Rajavartiolaitos

Ainoa joka valmistaa ja toimittaa lentokoneita tuossa listassa on Dassault. Dassault on vastannut lisäksi tietopyyntöön ja se koski Falcon 2000LXS versiota.

Otin selvää puolestasi ja listan puolesta konsepti olisi :
- Dassault- Falcon 2000LXS? (Pratt & Whitney Canada- moottorit?) https://www.dassaultfalcon.com/en/Aircraft/Models/2000LXS/Pages/overview.aspx#
- Elbit- Istar, SLAR ja EW, taktiset radiot sotilaskäyttöönhttps://elbitsystems.com/pdf-category/company-brochures/electro-optics/istar/
- ELTA - ELINT / COMINT (tiedustelu, omasuoja?)https://www.iai.co.il/defense/air/airborne-sigint-electronic-warfare-ew
- Field Aerospace- kabiinin suunnittelu (työasemat, varustus?)http://www.fieldaero.com/services/aircraft-integration-modifications/interior-modification/
- General Dynamics Canada - valvonnan ja tiedustelun tietojärjestelmä, datalinkit ja ilmaliikenteen VHF/UHF, satcom?https://gdmissionsystems.ca/airborne-mission-management
- L 3 Harris Wescam flir, omasuojajärjestelmät https://www.l3harris.com/capabilities/air
- PAL Aerospace- lentotekninen huolto ja ylläpitosopimushttps://palaerospace.com/en
- Sierra Nevada Corporation - tämä onkin jännin näistä, koska kyseinen firma varustelee US SOCOM - koneita erikoisoperaatioihin. Esimerkkeinä MC-130J ja AC-130J Ghostrider, eli ei hajuakaan!https://www.sncorp.com/
- ST Airborne Systems - ruotsalainen firma joka toimittaa integroituja valvontajäräjestelmiä (MSS 6000 ja 7000). Voi olla myös tiedustelun kokonaisjärjestelmän integroija jos sensorit toimittaa muut https://airbornesystems.se/products/sensors/

Mutuna tällaisia arvioita ja voipi olla että kaikki nuo eivät ole toimittajia loppupeleissa, vaan kilpailevat. Konetyyppi on kyllä mielestäni valittu jo eli 2-moottorinen Dassault Falcon 2000LXS.
Varmasti erinomainen vaihtoehto, koska kykenee liikelentokorkeuksiin(matkustajakoneiden yläpuolella), toimii 1,5 km kentiltä ja yli 7000 km toimintasäde.

Kyllä Rajan pilotit kusevat hunajaa kun nämä tulevat....;)
Mielenkiintoinen listaus. Aiemmin ainakin hankkeessa oli tarkoitus valita yksi järjestelmäintegraattori, joka vastaa koko järjestelmän toimituksesta. En nyt löydä tuota listaa, mutta siellä oli siis paljon tarjoajia, jotka eivät nimenä suoraan viitanneet mihinkään lentokonetyyppiin, mutta tarjous perustui johonkin tiettyyn tyyppiin, joka tulisi alihankkijalta.

Mahdollisesti tuossa listassa on vielä useampi järjestelmäintegraattori, jotka tarjoavat eri konetyyppien pohjalle rakennettuja järjestelmiä. Dassault on listalla, koska tarjoaa koko pakettia, toisin kuin esim. Cessna.
 
Viimeksi muokattu:
Raja-aidasta lisäjuttua.



Rajavartiolaitos pitää välttämättömänä, että pilottikohteen jälkeen rakennettavalle itärajan aidalle myönnetään määräraha jo ensi vuoden varsinaisessa talousarviossa, kertoo Uutissuomalainen.

– Olemme todenneet itärajan esteaidan tarpeelliseksi turvallisuusympäristön muutoksen takia. Se, että jäätäisiin odottamaan pilottiaidan kokemuksia ennen kuin päätetään laajemman aitaamisen rahoittamista, ei ole tarpeen, Rajavartiolaitoksen teknillisen osaston päällikkö, prikaatikenraali Jari Tolppanen toteaa USU:lle.

Tolppasen mukaan pilottihankkeella testataan pääosin aidan rakenteen yksityiskohtaisia ratkaisuja, koko projektin hallintaa sekä luvituksen ja maanhankinnan menettelytapoja, joita voidaan hyödyntää jatkorakentamisessa.

– Emme siis oleta, että pilotti toisi olennaista lisätietoa sille, tarvitaanko esteaita itärajalle vai ei ja että toimiiko suunniteltu esteaita. Esteaita tarvitaan ja myös rahoitus tärkeimpien kohdealueiden rakentamiseen ensi vuoden talousarviossa.

