Rajavartiolaitos

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MoRsE
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Paskapuhetta. Ei muuten kysytä koronatodistusta autoilijoiltakaan, vaan mistä olette tulossa, jos jostain kauempaa, mahdolliselta koronalueelta, tehdään arviointi ja osoitetaan koronatestiin. Tämä käytäntö on mielestäni oikein hyvä.
Mutta on näköjään joillekkin pakkomielle arvostella ja hakea aika jotain vikaa mm. rajavalvonnasta. Käytän usein noita samoja rajan ylityspaikkoja, eikä mulla ole koskaan ollut mitään ongelmia rajan ylityksissä, eikä tule mieleenkään alkaa arvostelemaan työtänsä tekeviä rajamiehiä. Jos jokin mieltä kaihertaa, vittuilkaa Ohisalolle.
 
No rajamiehille nyt ensimmäisenä neuvona sitokaa ne repunnarut paremmin kiinni, kun kelkalla kurvaa pilkkilammelle ja kamoja kaivaessa pyörii teeret jäälle aiheuttaa se molemmin puolin turhan nolostumisen.
Toinen juttu sitten mikä kummastuttaa, on että miksi ihmeessä se pittää vesisateella tahallaan ajaa sen yksityistien kuopat syvemmiksi. Perhana kun asiasta ajetaan jokainen kuoppa, jos vahingossa ohi mennee hyvä ettei pakiteta.
Sitten tuosta videosta, siinä on esimerkki "olen vain töissä täällä" asenteesta täydellisesti. Onko vika sitten suorittavassa portaassa vai ylempänä, mutta eihän tuossa oo päätä ei häntää.
 
No rajamiehille nyt ensimmäisenä neuvona sitokaa ne repunnarut paremmin kiinni, kun kelkalla kurvaa pilkkilammelle ja kamoja kaivaessa pyörii teeret jäälle aiheuttaa se molemmin puolin turhan nolostumisen.
Toinen juttu sitten mikä kummastuttaa, on että miksi ihmeessä se pittää vesisateella tahallaan ajaa sen yksityistien kuopat syvemmiksi. Perhana kun asiasta ajetaan jokainen kuoppa, jos vahingossa ohi mennee hyvä ettei pakiteta.
Sitten tuosta videosta, siinä on esimerkki "olen vain töissä täällä" asenteesta täydellisesti. Onko vika sitten suorittavassa portaassa vai ylempänä, mutta eihän tuossa oo päätä ei häntää.
No tuosta videosta, on otettu selvästi vain se linja, että vain autoilijat pysäytetään, koska harvemmin kävelymies tulee rajan yli etelä-ruotsin korona-alueilta.
 
No tuosta videosta, on otettu selvästi vain se linja, että vain autoilijat pysäytetään, koska harvemmin kävelymies tulee rajan yli etelä-ruotsin korona-alueilta.
Se kävelijä voi olla juuri se autoilija joka tulee korona-alueelta ja kuski joku palkattu/lainattu bulvaani joka vain ajaa auton rajan yli ja kävelee takasin parin tunnin päästä.
 
Se kävelijä voi olla juuri se autoilija joka tulee korona-alueelta ja kuski joku palkattu/lainattu bulvaani joka vain ajaa auton rajan yli ja kävelee takasin parin tunnin päästä.
Tottakai voi olla, mutta pääsääntöisesti asia toimii ja suurin osa kauempaa korona-alueilta, voidaan pysäyttää. Eihän mikään aukotonta ole, Onhan tuosta rajan yli jobattu tavaraakin virkakunnan ohi ainakin viiimeiset sata vuotta.
Aina löytyy heikkouksia, kun hakemalla haetaan.
 
Ja vielä lisäyksenä yks pikku pointti:
Kurvarit oli tuon videon kuvaamisen aikaan siellä virka-apu tehtävässä, eli antamassa terveydenhuoltoviranomaisille heidän pyytämää apua. Eli toteutettiin toisen viranomaisen suunnittelemaa ja antamaa tehtävää, heidän johdossaan.
Kyse ei siis ollut Rajan itse keksimästä valvonnan toteuttamisesta.
 

