Rajavartiolaitos

Jokunen tällainen :)
 
Eli tällaisia uusia kykyjä saatetaan haluta. Esim. tässä ketjussa viikonloppuna keskusteltu soihdun ja pelastusveneen tiputtamimisen tarve on vasta harkinnassa.
Ensimmäisen voi ymmärtää halutessaan vaikka miten kovana SIGINTina.
In addition to the capabilities described in present concept of operations, the FBG is considering adding the following capabilities in the future asset:
 the ability to detect operating transmitters at different desired frequencies
 oil sample buoy, location marker, illumination flare and liferaft deployment
 aircraft survivability equipment
 medevac
 enhancing of cargo and personnel transport capability
 real-time secure broadcast of all sensor data, both over the horizon and by line of sight
 extending of endurance and operating range of aircraft
 real time encrypted data link 6 (11)
 integration of data produced to FBG syste
 integration of data produced to other authorities' systems
 integration of data from FBG and other authorities' systems
 acting as platform for Aircraft Coordinator (IAMSAR) ACO
 capability to act as a communications relay station

These capabilities are tentative and may or may not be included in the final RFQ.

Kaipa noista kelpuutetaan kaikki mikä ei maksa liikaa. Niiden osalta ei taida olla niin tarkkaa tietoa, että tarvitsisi vielä karsia toiveita. Sekä joihinkin koneisiin se on edulista/valmiiksi kehitettyä. Suomen rahoilla ole varaa kehittää muuta kuin tehdä valmiiden palikoiden integrointia.
 
Viimeksi muokattu:
Land border patrol or SAR over land
Mission objectives
 conduct a surveillance flight along land border
 to locate and monitor points of interest in all weather conditions
 conduct a search mission in densely populated area and also in rural areas
 to be able to use different types of maps in mission system, including indication of street
names and house numbers
 locate moving vehicle
 detect person in the terrain and accurately determine coordinates of a position regardless
of elevation
 monitor vehicle/person and guide surface units to correct location
 indicate the target to other units
 provide live video stream to FBG coordination center and any other client in Finnish government network (TUVE)
Eli GMTI olisi Rajan mieleen. Isot pojat tuntee nimellä JSTARS. Tosin Horneteillakin onnistuu. Eli GMTI on SAR tutkan moodi.
GMTI perustuu maalin luontaisen liikkeen eli doppler-siirtymän havainnointiin. Tämä mahdollistaa liikkuvan maalin eri pisteiden erottelun toisistaan.

Space Force aikoo rakentaa satelliittipohjaisen GMTI:n. Tähän Nato-Suomi ja Iceye (maailman paras SAR persistence) voisi asemoitua jotenkin.
In the Synthetic Aperture Radar (SAR) persistence category, a Finland-based company, Iceye, won top honors.
ICEYE’s win was unexpected, but “they have more SAR satellites on orbit and a better revisit time, so, the new guys are catching up,” Gauthier said.
Does the US dominate? The results were not intuitive, as [foreign] satellites have greatly proliferated.
● But these results were a huge surprise for our policymakers in D.C.
● The U.S. earns top honors in PAN/EO/SAR resolution, but China exceeds in video, in EO persistence,
and in HSI resolution. People were surprised at Argentina with (Satellogic) for HSI, S. Korea for MWIR,
and Finland for SAR persistence.
 
Viimeksi muokattu:
Taulukkolaskentatiedostossa optionaalliseksi mainuttu: LOS viestintä (MADL :D), MEDEVAC, visuaalinen meripäästöjen tunnistus/mittaus, Link 16, salattu puhe, (lentäjän) kypäränäytöt.
Sen sijaan lautan/soihdun tiputus on siellä pakollinen.

Käytetty on mahdollinen, FL400 katto optio FL250 pakko, kantama 1600 nm pakko 2000 nm optio. Nopeus 230 KCAS merenpinnan tasolla pakko, 350 KTAS FL250:ssa optio. WC ja kyökki tosiaan pakko.

"Another reason for conducting this TRFI is that the 2020 RFI did not result in adequately precise information for the estimation of procurement and operating costs"

Eli eos vielä onko elinkaari/käyttö kovempi pala kuin hankintahintaan max tavaran ahtaminen kenkälusikalla.

Hyötykuormaa pitää saada vähintään 800 kg plus 4 miehistöä 360 kg.
(2 lentäjää +) 2 operaattorille + 6 matkustajalle istuimet. Tunnissa pitäisi saada valkattua eri konfiguraatioiden välillä tila.
 
