Rajavartiolaitos

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MoRsE
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Jopa oli hyvä ja perusteellinen juttu. Ihan eri kokoluokan koneita kumpaistakin kaksi arvioitu. Kopterit kantaa enemmän, mutta voi olla myös paljon kalliimpia. Tosin jos yksi hankitaan niin kannattaa ehkä ostaa paras. Se laskenee Orbiter 3:n todennäköisyyttä, jonka luulisi maavoimen kokemuksen pohjalta olevan jonkinlainen. Tosin Rajalla itsellään on nyt kaksi vuotta kokemusta S-100 kopterista.
 
Viimeksi muokattu:

Kaikki viisi Super Pumaa saatu käyttöön. Jutussa myös pohdintaa 412-kaluston korvaamisesta vuosikymmenen lopulla.
 
Tuo kysymys vetää asenteellisuudessaan vertoja viimeaikaiselle Suomen kuvalehden linjalle. Vastaan kuitenkin.

A) Koneista ei varsinaisesti tule rajoitetut lentotunnit vastaa, luotettavuus ja varaosat alkavat ilmeisesti olla ongelma.

B) Samat tunnit tai ainakin suurin osa olisi lennetty joka tapauksessa.

C) Ei edes koko "etelässä" lennetyllä tiimamäärällä montaa kuukautta RVL:n toimintaa pyöritä.

D) Käsittääkseni olivat siellä lakisääteisellä ja politikkojen määrämällä tai ainakin hyväksymällä reisulla.
 
D) Käsittääkseni olivat siellä lakisääteisellä ja politikkojen määrämällä tai ainakin hyväksymällä reisulla.
Tätä mä nimenomaan kritisoin.
Ei Suomen rajavartiolaitoksen laissa määriteltyihin tehtäviin kuulu ihmissalakuljettajien busineksen turvaaminen jossain tuhansien kilometrien päässä suomesta.
Kaikki se aika joka sinne on kulutettu on pois oikeista tehtävistä.
Kyllä se kone vaan kuluu kun sillä lennetään.
Moottoreilla on tunnit ja rungolla on tunnit.
Kulumista on enemmän jos lennetään 500 km tai lennetään 5000 km.
 
Tuolle näkökulmalle operaation hyödyllisyydestä on perusteet, mutta mielestäni lentononeiden kulumisella ratsastaminen asian esilletuonnissa on sama kuin jääkiekkojoukkueen hävittäjällä saattamisen kritisointi: Kummallakaan ei ole oikeasti mitään merkitystä kulumiseen tai kustannuksiin isossa kuvassa.

Laissa lukee "Rajavartiolaitos vastaa yhteistyöstä Euroopan raja- ja merivartioviraston kanssa ja huolehtii tehtäviinsä kuuluvasta kansainvälisestä yhteistyöstä." ja politikot ovat siunauksensa tehtävlle antanee, menkööt haukutkin siis Arkadianmäelle.

Ps. Pahoittelen tosikkomaisuuttani, hymiöllä alkuperäinen kommentti olisi toiminut minulle ihan hyvin.
 
Tätä mä nimenomaan kritisoin.
Ei Suomen rajavartiolaitoksen laissa määriteltyihin tehtäviin kuulu ihmissalakuljettajien busineksen turvaaminen jossain tuhansien kilometrien päässä suomesta.
Kaikki se aika joka sinne on kulutettu on pois oikeista tehtävistä.
Jos vaikka laittaisit Googlen laulamaan hakusanoilla "neliportainen rajaturvallisuusmalli".
Lähtökohtaisesti Dornier ei ollut etelässä turvaamassa mainitsemaasi bisnestä, kuten provona kirjoitit. Tarkoituksen oli (kuten usein myös lopputuloksena) saada kiinni noita salakuljettajia. Siellä on jaettu satojen vuosien vankeustuomioita / kuljettaja.
Jos alueella ei olisi valvontaa ollut, olisi bisnes ollut helpompaa ja luonnollisesti tulijoita vielä enemmän.
 
