Einomies1
Respected Leader
Ymmärtääkseni SAR-tutkalla ei havaita varsinaisesti öljypäästöä, vaan pyritään tunnistamaan etäältä niitä aluksia, jotka ovat todennäköisesti syypäitä öljypäästöihin. IR/UV valon skannerilla pystytään sitten havaitsemaan varsinainen meren pinnalla oleva öljypäästö, koska auringonvalo heijastuu öljyn pinnalta erilailla kuin vedestä.@Einomies1 : sensorilistalta puuttuu ainakin SLAR eli sivulle katsova synteettisen aperatuurin tutka. Vastaavalla sensorilla valvotaan nykyään laivojen öljypäästöjä. Modernilla laitteella ja sopivalla ohjelmistolla voitaneen seurata myös esim. mekanisoitujen joukkojen liikkeitä rajan takana.
Ilman muuta skannerit pitää olla, mutta tässä kannattaa katsoa niitäkin seikkoja, jotka Dornierista puuttuvat. Siinä ei ole kovin hääppöistä ympärikeilaavaa tutkaa kuin vanha Seaspray, jossa ei ole varmaan kummoista kykyä seurata, luokitella kohteita ja tunnistaa niitä elektronisesti. SAR-tutkaa en vastusta sinänsä, mutta aluksia ja ympäristöonnettomuuksia voisi valvoa laajemminkin ja ehkä fiksummin satelliitista nykypäivänä.
Esim.tällaisen palvelun avulla: https://www.iceye.com/sar-imagery
Sitten esimerkiksi Camcopter kykenee kantamaan mukanaan Lidaria, SAR-tutkan ja hyperspektrikameran eri vaihtoehtoina. Se on huomattavasti kustannustehokkaampi ratkaisu öljytiedusteluun kuin miehitetty valvontakone.
Molempi parempi sano, mutta vaikka en Rajan töissä olekaan, painottaisin silti valvontalentokoneessa nykypäivänä enemmän raja-sotilasturvallisuutta tehtävissä sekä varustuksessa kuin aikaisemmin. Siksi rahat enemmän sotilaallisten ja rajaturvallisuuden kannalta olennaisiin kykyihin sekä hyvään verkottumiseen pv:n järjestelmien kanssa.