Rajavartiolaitos

En voi olla pohtimatta, voisiko rajaturvallisuuden valvontaa merialueella siirtää enenevässä määrin merivoimille. Nuo isot vartiolaivat ovat niin kalliita runkoja, että tuntuu hölmöltä jättää ne kevyesti varustetuiksi valvonta-aluksiksi. Kannattaisiko sittenkin rakentaa lisää Pohjanmaita? Käyttökulut ovat toki toista luokkaa, mutta samalla ne palvelevat kriisiajan toimintoja paljon paremmin. Rajavartiolaitos voisi operoida jatkossa Turvalla ja pienemmillä partioveneillä sekä miehittämättömillä järjestelmillä, merivoimien tukiessa yhä voimakkaammin suurella aluskalustollaan.

Melkoinen liuta lakeja pitäisi ainakin alkajaisiksi sorvata ihan uuteen uskoon jos passintarkastuksesta lähtien siirrettäisiin rajan tehtäviä armeijalle. Ja Affenanmaa on omanlaisensa murhe. Vartiolaivat ovat myös halpoja kun niitä saa kolme yhden korvetin hinnalla. Öljyntorjuntakalustoa pitää miettiä jne. Paljon liikkuvia osia joskin moni olisi ainakin periaatteessa ihan luonnikkaasti yhdistettävissä..
 
Melkoinen liuta lakeja pitäisi ainakin alkajaisiksi sorvata ihan uuteen uskoon jos passintarkastuksesta lähtien siirrettäisiin rajan tehtäviä armeijalle. Ja Affenanmaa on omanlaisensa murhe. Vartiolaivat ovat myös halpoja kun niitä saa kolme yhden korvetin hinnalla. Öljyntorjuntakalustoa pitää miettiä jne. Paljon liikkuvia osia joskin moni olisi ainakin periaatteessa ihan luonnikkaasti yhdistettävissä..

Minullahan ei ole asiasta mitään käsitystä, mutta kun merivoimien tehtäviin kuuluu kuitenkin alueellisen koskemattomuuden valvonta ja turvaaminen, niin eikö tuossa ole overlappiä? Jos toimivalta on ongelma, niin voi kai merivoimat antaa virka-apua rajavartiolaitokselle kuljettamalla passintarkastajat paikalle? Eli yhteismiehistö, muutama rajamies kyydissä.

Pohjanmailla on miinakantensa. En tiedä, miten iso, mutta kaipa sinne puomia ja keräyssäiliöitäkin tarvittaessa saa.
 
Melkoinen liuta lakeja pitäisi ainakin alkajaisiksi sorvata ihan uuteen uskoon jos passintarkastuksesta lähtien siirrettäisiin rajan tehtäviä armeijalle. Ja Affenanmaa on omanlaisensa murhe. Vartiolaivat ovat myös halpoja kun niitä saa kolme yhden korvetin hinnalla. Öljyntorjuntakalustoa pitää miettiä jne. Paljon liikkuvia osia joskin moni olisi ainakin periaatteessa ihan luonnikkaasti yhdistettävissä..

Näinhän se on. RVL on periaatteessa rauhan ajan rajapoliisi. Mutta kriisi- ja sotatilanteessa laitos taistelee joko osittain tai kokonaan osana PV:tä samaan tapaan kuin viime sodissa.

Off topic: Kautta rantain kuultua, toistaiseksi vahvistamatonta huhua. Vihreä sisäministeri olisi kuulemma ajamassa läpi poliittista ohjausta, jonka mukaan valtion tulee toimia esimerkkinä kun Suomesta tehdään 2030-luvulla hiilineutraalia maata. Tarinan mukaan tähän liittyisi että RVL:ää käsketään jatkossa hankkimaan sähköautoja partiokäyttöön.

Ööh, joo. Mitenhän mahtaa käydä sitten esim. Lapin rajavartioston vastuualueella, jossa niitä lataustolppia mahtanee olla aika harvassa ? :unsure: Jätetään partioautoista rajakoirat pois ja asennetaan tilalle omat aggregaatit ja jauhetaan autoon omat sähköt.
 
Minullahan ei ole asiasta mitään käsitystä, mutta kun merivoimien tehtäviin kuuluu kuitenkin alueellisen koskemattomuuden valvonta ja turvaaminen, niin eikö tuossa ole overlappiä? Jos toimivalta on ongelma, niin voi kai merivoimat antaa virka-apua rajavartiolaitokselle kuljettamalla passintarkastajat paikalle? Eli yhteismiehistö, muutama rajamies kyydissä.

