Rajavartiolaitos

MoRsE

Kersantti
Uutiset Pariisista kertovat, että Rajavartiolatoksella on saamassa AESA-tutkia:

20:36 GMT, October 27, 2011 Paris, Le Bourget | SELEX Galileo, a Finmeccanica company, is pleased to announce that the Company’s Seaspray 5000E Active Electronically Scanned Array (AESA) radar is to be installed on Dornier 228 maritime patrol aircraft operated by the Finnish Border Guard (Rajavartiolaitos).

The contract from SSC will see the 5000E variant of the Seaspray radar family installed and integrated with SSC’s maritime surveillance system on the Dornier 228s. The contract award followed a competition where SSC selected the Seaspray 5000E radar for its reliability and availability, and its ability to precisely detect small targets due to its AESA beam steering capability. The lightweight nature of the radar also made it ideally suited to the twin turboprop Dornier 228 aircraft.

The contract follows previous work with the Finnish Border Guard who already fly the Seaspray 2000, a maritime surveillance radar optimised for civil/paramilitary applications such as border protection. The new Seaspray 5000E radars will be used by the Border Guard for duties including sea rescues and anti drug-smuggling operations.

At less than 45kg, the Seaspray 5000E is the smallest of the Seaspray radar systems. It is a multi-mode surveillance radar appropriate for light naval helicopters and twin turbo-prop surveillance aircraft such as the Dornier 228. The Seaspray 5000E is in full production, with SELEX Galileo having previously been awarded a contract to upgrade a fleet of naval Sea King helicopters.
 
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2011/11/1424285/ts-miehittamattomat-lentokoneet-valvomaan-rajoille
 
Rajavartiolaitokselle on tulossa parin vuoden päästä uusi ulkovartiolaiva. Eroaa jonkin verran aikaisemmista aluksista pituuden ollessa jopa 90 m.

http://www.raja.fi/rvl/bulletin.nsf/PFBD/0FCAA133BD4F992EC22579220021C6A1?opendocument
http://venenetti.fi/uutiset/rajavartiolaitokselle-uuden-sukupolven-vartiolaiva
 
peelo kirjoitti:
Rajavartiolaitokselle on tulossa parin vuoden päästä uusi ulkovartiolaiva. Eroaa jonkin verran aikaisemmista aluksista pituuden ollessa jopa 90 m.

http://venenetti.fi/uutiset/rajavartiolaitokselle-uuden-sukupolven-vartiolaiva

Tuota ei sitten vissiin aiota minkäänlaiseen sotilaalliseen käyttöön sodan aikana, kun nestekaasulla pitäisi kulkea. Tai mistä sen tietää, että olisiko tuo peräti parempi vaihtoehto...
 
Käy varmaan biokaasulla samaa metaania sekin, jota saadaan esim kaatopaikoilta sekä puukaasukin varmaan sopii ja eiköhän bensiinikin sovellu.
 
Turun Sanomat kertoi 24.11.2011 että:

Uudelle ulkovartiolaivalle on myönnetty rahoitus ja että Telkkä-luokan aluksista luovutaan, koska niitä ei voi käyttää talviolosuhteissa, eikä niiden käytölle ole saatu määrärahoja.

Uusimmat alukset siis joutavat poistoon tarpeettomina, taas yksi suunnittelun kukkanen?
 
Hande kirjoitti:
Turun Sanomat kertoi 24.11.2011 että:

Uudelle ulkovartiolaivalle on myönnetty rahoitus ja että Telkkä-luokan aluksista luovutaan, koska niitä ei voi käyttää talviolosuhteissa, eikä niiden käytölle ole saatu määrärahoja.

Uusimmat alukset siis joutavat poistoon tarpeettomina, taas yksi suunnittelun kukkanen?

Joutaakin poistoon! S-tana mitä scheissea nuo Raskaat Rannikkokanootit ovat!

Niiden hankinnasta päätöksen tehneet vain luistelevat JÄLLEEN KERRAN vastuustaan, mutta hei! sehän on maan tapa...
 
Tvälups kirjoitti:
Hande kirjoitti:
Turun Sanomat kertoi 24.11.2011 että:

Uudelle ulkovartiolaivalle on myönnetty rahoitus ja että Telkkä-luokan aluksista luovutaan, koska niitä ei voi käyttää talviolosuhteissa, eikä niiden käytölle ole saatu määrärahoja.

Uusimmat alukset siis joutavat poistoon tarpeettomina, taas yksi suunnittelun kukkanen?

Joutaakin poistoon! S-tana mitä scheissea nuo Raskaat Rannikkokanootit ovat!

Niiden hankinnasta päätöksen tehneet vain luistelevat JÄLLEEN KERRAN vastuustaan, mutta hei! sehän on maan tapa...

Minkälainen paatti tuo on? Google ei heti paljasta.
 