Rajavartiolaitoksen esikunnan asiantuntija Ismo Kurjen mukaan laajemman aitauksen suunnittelu voitaisiin aloittaa jo alkuvuonna samalla kun pilottiaitaa rakennetaan, jos sisäministeriön esittämä investointiraha toteutuisi jo 2023 varsinaisessa talousarviossa.

– Laajemman aidan rakentaminen voitaisiin myös aloittaa saumattomasti heti pilottikohteen valmistuttua, mikäli 139 miljoonan euron määräraha myönnetään ensi vuoden budjettiin sen sijaan, että rahasta päätettäisiin vasta ensi vuonna jonkun lisätalousarvion yhteydessä, Kurki sanoo USU:lle.

 
Mielenkiintoinen listaus. Aiemmin ainakin hankkeessa oli tarkoitus valita yksi järjestelmäintegraattori, joka vastaa koko järjestelmän toimituksesta. En nyt löydä tuota listaa, mutta siellä oli siis paljon tarjoajia, jotka eivät nimenä suoraan viitanneet mihinkään lentokonetyyppiin, mutta tarjous perustui johonkin tiettyyn tyyppiin, joka tulisi alihankkijalta.

Mahdollisesti tuossa listassa on vielä useampi järjestelmäintegraattori, jotka tarjoavat eri konetyyppien pohjalle rakennettuja järjestelmiä. Dassaul on listalla, koska tarjoaa koko pakettia, toisin kuin esim. Cessna.
Tuo on varsin mielenkiintoinen ajatus. Siis meinaat että järjestelmätoimittajat ja integroijat tekevät tilauksen suoraan konevalmistajalta eikä loppukäyttäjä neuvottele lainkaan konevalmistajan kanssa? Missä näin on menetelty? Uusien koneiden kohdalla ei tietääkseni kertaakaan meillä. Käytetyt on eri asia.

Esimerkiksi ilmavaivojen CASA C-295M:t hankittiin tehtaalta ja jälkikäteen yksi varusteltiin sillä Dragon Shield-järjestelmällä.
 
Tuo on varsin mielenkiintoinen ajatus. Siis meinaat että järjestelmätoimittajat ja integroijat tekevät tilauksen suoraan konevalmistajalta eikä loppukäyttäjä neuvottele lainkaan konevalmistajan kanssa? Missä näin on menetelty? Uusien koneiden kohdalla ei tietääkseni kertaakaan meillä. Käytetyt on eri asia.

Esimerkiksi ilmavaivojen CASA C-295M:t hankittiin tehtaalta ja jälkikäteen yksi varusteltiin sillä Dragon Shield-järjestelmällä.
Jos ostat Global Eyen Saabilta, tarvitseeko sinun neuvotella Bomardierin kanssa? CC:t toki hankittiin samassa erässä, kun varmasti saatiin halvemmalla kuin hankkimalla 2+1. Dragon Shieldin integrointia sitten tehtiinkin LM:n toimesta pitkään ja hartaasti.

Miksi Raja edes ostaisi erikseen koneen ja järjestelmät erikseen? Paljon helpompaa ostaa paketissa, ei tarvitse vastaanottaa eri valmistajilta osakokonaisuuksia ilman, että on varmuutta, että kokonaisuus toimii.
 
Viimeksi muokattu:
Jos ajattelee Rajan puolisotilaallista tehtävää ja laivojen rajallista kykyä toimia totaalisessa sodassa niin kompaktina tulivoiman lisääjänä tuo MLG 27 olisi hyvä vaihtoehto. Turvalla ei pyritä torjumaan ohjuksia, vaan puolustamaan alusta todennäköisimmin pieniltä veneiltä, kuten Raptor, lennokeilta ja lähellä lentäviltä helikoptereilta jne.

Pohjanmaillehan moni meistä olisi halunnut parempaa 360 suojaa ilmasta niin että olisi ollut 2 torjuntakehää elson lisäksi: 1. Ito2020 ESSM ja 2. ABM-kykyiset it-tykit. Nyt peräkannelle tulevat rws-järjestelmät eivät kykene samaan. Sinne olisin katsellut 35mmx228 Oerlikonin Millenniumguneja.

Vertailussa tuo MLG 27 on paljon kevyempi ja riittävä ratkaisu Rajan aluksiin, joka silti lisää tulivoimaa paljon 12,7mm kk:n nähden aluksen ympärillä, myös ilmaan. MLG 27 painaa mountilla alle 1000kg ja esimerkiksi Millenniumgun 2,6-5,2 tonnia. Eroa siis on ja tuo Mauser BK-27 on alkujaan lentokoneisiin kehitetty (käytössä Typhoon ja Gripen) ja siksi kevyt + tulivoimainen.

http://www.navweaps.com/Weapons/WNGER_35mm-1000_Millennium.php
https://weaponsystems.net/system/881-27mm MLG 27

Sodankäynnin ja aseellisten konfliktien mennessä entistä enemmän miehittämättömien käyttöön, siihen tuollainen max 30 mm. tuo oikein hyvän kyvyn ja tehokkuuden nyt ja tuleviksi vuosiksi.
 
