Tuolta löytyy nyt hankittavan valvontakoneen speksit: https://www.hankintailmoitukset.fi/fi/public/procurement/68294/notice/97487/overview
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hmm voi olla vähän käytetty kone. 2+2 miehistöä, oltava keittiö ja wc, sovelluttava vähän kaikkeen...Tuolta löytyy nyt hankittavan valvontakoneen speksit: https://www.hankintailmoitukset.fi/fi/public/procurement/68294/notice/97487/overview
In addition to the capabilities described in present concept of operations, the FBG is considering adding the following capabilities in the future asset:
the ability to detect operating transmitters at different desired frequencies
oil sample buoy, location marker, illumination flare and liferaft deployment
aircraft survivability equipment
medevac
enhancing of cargo and personnel transport capability
real-time secure broadcast of all sensor data, both over the horizon and by line of sight
extending of endurance and operating range of aircraft
real time encrypted data link 6 (11)
integration of data produced to FBG syste
integration of data produced to other authorities' systems
integration of data from FBG and other authorities' systems
acting as platform for Aircraft Coordinator (IAMSAR) ACO
capability to act as a communications relay station
These capabilities are tentative and may or may not be included in the final RFQ.
Land border patrol or SAR over land
Mission objectives
conduct a surveillance flight along land border
to locate and monitor points of interest in all weather conditions
conduct a search mission in densely populated area and also in rural areas
to be able to use different types of maps in mission system, including indication of street
names and house numbers
Eli GMTI olisi Rajan mieleen. Isot pojat tuntee nimellä JSTARS. Tosin Horneteillakin onnistuu. Eli GMTI on SAR tutkan moodi. locate moving vehicle
detect person in the terrain and accurately determine coordinates of a position regardless
of elevation
monitor vehicle/person and guide surface units to correct location
indicate the target to other units
provide live video stream to FBG coordination center and any other client in Finnish government network (TUVE)
GMTI perustuu maalin luontaisen liikkeen eli doppler-siirtymän havainnointiin. Tämä mahdollistaa liikkuvan maalin eri pisteiden erottelun toisistaan.
In the Synthetic Aperture Radar (SAR) persistence category, a Finland-based company, Iceye, won top honors.
ICEYE’s win was unexpected, but “they have more SAR satellites on orbit and a better revisit time, so, the new guys are catching up,” Gauthier said.
Does the US dominate? The results were not intuitive, as [foreign] satellites have greatly proliferated.
● But these results were a huge surprise for our policymakers in D.C.
● The U.S. earns top honors in PAN/EO/SAR resolution, but China exceeds in video, in EO persistence,
and in HSI resolution. People were surprised at Argentina with (Satellogic) for HSI, S. Korea for MWIR,
and Finland for SAR persistence.
Eiköhän tämän kokoluokan koneet ole ulkona hankinnasta tässä vaiheessa.Jokunen tällainen
Sarvimiinan pudotusoptio tietenkin ruksitaan meillä.The C295MPA versions have provision for six hardpoints to carry torpedoes, missiles, mines and depth charges, and have also performed airborne separation tests using MBDA’s Marte Mk2 anti-ship missile.
They can be equipped with up to two pressurised, 10-shot rotary launchers, plus two racks for 93 A, F, and G-sized sonobuoys (113 total). The aircraft are fitted with a fully integrated tactical system (FITS).
Taulukkolaskentatiedostossa optionaalliseksi mainuttu: LOS viestintä (MADL ), MEDEVAC, visuaalinen meripäästöjen tunnistus/mittaus, Link 16, salattu puhe, (lentäjän) kypäränäytöt.
Sen sijaan lautan/soihdun tiputus on siellä pakollinen.
--
real time encrypted data link 6 (11)
6 5506
(Draft)Missile Base to Control Centre Link Link 6 –
(NADGE Link) SAM Automatic Data LinkPoint to Point 1st Draft STANAG (US MBDL, ATDL–1, PADIL)
Kaivelin hieman ATR-72-600 ja C-295MPA Persuader versioiden tietoja sekä vertailin. Uskon että nämä kaksi ovat loppupeleissä vahvoilla vaihtoehtoina, koska niiden valmistusmäärät ovat suuria ja molemmista konetyypeistä on paljon kokemusta eri paikoissa.
ATR-42/72 koneet varustaa Leonardo, joka on myynyt äskettäin ATR-72 MP -version Turkille. https://aircraft.leonardo.com/en/products/atr-72mp
Airbus käyttää eri valmistajan tutkia ainakin, kuten esimerkiksi Telephonics APS-143C tai ELTA ELM-2022:
https://www.telephonics.com/product/aps-143cv3-oceaneye
https://www.iai.co.il/p/elm-2022
Tutkissa ei ole paperilla juurikaan eroja, paitsi se että ELTA tarjoaa tutkaan integroidun IFF-järjestelmän ja Telephonicsilla se on optiona. Muuten maksimihavaintoetäisyys on sama 200NM ja ilma-sekä maakohteita voidaan havaita myös. On myös SAR / ISAR- moodit. Tietysti testit paljastavat erot tosipaikassa suorituskyvyn ja luotettavuuden ym. suhteen.
