Rajavartiolaitos

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MoRsE
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Vanhanmallinen kuplawolkkari oli ihan oikeasti suhteellisen maastokelpoinen värkki

Juu. Korkea maavara ja tasainen pohja. Kulkee hyvin paksussakin lumessa, kun pitää vauhtia.
Paino vetävillä renkailla.

Kübelwagenhan oli pohjalevyltään kupla. Ainut ero alennusvaihteet takapyörännavoissa. Ja korotettu maavara.

Ja kuplasta ihan omaa kokemusta. Mulla on -65 stanu. On ollut jo lie 23 vuotta. 90-luvulla ajelin välillä talvellakin. Se kyky kulkea paksussa lumessa, kun vaan piti vauhtia oli kyllä hauska.
Kupla välillä liukuu tasaisella pohjallaan kuin pulkka. ;)
 
OT: Kuplaahan mainostettiin aikoinaan kysymyksellä:
”Millä aura-auton kuljettaja menee töihin?”
3b9a7d13e0756f95e3d12dc93dffd0a3.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Nyt en mene vannomaan mutta eikös Kuplassa ole myös hiukan isommat (läpimitaltaan) renkaat kuin autoissa yleensä?
 
Ladasta en osaa sen tarkemmin sanoa, mutta Mosset taisivat ilmaantua viimeistään 70-luvun alkupuolella.

Joo, muistelen, että Ladat tulivat jo ennen -80 vaihdetta. Ladahan ei ollut edes huono syrjäseutujen ajoneuvo, se oli aikansa ihan kohtuullinen ajokki. Lämmin, luotettavahko, hyvä käynnistymään jne. Ei ne -70-luvun perusautot muutenkaan paljon sen kummempia olleet. Liekö ollut sitten RVLn edustuskäytössä Volga.:) No, taisi sentään olla jo varhain Saab 99:t. Kaurismäkimallin Volgahan oli legendaarinen samettipenkeillään ja kolministuttavine etupenkkeineen. Hervoton katseenkääntäjä vielä kasarin puolivälissä.....ystävälläni oli sellainen ja olihan se rouheeta mennä esim. kisapaikalle Volgalla. Tai ajaa se Kimmelin eteen parkkiin.:)
 
Ladasta en osaa sen tarkemmin sanoa, mutta Mosset taisivat ilmaantua viimeistään 70-luvun alkupuolella.
Käsittääkseni Lada tuli Suomeen heti 70-luvun alussa. Meillä oli muistaakseni vuoden 1976 mallia ollut 1200S. 70-luvun alun valokuvissa vilahtelee sinapinkeltainen/mustakattoinen Mossen Elite ja 60-luvulla on päristelty pyöreälinjaisella Warrella.
 
Nyt en mene vannomaan mutta eikös Kuplassa ole myös hiukan isommat (läpimitaltaan) renkaat kuin autoissa yleensä?

Oman aikansa isopyöräinen auto. Siksikin se oli sorateillä hyvä. Ja talvella kapeat renkaat olivat lumisilla teillä hyvät.
 
Käsittääkseni Lada tuli Suomeen heti 70-luvun alussa. Meillä oli muistaakseni vuoden 1976 mallia ollut 1200S. 70-luvun alun valokuvissa vilahtelee sinapinkeltainen/mustakattoinen Mossen Elite ja 60-luvulla on päristelty pyöreälinjaisella Warrella.

Meidän perhe köryytti englantilaisilla, sitten tuli japseja ja lopulta voortit ja saabit. Olin pikkunaskali, kun matkattiin Austin Minillä, sitten oli joku vähän isompi Morris. Luukkaan sähköt pitivät ukon virkeänä.:)
 
Jos en nyt ihan väärässä ole, niin ensimmäiset ihan oikeat maastoautot (Toyota Land Cruiser ?) tulivat myöhään. Vasta 80-luvun lopulla tai ihan 90-luvun alussa. Mönkijät tulivat 90-luvulla. Oli ihan tavallista että auto oli sijoitettu rajakomppanian komentopaikalle. Rajavartioasemalla saattoi hyvässä lykyssä olla moottoripyörä tai moottorikelkka. Muuten liikuttiin jalkaisin ja talvisin hiihdettiin.
 
Meidän perhe köryytti englantilaisilla, sitten tuli japseja ja lopulta voortit ja saabit. Olin pikkunaskali, kun matkattiin Austin Minillä, sitten oli joku vähän isompi Morris. Luukkaan sähköt pitivät ukon virkeänä.:)
Ainakin Morris Marina ja Austin Allegro olivat ikimuistoisia menopelejä
 
Sitä en tiedä mitä autoja vanhemmilla oli ennen syntymääni mutta kun synnyin niin Ford Anglia. Sen jälkeen parikin Kuplaa. Sen jälkeen pari Ladaa (jota ajelin kun kortti oli saatu 80-luvulla). Kaverit kustsui sitä Ladillac.
 
Joo, muistelen, että Ladat tulivat jo ennen -80 vaihdetta. Ladahan ei ollut edes huono syrjäseutujen ajoneuvo, se oli aikansa ihan kohtuullinen ajokki. Lämmin, luotettavahko, hyvä käynnistymään jne. Ei ne -70-luvun perusautot muutenkaan paljon sen kummempia olleet. Liekö ollut sitten RVLn edustuskäytössä Volga.:) No, taisi sentään olla jo varhain Saab 99:t. Kaurismäkimallin Volgahan oli legendaarinen samettipenkeillään ja kolministuttavine etupenkkeineen. Hervoton katseenkääntäjä vielä kasarin puolivälissä.....ystävälläni oli sellainen ja olihan se rouheeta mennä esim. kisapaikalle Volgalla. Tai ajaa se Kimmelin eteen parkkiin.:)

Onko Kimmel se Joensuun kulttuurikeskus?
 
Millaisia maastoautoja Rajalla on ollut menneinä vuosina? Ömia ajokokemuksia 1970-80-lukujen vaihteesta valtion siviilipuolelta Jeep Wagoneer ja Cherokee, molemmat bensakoneella, Toyota Land Cruiser BJ-45 dieselinä. Metsähallitus osti noina aikoina Wagoneeria Valmetin dieselillä ja Ford Transitia Suomessa asennetulla nelivedolla.
 
Back
Top