Jos ostat Global Eyen Saabilta, tarvitseeko sinun neuvotella Bomardierin kanssa? CC:t toki hankittiin samassa erässä, kun varmasti saatiin halvemmalla kuin hankkimalla 2+1. Dagon Shieldin integrointia sitten tehtiinkin LM:n toimesta pitkään ja hartaasti.

Miksi Raja edes ostaisi erikseen koneen ja järjestelmät erikseen? Paljon helpompaa ostaa paketissa, ei tarvitse vastaanottaa eri valmistajilta osakokonaisuuksia ilman, että on varmuutta, että kokonaisuus toimii.
En osaa sanoa tuosta Globaleyesta. Onkohan tosiaan niin että koneiden tekniikan ylläpitosopimukset solmittaisiin vain välikädessä laitetoimittajan/integraattorin kanssa? Puhun siis lentoteknillisestä tuesta, en valvontajärjestelmästä ym.

Viittaan Laivue 2020 hankkeseen, vaikka kyseessä on laiva, ei lentokone, niin kuitenkin puolustusmateriaalihanke, jossa on monia toimittajia. Eli RMC vastaa rakentamisesta, Saab taistelujärjestelmästä sekä aseistus on hankittu suoraan niiden toimittajilta. Kaikki on kilpailutettu, arvioitu ja valittu puolustusministeriön ja logistiikkalaitoksen toimesta. Ei järjestelmiä ostettu RMC:ä, vaan telakalla sovitetaan nuo systeemit sitten pakettiin.

Itse ainakin haluaisin neuvotella lentokoneiden moottorisopimuksen, tuen ja varaosien sekä lentokoulutuksen konevalmistajan kanssa suoraan. En näe järkevänä käyttää tässä välikäsiä. Kaikki järjestelmäintegraattorit eivät välttämättä tarjoa edes tällaista, koska se on monimutkaista ja iso lisä tehtäväjärjestelmien lisäksi.

Tehtaan takuut ja tuotereklamaatiot sekä toimitussanktiot ovat nekin konevalmistajan ja käyttäjän välisiä asioita. Ne on helpompi hoitaa suoraan valmistajan kanssa.
 
@tulikomento lainasi Verkkouutisia, jossa prikaatikenraali Tolppanen kertoili aitauutisia. Varmaankin asiantuntevat tahot aita-asioissa.
Tässä uudenpaa, jossa joku Tiippana arvioi materiaalihinnoiksi 100,- meetteri.
Eipä ole Tiippana rakentanut peruskoulun neljännen jälkeen mitään. Arvioisin kuvan perusteella n. tonnin/metri nato-lankoineen, siis rak.tarvikkeet, ilman tekniikkaa.
Miksi kustannusarviot aina kusee?😏
Eipä silti, tehdään vaikka koko matkalle, Iippo-hiekkapeteineen, meillähän on rahaa. Pääasia on, että muut paitsi aurinko pysyvät idässä.
 
Joo, suuruusluokkaa 500e/metri on rakennutettu viime vuosina melko vaatimatonta aitaa käytännössä tien viereen. Tiettömän taipaleen varteen rakennettuna ja jos vielä tehdään minkäänlainen altakaivamissuoja 1000e/metri on sekin vielä paljon alakanttiin.
 
Kyllä nuo MVX-finalistit toimivat järjestelmäintegraattoreina ja tarjoavat koko järjestelmän koneineen päivineen. Dassaultila löytyy koko paketti, mutta kyllä nuo muutkin ovat rakentaneet tiedustelukoneita valmiisiin runkoihin, esim. Sierra Nevadan RAPCON-X https://www.sncorp.com/what-we-do/rapcon-x/ ja L3 Harris https://theaviationist.com/2022/03/...stream-g550-aisrew-for-the-italian-air-force/

Sehän mainittiin että nyt vaihtoehtoina on alkuperäiset Embraer Praetor 600, Gulfstream G280, Bombardier Challenger 650, Cessna Citation Longitude, Cessna Citation Latitude ja Dassault Falcon 2000LXS, veikkaisin että jotkut finalistit tarjoavat useampaa vaihtoehtoa lavetiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Kritiikkiä raja-aitaa kohtaan. Pitäisi kuulemma kuunnella myös muitakin tahoja kuin Rajavartiolaitosta. Tp-hakijoiden tahallinen työntäminen Venäjältä Suomeen on kuulemma uhkakuvien maalailua. Ei myöskään heijastele eurooppalaisia arvoja.

