Olympiakasarmi
Kenraali
Ja mieluusti USMC. Onko muuten USA:n merijalkaväki harjoitellut Itämerellä?Eletään toivossa että Åålantiin ilmaantuu tilanteen tullen porukkaa sekä Suomesta että Ruotsista. Siis sen lisäksi jota ei toivota.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ja mieluusti USMC. Onko muuten USA:n merijalkaväki harjoitellut Itämerellä?Eletään toivossa että Åålantiin ilmaantuu tilanteen tullen porukkaa sekä Suomesta että Ruotsista. Siis sen lisäksi jota ei toivota.
Ja mieluusti USMC. Onko muuten USA:n merijalkaväki harjoitellut Itämerellä?
Jotenkin veikkaa, että suomalaiset on juuri niitä mitä ei saarella toivota Korkeintaan maksavina asiakkaina eli turisteina.Eletään toivossa että Åålantiin ilmaantuu tilanteen tullen porukkaa sekä Suomesta että Ruotsista. Siis sen lisäksi jota ei toivota.
Minä taas ajattelin että mikäli sinne lähetetään joukkoja ennen kun siellä on niitä ei toivottuja, niin joukot kootaan sijoittamattomista reserviläisistä vapaaehtoisista, eikä lähetetä mitään erityisen hyvää joukkoa seisomaan tyhjänpanttina. Aseistuksessa painotus etenkin tykistöllä ja heittimillä, niitä kun paikallisilta puuttuu erityisesti.Jotenkin veikkaa, että suomalaiset on juuri niitä mitä ei saarella toivota Korkeintaan maksavina asiakkaina eli turisteina.
Sain luettavaksi Teemu Tumeliuksen kirjan Rajavartiolaitoksen 5. valmiusjoukkue. Sisäisen ja ulkoisen turvallisuuden merellinen erikoisjoukko.
Teemu Tumelius - Suomen tietokirjailijat ry
www.suomentietokirjailijat.fi
Saako tuota Tumeliuksen kirjaa jostain? Olen yrittänyt etsiä, mutta kaupoista ei löydy.
Ahvenanmaalaisille luonnollisesti suodaan sananvaltaa Suomen puolustukseen sen mukaan kuin väkimäärä oikeuttaa.Jotenkin veikkaa, että suomalaiset on juuri niitä mitä ei saarella toivota Korkeintaan maksavina asiakkaina eli turisteina.
Kirjastosta löytyy, jos haluaa lukea.Saako tuota Tumeliuksen kirjaa jostain? Olen yrittänyt etsiä, mutta kaupoista ei löydy.
Kannattaa myös kysellä kirjailijalta itseltään, tuliomennon linkissä näkyy olevan yhteystiedot. Jos ja kun kyseessä on pienpainate (jotain kymmeniä), niin harvemmin kauppoihin asti päätyvät. Mitään opsec-syitä saatavuuteen ei ole, kun kyseessä on ihan julkinen teos ISBN-numeroineen kaikkineen.Saako tuota Tumeliuksen kirjaa jostain? Olen yrittänyt etsiä, mutta kaupoista ei löydy.
Kannattaa myös kysellä kirjailijalta itseltään, tuliomennon linkissä näkyy olevan yhteystiedot. Jos ja kun kyseessä on pienpainate (jotain kymmeniä), niin harvemmin kauppoihin asti päätyvät. Mitään opsec-syitä saatavuuteen ei ole, kun kyseessä on ihan julkinen teos ISBN-numeroineen kaikkineen.
Minä taas veikkaan että se joka suunnittelee maihinnousu valitsee sellaisen rannan mihin se on mahdollista eikä summan mutikassa laitta silmät kiinni ja sormella tökkää karttaan. Kyllä Suomessa(kin) on hiekkarantoja aika paljon.
On muuten tavallisen käyttökelvoton kapine Suomessa. Ihan joka rantaan ei tuolla karauteta.
Niukoilla on menty mutta hankinnat ovat lopulta edenneet pienen hammastenkiristelyn jälkeen. Osa 412-kalustostahan ehdittiin jo korvata. Ja enemmänkin kuin korvata. Samalla tuli merkittävä tasonnosto jota tavoitellaan nyt myös Dornierien korvaamisessa. Super Pumatkin kävivät läpi täydellisen peruskunnostuksen. Kaksi uutta panssarilaivojen kokoluokkaa olevaa vartiolaivaakin on jo tekeillä ja venekalustoa on jatkuvasti uudistettu. Rajan hankinnat ovat pitkässä juoksussa ihan hyvällä mallilla.Pari päivää vanha Siivet lehti pitää sisällään kattavan katsauksen Vartiolentolaivueen koulutukseen ja kalustoon. Enpä tiennytkään että tällä vuosikymmenellä Agusta 412 kopteritkin tulevat tiensä päähän. Paljon on hankittava mutta kukkaron nyörit eivät ole oikein auenneet.
Jonkinlaista meripelastusvalmiutta pohjoisessakin ylläpidetään mutta se taitaa olla mallia ”apua on tulossa - odottakaa neljä tuntia”. Varmaankin tarvitaan joku Koalaa järeämpi kopteri jo paljon aikaisemmin kuin Koalat korvataan. Lisäksi kevyen kopterityypin voi arvioida pysyvän sen jälkeenkin käytössä jo kustannussyistä.Minä ainakin olen ollut siinä uskossa, että jo toteutuneet Super Pumien lisähankinnat ja vanhojen modifioinnit ovat korvaus -412 -kalustolle. Rovaniemi nyt ei muutenkaan ole se otollisin paikka meripelastuskopterille. Mahdollisesti sitten 30-luvulla Koalat korvataan jollain monimoottoriratkaisulla, (esim H-145) joka kykenee kevyeen meripelastukseenkin.