yle Uutiset Kotimaa 2.8.2013 klo 17:31
Merivartioalukset maalataan jatkossa isänmaallisin värein
STX Finlandin Rauman-telakalla rakennettava uusi ulkovartiolaiva sai tänään kaste- ja vesillelaskutilaisuudessa nimen Turva. Rajavartiosto muuttaa laivojensa värin lähivuosina vihreästä sinivalkoiseksi.
Mistä on kyse?
STX Finlandin Rauman-telakalla laskettiin tänään vesille uusi merivartioalus Turva.
Aluksen valmistaminen on ollut STX Finlandille merkittävä tilaus.
STX Finland toivoo pystyvänsä tekemään lopulliset sopimukset uusista tilauksista lähiviikkoina.
Rajavartiolaitoksen uusi ulkovartiolaiva sai tänään kastetilaisuudessa nimen Turva. Kasteen suoritti sisäministeri Päivi Räsänen.
- Tämän laivan valmistuminen on tärkeää Suomelle, näin varaudumme kasvavan meriliikenteen riskeihin ja ympäristövahinkojen torjuntaan, ministeri Räsänen sanoi.
Telakkayhtiö STX:n Rauman-telakallaan valmistama alus on lähes 100 metriä pitkä ja 17 metriä leveä. Rajavartiolaitos käyttää uutta alusta Suomenlahden vartioinnin lisäksi myös meripelastuksessa ja ympäristönsuojelutehtävissä. Alus on vähäpäästöinen, koska se käyttää polttoaineena dieselöljyn lisäksi nesteytettyä maakaasua.
Rajavartiolaitos kertoo, että jatkossa kaikki Suomen merivartioalukset maalataan sinivalkoisiksi. Vanha vihreä väri hylätään lähivuosina kokonaan.
STX:n tilanne yhä vaikea
Merivartioaluksen rakentaminen on ollut heikosta tilauskannasta kärsivälle STX Finlandille erittäin tärkeä urakka. STX kaipaa edelleen lisää tilauksia.
- Taloustilanne on kriittinen, koska töitä ei ole tarpeeksi. Etsimme töitä joka paikasta, emme anna paidan kuivua, STX Finlandin varatoimitusjohtaja Timo Suistio sanoo.
Valoa tunnelin päässä on näkyvissä, sillä kesällä julkistetut uusien isojen tilausten aiesopimukset ovat konkretisoitumassa.
- Olemme edenneet neuvotteluissa ja uskomme pääsevämme niissä loppuun saakka lähiviikkoina, varatoimitusjohtaja Suistio sanoo.
Sen sijaan perjantaina julkisuuteen tullutta tietoa korealaisen emokonserninsa saamasta lisärahoituksesta STX Finlandin edustajat eivät suostu kommentoimaan.
- Emme tiedä näistä asioista mitään enkä osaa kertoa, mikä merkitys lisärahoituksella olisi STX Finlandille, Suistio toteaa eikä pysty edes vahvistamaan Turun Sanomien tänään kertomaa rahoitusuutista oikeaksi.