Rajavartiolaitos

Vuonna -27 ollaan näillä näkymin hankkimassa valtion omistamalle Finnhems lentopalvelut oy:lle omaa lääkärikopterikalustoa (perustuen HILMA-ilmoituksiin nykyisen kaluston leasing-ajoista). Puhetta on synergian hakemisesta kaikkien valtiollisten kopteritoimijoiden kesken, saa nähdä mikä on toteuma. H145-esimerkkini viitasi osittain tähän. Synergia syntyisi omasta mielestäni hankinnoista, koulutuksesta ja huollosta, ei ristiin operoinnista.
Yhtenäistä kalustoa ja sen ylläpitoa mietinkin. Eri tehtävät varmaankin vaativat vähän erilaista varustelua. Tuskin ambulansseihin tulee tutkia tms.

Ainakin ajankohta osuu varsin hyvin yksiin 412-kaluston poistumisen kanssa sinne vuoden 2030 vaiheille.
 
Rajan kopterit hakee matkailjoita ja laskettelijoita pohjoisesta siinä missä etelästä veneilijöitä. Eli pohjoisessakin on tarvetta. Se että onko tämä sitten tehokasta resurssien käyttöä on jo toinen juttu.
 
(Pohjoisella) maa-alueella riittää kuitenkin vähäisemmin kyvyin varustettu vispilä kuin meripelastukseen vaativissa olosuhteissa soveltuvat AB-412 tai Super Puma.
 
Rajan kopterit hakee matkailjoita ja laskettelijoita pohjoisesta siinä missä etelästä veneilijöitä. Eli pohjoisessakin on tarvetta. Se että onko tämä sitten tehokasta resurssien käyttöä on jo toinen juttu.
Meripelastus on kuitenkin Rajavartiolaitoksen lakisääteinen tehtävä, eikä sitä hoida mikään muu viranomainen.

Maa-alueiden kopterikyydit ovat sitten virka-apua tai jotain muuta vastaavaa, jossa vastuuviranomainen on kokonaan toinen.
 
Meripelastus on kuitenkin Rajavartiolaitoksen lakisääteinen tehtävä, eikä sitä hoida mikään muu viranomainen.

Maa-alueiden kopterikyydit ovat sitten virka-apua tai jotain muuta vastaavaa, jossa vastuuviranomainen on kokonaan toinen.
Mutta on muita tahoja, jotka sitä myös hoitavat. Kaikkien lähimmän omaisen ei tarvitse olla viranomainen.
 
Mutta on muita tahoja, jotka sitä myös hoitavat. Kaikkien lähimmän omaisen ei tarvitse olla viranomainen.
Hoitaa kyllä, mutta ei johda, eikä kanna viimesijaista vastuuta.

Meripelastusseurat ja pelastuslaitokset ovat tietysti merkittävä tekijä meripelastuksessa, mutta ei se silti sitä muuta, että meripelastus on Rajavartiolaitoksen tehtävä ja sen johtama.
 
Mutta on muita tahoja, jotka sitä myös hoitavat. Kaikkien lähimmän omaisen ei tarvitse olla viranomainen.
Kukas muu omainen sitä meripelastusta helikopterikalustolla tässä maassa suorittaa? Uttilaiset tietysti, mutta sieltä on kauas pitkä matka, valmiusjärjestelyt ja osin koulutus puttuu.
Tuo aikaisemmin mainittu H145 kalusto saattaisi hyvinkin olla sovelias korvaamaan 412.n.
Kaksimoottorisena ja vinssin kanssa kelpaa meripelastukseen ja oletettavasti muihin ajateltuihin tehtäviin.
Joskus kuullut pohjoisen lentäjiltä, että täydellisessä maailmassa olisi heidän kalustossan jäänpoistojärjestelmä.
Se mahdollistaisi operoinnin myös jäätävissä olosuhteissa. 412.ssa sellaista ei ole.
 
