Rajavartiolaitos

Eikä tarvitse. Sensijaan erikoisjoukkojen pikkuveneitä noilla häätää etäämmälle varsin hyvin, parempi kuin pelkät käsiaseet. Ei kaikki sodankäynti tapahdu Trafalgarin-tyyppisessä taistelussa.
Jos sotalaivan haluaisi niin homma tietysti lähtisi suunnittelupöydältä saakka. Kaikkien ei onneksi tarvitse taipua kaikkeen. Mut hyvä olla jotain kättä pidempää.
 
Rajan Super Puma bongattu. Ja melkein heti tämän jälkeen yli lensi melko matalalla Rajan Dornier. Pääsiäisen aikaan täällä kaakkoisrajalla lensi uttilaisten NH-90:t. Ja tällä viikolla valtatie kuudella tuli PV:n Pasi-vaunuja vastaan.

Katso liite: 60951
Kuulen hyvällä säällä, kun Super Puma lähtee kentältä lentoon. Tosin kuulen yhtä lailla, kun nousee Tyksin katolta.
 
Super Puma on kyllä harvinainen näky kaakossa. Dornieri silloin tällöin piipahtanut paikalla. NH on syystä tai toisesta lennellyt paljon ihan oman kylän ilmatilassa ja melkein pinnoissa ja äänistä päätellen laskeutunutkin lähipelloille pari kertaa. Aloin jo epäilemään vanjan infiltraatiota kun pimeällä lentelivät matalalla ja konetyyppi jäi epäselväksi kunnes kerran lensi ihan pään yläpuolelta. Oli kyllä kunnon meteli ja pölinä 👍
 
Dronekokeilut jatkuvat

Mikähän tämä?

EDIT: Marinetrafficissa ei näy mitään alusta tämän dronen lähtöpaikan lähellä. Olisikohan joku testaus meneillään? Vai onko tietoa, että meidän viranomaisilla tätä on kalustossa ennestään?

Katso liite: 61006



 

Muuttunut maailmantilanne lisää Rajavartiolaitoksen valvontakoneiden varustelua – Saarikko: "Suomen rajat turvataan kaikissa tilanteissa"​

Hallituksen myöntämän rahoituksen valvontalentokoneiden uusimiseksi toivotaan riittävän.​

6:00
Valtiovarainministeri Annika Saarikko tutustui Rajavartiolaitoksen MVX-hankkeeseen maanantaina. Kenneth Rosenqvist toimii hankepäällikkönä.

Rajavartiolaitoksen ilma-alusteknisen yksikön päällikkö ja MVX-hankepäällikkö Kenneth Rosenqvist kertoo, että tämänhetkisen tiedon valossa hallituksen huhtikuun alun kehysriihessä myöntämä 163 miljoonaa riittää kahden Dornier-koneen korvaamiseksi.
– Meillä on tarkoitus tehdä päätös koneiden toimittajasta vuonna 2023. Silloin uudet koneet olisivat käytössä 2026–2027, Rosenqvist arvioi.
Hänen mukaansa Rajavartiolaitos on ylläpitänyt hankepäätöksen tekemisen mahdollisuutta, vaikka aiemmin hallitukselta ei ole rahaa irronnut.
– Olemme tietysti tyytyväisiä, että huhtikuun kehysriihi muutti tämän tilanteen.
Rosenqvistin mukaan hankittavien koneiden hintaa voi nostaa muun muassa koneiden suorituskyvyn parantaminen. Sillä tarkoitetaan erityisesti alueellisen koskemattomuuden valvomista.
– Eli käytännössä signaalitiedustelukykyä. Aiemmin ajattelimme sitä koneen optiona, nyt muuttuneessa maailmantilanteessa se on vaatimus, Rosenqvist toteaa.
Signaalitiedustelu on käytännössä järjestelmäkokonaisuus, joka pystyy havaitsemaan tutkan tai viestivälineen ja tarvittaessa analysoimaan sen. Rosenqvistin mukaan tällaisesta kyvystä olisi erityistä hyötyä itärajan valvonnassa.
– Mutta tietysti myös merialueilla.
Nykyiset valvontalentokoneet oli tarkoitus korvata jo vuonna 2025, koska niiden suorituskyky on heikentynyt ja koneiden huoltoajat ovat kasvaneet. Myös koneiden valvontatekniikka on jo 15 vuotta vanhaa.
Rosenqvistin mukaan nykyisillä koneilla pystytään kuitenkin turvaamaan ja valvomaan Suomen rajat siihen asti, että uudet koneet ovat käytössä.
JORI LIIMATAINEN
Annika Saarikko tutustui Rajavartiolaitoksen Dornier-koneeseen, sillä hallitus on myöntänyt rahoituksen käyttöikänsä päässä olevien koneiden korvaamiseksi. Kuvassa myös MVX-hankepäällikkö Kenneth Rosenqvist ja Rajavartiolaitoksen päällikkö Pasi Kostamovaara (oik.).
Annika Saarikko tutustui Rajavartiolaitoksen Dornier-koneeseen, sillä hallitus on myöntänyt rahoituksen käyttöikänsä päässä olevien koneiden korvaamiseksi. Kuvassa myös MVX-hankepäällikkö Kenneth Rosenqvist ja Rajavartiolaitoksen päällikkö Pasi Kostamovaara (oik.).

