Rajavartiolaitos

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MoRsE
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
80-luvun työturvallisuus oli tosiaan hiukan sinne päin ja sekin vain jos sattui huvittamaan. Tuolloinhan teollisuudessa työskentelevät joutuivat mm. ostamaan omat turvakenkänsä ja kypärän saati suojalasien käyttö oli homojen hommaa josta saattoi saada armottomat vittuilut jne. Asioita ei pidä arvioida 2000-luvun pykälin.

Itse ihmettelen lähinnä sitä että tuolloin on tunnistettu pelastuspukujen tms. tarve ja niitä on hankittukin mutta käyttö rajoittunut osaan kopterin miehistöä. Ei siellä kuitenkaan kovin montaa ukkoa ole. Seitinohuella budjetilla on arvatenkin toimittu tai hankintaprosessi ollut kesken tms. Puvut piti myös hankkia kovalla rahalla.
Merivoimien aluksilla pelastuspuvut ovat tainneet olla jo vakiovarusteita 1980-luvulla, tietääköhän joku milloin ne tuli?
 
Jos halutaan lisää toiminta-aikaa ja kuljetuskykyä niin King Air ei taida käydä vastaukseksi?
Riippuu niin paljon siitä, tarkoitetaanko kuljetuskyvyllä yhden ison monen tonnin mötikän siirtoa vai usean ryhmän kuljettamista eri puolille Suomea. Samoin tarkoitetaanko toiminta-ajalla yhden tehtävän kestoa vai tietyn ajanjakson sisällä tehtäviin käytettävissä olevaa tiimaa. Jälkimmäisillä mittareilla puolen tusinaa King Airia saattaisi hyvinkin kilpailla parin Casan kanssa.

Mutta eiköhän tuo kilpailutus ole parille casa/atr-luokan koneelle suunnattu. Jo siksi että miehistön palkat taitavat olla yksi suurimmista kulueristä, joten kovin moneen lentäjään ei vaan ole varaa.
 
Riippuu niin paljon siitä, tarkoitetaanko kuljetuskyvyllä yhden ison monen tonnin mötikän siirtoa vai usean ryhmän kuljettamista eri puolille Suomea. Samoin tarkoitetaanko toiminta-ajalla yhden tehtävän kestoa vai tietyn ajanjakson sisällä tehtäviin käytettävissä olevaa tiimaa. Jälkimmäisillä mittareilla puolen tusinaa King Airia saattaisi hyvinkin kilpailla parin Casan kanssa.

Mutta eiköhän tuo kilpailutus ole parille casa/atr-luokan koneelle suunnattu. Jo siksi että miehistön palkat taitavat olla yksi suurimmista kulueristä, joten kovin moneen lentäjään ei vaan ole varaa.
Tavoitteena on toisaalta mainittu olevan kahden uuden koneen hankinta. Niistä lähtökohdista King Air tms. ei ole toimiva ratkaisu. Jos hanke kääntyy kokonaan uuteen asentoon niin kaikki voi olla mahdollista.
 
Tavoitteena on toisaalta mainittu olevan kahden uuden koneen hankinta. Niistä lähtökohdista King Air tms. ei ole toimiva ratkaisu. Jos hanke kääntyy kokonaan uuteen asentoon niin kaikki voi olla mahdollista.
Jotain sellaista muistelinkin, mutta en saanut päähäni oliko se joku virallisen tahon lausunto vai jotain toimittelijatason aivopörinää...
 
Jotain sellaista muistelinkin, mutta en saanut päähäni oliko se joku virallisen tahon lausunto vai jotain toimittelijatason aivopörinää...
En tiedä miten virallinen kannanotto tuo on ollut mutta arvatenkin olit oikeilla jäljillä juuri henkilöstöpaineiden osalta.

Nopeasti tuo maininta on ainakin täällä:

 
Eikö potentiaaliset ehdokkaat ole lähinnä Siivet lehdestä luettua? Raja ei ole käsittääkseni avannut laisinkaan mitä harkitsevat.
 
80-luvun työturvallisuus oli tosiaan hiukan sinne päin ja sekin vain jos sattui huvittamaan. Tuolloinhan teollisuudessa työskentelevät joutuivat mm. ostamaan omat turvakenkänsä ja kypärän saati suojalasien käyttö oli homojen hommaa josta saattoi saada armottomat vittuilut jne. Asioita ei pidä arvioida 2000-luvun pykälin.

Itse ihmettelen lähinnä sitä että tuolloin on tunnistettu pelastuspukujen tms. tarve ja niitä on hankittukin mutta käyttö rajoittunut osaan kopterin miehistöä. Ei siellä kuitenkaan kovin montaa ukkoa ole. Seitinohuella budjetilla on arvatenkin toimittu tai hankintaprosessi ollut kesken tms. Puvut piti myös hankkia kovalla rahalla.
Noita kaikuja oli hyvin havaittavissa aina appiukko-vainaan kanssa keskusteltaessa. Se oli ollut metsähommissa 1950-luvulta lähtien ja sitä nauratti tavattomasti turvasaappaat, metsurinhousut ja kuulosuojaimet tai jopa metsurinkypärä. "Mie en ole ikinä tarvinnu mittään suojavarusteita." Ja samalta ukolta puuttui pari sormenpäätä, se ei kuullut enää mitään ja se oli saanut kallonmurtuman, kun metsätraktorin hydrauliikkaletku irtosi liittimestä ja ampui otsaan...
 
Tuohon aiemmin mainittuun HS-12 -caseen liittyen oli FB:n Merivoimat-ryhmässä muutamia kuvia hylyn evakuoinnista. Aluksena ÖTA Hylje.

Kuvat oli ryhmään lisännyt Olli Suominen.

166995244_1856658687835681_5465127072375015034_n.jpg


167165019_1856659011168982_5667937319678166347_n.jpg


167182082_1856659211168962_6365127239435992968_n.jpg
 
Onkohan pelkoa perseessä kun näitä ulostuloja tulee?
 
Onkohan pelkoa perseessä kun näitä ulostuloja tulee?
Yksi mielenkiintoinen tieto tuohon liittyen oli että nykykoneilla oli havaittu melkein 1000 öljypäästöä merellä ja ilmeisesti osaksi tämänkin vuoksi havaittujen päästöjen määrä on laskenut.

Tästä Twitterissä 4 viestiä
 
Viimeksi muokattu:
Vihreän sisäministerin mukaisesti räätälöity viesti. Siis tuo öljyntorjunta. Voi sitten paistatella, kuinka edellytyksiä on parannettu.

Eihän tässä mitään, tiedottamista vaan siitä että juna kulkee kuten on tämän hallituksen aikana yllättäen kulkenut hankintojen suhteen.
 
Tuossa enemmän tietoa minkälaisia koneita on ehdolla
 
Vihreän sisäministerin mukaisesti räätälöity viesti. Siis tuo öljyntorjunta. Voi sitten paistatella, kuinka edellytyksiä on parannettu.

Eihän tässä mitään, tiedottamista vaan siitä että juna kulkee kuten on tämän hallituksen aikana yllättäen kulkenut hankintojen suhteen.
En tiedä mitä kaikkea valvontakoneilla tarkkaillaan, mutta aina jos on näyttöä että jotain hyödyllistä on kalustolla saatu aikaan niin luulisi että paremmat mahdollisuudet saada ne seuraavatkin koneet ajallaan.
 
Back
Top