Turva saatiin kuin saatiinkin valmiiksi ja laiva poikkesi myös Helsingissä:
ShipSpotting.com
© Jukka Koskimies
ShipSpotting.com
© Jukka Koskimies
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Siellä on hyvät sporttibaarit katsos missä katsella futista.Turva saatiin kuin saatiinkin valmiiksi ja laiva poikkesi myös Helsingissä:
ShipSpotting.com
© Jukka Koskimies
Komea laiva. Ei enää noloa virkamiesmäistä käytäntöä jossa vaan kotimaisia tekstejä. Ulkosivulla lukee vihdoinkin "Coast Guard", ihan kuten kuuluu.
Jonkinlainen sukellusveneiden kiusaaminen onnistunee myös? Tai miinanraivaaminen?Laivaston puoli itselleni isoa mysteeriä mutta millaisia tehtäviä no rajavartiolaitoksen laivat sodan aikana tekisi? Voisin veikata että miinan lasku ainakin onnistuu?
Rajavartiolaitos innoissaan: Malmille saapuu Ranskasta kaksi ”superpuumaa”
Airbus Helicoptersin valmistama AS332L1e Super Puma -helikopteri sopii hyvin muun muassa meripelastustehtäviin. (KUVA: Rajavartiolaitos)
Uudet Super Pumat korvaavat Malmin kentän vanhat Agusta Bell -kopterit.
Rajavartiolaitos on ottanut vastaan kaksi Airbus Helicoptersin valmistamaa AS332L1e Super Puma -helikopteria.
Tämä tapahtui valmistajan tehtaalla Marignanessa Ranskassa juuri ennen joulua Tuomaanpäivänä.
Uudet helikopterit sijoitetaan Helsinkiin, missä ne korvaavat nykyiset Agusta Bell AB412 -helikopterit.
Suomeen uudet kopterit saapuvat vasta helmikuun lopussa ja maaliskuun lopussa, sillä ohjaajia koulutetaan aluksi Ranskassa, sitten kotimaassa. Päivystys uusilla työkaluilla aloitetaan kesäkuussa.
Uusien kopterien pääasialliset tehtävät ovat meripelastus, rajaturvallisuus, muu pelastus ja sairaankuljetus sekä viranomaisapu.
Sama kopterityyppi on ollut jo vuosia käytössä Rajavartioston Vartiolentolaivueen Turun tukikohdassa. Uusissa koptereissa on kuitenkin täysin uuden sukupolven avioniikka- ja suunnistuslaitteet, lämpökamera, autopilotti, lentomittaristot ja radiolaitteisto.
Vartiolentolaivueen Helsingin tukikohdan suorituskyky ja meripelastuskyky paranevat. Yhden kopterin pelastuskyky nousee 5 henkilöstä 10-15 henkilöön, ja jäänpoistojärjestelmä mahdollistaa toiminnan kaikissa sääoloissa. Koptereissa on täydellinen meripelastusvarustus, kaksi pelastusvinssiä, uuden sukupolven suorituskykyinen lämpökamera, pimeänäkölaitteet sekä kattava ensihoitovarustus.
Samaan aikaan Turussa: tukikohdan ensimmäinen AS332-helikopteri on parhaillaan Ranskassa muutostöissä. Turun kaikki kolme nykyistä AS332-kopteria on päivitetty vastaavaan tasoon kolmessa vuodessa.
Vartiolentolaivueella on kolme tukikohtaa: Helsinki, Turku ja Rovaniemi.
Ennen uusia helikoptereita käytössä oli kahden Dornier-valvontalentokoneen lisäksi kahdeksan meripelastuskopteria (kolme AS332, viisi A/AB412) ja neljä kevyttä (AW119) yksimoottorista Koala-kopteria.
Tuomas Manninen
Jonkinlainen sukellusveneiden kiusaaminen onnistunee myös? Tai miinanraivaaminen?
Kyllä se kyky taitaa aika rajoitettu olla. Kalusto on enemmänkin pohjanluotaamiseen soveltuvaa. Syvyyspomminpudottimet varmaan voidaan kaikkiin asentaa, mutta raketinheittimet? Oliskohan SUTO-raketti huhut peräisin jo edesmenneeltä KIISLA-ajalta? Sehän poikkesi täysin muusta RVL-kalustosta.
Ei ollut pelkkä huhu. Suomen laivasto 1969-2003 kertoo seuraavaa ( ei sanatarkka lainaus ), alkaa sivulta 219
Tykkiveneet aseistettiin 5-putkisilla RBU 1200 -syvyysraketinheittimillä. Ampuma-arvot laskettiin hankalakäyttöisellä ja -huoltoisella Uragan 1B-laskimella. Sen sijaan asejärjestelmä oli tehokas ja siitä muodostui merivoimien sekä rajavartiolaitoksen vartioalusten standardi pitkälle tulevaisuuteen. Tässä puhutaan siis 60-luvulta alkaneesta jaksosta eli pelkästä Kiisla-luokasta ei liene kyse.
Simradin kaikumittaimia hankittiin Helsinki-luokan lisäksi merivoimien rahoituksella myös useisiin rajavartiolaitoksen vartiolaivoihin. Merivoimat varautuivat myös aseistamaan nämä alukset syvyysraketinheittimillä. Yhteistyötä rajavartiolaitóksen kanssa tehtiin myös Super Puma-helikopterien kaikumittainvarustelun toteutuksessa.
Eli on vahva mahdollisuus siihen että muillakin kuin Kiisla-luokalla on ollut valmius sutoraketinheittimen asennukseen. Pitäisi kuitenkin nähdä vaikkapa valokuva aluksen kannesta jotta näkisi onko siellä keulalla pienet neliön muotoiset korokkeet ja pulttiryhmä noille heittimille. Laivastoluettelon mukaan Tursas ja Uisko samoin kuin Merikarhu on varustettu Simradin runkosonarilla.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Martin_Scheinin
Martin Scheinin opiskeli Turussa biologiaa, mutta siirtyi oikeustieteelliseen mentyään mukaan opiskelijapolitiikkaan.[3] Scheinin oli 1970-luvulla SKDL:n enemmistön linjauksia noudattaneen Turun akateemisen sosialistiseuran (TuASS, ks. KOJ) keskeinen toimija.
Oikeustieteilijät...
Miten tämä liittyy aiheeseen?
Miten tämä liittyy aiheeseen?