En tiedä, mutta jos Dornierien tehtävänä on mainittu meripelastus, niin se on eriasia kuin valvonta. Miten muuten koneesta on hyötyä pelastamisessa? Johtaminen tapahtuu maalta tai Turvalta ja korkeintaan etsintää voidaan tehdä muuten koneella. USCG ainakin hoitaa C-130 koneista lauttojen tiputtamisia ja olisi se typerää jos Dornier olisi onnettomuuspaikalla ensin sattumalta, eikä voisi kuin odotella apua ja katsoa kun ihmiset hukkuvat ilman mitään mahdollisuutta auttaa.
Jatketaanko jossain muualla? Vaikka Rajan topicissa?
Tilannekuva tulee ensimmäisenä ja oikeastaan ainoana mieleen. Lentokone lähettää elävää kuvaa johtokeskukseen. Näin kopterit voivat keskittyä pelastamiseen. Aika usein taitaa kopteri kyllä ehtiä ensin paikalle koska niillä on päivystykset.
Pelastuslautan pudotuksen osalta tulevat lähinnä mieleen turvallisuuskysymykset käytännön ongelmien ohella. Lautta pitäisi myrskytuulessa pudottaa kahtasataa (?) etenevästä lentokoneesta hyvin krouvilla suuntauksellla hyvin lähelle pelastettavia. Montako kuolonuhria tuossa toiminnassa voidaan hyväksyä kun pelastuslautta väistämättä välillä kilahtaa suoraan pelastettavan kaakeliin? Yrittämällähän tuo ei onnistuisi mutta vahingossa lähes varmasti. Kuolema aktiivisten pelastustoimien takia on kuitenkin aina epätoivottava lopputulema. Kauemmas pudotetulla lautalla taas ei ole mitään arvoa koska eihän ne kohmeiset ihmiset pysty uimaan ja vielä kiipeämään sinne lautalle. Pitäisi mieluummin pudottaa vaikka MOB-vene ja sille miehistö.
En sano etteikö tämä voi olla hyvinkin tärkeä osanen meripelastustoimintaa. En vain itse pysty hahmottamaan käytännön toteutusta.