JOKO kirjoitti:
Minkälainen paatti tuo on? Google ei heti paljasta.

http://www.raja.fi/rvl/lsmv/home.nsf/pages/01E7EA2159AB45A4C2256FF2002CEB9A

http://www.raja.fi/rvl/lsmv/home.nsf/pages/9A309177542811EBC2256FF2002CDEA2

http://www.raja.fi/rvl/slmv/home.nsf/pages/26F4FF875CCF1DE7C225736A00260E5D

ja vielä yksi

http://www.tyovene.com/site/index.php/download_file/40/91/
 
Vartiolaiva Tavi

Rakennusvuosi: 2002 Uppoama: 450t
Pituus: 49,7m Nopeus: 14-20s
Leveys: 7,5m Koneteho: 5000kW
Syväys: 3,5m (+2m)
Miehistö: 13 (ahtaasti pakattua merivartijaa kahdessa vuorossa, kesäisin)

Tehtävät:

* Merirajan vartiointi ja valvonta
-onnistuu kesäpurjehduskaudella
* Alueellisen koskemattomuuden valvonta ja turvaaminen
-valvonta vielä menettelee, mutta turvaa saa hakea muualta
* Meritilannekuvan ylläpito ja täydentäminen
-viestiliikenne toimii
* Meripelastusvalmiuden ylläpito ja meripelastukseen osallistuminen
-ellei ole huono keli
* Vesiliikenteen ja yleisen järjestyksen ja turvallisuuden valvonta
-kuten em.
* Kalastuksen ja metsästyksen valvonta aluemerellä ja kalastusvyöhykkeellä
-samoin
* Toimii tarvittaessa onnettomuuspaikan johtajana (on scene co-ordinator)
-ei paikan vaan paikkansa
* Ympäristönvalvonta ja öljyntorjuntatehtävät
-on ilimoja pidellyt juuh
 
ja mistä puhumme

Koko alussarjan hinnaksi on tullut vajaat 30 milj. euroa.

http://www.raja.fi/rvl/bulletin.nsf/PFBD/1CEC149CDDC4EDE8C2256EA100322414?opendocument

mihin nämä 3 kpl 50 metrin paattia nyt laitetaan? ei niitä pataan laiteta, vaan kyllä kohta kuuluu mikä organisaation näitä tulee käyttämään...
 
Hande kirjoitti:
Turun Sanomat kertoi 24.11.2011 että:

Uudelle ulkovartiolaivalle on myönnetty rahoitus ja että Telkkä-luokan aluksista luovutaan, koska niitä ei voi käyttää talviolosuhteissa, eikä niiden käytölle ole saatu määrärahoja.

Uusimmat alukset siis joutavat poistoon tarpeettomina, taas yksi suunnittelun kukkanen?

Korostamaani kohtaa en oikein ymmärrä. Hankitaan uudet alukset vaikka vanhoja ei ole varaa käyttää?
 
Tvälups kirjoitti:
Vartiolaiva Tavi

Rakennusvuosi: 2002 Uppoama: 450t
Pituus: 49,7m Nopeus: 14-20s
Leveys: 7,5m Koneteho: 5000kW
Syväys: 3,5m (+2m)
Miehistö: 13 (ahtaasti pakattua merivartijaa kahdessa vuorossa, kesäisin)

Tehtävät:

* Merirajan vartiointi ja valvonta
-onnistuu kesäpurjehduskaudella
* Alueellisen koskemattomuuden valvonta ja turvaaminen
-valvonta vielä menettelee, mutta turvaa saa hakea muualta
* Meritilannekuvan ylläpito ja täydentäminen
-viestiliikenne toimii
* Meripelastusvalmiuden ylläpito ja meripelastukseen osallistuminen
-ellei ole huono keli
* Vesiliikenteen ja yleisen järjestyksen ja turvallisuuden valvonta
-kuten em.
* Kalastuksen ja metsästyksen valvonta aluemerellä ja kalastusvyöhykkeellä
-samoin
* Toimii tarvittaessa onnettomuuspaikan johtajana (on scene co-ordinator)
-ei paikan vaan paikkansa
* Ympäristönvalvonta ja öljyntorjuntatehtävät
-on ilimoja pidellyt juuh

Onko Rvl:n henkilökunta 24-tuumaisen näytön ääressä pikkusormi ojossa pressoa ryystäviä kermaperseitä? Kai sentään saatiin Rib-propagandakuvat otettua hellepäivänä Suomenlinnan merivartioaseman lähivesillä? Vai pitikö niihinkin buukata mallitoimistosta Stressman-äijät Batistini-veneilemään?

Likimain Telkkä-luokan kokoisessa Hamina-luokassa on miehistöä 24-26, Katanpää-luokkaan on tulossa 36 hengen miehistö, vanhassa miinalaiva Keihässalmessa oli miehistöä 60.

