Rajavartiolaitos

setämies kirjoitti:
Hande kirjoitti:
Aika merkittävä tapaus tämä uusi ulkovartiolaiva. Se on suurempi, kuin yksikään merivoimien nykyisistä aluksista ja voittaa kaikissa runkomitoissa jopa edesmenneet panssarilaivat. Kansirakenteiden korkeudessa taitaa kyllä aseistuksen ohessa hävitä ja varmaan hyvä niin.

On se sen verran järeä tapaus että raja on pyhyttänyt ihan oman sivustonsa valmistuvalle alukselle:

http://www.raja.fi/uvl10

Sieltä voivat kiinnostuneet seurata laivan valmistumista ja tutkia tarkempia speksejä.

Joku irvileuka voisi puuttua tuohon:
Vko 2: Potkuri odottaa asennustaan | 1.2.2013
Vko 29: Potkuria asennetaan | 19.7.2013
 
TomTom kirjoitti:
Joku irvileuka voisi puuttua tuohon:
Vko 2: Potkuri odottaa asennustaan | 1.2.2013
Vko 29: Potkuria asennetaan | 19.7.2013

No puututaan sitten kun kerran pyydetään. Ensimmäisessä kuvassa on keulaan asennettu poikittaisohjailupotkuri ("keulapotkuri"), joka asennetaan hallissa lohkon kokoomisvaiheessa. Toisessa kuvassa asennetaan perään potkuriakselia, johon on näemmä kiinnitetty valmiiksi myös varsinaisen potkurin napa. Tätä ei käytännössä voi tehdä ennen kuin runko on koottu valmiiksi. Perälohkokin on ollut asennusvalmiina vasta joitain viikkoja aikaisemmin.

Kuvasta puuttuvat lisäksi perän ruoripotkurilaitteet - aluksessahan on kolmen potkurin "hybridipropulsiojärjestelmä", jossa sivuille asennetut Z-vetolaitteet kääntyvät pystyakselinsa ympäri. Suomalainen keksintö tämäkin ja UVL-10 on tältä saralta ensimmäinen laatuaan. Uuteen venäläiseen LK-25-tyypin jäänmurtajaan tulee samanlainen propulsioratkaisu.
 
Katsoin muutamat muistamani jo poistuneet laivaston alukset läpi ja uusi ulkovartiolaiva näyttääkin olevan runkomitoiltaan suurempi, kuin mikään merivoimillamme ollut alus.

Haaste merivoimien suuntaan on heitetty?
 
Oli se pitkä..eikö se saa aseistusta ollenkaan??
 
Hejsan kirjoitti:
Oli se pitkä..eikö se saa aseistusta ollenkaan??

Ei Rajan laivoja ole aseistettu. Sodan sattuessa niihin on kai valmius asentaa jotain marginaalista it-aseistusta yms. Ainakin aiemmin oli.
 
Slammer kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
Oli se pitkä..eikö se saa aseistusta ollenkaan??

Ei Rajan laivoja ole aseistettu. Sodan sattuessa niihin on kai valmius asentaa jotain marginaalista it-aseistusta yms. Ainakin aiemmin oli.

Eikös ainakin joihinkin rajan laivoihin saanut suto aseistusta? Vai muistanko väärin... itkk:n nyt varmaan saa lähestulkoon kaikkeen soutuvenettä isompaan pultattua kiinni.
 
Raveni kirjoitti:
Slammer kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
Oli se pitkä..eikö se saa aseistusta ollenkaan??

Ei Rajan laivoja ole aseistettu. Sodan sattuessa niihin on kai valmius asentaa jotain marginaalista it-aseistusta yms. Ainakin aiemmin oli.

Eikös ainakin joihinkin rajan laivoihin saanut suto aseistusta? Vai muistanko väärin... itkk:n nyt varmaan saa lähestulkoon kaikkeen soutuvenettä isompaan pultattua kiinni.

Muistelet oikein
 
ITKK ja KäsiSP:t löytyy aluksilta (UVL*) kaiken aikaa.

