Rajavartiolaitos

Lisäksi kaikkiin itämerellä risteileviin matkustaja-aluksiin ei pääse laskeutumaan keskiraskaalla kopterilla, sieltä ei ole saatavissa polttoainehuoltoa tai mahdollista lennonjohtoa porrastamaan suurempaa heko-operaatiota. Myöskään HVLAS-järjestelmää ei löydy vaativissa olosuhteissa laskeutumista avustamaan.
 
Se koppi on pieni. Suurin ongelma lienee kuitenkin se, että tommosella ruotsinlaivalla on se yksi sairaanhoitaja ja siinäpä se. Sillä resurssilla ei hoideta kovinkaan montaa ihmistä.
Jos mietitään vaikkapa Estonian kaltaista tilannetta. Molemmat paatit on merellä. Grace Turusta ja vartiolaiva. Matkustajien joukossa on varmasti ammattilaisia jotka kykenevät antamaan apua. Ei kannata vähätellä.
 
Jos mietitään vaikkapa Estonian kaltaista tilannetta. Molemmat paatit on merellä. Grace Turusta ja vartiolaiva. Matkustajien joukossa on varmasti ammattilaisia jotka kykenevät antamaan apua. Ei kannata vähätellä.
Totta. Mitään apua ei kannata väheksyä ja kaikki apu tulee tarpeeseen. Myös se RVL:n paatti.
 
Jos mietitään vaikkapa Estonian kaltaista tilannetta. Molemmat paatit on merellä. Grace Turusta ja vartiolaiva. Matkustajien joukossa on varmasti ammattilaisia jotka kykenevät antamaan apua. Ei kannata vähätellä.
Suomesta Ruotsiin ( ja takaisin ) laivat ajavat tyypillisesti pareittain. Apua on aina puolen tunnin päässä.
 
Kaipa tuosta kapasiteetista oli hyötyä myös case Airiston tähdessä. Alus toimi johtoaluksena sekä muonitti operaatioon osallistunutta väkeä.
 
Ulkovartiolaivalla on myös ruotsinlaivaa paremmat mahdollisuudet poimia ihmisiä suoraan merestä myös kohtalaisessa merenkäynnissä. Ruotsinlaivan taivasankkuri ei pidä kovassa sivutuulessa ja luotsiporttikin on pieni ja korkealla.
Voi tosiaan katsoa vaikka uutiskuvaa Estonian pelastustoimista niin toiseen laivaan poimiminen ei niissä oloissa käy ihan tuosta vaan.
 
Joo, onnettomuustutkintaraportissa otettiin asiaan myös kantaa. Onneksi älysivät alkaa heittelemään Mariellalta ja Europalta heti pelastuslauttoja veteen, niiden ansiosta pelastui varmaan aika moni.
 
Jos mietitään vaikkapa Estonian kaltaista tilannetta. Molemmat paatit on merellä. Grace Turusta ja vartiolaiva. Matkustajien joukossa on varmasti ammattilaisia jotka kykenevät antamaan apua. Ei kannata vähätellä.
Olet oikeassa, mutta suunnitelmia ei pidä rakentaa täysin sen varaan. Matkustaja-aluksia voidaan hyödyntää evakoinneissa, mutta suunnittelu ei voi perustua siihen, että onkohan sielä laivassa yhtään selvinpäin olevaa lääkäriä/hoitajaa.
 
Joo, onnettomuustutkintaraportissa otettiin asiaan myös kantaa. Onneksi älysivät alkaa heittelemään Mariellalta ja Europalta heti pelastuslauttoja veteen, niiden ansiosta pelastui varmaan aika moni.
Silloin tosiaan suositeltiin kehitettäväksi menetelmiä joiden avulla laivat voisivat jatkossa helpommin pelastaa veden varaan tai pelastuslautalle joutuneita. Miten lie asia edennyt.
 
Sarek1 mainitsikin ylläolevan LUONNOKSEN olevan modernin näköinen.
Pääsin kuulemaan hankepäällikön esitelmän hankinnasta, ja hän korosti että kyseessä tosiaan "taiteilijan luonnos".
Keula-ratkaisu tietysti huomiota herattävin tässä luonnoksessa. Tarkoitus kaiketi pitää eri vaihtoehdot "pöydällä". Tuollainen "Axe-bow" pidentää vesilinjaa, parantaen runko-nopeutta/taloudellisuutta ja tiettyyn rajaan asti on "kelissä" vakaampi ratkaisu. Ääriolosuhteissa taas "perinteinen" keula (joka mm. TURVA.ssa) on kuulemma parempi. Ja äärilolosuhteet tässä tarkoittaa rankkaa jäätalvea tai yli 6 m merkitsevää aallonkorkeutta.

Edit: lisäksi tuohon aikaisemmin mainittuun merestäpelastamiseen suunniteltu innovatiivista "rescue-gate" ratkaisua aluksen kyljelle.
 
Olet oikeassa, mutta suunnitelmia ei pidä rakentaa täysin sen varaan. Matkustaja-aluksia voidaan hyödyntää evakoinneissa, mutta suunnittelu ei voi perustua siihen, että onkohan sielä laivassa yhtään selvinpäin olevaa lääkäriä/hoitajaa.
Se on juuri näin. Viranomaistoiminnalla järjestetään paikalle kyky tilannekuvan muodostamiseen ja toiminnan johtamiseen, sekä varmistetaan pelastustoiminnalle minimitaso. Kaikki apu vaikkapa autolauttojen muodossa tietysti kelpaa ja helpottaa tilannetta. Tilastollisesti on todennäköistä, että autolautalta löytyy aina useampikin lääkäri ja sairaanhoitaja, mutta ei pelastustoimintaa voi sille rakentaa, vaan perustoiminnot on varmistettava. Turvan kaltainen lennonjohtoon ja pelastushelikopterien tankkaukseen kykenevä alus on valtava parannus Estonian aikaiseen tilanteeseen. Ei tuollaisia kykyjä huvikseen luoda, vaan taustalla on aina tiukkaa pohdintaa ja kokemuksiin, sekä analyyseihin pohjaavaa kehittämistoimintaa.
 
Back
Top