Rajavartiolaitos

Jumalauta mikä potti. Nehän olisi tyytynyt kuuteenkymmeneen vielä vuoden vaihteessa.

Mitäs herkkua tuolla saa? Vaikka tulis yksi enemmän niin voinee King Airin esitteen heittää roskiin.
Saab voi rusauttaa rystysiään ja laittaa taas Bombardier Global -pohjaisen jetin tulille.

Maastorajan teknisen valvontajärjestelmän uudistaminen on ollut jo vuosia agendalla.
 
Rajan uusiin koneisiin annetaan 163 miljoonaa.

Oho, tuo oli positiivinen tieto ja tuolla hinnalla pitäisi jo saada asiaankuuluva sensorivarustus ja tarpeelliset datalinkit ja omasuojat. Esimerkiksi Bombardier Global tai ATR voisivat olla toimivia ratkaisuja, mutta toisaalta CASA 295 on jo tuttu, olosuhteissamme ilmeisesti hyväksi havaittu ja huolto- ja tukitoiminnot löytyvät jo ilmavoimien puolelta. Ilmavoimien kuljetuskone-hankintoihin liittyneen option parasta ennen-päiväys lienee jo umpeutunut, mutta tuolla runsaalla 160 miljoonan saataisiin kyllä varmaan kaksi konetta ajantasaisella varustuksella ja huimasti lisää valvonta- ja suorituskykyä vartiolaivueelle.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Maastorajan teknisen valvontajärjestelmä
Niinkö arvelet, että moista on tuonne MVX:n 160:een ahdettu?

Olisiko se sitten dronea Turva-luokan aluksille vai?

Näköjään entistä on pönkätty 15 miljoonalla 2020.
 
Niinkö arvelet, että moista on tuonne MVX:n 160:aan ahdettu?

Olisiko se sitten dronea Turva-luokan aluksille vai?

Näköjään entistä on pönkätty 15 miljoonalla 2020.

En nyt lonkalta muista yksityiskohtia, mutta juu epäilemättä droneja lisää maarajoille. Parhaillaan testaillaan myös kaikenlaisia lisätyn todellisuuden / virtuaalisen todellisuuden härpäkkeiden käyttöä yms.
 
Kesä 2020:
– Tänä vuonna ja lähivuosina käytämme 25 miljoonaa euroa teknisen rajavalvontajärjestelmän parantamiseen. 1990-luvulla on viimeksi laitettu itärajalla tekninen valvontajärjestelmä kuntoon, Ohisalo kertoo.
 
Kesä 2020:

Ekat varsinaiset liikkeentunnistinsensorit tuli 60-luvun alussa (kotimainen To-Pu). Tämä brittisysteemi Racal Classic tuli muistaakseni 80-luvun loppupuolella ja oli käytössä johonkin tuonne 2000-luvun alkuun saakka. Nyttemmin toki sensorit modernimpia, samoin kamerat maastossa.

 
Niinkö arvelet, että moista on tuonne MVX:n 160:een ahdettu?

Olisiko se sitten dronea Turva-luokan aluksille vai?

Näköjään entistä on pönkätty 15 miljoonalla 2020.

Muistaakseni noista ulkovartioaluksille tulevista drooneista on jo lähetetty tarjouspyynnöt. Jossain vaiheessa oli jotain puhetta julkisuudessa, että hankinta järjestettäisiin eri viranomaistahojen yhteishankintana, kun merivoimatkin ilmeisesti jotain kaavailee Pohjanmaa-luokan hangaareihin. Mutta en tiedä ovatko Rajavartiolaitoksen ja Merivoimien vaatimukset ja speksit yhtenevät.
Ainakin tämän mallin operointia ovat molemmat tahot testailleet Turva-aluksella ja Rajavartiolaitos on käyttänyt EU:n Rajavirastolta lainaamaansa laitetta merivalvonnassa jo muutamana vuotena:

 
Hankinnan kohteena on edelleen kaksi monitoimilentokonetta"

Aiempi määräraha-arvio eli 60 miljoonan perustui Dornierien korvaamiseen minimisuorituskyvyillä. Määrärahalla olisi voitu korvata nykyiset suorituskyvyt, mutta kehittämiseen ei olisi kyetty

Lisäksi kustannustaso on noussut selvästi verrattuna tilanteeseen vuonna 2020, jolloin edellinen tietopyyntö toteutettiin.

 
No huh. Valtion kirstusta liikeni kerrankin Rajan suuntaan! Millaista suorituskykyä tällä nyt sitten saadaan verrattuna Dornieriin?
 
Viimeksi muokattu:
Koneiden käyttökonsepti huomioiden 2 hyvää on paljon parempi kuin 3 keskinkertaista. Ei noita ole tarkoitettu tuottamaan jatkuvaa reaaliaikaista tilannekuvaa.

