Rajavartiolaitos

Meyer Turku on varmistanut Rajavartiolaitokselle toimitettavien ulkovartiolaivojen rakennus- ja varusteluvaiheista vastaavat yhteistyökumppanit. Alusten rungot rakentaa puolalainen Baltic Operator. Kansirakenteet rakentaa Uudenkaupungin Työvene, joka myös varustelee laivat valmiiksi tiiviissä yhteistyössä Meyerin kanssa.

Alusten suunnittelusta vastaa Meyer Turku yhdessä suomalaisen suunnitteluverkoston kanssa.

– Olemme erittäin iloisia voidessamme julkistaa tärkeimmät yhteistyökumppanimme ulkovartiolaivojen rakennusvaiheen osalta. Molemmat toimijat, niin Baltic Operator kuin Uudenkaupungin työvene ovat tunnettuja alan ammattilaisia ja on hienoa päästä toteuttamaan näitä vaativia projekteja yhdessä heidän kanssaan, kommentoi tiedotteessa Meyer Turun varatoimitusjohtaja Tapani Pulli.



Meyer Turku ja Rajavartiolaitos vahvistivat kesäkuussa 2022 sopimuksen, joka sisältää kahden uuden Turva-luokan monitoimisen ulkovartioaluksen toimittamisen. Meyer Turku vastaa hankkeesta alusta loppuun. Ensimmäinen alus valmistuu vuoden 2025 ja toinen vuoden 2026 aikana.




Rajavartiolaitokselle toimitettavien alusten rungot tulee rakentamaan Gdanskissa toimiva puolalainen Baltic Operator, joka on toimittanut myös suurlohkoja Meyer Turussa rakennettaviin laivoihin. Baltic Operator valikoitiin useiden telakoiden joukosta yhdessä Rajavartiolaitoksen kanssa suoritetun arvioinnin ja paikan päällä toimitetun auditoinnin jälkeen. Kansainvälisillä laivanrakennus-, tuulienergia-ja offshore-sektoreilla toimiva Baltic Operator on osa Grupa Przemysłowa Baltic -yhtymää.
 
Kansainvälisissä Frontexin operaatioissa on myös mukana Rajan erikoisjoukkojen jäseniä. Frontex on Euroopan raja- ja merivartiovirasto. Suomalaisia rajavartioita on ollut eri tehtävissä esimerkiksi Välimerellä ja Kaakkois-Euroopassa.
...
– Poliisin valmiusyksiköllä on runsaasti poliisitehtäviä, mutta varsinaisia erikoisjoukkotehtäviä ei heilläkään ole liikaa. Rajan erikoisjoukot pääsevät jossain määrin kunnon tehtäviin kiinni Frontex-operaatioissa.
Mihin tämänkin nyt tuikkaisi. Luen kirjaa Slaavilainen peli. Ryhmä paikallisen kovanaaman kiinniotossa kai juuri Kreikan ja Turkin rajaseudulla jaetaan seuraavasti. Kiinniottopartio neljä ukkoa, heistä jonkin verran ylempänä rinteellä partio, jolla pimeänäkölaite(et) sekä tarkka-ampujapartio ja sitten tietä molempiin suuntiin 100 metriä pysäyttäjäpartiot.

Tarkka-ampujien varaaminen yllättää. Tietenkin elementtejä ovat yö, hissukseen rämällä moottoripyörällä rynnäkkökivääri selässään ajeleva kovanaama sekä mahdollisesti pian saapuva joukko pienempiä kovanaamoja. Uutisissa meille kerrotaan, että ne varsinaiset EU:n alueelle pyrkijät sen sijaan ovat suurin piirtein tahdottomia pyöriteltäviä, jotka löytävät, ilman omaa osuuttaan, itsensä milloin Kreikan saarilta, milloin Raja-Joosepista, milloin Valko-Venäjältä.
 
Viimeksi muokattu:
Mihin tämänkin nyt tuikkaisi. Luen kirjaa Slaavilainen peli. Ryhmä paikallisen kovanaaman kiinniotossa kai juuri Kreikan ja Turkin rajaseudulla jaetaan seuraavasti. Kiinniottopartio neljä ukkoa, heistä jonkin verran ylempänä rinteellä partio, jolla pimeänäkölaite(et) sekä tarkka-ampujapartio ja sitten tietä molempiin suuntiin 100 metriä pysäyttäjäpartiot.

Tarkka-ampujien varaaminen yllättää. Tietenkin elementtejä ovat yö, hissukseen rämällä moottoripyörällä rynnäkkökivääri selässään ajeleva kovanaama sekä mahdollisesti pian saapuva joukko pienempiä kovanaamoja. Uutisissa meille kerrotaan, että ne varsinaiset EU:n alueelle pyrkijät sen sijaan ovat suurin piirtein tahdottomia pyöriteltäviä, jotka löytävät, ilman omaa osuuttaan, itsensä milloin Kreikan saarilta, milloin Raja-Joosepista, milloin Valko-Venäjältä.

Olen kuullut mukana olleilta, että kyllä siellä on ihan kovan luokan aseistetut kriminaalit tuota sakkia EU:n alueelle kuskaamassa. Siksi mukana tosiaan on ollut (en tiedä onko tällä hetkellä) myös Rajan erikoismiehiä.
 