Moottorit ovat samat eli P&W Canada PW127G:t ja ruuman sisäkorkeus sekä lentoonlähtömaksimi ovat samat. Pienenä plussana C-295MPA lentää ilmeisesti 9000metrissä, kun ATR-maksimioperointi on 25 kft = 7620 m. Lisäksi C-295MPA:a on wingletit, jotka laskevat pa-kulutusta n. 4%. C-295 on saanut Kanukkien version kautta uuden Collins Aerospacen EFVS-järjestelmän sekä HUDin pilotille. Portugalin PG02-versiossa on myös tehty palletteihin perustuva MPA-järjestelmä, kuten PV:n Dragonshieldissä. Se voi olla etu.
https://www.collinsaerospace.com/ne...sensor-selected-for-Airbus-family-of-aircraft
Angolan kauppa 2017 tehtiin 3 kpl C-295 Persuader- koneesta ja silloin hintaa oli 160 MEU: https://www.timesaerospace.aero/features/defence/angola-orders-c295s-for-maritime-surveillance
C-295 koneita käyttävät valvontaan ja pelastukseen mm. Kanada, Portugali, Chile ja Oman.
Kanadan variantista tietoa ja videoita alapuolen linkissä. Kone on enemmän pelastukseen tarkoitettu, mutta siinä on optimoitu rankat olosuhteet pohjoisessa.
https://www.airbus.com/C-en/products-services/defence/military-aircraft/c295/c295fwsar
Itse olen Kanadan C-295MPA version hyödyntämisen kannalla, paranneltuna paremmilla ISR sensoreilla, datalinkeillä sekä omasuoja- ja ELINT-järjestelmällä. PV:n kanssa olisi myös synergiaetuja kokemuksessa, koulutuksessa ja huollossa.
Air-to-Air Surveillance
Sonot voisivat tulla meillä kysymykseen ja MAD-sensori kun rahaa on paljon enemmän käytössä. En tiedä innostuuko Raja niistä tosin ja ovatko ne meille hyödyllisiä. En kyllä näkisi haittaakaan.ELTAa olisikin kohta koko kimara. 2311 vastatykistössä, joku tulee Barak/David's Slingiin. Sitten jos vielä MVX:ään.... silloin olisi jäänyt vain Laivue 2020:sta väliin viime vuosina.
Angola osti 3x C295 vuonna 2018 yllättävän tutun tuntuiseen 160 miljoonan euron hintaan. Nyt kun on hinta pompsahtanut niin 2 hieman kultapinnoitetummilla sisuskaluilla mennee meillä samaan.
Chilellä on melkoinen valmius omassaan:Angola orders C295s for maritime surveillance | Times Aerospace
www.timesaerospace.aero
Sarvimiinan pudotusoptio tietenkin ruksitaan meillä.
Perinteisesti on kai ollut niin että PV on maksanut militääripuolen varustelut kuten vaikkapa vartiolaivojen sutovermeet tai Super Pumien sonarit. Tiedä sitten miten homma nykyään menee?Sonot voisivat tulla meillä kysymykseen ja MAD-sensori kun rahaa on paljon enemmän käytössä. En tiedä innostuuko Raja niistä tosin ja ovatko ne meille hyödyllisiä. En kyllä näkisi haittaakaan.
Yhtään asetta ei tietenkään missään tapauksessa laiteta noihin lentokoneisiin (hyi, hyi)! Miehistölle pistoolit mukaan korkeintaan, mutte nekin ovat vaarallisia laitteita.
Näin se menee varmaan nytkin, mutta jos Raja katsoo että ne estävät tai haittaavat liikaa sen perustehtäviä niin ei hankita vaikka pv maksaisi. Sitä tarkoitin.Perinteisesti on kai ollut niin että PV on maksanut militääripuolen varustelut kuten vaikkapa vartiolaivojen sutovermeet tai Super Pumien sonarit. Tiedä sitten miten homma nykyään menee?
Sonopoiju(Sonobuoy, onko tälle edes suomenkielistä sanaa? )
Todella köyhän. Rungon alapuolella oleva tutkaradomi ei ole mitenkään hirveän optimaallinen korkealla lentävien hävittäjien tai muiden kohteiden tarkkailuun. Runko peittää osan ja antennia tuskin voi kallistaa tai ohjata paljon horisontin yläpuolelle vaikka olisi AESA.
Köyhän miehen AEW kone?
Tuosta 2022 löytyy vielä AESA versio, joka on oletettavasti kyvykkäämpi.