Fantasioita riittää kaikilla
. Se mitä on jo tapahtunut lienee viitteenä tulevaisuudelle. RVL on testannut ja käyttänyt Frontexin rahoituksella Camcopteria Turvalta, joten se lienee rajan seuraava lennokki. Mahdollisuuksia on myös esim. Saab Skeldarilla, mutta pystysuoraan toimivaa on haettu. Miksi? On selvää että raja hyötyy pystysuoraan nousevasta ja laskevasta dronesta enemmän kuin pitkää kiitotietä tarvitsevasta, lentokentille tukeutuvasta ja siivellisestä lennokista.
Syitä:
- kyky toimia merellä oleviltä laivoilta ja tukeutua niihin> mukana ja käytettävissä nopeasti
- kyky toimia rajoitetusti saarista sekä rannikolta
- hinta
- ohjausjärjestelmän keveys ja yksinkertaisuus, joka mahdollistaa liikkuvan operoinnin tai ainakin asennuksen laivoille
- ulkovartiolaivoilla(Turva-luokka) on heko-toimintaa varten tutkajärjestelmä, joka auttaa lennonohjauksessa heikossa näkyvyydessä, lähellä ja matalalla
- kyky leijua ja välttää havainnointia sekä pieni tutkapinta-ala
Eli oma arvioni on että hankitaan 2 valvontakonetta, joihin on varaa asentaa kunnon MEVA-tutka, Link-11, -16 ja -22 päätelaitteet, kryptatut sotilasradiot (AN/ARC-210 ym.), salattu Satcom, Elint-laitteisto sekä tietysti ajanmukainen optroniikka. Plussana voi olla tuo Sonobuoy- kuuntelu, mutta ei aseistusta. Mukaan tietysti omasuojajärjestelmät eli tutkavaroitin, ohjuslaukaisusensorit sekä soihdun- ja silpunheittimet.
Siinä olisikin melkoinen valvonta- ja tiedustelukone lisäämään tilannekuvaa merellä ja ilmassa. Vaikka hinnat on kallistuneet, niin uskon että 80+ miljoonalla saadaan nyt kaksi aivan eriluokan konetta täydentämään myös puolustuksen tilannekuvaa, kuin mitä Dornierit olivat kaikesta hyvyydestään huolimatta. Pystysuoraan nousevat lennokit aluksilla tai maassa integroituna laivojen, lentokoneiden sekä hekojen kesken, antavat todella paljon paremman ja selkeämmän tilannekuvan verkotettuina kuin mitä on ollut tähän saakka. Eli luulen että hankitaan 2-3 lennokkijärjestelmää sekä nuo valvontakoneet.
Perärampillinen potkurikone, joka pystyy lähelle 10 tunnin lentoihin, olisi hyvä ja kustannustehokas vaihtoehto. Turha mainita varmaan, mutta minun suosikkini on lähtökohtaisesti CASA C-295M tai CASA C-235, suomessa jo olevan huoltojärjestelmän vuoksi. Tietysti kokonaisuus ratkaisee ja lavetin suorituskyky / hinta sekä sensorifuusion mahdollisuudet. Toivon että tässä valvonnan sekä maalituksen kokonaisuudessa Rajan ja Pv:n yhteisintressit kohtaisivat rationaalisesti. Valvontalentokone on järjestelmä, mutta osa suurempaa järjestelmien järjestelmää. Sitä ei pidä katsoa hiekkalaatikko-näkökulmasta ja "minä itte"- periaatteella. Ei tässä tilanteessa ainakaan.