Ihan soiva peli kuljetuksiin mutta ammattilaiset arvioivat sen meripelastukseen huonosti sopivaksi jo ennen kuin se k.o. tehtävään hankittiin. Tuolloin julkisuudessa olleiden arvioiden mukaan MI-8:n ominaisuuksissa oli ääriolosuhteissa kriittisiä puutteita. Ja juuri meripelastuksessa ne ääriolot usein korostuvat.Sillä onnettomuudella ei ollut mitään tekemistä konetyypin kanssa. Kun on vettä polttoaineessa, mikä tahansa kone putoaa käyttövoiman kadotessa... MI-8 oli ja on erittäin hyvä ja oikein käytettynä ja huollettuna luotettava kopteri. Tehoa olisi voinut olla enemmän, mutta ihan soiva peli em reunaehdoin.
MI-8:n isona etuna oli tietysti se että kalusto saatiin nopeasti käyttöön. Tämäkin lienee osaltaan taloudellisten kysymysten ohella vaikuttanut hankintapäätökseen. Mieluummin puolivillaiset kalut ylimenokaudelle kuin ei koptereita ensinkään. Tätä asiaa ei välttämättä ole julkisesti korostettu jos se on päätöksiin vaikuttanut.
En muuten tuolla edellä vetänyt yhtäläisyysmerkkejä Kustavin onnettomuuden ja MI-8:n ominaisuuksien välille vaan ikääni viitaten kerroin että muistan niin hankinnan kuin onnettomuudenkin hyvin.