*Merikarhu, Uisko ja Tursas

Varastoitu aseistus:
- SP-pudottimet 2x4 (peräkansi)
- 23LT80 x2 (tykkikansi ja yläkansi) vaihtoehtona myös 40LT58B ja 23LT77
- SRH1200 x2 (keula)
 
Eikös tähän uuteen tule myös TRS-3D ilma/pintavalvontatutka siiis sama mikä on Haminassa ja Hämeenmaassa.

http://www.cassidian.com/en_US/web/guest/Finnish%20Border%20Guard%20Patrol%20Vessel%20with%20Naval%20Radar
 
peelo kirjoitti:
Eikös tähän uuteen tule myös TRS-3D ilma/pintavalvontatutka siiis sama mikä on Haminassa ja Hämeenmaassa.

http://www.cassidian.com/en_US/web/guest/Finnish%20Border%20Guard%20Patrol%20Vessel%20with%20Naval%20Radar

Valvontakyvyssä tosian löytyy, todennäköisesti myös vetenalaisia vehkeitä vastaan.
 
yle Uutiset Kotimaa 2.8.2013 klo 17:31
Merivartioalukset maalataan jatkossa isänmaallisin värein

STX Finlandin Rauman-telakalla rakennettava uusi ulkovartiolaiva sai tänään kaste- ja vesillelaskutilaisuudessa nimen Turva. Rajavartiosto muuttaa laivojensa värin lähivuosina vihreästä sinivalkoiseksi.

Mistä on kyse?

STX Finlandin Rauman-telakalla laskettiin tänään vesille uusi merivartioalus Turva.
Aluksen valmistaminen on ollut STX Finlandille merkittävä tilaus.
STX Finland toivoo pystyvänsä tekemään lopulliset sopimukset uusista tilauksista lähiviikkoina.

Rajavartiolaitoksen uusi ulkovartiolaiva sai tänään kastetilaisuudessa nimen Turva. Kasteen suoritti sisäministeri Päivi Räsänen.

- Tämän laivan valmistuminen on tärkeää Suomelle, näin varaudumme kasvavan meriliikenteen riskeihin ja ympäristövahinkojen torjuntaan, ministeri Räsänen sanoi.

Telakkayhtiö STX:n Rauman-telakallaan valmistama alus on lähes 100 metriä pitkä ja 17 metriä leveä. Rajavartiolaitos käyttää uutta alusta Suomenlahden vartioinnin lisäksi myös meripelastuksessa ja ympäristönsuojelutehtävissä. Alus on vähäpäästöinen, koska se käyttää polttoaineena dieselöljyn lisäksi nesteytettyä maakaasua.

Rajavartiolaitos kertoo, että jatkossa kaikki Suomen merivartioalukset maalataan sinivalkoisiksi. Vanha vihreä väri hylätään lähivuosina kokonaan.

STX:n tilanne yhä vaikea

Merivartioaluksen rakentaminen on ollut heikosta tilauskannasta kärsivälle STX Finlandille erittäin tärkeä urakka. STX kaipaa edelleen lisää tilauksia.

- Taloustilanne on kriittinen, koska töitä ei ole tarpeeksi. Etsimme töitä joka paikasta, emme anna paidan kuivua, STX Finlandin varatoimitusjohtaja Timo Suistio sanoo.

Valoa tunnelin päässä on näkyvissä, sillä kesällä julkistetut uusien isojen tilausten aiesopimukset ovat konkretisoitumassa.

- Olemme edenneet neuvotteluissa ja uskomme pääsevämme niissä loppuun saakka lähiviikkoina, varatoimitusjohtaja Suistio sanoo.

Sen sijaan perjantaina julkisuuteen tullutta tietoa korealaisen emokonserninsa saamasta lisärahoituksesta STX Finlandin edustajat eivät suostu kommentoimaan.

- Emme tiedä näistä asioista mitään enkä osaa kertoa, mikä merkitys lisärahoituksella olisi STX Finlandille, Suistio toteaa eikä pysty edes vahvistamaan Turun Sanomien tänään kertomaa rahoitusuutista oikeaksi.
 
Osaako joku sanoa, miksi nopeus on vain 18 solmua? Johtuuko käytetystä polttoaineesta? Eihän toki ole kyse sota-aluksesta, mutta silti. Ruotsinlaivatkin liikkuvat nopeammin. Kuinka nopeasti voitaisiin asentaa esim. Bofors MkIII 57mm tykki harmaassa vaiheessa, tai jotain muuta? Voisiko teoriassa ajaa NASAMS- laukaisulaitteen takakannelle ja ajaa Helsingistä etelään passiin? Taitaisi olla liian helppo maali. Voidaanko Igloja ampua laivojen kannelta?
 
