Rajavartiolaitos

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MoRsE
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Eiköhän sen sinne saisi mahtumaan. Vähän voisi olla etupainoinen, mutta ei kai se niin justiinsa ole, kun vaan pinnalla pysyy. Takakannelle voi vielä lisätä Buk-ohjukset vastapainoksi ja muutaman Sergein. Varmasti ollaan jo tällaista käyttöä mietitty Merivartioston aluksille, kun ovat sotasuunnitelmia tehneet.

Stena voisi vielä valaa autokannelle 2 kpl. T-72M vaunuja
 
Niin, isompi kone on joustavampi, niillä voidaan kv-kuukkeloida enemmän tai ihan vain SA-tehtäviä miettien lentää pidempi valvontalento Selkämeren yläpuolella. Isompaan koneeseen voidaan myös toivetilanteessa integroida enemmän aseistusta ja muuta varustusta - jopa täysiveriseksi SUTO-koneeksi asti. Diamond DA-42:lla tämä ei onnistu. EW-varustuksen keventyessä Rajan koneisiin voinee asentaa myös ihan hyödyllisen ELINT-kapasiteetin.

Puolustusvoimien kuljetuskyky on tällä kaksi CN-295:ttä. Jos siihen tulisi lisäksi 2 CN-295/ttä tai ATR-72:ta jolla voisi kuljetella passintarkastajia jonkun verran olisi kyse ihan kivasta lisästä.

Tai sitten runkoon kiinni minigunia ja sisälle operaattoreille mahollisuus ampua kymmenellä minigunilla maastoon
 
ATR-kokoluokan kone kykenee siirtymään itsenäisesti uuteen tukikohtaan. Mukaan mahtuu pari mekaanikkoa, vaihtomiehistö, muutama seurustelu-upseeri ja tarvittavat huolto- ja tehtävälaitteistot pl. lentopolttoaine. Tämä on mielestäni tärkein käyttö suuremmalle kuljetuskapasiteetille.

Nipotus
CN-235 koneesta kehitettiin isompi versio, jonka tyyppinimi on C-295. Siitä on Suomessakin käytössä oleva perusversio C-295M, uudempi wingleteillä varustettu versio C-295W sekä tehtäväkohtaisilla varustuksilla varustettuja erikoisversioita.

CN-295 on wikin mukaan Indonesiassa tehty variantti samasta koneesta, mutta en kyllä muualla ole törmännyt CN-kirjaimiin -295:n kanssa.
/Nipotus
 
CN-235 koneesta kehitettiin isompi versio, jonka tyyppinimi on C-295. Siitä on Suomessakin käytössä oleva perusversio C-295M, uudempi wingleteillä varustettu versio C-295W sekä tehtäväkohtaisilla varustuksilla varustettuja erikoisversioita.
Onkos noi ostooptiot vielä saatavilla? Niitä oli vissiin 5 kappaletta
 
Onkos noi ostooptiot vielä saatavilla? Niitä oli vissiin 5 kappaletta
En muista nähneeni uutisoinnissa mainintaa optioiden voimassaoloajasta. Hyvin harvoin optioita kuitenkaan kymmeniksi vuosiksi myönnetään.

Onko tällä väliä? Jos Ilmavoimat toteaa että on tarve hankkia lisää kuljetuskoneita niin niitä hankitaan. Jos on valmiiksi neuvoteltu sopimus ("optio") olemassa niin käytetään sitä, jossei niin käydään hankintaneuvottelut alusta loppuun. Jos valmiiksi neuvoteltu optio on huono niin neuvotellaan uusi.
 
Äkkiseltään tulee mieleen esim merivartioiden siirrot A-maalle...
Eiköhän todellisuus ole vähän tylsempää.

Äkkilähtö Välimerelle pakolaisia pelastamaan,on varmaan todennäköisin ja se suunniteltu tehtävä. Siellähän se Dornierikin aikaa vietti.
 
Ylen mukaan rajavartiolaitoksen uutta rannikkovartiovenettä testataan parhaillaan Vallgrundin merivartioasemalla Mustasaaressa.
Vene on alumiinirunkoinen ja sen pitäisi pystyä murtamaan 40 cm paksua jäätä. Sitä ei kerrota mitä tahtia alumiini kuluu tuossa käytössä, eikä sitä miksi kyseiseen tarkoitukseen tehtyyn veneeseen ei ole tehty teräsrunkoa.
 
Ylen mukaan rajavartiolaitoksen uutta rannikkovartiovenettä testataan parhaillaan Vallgrundin merivartioasemalla Mustasaaressa.
Vene on alumiinirunkoinen ja sen pitäisi pystyä murtamaan 40 cm paksua jäätä. Sitä ei kerrota mitä tahtia alumiini kuluu tuossa käytössä, eikä sitä miksi kyseiseen tarkoitukseen tehtyyn veneeseen ei ole tehty teräsrunkoa.
Joskus aikaisemmin puhuttiin 10-20cm paksusta jäästä. Muistan ihmetelleeni termiä "jäävahvistettu alumiini".
 
Syyllinen kun löytyisi niin saisi minun puolesta pätkiä tyyppiä kunnolla turpiin. :mad:

Tämän tapauksen johdosta kopterin lentomekaanikko joutui käymään silmälääkärissä kun silmät alkoivat oireilla.
Paha juttu noi lasereilla osoittelut.
 
Olen joskus vahingossa itseäni osoittanut laserosoittimella silmään peilin kautta. Ei tee toista kertaa mieli.
 
Syyllinen kun löytyisi niin saisi minun puolesta pätkiä tyyppiä kunnolla turpiin. :mad:

Arkipäivää Ruotsissa poliisikoptereilla. Tuota touhua on käytännössä mahdoton estää. Kiinan paska kaupoista noita tulee läpi jatkuvasti.
Muutama vuosi sitten Super Puman miehistö hesassa onnistui paikallistamaan laserääliön parvekkeen tarkkuudella. Kopteri jäi pörräämään yläpuolelle siihen asti, että miekkataksi haki kusipään koppiin.
 
Arkipäivää Ruotsissa poliisikoptereilla. Tuota touhua on käytännössä mahdoton estää. Kiinan paska kaupoista noita tulee läpi jatkuvasti.
Muutama vuosi sitten Super Puman miehistö hesassa onnistui paikallistamaan laserääliön parvekkeen tarkkuudella. Kopteri jäi pörräämään yläpuolelle siihen asti, että miekkataksi haki kusipään koppiin.
Koptereihin Minigunit ja automaationa aina pari kolme viiden sekunnin sarjaa laserin suuntaan?
 
Back
Top