Rajavartiolaitos

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MoRsE
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
STX sai aika mellevän potin emämaastaan, korealaiset haluavat pitää kiinni telakoistaan huolimatta mistään vapaakauppasopimuksista tms. Vetävät kylmästi kotiappäin.

Onko tämä ko. laiva nyt sitten se Rajan Lippulaiva?
 
Jos korealaiset veronmaksajat ovat maksaneet tukea telakalle, joka rakentaa Suomen rajavartiolaitokselle vartioaluksen.. Se tarkoittaa sitä, että korealaiset veronmaksajat ovat tukeneet Suomen rajavartiolaitoksen vartioaluksen hankintaa. Kelpaa minulle näin suomalaisena.
 
Tups kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Vetävät kylmästi kotiappäin.

Mitähän tämäkin taas tarkoittaa tässä yhteydessä?

No, yritin verrata erilaisia ratkaisuja. Suomitelakkateollisuus ei saanut 50 miljoonaa ja Korea pumppaa eri tietojen mukaan suuruusluokkaa 2000 miljoonaa dollaria telakoihinsa. Ranska teki taannoin samaa, Kanada ja Usa. Seuraan mielenkiinnolla näitä erilaisia ratkaisuja. En väitä, että suomihallitus toimi väärin, minua kiinnostaa ratkaisujen erilaisuus. Suomessa olemme imaisuttaneet jo äidinmaitovastikkeessa käsityksen, että suomivaltio kansoineen tekee aina kaiken oikein, parhaalla mahdollisella tavalla. Ikävä kyllä tuon äidinmaitovastikkeen vaikutus ei kestä hamaan vanhuuteen ja niimpä sitä alkaa epäillä erilaisia ratkaisuja.
 
Mutta ilman muuta pysytään vaan merivartiolaivan spekseissä ja sen rankasta SA-roolista.
 
Tetra kirjoitti:
Jos korealaiset veronmaksajat ovat maksaneet tukea telakalle, joka rakentaa Suomen rajavartiolaitokselle vartioaluksen.. Se tarkoittaa sitä, että korealaiset veronmaksajat ovat tukeneet Suomen rajavartiolaitoksen vartioaluksen hankintaa. Kelpaa minulle näin suomalaisena.

Jos kerran uusi ulkovartiolaiva on rakennettu korealaisten veronmaksajien tuella, niin miksi Suomen valtio maksoi siitä 97 miljoonaa euroa? En edelleenkään ymmärrä, miksi STX:n tukihässäkät ja korealaiset telakkatuet pitää sotkea tähän. Kyseessä on ainakin minun mielestäni normaali kauppa, jossa ostaja (Rajavartiolaitos, omaa sukuaan Suomen valtio) osti myyjältä (STX Finland, korealaiseen perheeseen naitettu, mutta sukujuuret kuitenkin Suomessa) tuotteen (uusi ulkovartiolaiva).
 
Rateko kirjoitti:
18 solmun nopeus on varmaankin katsottu riittäväksi aluksen päätehtävinä ajatellen. Eivät nuo muutkaan ulkovartioalukset (Uisko, Tursas, Merikarhu) sen nopeampia ole. Teknisesti korkeampi huippunopeus olisi aivan varmasti ollut mahdollista nestekaasutekniikallakin (vrt. Viking Linen uusi alus).
Igloja voi kannelta toki ampua, mutta etukannen kopterilaskeutumisalusta saattaa hieman rajoittaa tai hidastaa 57mm keulatykin asentamista. Enkä tiedä miten paljon ylimääräisiä Bofors 57mm MK3:ia Suomella on varastoissa vai luotetaanko kylmästi siihen, että Ruotsi "harmaassa vaiheessa" niitä lainaa/myy...
Eiköhän näitä ole puolustusvoimien supersalaisissa luolastoissa ainakin 0 tykkiä.
 
Merten sheriffi kirjoitti:
Rateko kirjoitti:
18 solmun nopeus on varmaankin katsottu riittäväksi aluksen päätehtävinä ajatellen. Eivät nuo muutkaan ulkovartioalukset (Uisko, Tursas, Merikarhu) sen nopeampia ole. Teknisesti korkeampi huippunopeus olisi aivan varmasti ollut mahdollista nestekaasutekniikallakin (vrt. Viking Linen uusi alus).
Igloja voi kannelta toki ampua, mutta etukannen kopterilaskeutumisalusta saattaa hieman rajoittaa tai hidastaa 57mm keulatykin asentamista. Enkä tiedä miten paljon ylimääräisiä Bofors 57mm MK3:ia Suomella on varastoissa vai luotetaanko kylmästi siihen, että Ruotsi "harmaassa vaiheessa" niitä lainaa/myy...
Eiköhän näitä ole puolustusvoimien supersalaisissa luolastoissa ainakin 0 tykkiä.

Arviosi lienee hyvin lähellä totuutta. Hanko-Nuorgam-luolasto on toisaalta sellainen runsaudensarvi, että ihan varma ei voi olla. Kävi varmaan niin, että tykkejä haluttiin ostaa, mutta Tarja kielsi? :a-rolleyes:

Jos uudemman mallin tykkejä olisi olemassa, niin ne olisi aivan saletisti asennettu miinalaivoille.
 
Kun olin Upiniemessä 1998, niin sotilaspoliisit vannoivat nähneensä luolastossa sukellusveneen. En tosin koskaan nähnyt mitään kallioaukkoa missään päin Porkkalaa.
Mystinen juttu.
 