Tätä mä nimenomaan kritisoin.
Ei Suomen rajavartiolaitoksen laissa määriteltyihin tehtäviin kuulu ihmissalakuljettajien busineksen turvaaminen jossain tuhansien kilometrien päässä suomesta.
Kaikki se aika joka sinne on kulutettu on pois oikeista tehtävistä.
Kyllä se kone vaan kuluu kun sillä lennetään.
Moottoreilla on tunnit ja rungolla on tunnit.
Kulumista on enemmän jos lennetään 500 km tai lennetään 5000 km.

Tällä turvataan sitä että Välimeren maista tulisi seuraavissakin kriiseissä konkreettista apua. Italia oli suostuvainen myymään parasta kalustoaan Suomelle talvisodassa, vain Saksan tuki liittolaiselleen Neuvostoliitolle esti nopeammat asetoimitukset. Tällainen pr-toiminta on kustannuksiltaan mitätöntä verrrattuna potentiaaliseen hyötyyn. Aivan samoin Suomi sotii sitten Ranskan liittolaisena Afrikassa ja USA:n liittolaisena Afganistanissa.

Valtion tiliviraston laskelmien mukaan eri maiden Suomelle talvisodan aikana myymien ja luovuttamien sotatarvikkeiden arvo oli yhteensä noin 4,6 miljardia markkaa. Oikean kuvan saamiseksi lukua voidaan verrata armeijan vuonna 1938 tekemän seitsenvuotisen perushankintaohjelman loppusummaan 2,7 miljardia markkaa. Toinen vertailuluku on yleisesikunnan hankintatarvelista elokuulta 1939. Se päätyi 5,4 miljardiin markkaan. Italian apu oli 790 miljoonaa markkaa, jolla se on toisella sijalla Ruotsin jälkeen – yllättävästi ennen Ranskaa ja Englantia.

"Pirkko Kanervo Italia ja Suomen talvisota" Kanervon väitöskirja ei mulla ole juuri nyt saatavilla.
 
Tällä turvataan sitä että Välimeren maista tulisi seuraavissakin kriiseissä konkreettista apua. Italia oli suostuvainen myymään parasta kalustoaan Suomelle talvisodassa, vain Saksan tuki liittolaiselleen Neuvostoliitolle esti nopeammat asetoimitukset. Tällainen pr-toiminta on kustannuksiltaan mitätöntä verrrattuna potentiaaliseen hyötyyn. Aivan samoin Suomi sotii sitten Ranskan liittolaisena Afrikassa ja USA:n liittolaisena Afganistanissa.

Valtion tiliviraston laskelmien mukaan eri maiden Suomelle talvisodan aikana myymien ja luovuttamien sotatarvikkeiden arvo oli yhteensä noin 4,6 miljardia markkaa. Oikean kuvan saamiseksi lukua voidaan verrata armeijan vuonna 1938 tekemän seitsenvuotisen perushankintaohjelman loppusummaan 2,7 miljardia markkaa. Toinen vertailuluku on yleisesikunnan hankintatarvelista elokuulta 1939. Se päätyi 5,4 miljardiin markkaan. Italian apu oli 790 miljoonaa markkaa, jolla se on toisella sijalla Ruotsin jälkeen – yllättävästi ennen Ranskaa ja Englantia.

"Pirkko Kanervo Italia ja Suomen talvisota" Kanervon väitöskirja ei mulla ole juuri nyt saatavilla.
Kanervon kirja löytyy hyllystä, se on juurikin näin. Bolsevismiä vihannut Mussolini laittoi toimeksi, ja siinä sivussa Italia-Saksa -akseli uhkasi kriisiytyä ihan tosissaan. Aatuhan hoiti velvoitteensa Stalinia kohtaan prikulleen.
 
Back
Top