Rajavartiolaitos

Ja mieluusti USMC. Onko muuten USA:n merijalkaväki harjoitellut Itämerellä?

Mikäs kysymys tää on? Itämeren rantavaltioita ovat kuitenkin esim. NATO maat Saksa, Tanska, Puola, Latvia, Liettua ja Viro.

Kysymys olisi voinut olla onko USMC harjoitellut Suomen rannikolla. Vastaus olisi kyllä. LCACit tekivät esimerkiksi muutama vuosi sitten maihinnousuja Hangon suunnalla. Myös Ruotsin rannikolla on toimintaa ollut.
 
Jotenkin veikkaa, että suomalaiset on juuri niitä mitä ei saarella toivota:unsure: Korkeintaan maksavina asiakkaina eli turisteina.
Minä taas ajattelin että mikäli sinne lähetetään joukkoja ennen kun siellä on niitä ei toivottuja, niin joukot kootaan sijoittamattomista reserviläisistä vapaaehtoisista, eikä lähetetä mitään erityisen hyvää joukkoa seisomaan tyhjänpanttina. Aseistuksessa painotus etenkin tykistöllä ja heittimillä, niitä kun paikallisilta puuttuu erityisesti.
 
Saako tuota Tumeliuksen kirjaa jostain? Olen yrittänyt etsiä, mutta kaupoista ei löydy.

Enpä usko että saa. Ei taida löytyä kaupoista eikä divareista. (OPSEC ?) Nopealukuista tekstiä ja kirja itsessään lyhyt. Mutta asia itsessään, eli Suomenlahden merivartioston valmiusjoukkueen tarina on tosi mielenkiintoinen. Enpä mm. tiennyt että yksi operaattori on suorittanut GSG 9:n peruskurssin Saksassa.
 
Jotenkin veikkaa, että suomalaiset on juuri niitä mitä ei saarella toivota:unsure: Korkeintaan maksavina asiakkaina eli turisteina.
Ahvenanmaalaisille luonnollisesti suodaan sananvaltaa Suomen puolustukseen sen mukaan kuin väkimäärä oikeuttaa.
 
Saako tuota Tumeliuksen kirjaa jostain? Olen yrittänyt etsiä, mutta kaupoista ei löydy.
Kannattaa myös kysellä kirjailijalta itseltään, tuliomennon linkissä näkyy olevan yhteystiedot. Jos ja kun kyseessä on pienpainate (jotain kymmeniä), niin harvemmin kauppoihin asti päätyvät. Mitään opsec-syitä saatavuuteen ei ole, kun kyseessä on ihan julkinen teos ISBN-numeroineen kaikkineen.
 
Kannattaa myös kysellä kirjailijalta itseltään, tuliomennon linkissä näkyy olevan yhteystiedot. Jos ja kun kyseessä on pienpainate (jotain kymmeniä), niin harvemmin kauppoihin asti päätyvät. Mitään opsec-syitä saatavuuteen ei ole, kun kyseessä on ihan julkinen teos ISBN-numeroineen kaikkineen.

Juu. Esipuheessa jo todetaan että on käynyt sensuurin mankelin läpi ennen julkaisua. Tästä johtuen omalla nimellään teoksessa esiintyvät entiset valmiusosaston operaattorit. Nykyisten jäsenten nimiä ja kasvoja ei tietenkään paljasteta.
 
@Rajajääkäri kuitenkin uskon että kun itänaapurin taas turvaa ja oikoo rajojaan, ensihätään kappareiden lisäksi paras apu tulee rajalta.
Tässä on omallakin kohtaa taas se, paha kello kauas,,, siinä vain jotkut jaksaa sitä ääntä pitää,
 
Pari päivää vanha Siivet lehti pitää sisällään kattavan katsauksen Vartiolentolaivueen koulutukseen ja kalustoon. Enpä tiennytkään että tällä vuosikymmenellä Agusta 412 kopteritkin tulevat tiensä päähän. Paljon on hankittava mutta kukkaron nyörit eivät ole oikein auenneet.
 
Pari päivää vanha Siivet lehti pitää sisällään kattavan katsauksen Vartiolentolaivueen koulutukseen ja kalustoon. Enpä tiennytkään että tällä vuosikymmenellä Agusta 412 kopteritkin tulevat tiensä päähän. Paljon on hankittava mutta kukkaron nyörit eivät ole oikein auenneet.
Niukoilla on menty mutta hankinnat ovat lopulta edenneet pienen hammastenkiristelyn jälkeen. Osa 412-kalustostahan ehdittiin jo korvata. Ja enemmänkin kuin korvata. Samalla tuli merkittävä tasonnosto jota tavoitellaan nyt myös Dornierien korvaamisessa. Super Pumatkin kävivät läpi täydellisen peruskunnostuksen. Kaksi uutta panssarilaivojen kokoluokkaa olevaa vartiolaivaakin on jo tekeillä ja venekalustoa on jatkuvasti uudistettu. Rajan hankinnat ovat pitkässä juoksussa ihan hyvällä mallilla.
 
Minä ainakin olen ollut siinä uskossa, että jo toteutuneet Super Pumien lisähankinnat ja vanhojen modifioinnit ovat korvaus -412 -kalustolle. Rovaniemi nyt ei muutenkaan ole se otollisin paikka meripelastuskopterille. Mahdollisesti sitten 30-luvulla Koalat korvataan jollain monimoottoriratkaisulla, (esim H145) joka kykenee kevyeen meripelastukseenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Minä ainakin olen ollut siinä uskossa, että jo toteutuneet Super Pumien lisähankinnat ja vanhojen modifioinnit ovat korvaus -412 -kalustolle. Rovaniemi nyt ei muutenkaan ole se otollisin paikka meripelastuskopterille. Mahdollisesti sitten 30-luvulla Koalat korvataan jollain monimoottoriratkaisulla, (esim H-145) joka kykenee kevyeen meripelastukseenkin.
Jonkinlaista meripelastusvalmiutta pohjoisessakin ylläpidetään mutta se taitaa olla mallia ”apua on tulossa - odottakaa neljä tuntia”. Varmaankin tarvitaan joku Koalaa järeämpi kopteri jo paljon aikaisemmin kuin Koalat korvataan. Lisäksi kevyen kopterityypin voi arvioida pysyvän sen jälkeenkin käytössä jo kustannussyistä.

Löytyisikö ambulanssikopteripuolelta synergiaa pohjoiseen?
 
Vuonna -27 ollaan näillä näkymin hankkimassa valtion omistamalle Finnhems lentopalvelut oy:lle omaa lääkärikopterikalustoa (perustuen HILMA-ilmoituksiin nykyisen kaluston leasing-ajoista). Puhetta on synergian hakemisesta kaikkien valtiollisten kopteritoimijoiden kesken, saa nähdä mikä on toteuma. H145-esimerkkini viitasi osittain tähän. Synergia syntyisi omasta mielestäni hankinnoista, koulutuksesta ja huollosta, ei ristiin operoinnista.
 
Back
Top