Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jopa oli hyvä ja perusteellinen juttu. Ihan eri kokoluokan koneita kumpaistakin kaksi arvioitu. Kopterit kantaa enemmän, mutta voi olla myös paljon kalliimpia. Tosin jos yksi hankitaan niin kannattaa ehkä ostaa paras. Se laskenee Orbiter 3:n todennäköisyyttä, jonka luulisi maavoimen kokemuksen pohjalta olevan jonkinlainen. Tosin Rajalla itsellään on nyt kaksi vuotta kokemusta S-100 kopterista.Raja koelensi Valvonta 2 -hankkeessa neljä UAS-järjestelmää Itämeren alueen olosuhteissa | lentoposti.fi
Rajavartiolaitos on koelentänyt neljää erilaista miehittämätöntä ilma-alusjärjestelmää Suomessa merellisessä toimintaympäristössä osana Valvonta 2 -hanketta. Tavoitteena oli selvittäää miten uudenlainen valvontateknologia soveltuu vaativiin viranomaistehtäviin ja minkälainen sensorialusta...lentoposti.fi
Toivottavasti päivitysdiili oli tehty kiinteähintaisella sopimuksella... Muuten kuulostaa siltä, että "korjataan vähän vanhaa" tuli kalliimmaksi kuin uuden ostaminen.Viimeinen modattu Super Puma palasi kotiin.
Olisko niitä Dornierien lentotunteja vielä paremmin jäljellä jos niillä ei olisi lennelty Välimerellä asti . . ?
Tätä mä nimenomaan kritisoin.D) Käsittääkseni olivat siellä lakisääteisellä ja politikkojen määrämällä tai ainakin hyväksymällä reisulla.
Jos vaikka laittaisit Googlen laulamaan hakusanoilla "neliportainen rajaturvallisuusmalli".Tätä mä nimenomaan kritisoin.
Ei Suomen rajavartiolaitoksen laissa määriteltyihin tehtäviin kuulu ihmissalakuljettajien busineksen turvaaminen jossain tuhansien kilometrien päässä suomesta.
Kaikki se aika joka sinne on kulutettu on pois oikeista tehtävistä.
Tätä mä nimenomaan kritisoin.
Ei Suomen rajavartiolaitoksen laissa määriteltyihin tehtäviin kuulu ihmissalakuljettajien busineksen turvaaminen jossain tuhansien kilometrien päässä suomesta.
Kaikki se aika joka sinne on kulutettu on pois oikeista tehtävistä.
Kyllä se kone vaan kuluu kun sillä lennetään.
Moottoreilla on tunnit ja rungolla on tunnit.
Kulumista on enemmän jos lennetään 500 km tai lennetään 5000 km.
Kanervon kirja löytyy hyllystä, se on juurikin näin. Bolsevismiä vihannut Mussolini laittoi toimeksi, ja siinä sivussa Italia-Saksa -akseli uhkasi kriisiytyä ihan tosissaan. Aatuhan hoiti velvoitteensa Stalinia kohtaan prikulleen.Tällä turvataan sitä että Välimeren maista tulisi seuraavissakin kriiseissä konkreettista apua. Italia oli suostuvainen myymään parasta kalustoaan Suomelle talvisodassa, vain Saksan tuki liittolaiselleen Neuvostoliitolle esti nopeammat asetoimitukset. Tällainen pr-toiminta on kustannuksiltaan mitätöntä verrrattuna potentiaaliseen hyötyyn. Aivan samoin Suomi sotii sitten Ranskan liittolaisena Afrikassa ja USA:n liittolaisena Afganistanissa.
Valtion tiliviraston laskelmien mukaan eri maiden Suomelle talvisodan aikana myymien ja luovuttamien sotatarvikkeiden arvo oli yhteensä noin 4,6 miljardia markkaa. Oikean kuvan saamiseksi lukua voidaan verrata armeijan vuonna 1938 tekemän seitsenvuotisen perushankintaohjelman loppusummaan 2,7 miljardia markkaa. Toinen vertailuluku on yleisesikunnan hankintatarvelista elokuulta 1939. Se päätyi 5,4 miljardiin markkaan. Italian apu oli 790 miljoonaa markkaa, jolla se on toisella sijalla Ruotsin jälkeen – yllättävästi ennen Ranskaa ja Englantia.
"Pirkko Kanervo Italia ja Suomen talvisota" Kanervon väitöskirja ei mulla ole juuri nyt saatavilla.