Rajavartiolaitos

Nyt tiedänkin mistä voi olla kyse. Valtiovarainministeriö lunnii kun sisäministeriöllä on jo kaikki ojennuksessa.
 
Vartiolentolaivueen komentajan, kommodori Matti Lallukan mukaan Rajavartiolaitoksen koko lentotoiminnan vuosikustannukset ovat 12 helikopteria mukaan lukien noin 20 miljoonaa euroa. Kahden Dornier-koneen osuus tästä on ollut ”muutama miljoona”.
 
Kumpa PV ja Raja voisivat yhdessä lähteä rakentamaan seuraavaa fleettiä. Varmasti saataisiin konetyyppi jossa molempien intressit toteutuu.
 
Kumpa PV ja Raja voisivat yhdessä lähteä rakentamaan seuraavaa fleettiä. Varmasti saataisiin konetyyppi jossa molempien intressit toteutuu.

Mikä se voisi olla ? PV:llä / Ilmavoimilla on omat tehtävänsä. Rajalla omansa. Menevät osittain ristiin ja rastiin. Mutta mm. PV:lle ei kuulu rauhan ajan ympäristövahinkojen seuranta ja torjunta. Rajalle kuuluu. Dornier-koneita käytetään kyllä alueellisen koskemattomuuden valvontaan ja vartiointiin mikä liittyy sotilaalliseen maanpuolustukseen.
 
Mikä se voisi olla ? PV:llä / Ilmavoimilla on omat tehtävänsä. Rajalla omansa. Menevät osittain ristiin ja rastiin. Mutta mm. PV:lle ei kuulu rauhan ajan ympäristövahinkojen seuranta ja torjunta. Rajalle kuuluu. Dornier-koneita käytetään kyllä alueellisen koskemattomuuden valvontaan ja vartiointiin mikä liittyy sotilaalliseen maanpuolustukseen.
Turvalla on kosketuspintaa systeemeissä joten miksi ei myös vartiolentueen kalustossa. Mitä ilmeisemmin tilanne Itämerellä kehittyy yhä huolestuttavampaan suuntaan. Tästä syystä tarvitaan nopeaa kykyä ulottaa tilannekuvaa kauemmas. Learjetit tuottivat aikanaan meritilannekuvaa mutta ne tutkat lienevät jo museossa?
Mites muuten Learjettien kohtalo? Ei taida Casat niitä kyllä korvata?
 
Learit modattiin paremmin matkustajakoneeksi sopiviksi edellisessä 12v-huollossa, jossa mm. poistettiin merivalvontatutkien radomit. Olen ymmärtänyt, että näin normaalioloisssa meritilannekuvan luomiseen ei enää nykyään tarvita lentokoneessa olevia tutkia eli LJ:n ja sitä edeltäneen NH:n (IL-28) merivalvontalennot ovat jääneet tarpeettomiksi.

CC ja LJ lentävät poikkeuksia lukuun ottamatta niin erilaisia tehtäviä, että eivät korvaa toisiaan. Huolloissa saanee vähintään yhtä hyvän synergian valitsemalla joku Suomessa siviilissä huollettava konetyyppi. Vieläkö Norran ATR:t huolletaan Suomessa vai pantiinko sekin jo lihoiksi? Merivoimat on se, joka lienee kiinnostunein MVX:n suorituskyvyistä.
 
Onkohan noita rajan tarvitsemia ominaisuuksia pakattu maailmalla konttiin tyylin Casan Drangon? Vaatimuksissa kun on myös kuljetuskyky, en kyllä ymmärrä miksi, mutta on kuitenkin. Silloin olisi nopeasti otettavissa valvontakalusto ulos.

Huoltosynergian luulis olevan aika korkealla vaatimuksissa. Onko jotain syytä miksi siihen ei pyrittäis ihan tosissaan?
 
Jotenkin itselläni sellainen fiilis, että rajan hanke on nyt väliinputoaja jostain kummasta syystä. Täällä sentään valvotaan Eu:n ulkorajaa ja meriliikenne Suomenlahdella on tunnetusti varsin vilkasta. Raja ei kaipaa mitään omaa nälkäkurkea, vaan parasta mitä markkinoilla on.
 
Jotenkin itselläni sellainen fiilis, että rajan hanke on nyt väliinputoaja jostain kummasta syystä. Täällä sentään valvotaan Eu:n ulkorajaa ja meriliikenne Suomenlahdella on tunnetusti varsin vilkasta. Raja ei kaipaa mitään omaa nälkäkurkea, vaan parasta mitä markkinoilla on.
Sinähän olet tunnetusti optimisti joten nyt on asiat todella huonolla tolalla ;)

Onhan tuossa varmasti haasteensa ja aina olisi helpompaa jos olisi piikki auki. Pienillä rahoilla pelataan mutta ei kai tilanne ihan toivoton ole.
 
Sinähän olet tunnetusti optimisti joten nyt on asiat todella huonolla tolalla ;)

Onhan tuossa varmasti haasteensa ja aina olisi helpompaa jos olisi piikki auki. Pienillä rahoilla pelataan mutta ei kai tilanne ihan toivoton ole.
Eiliset otsikot antoivat osviittaa jostakin mutta mistä?
 
Onko rajan ja poliisin budjetit jotenkin toisiaan poissulkevia? Raja kun sai vasta uusia koptereita ja Turva 2 on tulossa. Poliisin osalta henkilöstövaja taitaa olla akuutti, joten kun raha on tiukassa niin luulisi että jonkinlaista pririsointia pitää tehdä? En silti usko, että koneet jäis hankkimatta, mutta ei taideta ihan piikki aukikaan olla?
 
