Mistä sinulle tällainen käsitys on muodostunut? Itse PV:n hankintoja melko läheltä seuranneena, voin sanoa että tuo on erittäin huono vaihtoehto.
Esim: Tehtäväjärjestelmä häiritsee koneen navigointijärjestelmää, vaikka ei pitäisi ja molemmat järjestelmät toimivat speksin mukaisesti. Lentokoneen valmistaja ei maksa korjausta koska lentokone toimii speksin mukaisesti. Tehtäväjärjestelmän toimittaja ei maksa korjausta, koska tehtäväjärjestelmä toimii viivettömästi. Artisti siis maksaa kulut. Lisäksi integroinnissa ja asiasta riidellessä on kulunut niin monta vuotta aikaa lentokoneen alkuperäisestä toimituksesta asiakkalle (Raja tässä tapauksessa), siihen kun kone tulee tehtävätukijärjestelmän asentajalta loppukäyttäjälle (Raja uudestaan), että konevalmistaja ei enää enää myönnä käytännössä mitään takuuta tuotteelleen, jota on vielä muokattu kolmannen osapuolen toimesta runsaasti.
Kyllä huollot ym. voidaan neuvotella kolmikannassa, vaikka järjestelmäintegraattori vastaisi koko paketin toimituksesta. Disclamerina todettakoon, että on myös mahdollista, että koneet hankitaan erikseen. Sopimushinta on tällöin edullisempi, koska riskiä ja taloudellisia vastuita siirtyy ostajalle.
Ilmavoimakontekstissa CC-1 lensi aluksi joitakin vuosia(?) rahtikonfiguraatiossa. Näin saatiin koneyksilön lastentaudit selville ja korjattua konevalmistajan kanssa ennen tiedustelujärjestelmän integrointia.
Ja jos samalla ostettaisiin 3 kpl suihkukoneita LJ:t korvaamaan, kannattaisi koneet mahdollisesti tilata erikseen paljousalennuksen vuoksi. (Vrt. Italian kaupat yllä)