Viimeksi muokattu:
MVX-valvontalentokoneisiin on tulossa kasvaneen määrärahan turvin aiempaa laajempia suorituskykyjä. Rahoitus mahdollistaa sellaisten järjestelmien hankinnan, jotka eivät aiemmin olleet Rajavartiolaiksen prioriteettilistan kärjessä. Kyseiset laitteet ja järjestelmäkokonaisuudet ovat kuitenkin olleet mukana hankkeessa vähintäänkin ajatuksen tasolla.

Euroopan turvallisuustilanteen muututtua valvontakoneisiin saadaan erilaisia suorituskykyjä. Uusien koneiden tehtävät on suunniteltu nykyisten koneiden tehtävien kaltaisiksi, mutta niiden kykyä vastata myös toimintaympäristön aiheuttamiin jatkuviin muutoksiin tullaan suunnitelmien mukaan parantamaan.

Uusien valvontalentokoneiden suunnittelussa huomioidaan myös kasvava tarve itärajan valvonnan ja sen yhteydessä tehtävän Suomen alueellisen koskemattomuuden valvonnan tehostamiseen.
http://www.lentoposti.fi/uutiset/ra...kaikki_suuremmat_valvontalentokonevaihtoehdot

:love:

(y)
 
Kaivelin hieman ATR-72-600 ja C-295MPA Persuader versioiden tietoja sekä vertailin. Uskon että nämä kaksi ovat loppupeleissä vahvoilla vaihtoehtoina, koska niiden valmistusmäärät ovat suuria ja molemmista konetyypeistä on paljon kokemusta eri paikoissa.

ATR-42/72 koneet varustaa Leonardo, joka on myynyt äskettäin ATR-72 MP -version Turkille. https://aircraft.leonardo.com/en/products/atr-72mp

Airbus käyttää eri valmistajan tutkia ainakin, kuten esimerkiksi Telephonics APS-143C tai ELTA ELM-2022:
https://www.telephonics.com/product/aps-143cv3-oceaneye
https://www.iai.co.il/p/elm-2022

Tutkissa ei ole paperilla juurikaan eroja, paitsi se että ELTA tarjoaa tutkaan integroidun IFF-järjestelmän ja Telephonicsilla se on optiona. Muuten maksimihavaintoetäisyys on sama 200NM ja ilma-sekä maakohteita voidaan havaita myös. On myös SAR / ISAR- moodit. Tietysti testit paljastavat erot tosipaikassa suorituskyvyn ja luotettavuuden ym. suhteen.

Moottorit ovat samat eli P&W Canada PW127G:t ja ruuman sisäkorkeus sekä lentoonlähtömaksimi ovat samat. Pienenä plussana C-295MPA lentää ilmeisesti 9000metrissä, kun ATR-maksimioperointi on 25 kft = 7620 m. Lisäksi C-295MPA:a on wingletit, jotka laskevat pa-kulutusta n. 4%. C-295 on saanut Kanukkien version kautta uuden Collins Aerospacen EFVS-järjestelmän sekä HUDin pilotille. Portugalin PG02-versiossa on myös tehty palletteihin perustuva MPA-järjestelmä, kuten PV:n Dragonshieldissä. Se voi olla etu.
https://www.collinsaerospace.com/ne...sensor-selected-for-Airbus-family-of-aircraft

Angolan kauppa 2017 tehtiin 3 kpl C-295 Persuader- koneesta ja silloin hintaa oli 160 MEU: https://www.timesaerospace.aero/features/defence/angola-orders-c295s-for-maritime-surveillance

C-295 koneita käyttävät valvontaan ja pelastukseen mm. Kanada, Portugali, Chile ja Oman.
Kanadan variantista tietoa ja videoita alapuolen linkissä. Kone on enemmän pelastukseen tarkoitettu, mutta siinä on optimoitu rankat olosuhteet pohjoisessa.
https://www.airbus.com/C-en/products-services/defence/military-aircraft/c295/c295fwsar

Itse olen Kanadan C-295MPA version hyödyntämisen kannalla, paranneltuna paremmilla ISR sensoreilla, datalinkeillä sekä omasuoja- ja ELINT-järjestelmällä. PV:n kanssa olisi myös synergiaetuja kokemuksessa, koulutuksessa ja huollossa.
 
ELTAa olisikin kohta koko kimara. 2311 vastatykistössä, joku tulee Barak/David's Slingiin. Sitten jos vielä MVX:ään.... silloin olisi jäänyt vain Laivue 2020:sta väliin viime vuosina.