Olen kuullut mukana olleilta, että kyllä siellä on ihan kovan luokan aseistetut kriminaalit tuota sakkia EU:n alueelle kuskaamassa. Siksi mukana tosiaan on ollut (en tiedä onko tällä hetkellä) myös Rajan erikoismiehiä.
Itse olen kuullut eräästä, joka oli kuukauden-pari Espanjassa Frontexin operaatiossa. Leppoisaa lentokoneesta tiedustelua meren yllä. Tuskin virkaa valmiusjoukkueessa.

Varmaankin Kreikassa voimankäyttöoikeudet ovat toista luokkaa, jos ihmissalakuljetuksestakin voi saada kymmenen vuotta baakkelsia - toisin kuin missään muualla. Mutta siirtyvätkö nuo samat oikeudet muista maista saapuneille Frontex-ukoille, niin se voi olla toinen asia.

Mustaluodon mukaan lähimaiden erikoisjoukot ovat "keikalla" jatkuvasti. Suomalaiset treenaavat paljon ja laadukkaasti, mutta heitä ei uskalleta käyttää. Polisiin valmiusyksikkö saa heitä enemmän "keikkaa", josta osa on ihan vaativaakin tms. Pv:tä helpommin "keikalle" pääsevät Rvl:n virkamiehet. Missä ja mitä se sitten tarkoittaakaan.
 
Hesari kirjoittaa että Rajavartiolaitos on oikeastaan tekemässä paluuta juurilleen Suomen itsenäisyyden alkuajoille, jolloin painopiste oli nimenomaan itärajan vartioinnissa. Nyt voidaan taas sanoa ihan suoraan että Venäjä on Suomelle sotilaallinen uhka.

 
Jutun kuva lienee Embraer Praetor 600 ohjaamosta (Rockwell Collins). Minusta lähtökohtaisesti ehkä modernein ohjaamo sidestick-ohjauksella.
8ae4367a-1856-eb10-0efb-daa3ce512e0a

preparing_for_apu_start.jpg
 
Ilvesemo puolustaa poikasiaan ja pyörittää sutta oikein kunnolla.
Erittäin harvinainen otos. Hyvä tuuri rajan hekolentäjillä.


Pentujaan puolustava ilves antoi sudelle lähdöt – Rajavartiolaitos kuvasi harvinaisen videon​

Erittäin harvinainen tallenne syntyi, kun tehtävältä palaavan helikopterin miehistö testasi lämpökameraa Turun lentoaseman lähellä.


Rajavartiolaitoksen Vartiolentolaivue julkaisi tiistaina helikopterin lämpökameran tallentaman pätkän, jossa ilves antaa kyytiä yksinäiselle sudelle.

Ilvekseen erikoistuneen Luonnonvarakeskuksen tutkijan Katja Holmalan mukaan videolla ilvesemo puolustaa pentujaan.

– Se ottaa selvästi fyysisen kontaktin ja tuossa näkyykin, että se susi menee ihan mukkelis makkelis.
Ilveshän puolustautuu voimakkaasti kynsimällä ja käy sellaisena keränä kimppuun, Luonnonvarakeskuksen erikoistutkija sanoo.

Samanlaista kohtaamista ei tiettävästi ole aikaisemmin saatu videolle.

– En tiedä yhtään vastaavaa. Tämä on erittäin hieno tallennus, Holmala ihastelee.

Susilauman kanssa olisi käynyt köpelösti​

Susi on ilveksen pennuille vaarallinen ja tappaakin niitä joka vuosi.
Kahdenkeskisistä kohtaamisista suden kanssa aikuinen ilves selviää yleensä voittajana, vaikka ilveksen tappamista susista ei Suomesta olekaan tietoa.

– Jos tuossa olisi ollut susilauma, niin vähintäänkin niille pennuille olisi käynyt huonosti, Holmala arvioi videon asetelmaa.

Ajettuaan hukan pakosalle emo palaa pentujen luokse. Tilanteen jännittyneisyydestä kertovat Holmalan mukaan ilvesten pystyssä sojottava hännät.

Ilves synnyttää pennut keväällä. Ne liikkuvat emon mukana vuoden verran.

Ilveksen kiima-aika on helmikuun lopussa ja maaliskuun alussa. Tähän aikaan uros vain seurailee naarasta hyvän välimatkan päästä.

– Jos uros olisi tullut lähelle nyt, niin se olisi saanut kyytiä, tosin ei ihan noin rajusti, Holmala sanoo.

Kameraa testattiin asumattomalla alueella​

Kohtaaminen huomattiin, kun tehtävältä palaavan helikopterin miehistö testasi lämpökameraa noin 20 kilometrin päässä Turun lentoasemasta.

– Lämpökameraa käytetään tehtävillä ja rajavalvonnassa. Tässä tapauksessa kameraa testattiin tukikohdan lähellä asumattomalla alueella.
Testissä huomattiin piste metsässä ja sitä lähdettiin seuraamaan, Vartiolentolaivueen apulaiskomentaja Pasi Marttinen sanoo.

Paikka ei ole mitenkään poikkeuksellinen ilveksen ja suden kohtaamiselle, Katja Holmala sanoo.

– Länsi-Suomessa on vankka susikanta ja myös ilveksiä. Lähtökohtaisesti susi ja ilves mahtuvat hyvin samaan maisemaan ja yleensä emo pyrkii välttämään susia.
 
Back
Top