Rajavartiolaitos koelensi miehittämätöntä UMS Skeldar V-200 ilma-alusta Valvonta 2 -hankkeessa


Nyt syyskuussa 2021 Rajavartiolaitos on suorittanut koelentoja pystysuoraan lentoonlähtöön ja laskeutumiseen kykenevällä Saabin ja UMS Aero Group AG:n miehittämättömällä UMS Skeldar V-200 ilma-aluksella. Se on valmistajan mukaan on suunniteltu erityisesti meritoimintaan.

Skeldar V-200:n tehtäväkenttä on laaja ja se soveltuu esimerkiksi tiedustelu-, tunnistus- ja maalinosoitustehtäviin sekä elektroniseen sodankäyntiin.
Muita sovelluksia voisivat olla mm. etsintä- ja pelastustehtävät ja aluevalvonta sekä C4ISR-tarpeiden (Command, Control, Communications, Computers Intelligence, Surveillance and Reconnaissance) toteuttaminen taistelukentällä.

Skeldar V-200 -järjestelmällä voidaan lentää jopa yli viiden tunnin mittaisia tehtäviä ja datalinkki toimii 200 kilometrin etäisyydelle saakka.
Skeldarin lakikorkeus on kolme kilometriä ja maksimi lentonopeus on 140 km/h. Polttoaineena Skeldar käyttää lentokerosiinia.

Skeldar V-200 on rakennettu alhaisia elinkaarikustannuksia ajatellen ja modulaarinen rakenne mahdollistaa muutostyöt ja kehittämishankkeet sekä hyötykuorman vaihtamisen.

Monipuolista hyötykuormaa kuten stabiloituja elektro-optisia ja infrapunasensoreita, optista tutkaa, SAR-tutkaa (Synthetic Aperture Radar), spektrikameroita, kommunikaatiolinkkijärjestelmiä tai seurantajärjestelmiä kuljettavan ilma-aluksen maksimilentoonlähtöpaino on 235 kg.

Belgia ja Hollanti ovat ostaneet Skeldar-järjestelmiä merivoimille heinäkuussa 2020.
Kesällä 2018 Saksan merivoimat valitsi UMS Skeldar V-200:n K130 Braunschweig-luokan korveteilleen.
Asiakkaana on myös Kanadan merivoimat.

Skeldar.jpg
 
Meilestäni noille tuli hommata kopteri mihin saa aseistusta tarvittaessa sit kiinni et jos on pilliin jo vihelletty ni tälläisellä pystyisi sit tuhoamaan jotain jotka esim pyrkisi nousemaan maihin tuol Ahvenanmaalla. Tosin niille voitaisiin järjestää kysely et haluavatko se sotilaallista tukea Suomesta vai Ruotsista ? Veikkaan et Ruotsin ottaisivat vaikka kukaan täysjärkinen ei ottaisi. Mut nämähän on rasistisia ihmisii nää "ruottalaiset" meitä kohtaa jotka tääl mantereella asustaa.
 
Viimeksi muokattu:
Meilestäni noille tuli hommata kopteri mihin saa aseistusta tarvittaessa sit kiinni et jos on pilliin jo vihelletty ni tälläisellä pystyisi sit tuhoamaan jotain jotka esim pyrkisi nousemaan maihin tuol Ahvenanmaalla. Tosin niille voitaisiin järjestää kysely et haluavatko se sotilaallista tukea Suomesta vai Ruotsista ? Veikkaan et Ruotsin ottaisivat vaikka kukaan täysjärkinen ei ottaisi. Mut nämähän on rasistisia ihmisii nää "ruottalaiset" meitä jotka tääl mantereella asustaa.
Eletään toivossa että Åålantiin ilmaantuu tilanteen tullen porukkaa sekä Suomesta että Ruotsista. Siis sen lisäksi jota ei toivota.
 
Back
Top