Angola osti 3x C295 vuonna 2018 yllättävän tutun tuntuiseen 160 miljoonan euron hintaan. Nyt kun on hinta pompsahtanut niin 2 hieman kultapinnoitetummilla sisuskaluilla mennee meillä samaan.
Chilellä on melkoinen valmius omassaan:
The C295MPA versions have provision for six hardpoints to carry torpedoes, missiles, mines and depth charges, and have also performed airborne separation tests using MBDA’s Marte Mk2 anti-ship missile.
They can be equipped with up to two pressurised, 10-shot rotary launchers, plus two racks for 93 A, F, and G-sized sonobuoys (113 total). The aircraft are fitted with a fully integrated tactical system (FITS).
Sarvimiinan pudotusoptio tietenkin ruksitaan meillä.
 
Viimeksi muokattu:
Tarkoittaako "aircraft survivability equipment" siis militääriuhasta selviytymistä? Soihtuja, silppuja, RWR, ECM...

Taulukkolaskentatiedostossa optionaalliseksi mainuttu: LOS viestintä (MADL :D), MEDEVAC, visuaalinen meripäästöjen tunnistus/mittaus, Link 16, salattu puhe, (lentäjän) kypäränäytöt.
Sen sijaan lautan/soihdun tiputus on siellä pakollinen.
--

Puutun tähän Link 16 -asiaan. Aiemman viestisi perusteella piti olla "link 6 (11)".

real time encrypted data link 6 (11)

Wikipedia kertoo siitä lisää. Luulin, että se on jokin merivoimalinkki, kuten Link 11, mutta se onkin vähän jännempi linkki... :cool:

65506
(Draft)
Missile Base to Control Centre LinkLink 6 –
(NADGE Link) SAM Automatic Data Link
Point to Point1stDraft STANAG (US MBDL, ATDL–1, PADIL)

 
Kaivelin hieman ATR-72-600 ja C-295MPA Persuader versioiden tietoja sekä vertailin. Uskon että nämä kaksi ovat loppupeleissä vahvoilla vaihtoehtoina, koska niiden valmistusmäärät ovat suuria ja molemmista konetyypeistä on paljon kokemusta eri paikoissa.

ATR-42/72 koneet varustaa Leonardo, joka on myynyt äskettäin ATR-72 MP -version Turkille. https://aircraft.leonardo.com/en/products/atr-72mp

Airbus käyttää eri valmistajan tutkia ainakin, kuten esimerkiksi Telephonics APS-143C tai ELTA ELM-2022:
https://www.telephonics.com/product/aps-143cv3-oceaneye
https://www.iai.co.il/p/elm-2022

Tutkissa ei ole paperilla juurikaan eroja, paitsi se että ELTA tarjoaa tutkaan integroidun IFF-järjestelmän ja Telephonicsilla se on optiona. Muuten maksimihavaintoetäisyys on sama 200NM ja ilma-sekä maakohteita voidaan havaita myös. On myös SAR / ISAR- moodit. Tietysti testit paljastavat erot tosipaikassa suorituskyvyn ja luotettavuuden ym. suhteen.

Moottorit ovat samat eli P&W Canada PW127G:t ja ruuman sisäkorkeus sekä lentoonlähtömaksimi ovat samat. Pienenä plussana C-295MPA lentää ilmeisesti 9000metrissä, kun ATR-maksimioperointi on 25 kft = 7620 m. Lisäksi C-295MPA:a on wingletit, jotka laskevat pa-kulutusta n. 4%. C-295 on saanut Kanukkien version kautta uuden Collins Aerospacen EFVS-järjestelmän sekä HUDin pilotille. Portugalin PG02-versiossa on myös tehty palletteihin perustuva MPA-järjestelmä, kuten PV:n Dragonshieldissä. Se voi olla etu.
https://www.collinsaerospace.com/ne...sensor-selected-for-Airbus-family-of-aircraft

Angolan kauppa 2017 tehtiin 3 kpl C-295 Persuader- koneesta ja silloin hintaa oli 160 MEU: https://www.timesaerospace.aero/features/defence/angola-orders-c295s-for-maritime-surveillance

C-295 koneita käyttävät valvontaan ja pelastukseen mm. Kanada, Portugali, Chile ja Oman.
Kanadan variantista tietoa ja videoita alapuolen linkissä. Kone on enemmän pelastukseen tarkoitettu, mutta siinä on optimoitu rankat olosuhteet pohjoisessa.
https://www.airbus.com/C-en/products-services/defence/military-aircraft/c295/c295fwsar

Itse olen Kanadan C-295MPA version hyödyntämisen kannalla, paranneltuna paremmilla ISR sensoreilla, datalinkeillä sekä omasuoja- ja ELINT-järjestelmällä. PV:n kanssa olisi myös synergiaetuja kokemuksessa, koulutuksessa ja huollossa.


