartiolaitoksen laajalla tehtäväkentällä.
Rajavartiolaitos osallistuu usein toimintaan myös Suomen rajojen ulkopuolella ja sotilasilma-aluksen käyttö vastaavassa toiminnassa oli kankeaa mm. tarvittavien lupamenettylen osalta.


Vartiolentolaivueen Turun lentokoneryhmä on osallistunut vuodesta 1996 lähtien lähes kahteenkymmeneen operaatioon ulkomailla mm. osana EU:n ulkorajavalvontaa. Viimeksi Dornier lähetettiin EU:n rajaturvallisuusvirasto Frontexin operaatioon huhtikuun lopulla.

http://www.lentoposti.fi/uutiset/ra...eet_korvataan_uudella_kalustolla_2020_luvulla

Vanha uutinen vuodelta 2015:

Boeing on esitellyt Merivoimille suorituskykyistä liikesuihkukoneeseen perustuvaa Boeing MSA -merivalvontakonetta. Turun lentokentältä operoitujen esittelylentojen aikana koneen ominaisuuksiin tutustuttiin useissa erilaisissa tehtävissä.

Boeing MSA (Maritime Surveillance Aircraft, N614BA) saapui Helsinki-Vantaalle suoraan Englannista Fairfordin RIAT 2015 -ilmailutapahtumasta 19. heinäkuuta.Vielä saman päivän iltana kone lensi Turkuun, josta käsin sillä operoitiin useita esittelylentoja (alla olevassa kuvassa Boeing MSA nousee ilmaan Englannin Fairfordista ja lähtee kohti Helsinki-Vantaata, josta otsikkokuva).


Boeing_MSA_to"Merivalvontakoneen vierailu Suomessa oli osa Merivoimien pitkän ajan suunnittelun kartoitusta. Emme ole tekemässä hankintaa vaan tutustumme erilaisiin vaihtoehtoihin", kertoi Merivoimien tiedotuspäällikkö Annele Apajakari Lentoposti.fi:lle.

Lentoja operoitiin laajalla alueella eteläisessä Suomessa sekä meri- että maa-alueiden yllä 21. - 23. heinäkuuta. Useilla esittelylennoilla demonstroitiin koneen suorituskykyä erilaisissa tehtävissä.

Merivoimien tehtävänä on Suomen merialueen valvonta ja koskemattomuuden turvaaminen, alueloukkausten torjunta sekä elintärkeiden meriyhteyksien ja meriliikenteen suojaaminen. Suomen monimuotoinen saaristo asettaa valvontaan myös erilaisia haasteita, joten MSA:n soveltuvuutta arvioitiin todennäköisesti myös tältä osin.

SA on järjestelmäarkkitehtuuriltaan lähes vastaava kuin amerikkalaisvalmistajan Boeing 737-800 -matkustajakoneeseen pohjautuva P-8A Poseidon -meritoimintakone.
Se on lisäksi varustettu sukellusveneiden etsintään tarkoitetuilla kuuntelupoijuilla ja aseistettu mm. torpedoilla. Poseidonissa on asekuilu ja siipiripustimet.

Samat suuren Poseidonin elektroniset järjestelmät voitiin asentaa pienempään Challengeriin, koska tavoitteena oli pelkkä valvontakone ilman omaa torjuntakykyä. Liikesuihkukoneeseen perustuva ratkaisu onkin Boeingin mukaan erittäin kustannustehokas väline merivalvontaan sekä maanpäälliseeen etsintään ja tunnistustoimintaan

MSA-merivalvontakoneeseen on asennettu suuri määrä erilaisia sensoreita kuten etsintätutka, elektro-optinen ja infrapunakamera sekä modernit kommunikointijärjestelmät.

Esittelykoneeseensa Boeing asensi Selex Seaspray 7300 -tutkan, joka soveltuu toimintaan niin maa- kuin merialueilla. Näkyvän valon ja lämpökamera ovat rungon alta alas laskettavassa pallomaisessa Star Safire 380 EO/IR -laitekokonaisuudessa.

Boeing_MSA_closeup_1
Lisäksi MSA-demonstraattorissa on elektronisen alueen seurantaan soveltuva järjestelmä. Koneen matkustamossa on kolme identtistä operaattorikonsolia 24 tuuman näytöillä varustettuna.

Boeingin mukaan kokonaisuutta voidaan tarvittaessa räätälöidä kulloisenkin asiakkaan tarpeiden mukaiseksi. Tällaisten pienten merivalvontakoneiden markkinoiksi valmistaja arvelee noin 150 konetta.

http://www.lentoposti.fi/uutiset/me...ppumoderniin_boeing_msa_merivalvontakoneeseen
 
Voisiko Dornierin korvaajaksi soveltua M28? Siitä on olemassa jo sopiva MPA-versio valmiina. Näyttäisi yksinkertaiselta ja toimivalta ratkaisulta ainakin rajan tarpeiden täyttämiseksi.

 
Back
Top