Vene-lehden juttu Merikarhun myynnistä ja Rvl:n myynti-ilmoitus. Ilmoitus annettu 16.10.2019 ja tarjousaikaa annettu 14.11.2019 asti, josta on nyt kulunut reilu kolme kuukautta. Viittaisiko jo kevyesti siihen, ettei ole menossa kaupaksi? Tarjouksessa annettu etusija Itämeren alueen viranomaiskäyttäjälle. Käteismaksu ja kaksi viikkoa aikaa viedä romunsa pois.
Sinänsähän Merikarhu (1994) on 7-8 vuotta uudempi kuin Tursas ja Uisko (1986 ja 1987).
"Preference may be given to operators in the Baltic using the ships in Coast Guard, SAR or oil recovery activities.
Delivery requires payment of the purchase price in full as well as fulfilment of the terms of the sale. The vessel has to be moved from the area of the Border Guard within two weeks from delivery."
Rajavartiolaitoksen nettisivuilla julkaistussa englanninkielisessä ilmoituksessa kerrotaan, että vartiolaiva Merikarhu myydään tarjouskaupalla.
venelehti.fi
Notta miten meni, kun valtio myi Kiislaa & Kurkea? - Nauloiksi meni.
Niiden edeltäjät (Telkkä-luokka) taisi lähteä Englantiin?
Noita ei ole edes annettu Viroon, jossa vielä vanhempaa kalustoa. Mielummin siis nauloiksi, kuin naapurille avuksi?
Koneiden käyttötunneista en tiedä, mutta voisi kuvitella, että jos on jaettu toimintajaksot, niin aika samaa luokkaa pitäisi olla?
Jos näin ei ole, niin on suunniteltu päin pyllyä, tai sitten tarkoituksella ajettu järjestyksessä yksi kerrallaan loppuun?
Kuten jo aiemmin kirjoitin toisessa ketjussa, niin täällä kyllä luovutaan vanhemmista aluksista mielusti. Olivat sitten
jääkykyisiä, tai ei. Sama kuvio, oli sitten RVL, tai PV. Uusia ei kuitenkaan joka oksalla roiku. Ajan henki on, että vanhat ensin pois,
jotta saadaan uusia. Joka kerta yhdestä luopumisen yhteydessä jää aukko.
Sama koskee itseasiassa lähes kaikkea kalustoa. Hullun hommaa näinä päivinä. Jos vanhalla edes hetken pärjäsisi, olisi
sekin parempi, kuin tyhjä käsi. Nyt sitten leikataan virkoja aina samaa linjaa, eikä uusia tule.
Tässä tyly tilannekuva mereltä.