Onko rajan ja poliisin budjetit jotenkin toisiaan poissulkevia? Raja kun sai vasta uusia koptereita ja Turva 2 on tulossa. Poliisin osalta henkilöstövaja taitaa olla akuutti, joten kun raha on tiukassa niin luulisi että jonkinlaista pririsointia pitää tehdä? En silti usko, että koneet jäis hankkimatta, mutta ei taideta ihan piikki aukikaan olla?
Henkilöstövaje taitaa vaivata kaikkia viranomaisia samalla tavalla. Hankintabudjetit ovat kaiketi erillinen asia eli vaikkapa vartiolaivoja halpuuttamalla ei voi palkata henkilökuntaa.
 
Henkilöstövaje taitaa vaivata kaikkia viranomaisia samalla tavalla. Hankintabudjetit ovat kaiketi erillinen asia eli vaikkapa vartiolaivoja halpuuttamalla ei voi palkata henkilökuntaa.
Enemmän ajoin takaa sitä, että kun raja on saanut jo kalustoa, niin pitäisikö sitä budjettia siirtää esim poliisille. Tässä tapauksessa raha ei olisi sidottu kalustoon.

Vähän kärjistäen itse haluan saada lisää resursseja rikosten tutkintaan suhteessa siihen että miljoonilla katellaan laivojen pilssivesien päästöjä.
 
Poliisi on ostanut mm. kansaa ärsyttäviä turhahkoja panssariautoja, joten hankintarahasta ei näytä olevan huutava pula.

Ei hankintabudjetteja pidä mihinkään operatiivisiin resursseihin pidä verrata, tuohan on suomi24-tasoa keskustelun polkuna. Kyllä esim. harmaan talouden tutkinta pidetään alhaalla ihan muista syistä kuin se, että joku hankkii liikaa rautaa jossain. VTV-sotku kertoo kuinka hyvin Liikkuvan poliisin lakkautuksen vaikutusarviotakin sabotoitiin.

Turhempia kuin rajan hankinnat:
*poliisin panssariautot (lievemmin)
*lääkärihelikopterien valtiollistaminen (selvästi)

Supo paisuu kuin pullataikina, joten siitä näkee minne on syntynyt virkoja. Onko se sitten tiedustelua, kyberiä... hiljalleenhan sitä voi alkaa pitämään ei-poliisina. Toistaiseksi se edelleen on poliisin osa.
 
Viimeksi muokattu:
Poliisi on ostanut mm. kansaa ärsyttäviä turhahkoja panssariautoja, joten hankintarahasta ei näytä olevan huutava pula.

Ei hankintabudjetteja pidä mihinkään operatiivisiin resursseihin pidä verrata, tuohan on suomi24-tasoa keskustelun polkuna. Kyllä esim. harmaan talouden tutkinta pidetään alhaalla ihan muista syistä kuin se, että joku hankkii liikaa rautaa jossain. VTV-sotku kertoo kuinka hyvin Liikkuvan poliisin lakkautuksen vaikutusarviotakin sabotoitiin.

Turhempia kuin rajan hankinnat:
*poliisin panssariautot (lievemmin)
*lääkärihelikopterien valtiollistaminen (selvästi)

Supo paisuu kuin pullataikina, joten siitä näkee minne on syntynyt virkoja. Onko se sitten tiedustelua, kyberiä... hiljalleenhan sitä voi alkaa pitämään ei-poliisina. Toistaiseksi se edelleen on poliisin osa.
Nykyisessä taloustilanteessa olis järkevää pohtia mitä turvallisuutta sillä rahalla saa. Siinä poliisien henkilöresurssien lisääminen lisää mun mielestä turvallisuutta enemmän kuin mahdollisimman kallis rajan valvontakone. Kärjistäen edelleen.
 
Nykyisessä taloustilanteessa olis järkevää pohtia mitä turvallisuutta sillä rahalla saa. Siinä poliisien henkilöresurssien lisääminen lisää mun mielestä turvallisuutta enemmän kuin mahdollisimman kallis rajan valvontakone. Kärjistäen edelleen.
No en voi olla samaa mieltä. Öljyvahingot ja ulkorajavalvonta jäisi myöhäisemmäksi koneiden puutteessa. Kyse on melkein erosta sisäisen turvallisuuden ja ulkoisten uhkien välillä. Ei ne Dornierit tosin suoranaisesti patoa mitään paskaa, jotta se jäisi tulematta mutta arvostan tilannekuvaa pitemmälle kuin random henkilöresurssia, jonka kohdennuksen tehosta ei ole tietoa.
 
No en voi olla samaa mieltä. Öljyvahingot ja ulkorajavalvonta jäisi myöhäisemmäksi koneiden puutteessa. Kyse on melkein erosta sisäisen turvallisuuden ja ulkoisten uhkien välillä. Ei ne Dornierit tosin suoranaisesti patoa mitään paskaa, jotta se jäisi tulematta mutta arvostan tilannekuvaa pitemmälle kuin random henkilöresurssia, jonka kohdennuksen tehosta ei ole tietoa.
Siinä ollaan sitten eri mieltä. Tosin en väittänyt että koneita ei hankittaisi. Järkevintä olisi rahoittaa niitä myös EU rahalla, jos kerran Frontex niitä myös hyödyntää. Jos vain kotomaa maksajana, niin pitäisin budjetin nirkoisena.
 
Back
Top