Pohjanmailla on miinakantensa. En tiedä, miten iso, mutta kaipa sinne puomia ja keräyssäiliöitäkin tarvittaessa saa.

Ei tuossa varmaan mitään ratkaisematonta murhetta olisi rajatarkastusten osalta. Lakejakin voi aina viilata. Korvetin käyttötunti saattaa olla hippasen kalliimpi kuin vartiolaivan joten säästö voi jäädä näennäiseksi.

Mitä öljyntorjuntavälineistöön tulee niin ihan puomilla ja säiliöllä ei pärjätä. Aluksen pitää kyetä hinaushommiin ja niissä pitää olla erilaisia kiinteästi asennettuja öljynkeräyshärpäkkeitä. En ole ollenkaan varma että nuo istuisivat nopeakulkuiseen sotalaivaan ihan tuosta vain.
 
Aikoinaan jo kirjoitin, että yhteiskuntamme kannalta melkoista varojen haaskuuta nuo erilliset Merivoimien ja RVL:n alushankinnat.
Tämä siis koskien ulkovartiolaiva Turvaa ja Monitoiminta-alus Louhea.
Yhteisesti suunniteltu alusluokka, joka palvelsi molempia olisi tuonut varmasti säästöjä. Nyt on suht uusina aluksina Louhi ja Turva.
Louhen rahoitukseen käsittääkseni lukeutuu myös SYKE, mutta Turva on täysin rajan hommia.

Molemmille kuitenkin määritelty nuo edellä mainitut öljyntorjuntahommat. Varsinaisia sotalaivoja noista kummastakaan ei saa.
Huoltohommia ja toisella tilannekuvan päivittelyä. Molemmat loistaa merellä, kuin mustikat hangella.
 
Mikäli rahat noihin uusiin ulkovartiolaivoihin löytyvät, mikä olisi toivottavaa, haluaisin kuulla foorumilaisten mielipiteitä siitä, minkälaisia aluksia valtiolle tarvittaisiin.
1.Olisiko helpointa ja halvinta rakentaa Turva Kakkonen ja Kolmonen vai kannattaisiko sittenkin tilata astetta pienemmät, mutta nopeammat ja suorituskykyisemmät vartiolaivat?
2. Miten kriisiajan ja maanpuolustuksen tehtävät pitäisi noissa huomioida: Minkälainen tutka- ja vedenalaisen valvonnan varustus olisi aluksiin paras? Kannattaisiko ”kansitykiksi” ehkä ajatella jotain muuta kuin IT-konekivääriä, nyt kun Sergeit ovat poistuneet / poistumassa riveistä ja esimerkiksi Boforsin 40-millisiä vapautuu lähivuosina Rauma- ja Hämeenmaa-luokalta? Ja haittaisiko alusten tulevia öljyntorjuntatehtäviä se, jos helikopteri/drone-kansi olisi keulan sijaan takana, toisin kuin Turvassa?
3. Ja voisiko ajatella, että ko. alusten kustannuksiin haetaan rahoitusta EU:lta, jos noita kuitenkin jossain määrin tullaan käyttämään Euroopan Unionin yhteisissä operaatiossa?

1) Varmastikin pakollinen ratkaisu. Tuntien maamme, uskon että tulee taas uusi uusi alus-luokka korvaamaan Uiskon ja Tursaan. Merikarhustahan on jo luovuttu.
2) Älä pidätä hengitystäsi. Rajan touhut ovat hyvin kaukana normaalista maanpuolustuksesta. Tuntuu, että hampaaton tiikeri luopuu hiljalleen tekohampaistaankin.
Passintarkastusvirasto olisi osuvampi nimi. Joku valmiusjoukko hat hat-miehineen ei tee vielä koko laitoksesta sotakelpoista organisaatiota. Tämä siis koskien
arkipäivän vahvuutta. Itse ovat itsensä aseista riisuneet noiden aseiden puolelta alusten suhteen.
3) Maaginen taikaseinä! Ehkäpä, jos alukset ovat välimerikelpoisia?
 
Aikoinaan jo kirjoitin, että yhteiskuntamme kannalta melkoista varojen haaskuuta nuo erilliset Merivoimien ja RVL:n alushankinnat.
Tämä siis koskien ulkovartiolaiva Turvaa ja Monitoiminta-alus Louhea.
Yhteisesti suunniteltu alusluokka, joka palvelsi molempia olisi tuonut varmasti säästöjä. Nyt on suht uusina aluksina Louhi ja Turva.
Louhen rahoitukseen käsittääkseni lukeutuu myös SYKE, mutta Turva on täysin rajan hommia.