Pracharat kirjoitti:
Osaako joku sanoa, miksi nopeus on vain 18 solmua? Johtuuko käytetystä polttoaineesta? Eihän toki ole kyse sota-aluksesta, mutta silti. Ruotsinlaivatkin liikkuvat nopeammin. Kuinka nopeasti voitaisiin asentaa esim. Bofors MkIII 57mm tykki harmaassa vaiheessa, tai jotain muuta? Voisiko teoriassa ajaa NASAMS- laukaisulaitteen takakannelle ja ajaa Helsingistä etelään passiin? Taitaisi olla liian helppo maali. Voidaanko Igloja ampua laivojen kannelta?

18 solmuun nopeus on varmaankin katsottu riittäväksi aluksen päätehtävinä ajatellen. Tehokkaampia nestekaasumoottoreita löytyy eli korkeampi nopeus olisi ollut aivan varmasti teknisesti mahdollista. Eivät nuo muut ulkovartiolaivat (Merikarhu, Tursas, Uisko) sen nopeampia ole. Igloja voi toki kannelta ampua, mutta tuo etukannen kopterialusta voi hieman rajoittaa / hidastaa 57 mm keulatykin asentamista. En tosin tiedä kuinka monta ylimääräistä Bofors 57mm mk3:sta Suomella varastossa on vai luotetaanko vain siihen, että harmaassa vaiheessa Ruotsi niitä avokätisesti lainaa/lahjoittaa/myy...
 
18 solmun nopeus on varmaankin katsottu riittäväksi aluksen päätehtävinä ajatellen. Eivät nuo muutkaan ulkovartioalukset (Uisko, Tursas, Merikarhu) sen nopeampia ole. Teknisesti korkeampi huippunopeus olisi aivan varmasti ollut mahdollista nestekaasutekniikallakin (vrt. Viking Linen uusi alus).
Igloja voi kannelta toki ampua, mutta etukannen kopterilaskeutumisalusta saattaa hieman rajoittaa tai hidastaa 57mm keulatykin asentamista. Enkä tiedä miten paljon ylimääräisiä Bofors 57mm MK3:ia Suomella on varastoissa vai luotetaanko kylmästi siihen, että Ruotsi "harmaassa vaiheessa" niitä lainaa/myy...
 
Tuota juuri tarkoitin. HEKO-kenttä estää tykin asennuksen? Jenkeillä näyttää olevan Coast Guardilla tykki silti. Miksi ei tehty alusta, jossa hekokansi takana ja tykki edessä?
Edellisen presidentin peruja. Raja on pelkkä kerjäläisten ja epämääräisten porukoiden haalija.
 
Pracharat kirjoitti:
Tuota juuri tarkoitin. HEKO-kenttä estää tykin asennuksen? Jenkeillä näyttää olevan Coast Guardilla tykki silti. Miksi ei tehty alusta, jossa hekokansi takana ja tykki edessä?
Edellisen presidentin peruja. Raja on pelkkä kerjäläisten ja epämääräisten porukoiden haalija.

Hah :lanssi:a eiköhän toi oo ihan rajan oma ratkaisu,saadaan takakannelle öljypuomeja ym roinaa.
 
Huippunopeuden sijaan on tärkeämpää, että alus pystyy ylläpitämään tuota 18 solmun risteilynopeutta hieman kovemmassa kelissä. Olettaisin, että runko on suunniteltu merikelpoisuuden, ei huippunopeuden ehdoilla. Lisäksi aluksen pitää pystyä kulkemaan myös jäissä. Kaasukäytöllä ei ole merkitystä tässä suhteessa polttoainekapasiteettia lukuun ottamatta.

Kun verrataan uutta ulkovartiolaivaa "ruotsinlaivoihin", niin kannattaa pitää mielessä, että esimerkiksi Tallinkin pika-aluksissa on viisinkertainen propulsioteho Turvaan verrattuna.

edit: Mitä Jenkkien rannikkovartiostoon tulee, niin X-bow'lla varustettu alus on ehdolla uudeksi kutteriksi:

http://vigorindustrial.com/opc
 
Hande kirjoitti:
Pracharat kirjoitti:
Miksi ei tehty alusta, jossa hekokansi takana ja tykki edessä?
Edellisen presidentin peruja.

Juu, Tarja määräsi hekokannen siirrettäväksi takaa eteen :lanssi:

Ei, Tarja halusi hekokannen paikaksi takakannen, mutta Tuomioja ja Heinäluoma olivat toista mieltä. Ja hekokansi tuli eteen. Samalla päätettin, että Rajan wc-istuinten renkaan väri on oltava ruposen ruskea.
 
Back
Top