(Pohjoisella) maa-alueella riittää kuitenkin vähäisemmin kyvyin varustettu vispilä kuin meripelastukseen vaativissa olosuhteissa soveltuvat AB-412 tai Super Puma.
Sellaista siellä jo onkin. AW119 koala-kalustolla hoidetaan valtaosa valvonta, virka-apu, kuljetus ja etsintälennoista maa-alueella.
Ainoa miinus siinä on vinssin puute sekä riittämätön tila potilaan kuljetukseen.
 
Sellaista siellä jo onkin. AW119 koala-kalustolla hoidetaan valtaosa valvonta, virka-apu, kuljetus ja etsintälennoista maa-alueella.
Ainoa miinus siinä on vinssin puute sekä riittämätön tila potilaan kuljetukseen.
Poliisi ei näe Koalaa parhaimpana virka-apu vispilänä jos valmiusryhmää pitää siirtää jonnekin. Itärajan ja Lapin valvonnassa varmaan soiva peli.
 
Konekäännös SVT:n jutusta vuodelta 2017 sivuten tapausta, jossa Uumajaan sijoitettu Ruotsin Sjöfartsverketin (~Merenkulkulaitos) helikopteri pelasti Vaasan saaristossa karille ajaneessa veneessä olleet henkilöt. Jutussa kerrotaan Yleen viitaten Rkp:n kansanedustaja Joakim Strandin toivovan omaa meripelastuskopteria Pohjanmaalle. Jutun mukaan Sjöfartsverketin meri- ja lentopelastusjohtaja Mattias Hyllert on todennut Ylelle, ettei valtakunnanrajan ylitys ole ongelma ja vastaavasti Rovaniemeltä voidaan suorittaa pelastustehtäviä Ruotsin Lapissa.

Swedish Maritime Administration: "It should not be a question of being allowed to cross the border"
PUBLISHED AUGUST 3, 2017

Just over two weeks ago, a motorboat ran aground in the Vaasa archipelago in Finland. Rescue helicopters from Umeå were called in, which sparked a debate about their own Finnish helicopter in the area. However, the Swedish Maritime Administration believes that national borders should not play a role in rescue efforts.

When the Swedish rescue helicopter was allowed to rescue six children and two adults after their motorboat ran aground outside the Finnish Ritgrund , voices were raised that Ostrobothnia should have its own helicopter.

- It is an excellent example of a collaboration across the Kvarken. But we can not outsource security to Sweden. The helicopter could just as well have been on another assignment, said Riksdag politician Joakim Strand, to the Finnish radio and television company Yle at the time.

READ MORE: Politicians want their own rescue helicopter to Ostrobothnia

Yle has now spoken with Mattias Hylert, director of sea and air rescue at the Swedish Maritime Administration, who believes that it was natural for the Swedish helicopter to be called.

- The Finnish Sea Rescue Center asked the Swedish Sea Rescue Center if the helicopter in Umeå could help. They were aware that it was the closest flying resource, says Mattias Hyllert to Yle .

"The nearest available resource to be used"
There is currently a co-operation agreement between the Nordic countries to assist each other in rescue work. The nearest resource is the one to be used, regardless of which side of the border it is on.

- A Finnish helicopter from Rovaniemi can participate in rescue work in the Swedish mountains at the same time as the Swedish helicopter from Umeå helps in the archipelago outside Vaasa, says Mattias Hyllert.

- When a situation arises, it should not be a question of whether the helicopter is allowed to cross the national border. The nearest available resource should be used.



Wikin mukaan Sjöfartsverketin nykyiset kopterit ovat tyyppiä AgustaWestland AW139.