Valtiovarainministeri Annika Saarikko (kesk) painottaa, että hallitus on sitoutunut Rajavartiolaitoksen vartiolaiva- ja valvontalentokonehankkeisiin.
Saarikko tutustui Rajavartiolaitoksen toimintaan ja korvattaviin Dornier 228 -koneisiin maanantaina Turussa.
– Kustannusten nousua seurataan tietysti tarkkaan, mutta nämä ovat valvonnan tärkeimmät hankinnat ja näihin olemme sitoutuneet. Toki, jos kustannukset nousevat paljon, on asiaa vielä tarkasteltava. Tärkeintä on nyt valvontalentokoneidenkin kohdalla, että hankintaan päästään mahdollisimman nopeasti, Saarikko kommentoi kysymystä onko hallitus varautunut lisätalousarviolla siihen, ettei myönnetyt rahat riitäkään valvontalentokoneiden uusimiseen.
Hän muistuttaa, että vartiolaivoista on tehty jo aiemmin hankintapäätös. Laivat rakentaa Meyerin Turun telakka.
JORI LIIMATAINEN
Rajavartiolaitos on korvaamassa valvontalentokoneitaan. Noin 30 vuotta vanhoille koneille kertyy vuodessa lentopäiviä noin 250. Yli 25 vuoden ajan koneet ovat tunnistaneet yli 1000 ympäristövaaraa Itämerellä eli öljyvuotoja ja -lauttoja. Rajavartioinnin lisäksi niillä on siis myös mm. ympäristönsuojelullinen tehtävä.
Rajavartiolaitos on korvaamassa valvontalentokoneitaan. Noin 30 vuotta vanhoille koneille kertyy vuodessa lentopäiviä noin 250. Yli 25 vuoden ajan koneet ovat tunnistaneet yli 1000 ympäristövaaraa Itämerellä eli öljyvuotoja ja -lauttoja. Rajavartioinnin lisäksi niillä on siis myös mm. ympäristönsuojelullinen tehtävä.

Rajavartiolaitoksen toimintaantutustuessaan Saarikko keskusteli myös hallituksen antamista muutoksista valmiuslakiin.
Nyt annetut muutokset koskevat hybridiuhkia, jotka liittyvät muun muassa rajaturvallisuuteen. Tällaista on esimerkiksi Venäjän masinoima laajamittainen maahantulo Suomen itärajan kautta.
Vaikka esityksessä ei vielä ollut turvapaikkahakemusten käsittelyn keskeyttämistä kriisitilanteessa, on pykälätäydennys kuitenkin tulossa hallitukselta. Saarikon mukaan tämä on välttämätöntä ja hän odottaa asiassa sisäministeriöltä nopeita toimia.
Silti hän haluaa painottaa, että Suomen rajat turvataan kaikilla tavoin kaikissa tilanteissa.
Tästä on kyse
MVX-hanke
Rajavartiolaitoksen valvontalentokoneet ovat käyttöikänsä päässä.
Tällä hetkellä käytössä olevat kaksi Dornier 228 -konetta korvataan monitoimilentokoneilla viimeistään vuonna 2026.
Rajavartiolaitoksen koneet valvovat Suomen valtion rajoja maalla ja merellä sekä valvovat Suomen alueellista koskemattomuutta.
Lisäksi ne osallistuvat meripelastustehtäviin ja havaitsevat öljypäästöjä merellä.
MVX-hankkeen nimi tulee tulevien koneiden tyypin ja rekisteritunnusten nimistä. X merkkaa hankkeessa vielä tuntematonta, sillä koneiden tyyppiä ei ole vielä valittu.
Nykyiset Dornier-koneet ovat siviilirekisteritunnukseltaan OH-MVN ja OH-MVO.

 
SIGINT intensifies. (y)
Tämän osalta hyvä, että kontti-CASAn verran on jo haettu PV:n puolella oppia sekä SIGINT-järjestelmän rakennuksesta että käytöstä. Tarkempi määrittely ehkä sen johdosta ja sitten odotukset ja käytäntö luultavasti vastaa paremmin toisiaan.

Vielä ehtii myös Turva mk2 osalta harkitsemaan. Tulee tosi jyty paketti F-35 lomaan. Sitten kun vielä saadaan Barak tai David's Sling.

Näkymissä fantastinen verkostosuorituskyky suhteessa siihen kun vielä ei edes tiennyt mikä HX-kone tulee. Puhumattakaan Nato-lisästä.
 
Back
Top