Hieman vertailin noita Rajan jettiehdokkaita:
Bombardier Challenger 650
+ pitkä toimintamatka, ISA 7400 km
+ levein kabiini < jopa 6 työasemaa
+ luvataan suurta voimantuottoa ja jäähdytystä laitteille(?)
+ suurin maksimihyötykuorma
+ yli 1000 kpl toimitettuja koneita
+ eniten vaihtoehtoja varustelussa ( toimittajat)
+ tehokkaimmat moottorit > 41KN GE CF 34-3B
- raskain kone ja alhaisin maksimilentokorkeus
- ei kykene operoimaan maksimipainolla 1,5 km kiitoteiltä (nousu)
https://defense.bombardier.com/en/aircraft/challenger-650#bba-pdp-section-5
Gulfstream G280
+ 13,7km matkalentokorkeus - kevyt kone
+ toiminta 1,5 km kiitoteiltä
- kapea kabiini ( 30 cm kapeampi kuin 650)
- n. 700km lyhyempi toimintasäde vs. 650 ISA
https://www.gulfstream.com/en/aircraft/gulfstream-g280/
Falcon 2000LXS
+ pitkä toimintamatka ISA 7400 km
+ korkein kabiini, 188 cm
+ leveä siipi 21,38m > taloudellinen lentää matalalla?, suuri maksimilaskupaino ( alle 2 tn maksiminousupainon)
+ selkeä ohjaamo > isot näytöt
+ yli 550 konetta lentää
+ toiminta 1,5 km kiitoteiltä
- ei ehkä edullisin käyttää
- kaikkein pienitehoisimmat moottorit > P&W 308 / 7000lbs
https://www.dassaultfalcon.com/en/Aircraft/Models/2000LXS/Pages/overview.aspx#
Embraer Praetor 600
+ leveä siipi 21,5 m > samat edut kuin Falconilla
+ yli 7400 km toimintamatka
+ selkein ja ehkä kehittynein ohjaamo (Rockwell & Collins) ja sidestick-ohjaus ainoana
+ operointi lentopinnalla 450
- kapein kabiini
- vähän tuotettuja koneita
https://executive.embraer.com/global/en/praetor-600
Citation Longitude
+ mainitaan ainoana käyttökustannukset (arvio)
+ täysin integroitu autothrottle (fail-safe)
+ hyvä matkalentokorkeus 13,7 km
+ toiminta 1,5km kentältä
- näkyvyysavustimet (HUD, EVC) lisävarusteina ainoastaan
- Garmin G5000 flightdeck on mielestäni sekavanoloinen > paljon näyttöjä eri paikoissa
https://cessna.txtav.com/en/citation/longitude
Vertailu on vain itse lentokoneisiin ja tietysti vain julkisten tietojen valossa. Vaikuttaa omat mieltymykset ja paljon muutakin pitää ottaa huomioon.