 
Kritiikkiä raja-aitaa kohtaan. Pitäisi kuulemma kuunnella myös muitakin tahoja kuin Rajavartiolaitosta. Tp-hakijoiden tahallinen työntäminen Venäjältä Suomeen on kuulemma uhkakuvien maalailua. Ei myöskään heijastele eurooppalaisia arvoja.

Taas joku viherkommunisti "tiedemies" vikisee kun laitonta maahan tuloa halutaan vaikeuttaa.
 
Eihän tuo aita laitonta maahantuloa estä jos ei vallitsevaan turvapaikka politiikkaan tehdä muutosta. Vaikea nähdä, että Suomi (joka on arvostellut niin Baltiaa kuin puolaakin oikeusvaltioperiaatteiden rikkomisesta) toimisi rajoilla samalla tavalla. Käytännössä estäisi rajan ylityksen voimatoimin ja tuuppisi yli tulleet vielä takaisin. Ilman vallitsevan politiikan rajua kiristämistä meillä on aita joka on yhtä tyhjän kanssa. Mitä tehtävää se toimittaa tuolloin ja mihin riskiin tai ongelmaan se on vastaus? Sadoilla miljoonilla olisi järkevämpää ostaa sitten vaikka puolustusvoimille materiaalia tai palkata lisää poliiseja kuin käyttää johonkin jonka merkitys on kuriositeetti. Voin jo nähdä miten pakolaiset huutavat turvapaikkaa raja-aidan takana ja täällä kirjoitetaan hakemuksia aidan toisella puolen.
Sotilaalliseen uhkaan raja-aita ei ole minkäänlainen vastaus. Aidan tarkoitus olisi olla vastaus turvapaikan hakuvyöryyn mutta kun se ei ole jos sitä ei olla valmiita voimatoimin suojaamaan. Nytkin kun naapurin turismia rajoitettiin koetettiin keksiä kaikki keinot ja tuotiin myös julki miten turvapaikkaa voi edelleenkin hakea. Tulipa ulostuloja senkin suhteen pitäisikö Suomen myöntää liikekannallepanoa pakeneville reserviläisille turvapaikkoja.

Kyllä aita on hyvä idea mutta niin kauan kuin täällä ei ole motivaatiota toimia kuten Puolassa toimittiin niin siitä aidasta ei ole mitään iloa.
 
Eihän tuo aita laitonta maahantuloa estä jos ei vallitsevaan turvapaikka politiikkaan tehdä muutosta. Vaikea nähdä, että Suomi (joka on arvostellut niin Baltiaa kuin puolaakin oikeusvaltioperiaatteiden rikkomisesta) toimisi rajoilla samalla tavalla. Käytännössä estäisi rajan ylityksen voimatoimin ja tuuppisi yli tulleet vielä takaisin. Ilman vallitsevan politiikan rajua kiristämistä meillä on aita joka on yhtä tyhjän kanssa. Mitä tehtävää se toimittaa tuolloin ja mihin riskiin tai ongelmaan se on vastaus? Sadoilla miljoonilla olisi järkevämpää ostaa sitten vaikka puolustusvoimille materiaalia tai palkata lisää poliiseja kuin käyttää johonkin jonka merkitys on kuriositeetti. Voin jo nähdä miten pakolaiset huutavat turvapaikkaa raja-aidan takana ja täällä kirjoitetaan hakemuksia aidan toisella puolen.
Sotilaalliseen uhkaan raja-aita ei ole minkäänlainen vastaus. Aidan tarkoitus olisi olla vastaus turvapaikan hakuvyöryyn mutta kun se ei ole jos sitä ei olla valmiita voimatoimin suojaamaan. Nytkin kun naapurin turismia rajoitettiin koetettiin keksiä kaikki keinot ja tuotiin myös julki miten turvapaikkaa voi edelleenkin hakea. Tulipa ulostuloja senkin suhteen pitäisikö Suomen myöntää liikekannallepanoa pakeneville reserviläisille turvapaikkoja.

Kyllä aita on hyvä idea mutta niin kauan kuin täällä ei ole motivaatiota toimia kuten Puolassa toimittiin niin siitä aidasta ei ole mitään iloa.
Totta, mutta aidan rakentaminen vie aikaa, politiikan muuttaminen on nopeaa.
Aivan kuten oli Nato jäsenyyden hakeminen.
 
Onneksi euroopassahan ei ole rajoilla aitoja ja eikä ne ole toiminut.... kuin odotas Espanjassa, Unkarissa, Puolassa, Liettuassa, Latviassa, Sloveniassa, Bulgariassa, Kreikassa...
Lisää ulinaa tässä viimevuoden uutisessa, mutta kun eläimet ja ihmisoikeudet yms....
 
Back
Top