Air-to-Air Surveillance

Köyhän miehen AEW kone? 😎
Tuosta 2022 löytyy vielä AESA versio, joka on oletettavasti kyvykkäämpi.
 
ELTAa olisikin kohta koko kimara. 2311 vastatykistössä, joku tulee Barak/David's Slingiin. Sitten jos vielä MVX:ään.... silloin olisi jäänyt vain Laivue 2020:sta väliin viime vuosina.

Angola osti 3x C295 vuonna 2018 yllättävän tutun tuntuiseen 160 miljoonan euron hintaan. Nyt kun on hinta pompsahtanut niin 2 hieman kultapinnoitetummilla sisuskaluilla mennee meillä samaan.
Chilellä on melkoinen valmius omassaan:

Sarvimiinan pudotusoptio tietenkin ruksitaan meillä.
Sonot voisivat tulla meillä kysymykseen ja MAD-sensori kun rahaa on paljon enemmän käytössä. En tiedä innostuuko Raja niistä tosin ja ovatko ne meille hyödyllisiä. En kyllä näkisi haittaakaan.
Yhtään asetta ei tietenkään missään tapauksessa laiteta noihin lentokoneisiin (hyi, hyi)! Miehistölle pistoolit mukaan korkeintaan, mutte nekin ovat vaarallisia laitteita.
 
Sonot voisivat tulla meillä kysymykseen ja MAD-sensori kun rahaa on paljon enemmän käytössä. En tiedä innostuuko Raja niistä tosin ja ovatko ne meille hyödyllisiä. En kyllä näkisi haittaakaan.
Yhtään asetta ei tietenkään missään tapauksessa laiteta noihin lentokoneisiin (hyi, hyi)! Miehistölle pistoolit mukaan korkeintaan, mutte nekin ovat vaarallisia laitteita.
Perinteisesti on kai ollut niin että PV on maksanut militääripuolen varustelut kuten vaikkapa vartiolaivojen sutovermeet tai Super Pumien sonarit. Tiedä sitten miten homma nykyään menee?
 
Perinteisesti on kai ollut niin että PV on maksanut militääripuolen varustelut kuten vaikkapa vartiolaivojen sutovermeet tai Super Pumien sonarit. Tiedä sitten miten homma nykyään menee?
Näin se menee varmaan nytkin, mutta jos Raja katsoo että ne estävät tai haittaavat liikaa sen perustehtäviä niin ei hankita vaikka pv maksaisi. Sitä tarkoitin.
 



Köyhän miehen AEW kone? 😎
Tuosta 2022 löytyy vielä AESA versio, joka on oletettavasti kyvykkäämpi.
Todella köyhän:D. Rungon alapuolella oleva tutkaradomi ei ole mitenkään hirveän optimaallinen korkealla lentävien hävittäjien tai muiden kohteiden tarkkailuun. Runko peittää osan ja antennia tuskin voi kallistaa tai ohjata paljon horisontin yläpuolelle vaikka olisi AESA.

Ehkä mahdollista havainnoida lähellä pintaa lentäviä kohteita, kuten hekoja ja lennokeita ym. Sekin on hyvä ominaisuus eikä mene hukkaan jos erottelukyky on hyvä.
 
Rajan roolia sotilaallisessa maanpuolustuksessa lisätään ja rajajoukkojen suorituskykyä kohennetaan entisestään.



Rajavartiolaitoksen merkitys alueellisen koskemattomuuden valvonnassa ja turvaamisessa sekä sotilaallisen maanpuolustuksen tehtävissä korostuu muuttuneessa toimintaympäristössä. Rajavartiolaitoksen ja rajajoukkojen sotilaallista suorituskykyä parannetaan.

Rajavartiolaitoksella on siviiliviranomaisena Ahvenanmaalla jatkuva läsnäolo. Rajavartiolaitos on varautunut toiminnassaan erilaisiin turvallisuustilanteisiin ja kykenee tarvittaessa nopeasti kasvattamaan läsnäoloaan alueella.
 
Back
Top