Joskus viime vuosikymmenellä näin moottoritiellä Hyvinkään kohdalla erikoiskuljetuksen, kyydissä sukellusvene matkalla etelään, keltainen. Ei, en ole syönyt sieniä...
 
FM200 kirjoitti:
Joskus viime vuosikymmenellä näin moottoritiellä Hyvinkään kohdalla erikoiskuljetuksen, kyydissä sukellusvene matkalla etelään, keltainen. Ei, en ole syönyt sieniä...
Uskotaan toki
800px-KultainenTaimen.png

Kultainen taimen, loistava bisnesidea tunkea turistivene mutaveteen :a-rolleyes:
 
Merten sheriffi kirjoitti:
Kun olin Upiniemessä 1998, niin sotilaspoliisit vannoivat nähneensä luolastossa sukellusveneen. En tosin koskaan nähnyt mitään kallioaukkoa missään päin Porkkalaa.
Mystinen juttu.

MiniSuVe. Sellainen siellä oli/on.

Käännös ennen varuskuntaa vasemmalle. Luolaston suu. Ei kovin syvällinen luolasto kylläkään. Löytyy filminauhoilta kun Neuvostoliitto luovutti Porkkalan vuokra-alueen suomalaisille.
 
Tvälups kirjoitti:
Merten sheriffi kirjoitti:
Kun olin Upiniemessä 1998, niin sotilaspoliisit vannoivat nähneensä luolastossa sukellusveneen. En tosin koskaan nähnyt mitään kallioaukkoa missään päin Porkkalaa.
Mystinen juttu.

MiniSuVe. Sellainen siellä oli/on.

Käännös ennen varuskuntaa vasemmalle. Luolaston suu. Ei kovin syvällinen luolasto kylläkään. Löytyy filminauhoilta kun Neuvostoliitto luovutti Porkkalan vuokra-alueen suomalaisille.

Hankittiinhan viranomaiskäyttöön 90-luvulla pienoissukellusvene, joka taisi olla nimeltään Kuutti. Vieläköhän tuo on olemassa?

Tai sitten selitykseksi käy nykyään Forum Marinumissa majaileva Merivoimien taannoin hankkima kahden miehen sukellusskootteri.
 
Nämä spollien näkemät sukellusveneet lienevät olleen ennemminkin Ohio luokan ohjusveneiden kaliberia kuin mitään pienoissukellusveneitä. Täyttä roskaa ja tyypillistä paskapuhetta. Paskaa puhuu Suomen armeijassa alokkaasta kenraalikuntaan saakka.
Aina lippueamiraaliksi asti edennyt silloinen ohjuslaivueen komentaja vastaili kysymyksiini Pansion operatiivisesta keskuksesta seuraavanlaisesti:
Syvälle luolastoon mennään silmäntunnistimen kautta josta hissillä satoja metrejä syvälle. Siellä seinät ovat yhtä näyttöä joissa liikkuu joka ikinen Itämerellä liikennöivä alus.
Nyt menin jo liikaa ohi aiheen. Sorry.
 
Onko kenelläkään tietoa, miten rajan uusi vartiolaiva soveltuu vedenalaiseen valvontaan / sukellusveneentorjuntaan ja minkälaiset sonarit siinä on? Ilmeisesti mitään syvyytettävää kaikumittainta ei Turvassa vakiovarusteena ole, vai olenko väärässä?
 
YLE 9.5.2014 klo 15:16
STX Rauman viimeinen alus luovutettiin tilaajalle
Telakka on jo siirtynyt Rauman kaupungin omistukseen. Viimeiseksi STX Rauman valmistamaksi alukseksi jäi ulkovartiolaiva Turva.

Turva oli viimeinen Rauman telakalla valmistettu alus. Kuva: Antti Laakso / Yle
Viimeinen STX Finlandin Rauman telakan rakentama alus on luovutettu asiakkaalle.

Rajavartiolaitos vastaanotti ulkovartiolaiva Turvan perjantaina. Suomenlahden merivartiostoon kotiutuva laiva seilaa merellä ympäri vuoden.

Turva-alus on 96 metriä pitkä ja 17 metriä leveä. Sitä käytetään muun muassa rajavalvonnassa, meripelastuksessa, ympäristönsuojelussa ja öljyntörjunnassa. Polttoaineena laivassa käytetään nestetytettyä LNG-maakaasua ja dieselöljyä.

Rauman telakka on jo siirtynyt STX:ltä Rauman kaupungin haltuun. Kaupunki osti telakan ja perustaa sinne parhaillaan uutta meriteollisuuspuistoa.
 
Turvan käyttöönotto ei valitettavasti tainnut mennä ihan nk. putkeen. Tosin Rauman telakalle siis järjestyi muutamaksi viikoksi lisätöitä...

YLE 30.5.2014 klo 10:51
L-S: Rajavartiolaitoksen Turvaa korjataan yhä Rauman telakalla
Rajavartiolaitokselle toukokuun alussa luovutettu ulkovartiolaiva Turva on saanut vaurion ja se on yhä Rauman telakalla. Asiasta kertoo Länsi-Suomi-lehti verkkosivuillaan.


Kuva: Antti Laakso / Yle
Rajavartiolaitoksen ulkovartiolaiva Turva on korjattavana Rauman telakalla.

Alus luovutettiin Rajavartiolaitokselle toukuun alussa. Aluksen piti alun perin lähteä telakalta noin viikko sitten, mutta sen tankkiin tuli teknisiä ongelmia, kertoo sanomalehti Länsi-Suomi nettisivuillaan.

Aluksen korjaustyöt on aloitettu maanantaina ja ne kestävät Rajavartiolaitoksen mukaan muutaman viikon.
 
Back
Top