1024px-%C3%96vning_med_r%C3%A4ddningshelikopter.jpg

 
Viimeksi muokattu:
Konekäännös SVT:n jutusta vuodelta 2017 sivuten tapausta, jossa Uumajaan sijoitettu Ruotsin Sjöfartsverketin (~Merenkulkulaitos) helikopteri pelasti Vaasan saaristossa karille ajaneessa veneessä olleet henkilöt. Jutussa kerrotaan Yleen viitaten Rkp:n kansanedustaja Joakim Strandin toivovan omaa meripelastuskopteria Pohjanmaalle. Jutun mukaan Sjöfartsverketin meri- ja lentopelastusjohtaja Mattias Hyllert on todennut Ylelle, ettei valtakunnanrajan ylitys ole ongelma ja Rovaniemeltä käsin voidaan suorittaa tehtäviä Ruotsin Lapissa.

Swedish Maritime Administration: "It should not be a question of being allowed to cross the border"
PUBLISHED AUGUST 3, 2017

Just over two weeks ago, a motorboat ran aground in the Vaasa archipelago in Finland. Rescue helicopters from Umeå were called in, which sparked a debate about their own Finnish helicopter in the area. However, the Swedish Maritime Administration believes that national borders should not play a role in rescue efforts.

When the Swedish rescue helicopter was allowed to rescue six children and two adults after their motorboat ran aground outside the Finnish Ritgrund , voices were raised that Ostrobothnia should have its own helicopter.

- It is an excellent example of a collaboration across the Kvarken. But we can not outsource security to Sweden. The helicopter could just as well have been on another assignment, said Riksdag politician Joakim Strand, to the Finnish radio and television company Yle at the time.

READ MORE: Politicians want their own rescue helicopter to Ostrobothnia

Yle has now spoken with Mattias Hylert, director of sea and air rescue at the Swedish Maritime Administration, who believes that it was natural for the Swedish helicopter to be called.

- The Finnish Sea Rescue Center asked the Swedish Sea Rescue Center if the helicopter in Umeå could help. They were aware that it was the closest flying resource, says Mattias Hyllert to Yle .

"The nearest available resource to be used"
There is currently a co-operation agreement between the Nordic countries to assist each other in rescue work. The nearest resource is the one to be used, regardless of which side of the border it is on.

- A Finnish helicopter from Rovaniemi can participate in rescue work in the Swedish mountains at the same time as the Swedish helicopter from Umeå helps in the archipelago outside Vaasa, says Mattias Hyllert.

- When a situation arises, it should not be a question of whether the helicopter is allowed to cross the national border. The nearest available resource should be used.



Wikin mukaan Sjöfartsverketin nykyiset kopterit ovat tyyppiä AgustaWestland AW139.

1024px-%C3%96vning_med_r%C3%A4ddningshelikopter.jpg

Virossa taitaa viranomaiset operoida tällä samalla tyypillä. Moni veikkasi Suomenkin valitsevan Super Puman korvaajaksi mutta toisin kävi.
Turun Sanomissa oli joskus suomalaisen lentäjän haastattelu. Rajan uran jälkeen siirtyi Ruotsiin lentämään näitä merenkulkulaitoksen koptereita.
 
Virossa taitaa viranomaiset operoida tällä samalla tyypillä. Moni veikkasi Suomenkin valitsevan Super Puman korvaajaksi mutta toisin kävi.
Turun Sanomissa oli joskus suomalaisen lentäjän haastattelu. Rajan uran jälkeen siirtyi Ruotsiin lentämään näitä merenkulkulaitoksen koptereita.

Matti jäi lentueesta eläkkeelle ja lähti Ruotsiin kouluttajan / lentäjän tehtävään.
Oli Estonialla ensimmäisen Puman lentäjänä.

Edit: Tuon AW139.n "ongelma" Puman korvaajana on fyysinen koko. Se on 5 hengen miehistölle ahdas ja ennekaikkea paaripotilaalle / pelastettaville jää vähänlaisesti tilaa.
On kokoluokaltaan AB412.n kanssa samalla tasolla. Tosin pohjoisen oloihin olisi käypänen, mutta Turun ja H:gin koneiden tehtäväkenttään liian Stadi.. eiku snadi.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top