Rajavartiolaitos

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MoRsE
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Nokitan halvemmilla laseilla, esim:
https://kilt.fi/tarvikkeet/laserturvallisuus/lasersuojalasit/

Laserhäirintä​

Laserhäirintä on noussut otsikoihin helposti saatavien tehokkaiden laserosoittimien väärinkäytön vuoksi. Lasersäteellä häiritään niin ammattiliikennettä tien päällä kuin lentäjiä. Toimitamme lasersuojalaseja myös ammattiliikenteen käyttöön.

On myös malleja ilmailukäyttöön, nuo päässä ergonomia ja näkyvyys kärsii hieman, joten ei käytetä jatkuvasti.
 
Nokitan halvemmilla laseilla, esim:
https://kilt.fi/tarvikkeet/laserturvallisuus/lasersuojalasit/


On myös malleja ilmailukäyttöön, nuo päässä ergonomia ja näkyvyys kärsii hieman, joten ei käytetä jatkuvasti.
Tuollaisten suojalasien luulisi yleistyvän kun tämän kuun aikanakin näitä tapauksia on ollut. Ja jutun tekstin mukaan laserhyökkäyksiä on vuosittain tuhansia.


ps. en omista itse VR-laseja
 
Ehkä tämä kuuluu tähän ketjuun?

Rajan Dornier-porukalla lienee jo puoliheijari ajatuksesta, että tuollainen lottovoitto kohtaisi.

Pessimisti saattaisi peljätä Viron tapaan King Airiin kapsahtamista.

En ymmärrä miten tuo voisi olla realistista kun MVX:n hankintabudjetiksi kerrotaan 60 milliä (vaikka se on vain 2 kpl). Samaan aikaan Kanadan 16 kpl maksaa miljardiluokkaa. Tosin sisältäen ylläpidon.
Kanadan ja Airbusin välisen sopimuksen alustava hinta on 2,4 miljardia Kanadan dollaria, joka kattaa ensimmäiset 11 vuotta vuoteen 2027 saakka. Kustannukset kattavat ensimmäiset kuusi vuotta hankinnasta sekä niitä seuraavan viiden vuoden tukipalvelut.

No, jos jakaisi 8:lla niin se olisi 300 miljoonaa. 300-60 olisi kuitenkin 240 ja /60 tarkoittaisi, että 4x hankintahinta menisi 11 vuodessa Kanadan logiikalla. Mikä on liikaa. Sillä 2-3x voisi odottaa menevän koko elinkaaren aikana vrt. hankintahintaan.

Eli ettei vain Lentoposti haihattelisi?

Verrokkeja: Dragon Shield + C-295 112 miljoonaa

Tosin täällä ne maksoi 2006 vähän yli 45 milliä molemmat.

Viimeisin antaa mahdollsuuden teoriassa. Mutta luulisi, että Casan hinta on inflatoitunut sotilasteknologian yleisen hintakehityksen puolesta noin 60:iin ja sitten ne Seasprayt sun muu varustelu maksaa sievoisesti päälle.
 
Viimeksi muokattu:
Rajan Dornier-porukalla lienee jo puoliheijari ajatuksesta, että tuollainen lottovoitto kohtaisi.

Pessimisti saattaisi peljätä Viron tapaan King Airiin kapsahtamista.

En ymmärrä miten tuo voisi olla realistista kun MVX:n hankintabudjetiksi kerrotaan 60 milliä (vaikka se on vain 2 kpl). Samaan aikaan Kanadan 16 kpl maksaa miljardiluokkaa. Tosin sisältäen ylläpidon.


No, jos jakaisi 8:lla niin se olisi 300 miljoonaa. 300-60 olisi kuitenkin 240 ja /60 tarkoittaisi, että 4x hankintahinta menisi 11 vuodessa Kanadan logiikalla. Mikä on liikaa. Sillä 2-3x voisi odottaa menevän koko elinkaaren aikana vrt. hankintahintaan.

Eli ettei vain Lentoposti haihattelisi?
Täysin mahdollista. Ehkä kyseessä on muuten vaan -koelento niin kuin jutussakin sanotaan. Ja voihan olla että tarjolla olevia kaluja haarukoidaan kaluja vähän laajemmalti.

King Air tms. budjettiratkaisu olisi joka tapauksessa erikoinen lopputulema kun tavoitteeksi on asetettu selkeä askel ylös Dornierista.