Molemmille kuitenkin määritelty nuo edellä mainitut öljyntorjuntahommat. Varsinaisia sotalaivoja noista kummastakaan ei saa.
Huoltohommia ja toisella tilannekuvan päivittelyä. Molemmat loistaa merellä, kuin mustikat hangella.

SYKEn on mainittu olleen mukana Turvan suunnittelussa. Rahoitus on tietysti eri asia. Eikö SYKE ole kuitenkin yleensä rahoittajana kaikissa öljyntorjunta-alushankkeissa? Joko koko aluksessa tai sitten pelkässä öljyntorjuntavarustuksen hankinnassa.
 
Vene-lehden juttu Merikarhun myynnistä ja Rvl:n myynti-ilmoitus. Ilmoitus annettu 16.10.2019 ja tarjousaikaa annettu 14.11.2019 asti, josta on nyt kulunut reilu kolme kuukautta. Viittaisiko jo kevyesti siihen, ettei ole menossa kaupaksi? Tarjouksessa annettu etusija Itämeren alueen viranomaiskäyttäjälle. Käteismaksu ja kaksi viikkoa aikaa viedä romunsa pois.
Sinänsähän Merikarhu (1994) on 7-8 vuotta uudempi kuin Tursas ja Uisko (1986 ja 1987).

"Preference may be given to operators in the Baltic using the ships in Coast Guard, SAR or oil recovery activities.

Delivery requires payment of the purchase price in full as well as fulfilment of the terms of the sale. The vessel has to be moved from the area of the Border Guard within two weeks from delivery."



 
Vene-lehden juttu Merikarhun myynnistä ja Rvl:n myynti-ilmoitus. Ilmoitus annettu 16.10.2019 ja tarjousaikaa annettu 14.11.2019 asti, josta on nyt kulunut reilu kolme kuukautta. Viittaisiko jo kevyesti siihen, ettei ole menossa kaupaksi? Tarjouksessa annettu etusija Itämeren alueen viranomaiskäyttäjälle. Käteismaksu ja kaksi viikkoa aikaa viedä romunsa pois.
Sinänsähän Merikarhu (1994) on 7-8 vuotta uudempi kuin Tursas ja Uisko (1986 ja 1987).

Tursas ja Uisko on kuitenkin peruskorjattu matkan varrella (2005-06). Merikarhua ei ole.
 
Vene-lehden juttu Merikarhun myynnistä ja Rvl:n myynti-ilmoitus. Ilmoitus annettu 16.10.2019 ja tarjousaikaa annettu 14.11.2019 asti, josta on nyt kulunut reilu kolme kuukautta. Viittaisiko jo kevyesti siihen, ettei ole menossa kaupaksi? Tarjouksessa annettu etusija Itämeren alueen viranomaiskäyttäjälle. Käteismaksu ja kaksi viikkoa aikaa viedä romunsa pois.
Sinänsähän Merikarhu (1994) on 7-8 vuotta uudempi kuin Tursas ja Uisko (1986 ja 1987).

"Preference may be given to operators in the Baltic using the ships in Coast Guard, SAR or oil recovery activities.

Delivery requires payment of the purchase price in full as well as fulfilment of the terms of the sale. The vessel has to be moved from the area of the Border Guard within two weeks from delivery."





Notta miten meni, kun valtio myi Kiislaa & Kurkea? - Nauloiksi meni.
Niiden edeltäjät (Telkkä-luokka) taisi lähteä Englantiin?
Noita ei ole edes annettu Viroon, jossa vielä vanhempaa kalustoa. Mielummin siis nauloiksi, kuin naapurille avuksi?

Koneiden käyttötunneista en tiedä, mutta voisi kuvitella, että jos on jaettu toimintajaksot, niin aika samaa luokkaa pitäisi olla?
Jos näin ei ole, niin on suunniteltu päin pyllyä, tai sitten tarkoituksella ajettu järjestyksessä yksi kerrallaan loppuun?

Kuten jo aiemmin kirjoitin toisessa ketjussa, niin täällä kyllä luovutaan vanhemmista aluksista mielusti. Olivat sitten
jääkykyisiä, tai ei. Sama kuvio, oli sitten RVL, tai PV. Uusia ei kuitenkaan joka oksalla roiku. Ajan henki on, että vanhat ensin pois,
jotta saadaan uusia. Joka kerta yhdestä luopumisen yhteydessä jää aukko.
Sama koskee itseasiassa lähes kaikkea kalustoa. Hullun hommaa näinä päivinä. Jos vanhalla edes hetken pärjäsisi, olisi
sekin parempi, kuin tyhjä käsi. Nyt sitten leikataan virkoja aina samaa linjaa, eikä uusia tule.