Eikös GlobalEye ole myös merivalvontakone :unsure: no joo joo, ei mahdu tuohonkaan budjettiin.

Entä jotain pienempää (kaapattu UAV-ketjusta):


Edit: On myös kallista, "paras lähde" jonka löysin väitti että 32 M$ kpl.
 
Mitenköhän vahvasti konemalli ja valvontalaitteistot kytkeytyvät toisiinsa?

Jos ne kytkeytyvät, kuten Lentopostin kuvista voisi päätellä, niin seuraavat kombot vaikuttavat lupaavimmilta:

-ATR72MP (Leonardo)
-PZL M28 Skytruck (Lockheed Martinin omistuksessa)
-C-295W (Airbus)
-Bombardier Q400 (Saab Swordfish MPA)
-Dassault Falcon 2000MRA (Dassault)

Skytruck on kyllä vähän... ruma. Mutta se on ilmeisesti hovihankkija LM:n tarjoama, joten se voi olla kätketty timantti.

ATR 72 ja C-295 olisivat koon ja toimittajien puolesta melko ilmeisiä ja varmoja valintoja. Varmaan myös käyttökuluiltaan edullisia potkuriturbiinikoneina?

Suihkareista sitten tuo Dassaultin kone, jota tarjotaan Ranskalle ja jonka kuulemma Japani on jo valinnut. Swordfish ei kai edelleenkään ole kelvannut kenellekään?
 
Skytruck on kyllä vähän... ruma. Mutta se on ilmeisesti hovihankkija LM:n tarjoama, joten se voi olla kätketty timantti.
Se on kuitenkin suoritusarvoiltaan lähes 1:1 Dornierin kanssa. Joten aikaisemmin mainittu kuljetuskyvyn parannus jäisi saamatta. Ellei niitä sitten hankittaisi useampia, mutta tässä viimeisimmässä artikkelissa mainittiin edelleen hakusessa olevan kaksi konetta.

Henk.koht. toiveeni on selkeästi isompi kone, jolla pystytään operoimaan korkealla ilman happinaamareita. Varustuksesta erityisesti tehokas monimooditutka, monipuolinen tehtäväjärjestelmä ja puolustusvoimien kanssa yhteensopiva viesti- ja linkkijärjestelmä. Ei tarvinne selittää mitä kriisiajan rooleja koneille haen näillä... 😉
 
Se on kuitenkin suoritusarvoiltaan lähes 1:1 Dornierin kanssa. Joten aikaisemmin mainittu kuljetuskyvyn parannus jäisi saamatta. Ellei niitä sitten hankittaisi useampia, mutta tässä viimeisimmässä artikkelissa mainittiin edelleen hakusessa olevan kaksi konetta.

Henk.koht. toiveeni on selkeästi isompi kone, jolla pystytään operoimaan korkealla ilman happinaamareita. Varustuksesta erityisesti tehokas monimooditutka, monipuolinen tehtäväjärjestelmä ja puolustusvoimien kanssa yhteensopiva viesti- ja linkkijärjestelmä. Ei tarvinne selittää mitä kriisiajan rooleja koneille haen näillä... 😉

Meinasitko maalittaa Gabrielit vai luoda mini-JSTARS:n maavoimien tueksi vaiko kenties saada hankkimatta jääneet Globaleyet? Voi olla, että AWACS, MPA ja JSTARS on jo liikaa yhteen koneeseen ympättäväksi. Kun rahaakin on vielä melko niukasti ja sillä pitäisi saada kaksi konetta eikä kehittää monitoimitutkakonetta.
 
Maastorajan teknisen valvontajärjestelmän uudistaminen on ollut jo vuosia agendalla.
Maastomerkinnöillä, koirapartiolla, droneilla, kameroilla ja lainsäädännöllä ei massaryntäystä pysäytetä. Vain voimaleikkurit ja massaryntäyksen kestävä aita estää laittoman maahantulon.
Koko 1300 km.n pituutta ei tietenkään voi aidata .. eikä tarvitsekaan. Riittää kun aidataan virallisten puomien lähiympäristöt ja ne alueet, joita kohti rajan takaa suuntautuu teitä tai rautateitä, yleensä kulku-uria.
Aita ei maksa paljoa, mutta on olennainen osa kansallista turvallisuutta.
Kummallista onkin, miksei hallitus, lähinnä sisäministeri(ö), saa aitaa aikaiseksi. Eivät edes ota asiaa agendalle. Eivätkö osaa tai uskalla? Vai eivätkö halua?
Jospa unilukkariksi lupautunut tökkäisi hallituksen hereille.
 
Back
Top