Mitä budjettien vertailuun tulee niin Kanada on tunnetusti kallis maa :D
 
Olen käynyt Rajan tukikohdan lähellä bongailemassa viime päivinä. Eilen sopivasti Dornier tuli laskuun ja maanantaina platalla oli Koala Helsingistä. Eipä tule muuta mieleen kuin koulutus syyksi miksi vierailulle.
 
Toinen uusista koptereista pari kuukautta pois vahvuudesta.

Pitäisikö NH miehistöineen tuoda Turkuun? Päivystäähän täällä silloin tällöin myös pari Hornettia huoltoineenkin
 
Toinen uusista koptereista pari kuukautta pois vahvuudesta.

"Erikoiskuljetuksen syynä on päävaihteiston vikaantuminen ja tarvittavien varaosien pitkä toimitusaika."

Toivottavasti tällaista ei satu kriisitilanteessa. Jos ei ole varaosia hyllyssä, niin toimitus voi venyä kriisitilanteessa. Tämä varaosien puute haittaa jo siviilipuolella. Esim. läheisen terveyskeskuksen ainoa hissi hajosi ja varaosia ei saatu mistään. Siinä meni pari viikkoa ennen kuin varaosat saatiin (valmistettua?) jossain Kiinassa.
 
"Päävaihteistojen vikaantuminen on ollut aikaisemmin harvinaista, mutta nyt meillä on valitettavasti kasaantunut useampi H215 vaihteisto samanaikaisesti huollettavaksi ja korjattavaksi, mikä hankaloittaa tilannetta", päättää Lallukka.

Kuulostaa sattumalta, johon on ollut liian kallista varautua. Olisi kai osattu jos raha kasvaisi puissa. Joskus haisee tätä enemmän siltä, ettei olisi osattu ennakoida.
 
"Päävaihteistojen vikaantuminen on ollut aikaisemmin harvinaista, mutta nyt meillä on valitettavasti kasaantunut useampi H215 vaihteisto samanaikaisesti huollettavaksi ja korjattavaksi, mikä hankaloittaa tilannetta", päättää Lallukka.

Kuulostaa sattumalta, johon on ollut liian kallista varautua. Olisi kai osattu jos raha kasvaisi puissa. Joskus haisee tätä enemmän siltä, ettei olisi osattu ennakoida.
Tai mikä on vikatiheys uusissa kopteriversioissa vanhoihin verrattuna? Onko laatutaso enää se mihin on totuttu ja minkä mukaan järjestelmä on viritetty.
 
MI-8 kopterissa olisi varmaan riittänyt se, että vaihteistoa hieman nakutetaan vasaralla ja päälle kaadetaan moottoriöljyä.
MI-8 oli toki helppo huoltaa ja erittäin kestävä. Sen moottoritehot oli vain niin onnettomat ettei niillä oikein voi kunnolla meripelastusta tehdä. Aikanaan joitakin hankittiin merivartiostolle vastoin kaikkien asiantuntijoiden tahtoa, poliitiikot päätti. Sitten yksi tuli alas moottorin hajotessa alas ja pari merivartijaa menettin henkensä. Sen jälkeen MI-8:t annettiin Puolustusvoimille ja kurvarit sai hankkia Pumat.
 
Olen käynyt Rajan tukikohdan lähellä bongailemassa viime päivinä. Eilen sopivasti Dornier tuli laskuun ja maanantaina platalla oli Koala Helsingistä. Eipä tule muuta mieleen kuin koulutus syyksi miksi vierailulle.

Joko ollaan pikkuhiljaa Rajan koptereissa päästy pois everstien kuljetuksista ja rajavalvontalennoista 1krt/kk. Lähinnä tarkoitan Koalaa.
Provoan tällä käyttötarkoituksen laajentamista ja sitä, että sillä kanssa lennetään niin saatanasti ja viedään insuliinia mökinmummolle, pelastetaan henkiä ym. Näinhän ne päättäjät näkisivät, että investointeja lentokalustoon kannattaa tehdä...
Vai onko tässä vielä (taas) meidän/teidän kopterit Raja/PV/SEPEt...?
 
Olen niin nuori että muistelen kauhulla sitä kun meille hommattiin MI-8 pelastuskopteriksi. Samoin sitä kun yhtä niistä vähän myöhemmin naarattiin Kustavissa.
Sillä onnettomuudella ei ollut mitään tekemistä konetyypin kanssa. Kun on vettä polttoaineessa, mikä tahansa kone putoaa käyttövoiman kadotessa... MI-8 oli ja on erittäin hyvä ja oikein käytettynä ja huollettuna luotettava kopteri. Tehoa olisi voinut olla enemmän, mutta ihan soiva peli em reunaehdoin.
 
Back
Top