Tässä tyly tilannekuva mereltä.
 
Ja vielä mainitsen kerran, että jo meiltä luovutuista aluksista osa palvelee edelleen uusien lippujensa alla.
Tämä ei ole varmastikaan Merivoimien / Rajavartiolaitoksen tahto. mutta jostain syystä näin eletään?
Onko meillä liikaa rahaa?
 
Tästä rajalle lennokkia? MQ-9B SeaGuardian.

 
Esitetty hinta on ainakin samaa suuruusluokkaa kuin Turvaln noin 100 miljoonaa aikanaan. Maallikkopohjalta olisin ehkä aavistellut numeroa pienempiä aluksia. Mitä aluksen ominaisuuksiin tulee niin ympärivuotisesti toimiva öljyntorjuntakykyinen alus on varmasti jatkossakin lähtökohtana. Muuten jäisi kalustoon ammottava aukko kun Tursas ja Uisko poistuvat.

Kiisla ja Kurki olivat nopeuden ja sutovarustuksen osalta aikanaan vähän sota-alusmaisempia mutteivät mikään menestys ja koko luokka typistyi lopulta kahteen alukseen suunnitellun viiden sijasta. Uskoisin että nykymallilla jatketaan kun alusyksiköiden määräkin kutistuu jatkuvasti. Kolme vartiolaivaa on jo vähän kun yksi joukosta vielä seilaa jossain välimerellä.

Turvalle näkyy tulleen RWS:t komentosillan katolle. Tuskin aseistuksesta tuon enempää kerrotaan vaikka jotain kriisiajan valmiuksia olisikin. Turvan vetenalaisista vehkeistäkään ei ole liikoja kerrottu. Jonkinlainen sonar-varustus aluksissa varmaan on ja tulee olemaan jatkossakin. Poistuvissa aluksissahan on Simradin runkosonarit mallia SS105.

Ilmavalvontatutkat voisi siirtää miinalaivoilta jos tuollainen kyky tarpeelliseksi arvioidaan. Ja se hekokansi tankkausmahdollisuudella korkealla keulassa voi olla ihan järkiratkaisu niin peräkannelle saa asentaa erilaisia käkättimiä tarpeen mukaan.

EU-rahaa voisi varmasti saada. Siksihän sitä rahaa Suomestakin EU:lle maksetaan. Eli osa omista takaisin :D

Hyvä listaus mutta miinoituskyvystä ei ole mainintaa .
Kyllähän uusissa aluksissa täytyisi myös miinojen laskukyky olla kriisiaikaa ajatellen.

Vai unohditko sittenkään, kun sulla olikin tällainen lisäys tuolla tekstissä:
"peräkannelle saa asentaa erilaisia käkättimiä tarpeen mukaan."

(Ja taas päästiin foorumin rakastamaan merimiinoitus aiheeseen)
 
.
Hyvä listaus mutta miinoituskyvystä ei ole mainintaa .
Kyllähän uusissa aluksissa täytyisi myös miinojen laskukyky olla kriisiaikaa ajatellen.

Vai unohditko sittenkään, kun sulla olikin tällainen lisäys tuolla tekstissä:
"peräkannelle saa asentaa erilaisia käkättimiä tarpeen mukaan."

(Ja taas päästiin foorumin rakastamaan merimiinoitus aiheeseen)

Lähes mikä tahansa alus pystyy tarvittaessa laskemaan miinoja manuaalimenetelmällä. Miksipä eivät vartiolaivatkin.
 
Kiinteistöasiaa. Jos ei lisärahaa tai muuta ratkaisua ala löytyä Senaatti-kiinteistön tappovuokriin, niin Raja aikoo ottaa puuttuvat rahat pois rajavalvonnasta koska muuta keinoa RVL:llä ei enää ole.


 
Viimeksi muokattu:
Onko puolustusvoimilla mitään tekniikka osaamista/kykyä itsellään lentolaitteissa, vai ostetaanko kaikki nykyään patrialta?
No on, käytännössä kaikista suurimpia huoltoja lukuunottamatta huollot tehdään laivueiden korjaamoilla Ilmavoimien henkilökunnalla.
 
No on, käytännössä kaikista suurimpia huoltoja lukuunottamatta huollot tehdään laivueiden korjaamoilla Ilmavoimien henkilökunnalla.
Hyvä.

Joskus vain muistaisin lukeneeni Hornetin kohdalla, että vain normaali käyttöhuolto olisi PV.n hommia ja vastaavasti määräaikaishuollot ja korjaukset Patrialla.
No ainahan se on hyvä,kun osaamista on monessa paikkaa.
 
Back
Top