US Coast Guardin upouusi Sentinel-luokan kutteri on mitoiltaan kuin Telkkä-luokan kopio. Niissä on 24 hengen miehistö. Sentinel-luokan esittelyssä aluksen sanotaan pystyvän täysin toimimaan Sea State 4:ssä ja selviytymään Sea State 6:ssa. Taulukon mukaan nuo rajat ovat tuulen nopeuksina noin 10m/s ja 17m/s. Rajat tuntuvat kieltämättä matalahkoilta, tosin valtameritaulukot saattavat olla Itämerellä pätemättömiä.

http://www.uscg.mil/acquisition/sentinel/features.asp

Telkkä-luokalla on sama jääluokka, 1A1, kuin Tursas-luokalla. 7,5 metriä leveän Telkkä-luokan paaluveto on 25 tonnia, 10-metrisellä Tursas-luokalla 32 tonnia. Tuon perusteella Telkkä-luokan pitäisi olla jäissäkulkukelpoinen. Ehkä Tursas-luokan suuremmalla uppoamalla on sitten merkitystä, tai jotain. Toisaalta taas telakan Telkkä-luokalle ilmoittama 22 solmun huippunopeus on enemmän sotalaivamainen kuin Tursas-luokan 14 solmua.

Aiemmin mainittu tuleva 90-metrinen kaasumoottori-ulkovartiolaiva lienee variaatio Norjan Barentshav-luokan vartiolaivasta. Bulbi-keula ei kuitenkaan sopine jääolosuhteisiin. Barentshav-luokan hintaa en löytänyt. Ilmeisesti moisella pikkuseikalla ei ole norjalaisille merkitystä. Suurempi vartiolaiva Svalbard maksoi vuonna 2001 ilman tutkaa 575 miljoonaa NOK, nykyrahassa 725 MNOK eli noin 94 miljoonaa euroa. Barentshav-luokan laivan hinta saattaa olla jotain 70 miljoonaa. Tietysti 70 miljoonan paatilla on kivempi kruisailla kuin 10 miljoonan kipolla.

http://www.wartsila.com/fi/references/KV-Barentshav
 
JOKO kirjoitti:
Hande kirjoitti:
Turun Sanomat kertoi 24.11.2011 että:

Uudelle ulkovartiolaivalle on myönnetty rahoitus ja että Telkkä-luokan aluksista luovutaan, koska niitä ei voi käyttää talviolosuhteissa, eikä niiden käytölle ole saatu määrärahoja.

Uusimmat alukset siis joutavat poistoon tarpeettomina, taas yksi suunnittelun kukkanen?

Korostamaani kohtaa en oikein ymmärrä. Hankitaan uudet alukset vaikka vanhoja ei ole varaa käyttää?

Tutqimattomat ovat Herrain tiet. Tulee mieleen vain nuo Telkän speksit: miksi alkujaan hommata paatti, joka pitää talveksi panna liiteriin? Vai onko kyseessä saman aikakauden tuotos, jolloin päätettiin, ettei etelä-Suomessa sada enää lunta?
 
baikal kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
Hande kirjoitti:
Turun Sanomat kertoi 24.11.2011 että:

Uudelle ulkovartiolaivalle on myönnetty rahoitus ja että Telkkä-luokan aluksista luovutaan, koska niitä ei voi käyttää talviolosuhteissa, eikä niiden käytölle ole saatu määrärahoja.

Uusimmat alukset siis joutavat poistoon tarpeettomina, taas yksi suunnittelun kukkanen?

Korostamaani kohtaa en oikein ymmärrä. Hankitaan uudet alukset vaikka vanhoja ei ole varaa käyttää?

Tutqimattomat ovat Herrain tiet. Tulee mieleen vain nuo Telkän speksit: miksi alkujaan hommata paatti, joka pitää talveksi panna liiteriin? Vai onko kyseessä saman aikakauden tuotos, jolloin päätettiin, ettei etelä-Suomessa sada enää lunta?

Saman aikakauden hankintoja kuin merivoimien ITA Tuuli...

niin ja nuo speksit, joihin monen tietous nojaa, eivät aina ihan välttämättä ole 100% totuuspohjaisia. Sama kuin vertailu vastaavaan alukseen.
 
Rauman telakka sai ulkovartiolaivatilauksen
YLE Satakunta 21.12. klo 11:54, päivitetty tänään 21.12. klo 12:00

STX Finland ja Rajavartiolaitos ovat sopineet uuden sukupolven ulkovartiolaivan rakentamisesta Rauman telakalla. 96 metriä pitkä ja 17 metriä leveä alus voi toimia vartiotehtävien lisäksi ympäristövahinkojen torjunnassa sekä erilaisissa vedenalaisissa tehtävissä. Tilaus tuo STX Rauman telakalle yli 400 henkilötyövuotta ja sen kotimaisuusaste on noin 90 prosenttia.

Nesteytettyä maakaasua ja dieselöljyä polttoaineenaan käyttävä laiva kykenee toimimaan vaikeissakin jääolosuhteissa.



Raumalla rakennetaan moderni ulkovartiolaiva
julkaistu 7.10. klo 10:19, päivitetty 7.10. klo 12:55


Rajavartiolaitos ja telakkayhtiö STX Finland ovat alustavasti sopineet ulkovartiolaivan rakentamisesta. Laivan yksityiskohtainen suunnittelu ajoittuu pääosin vuodelle 2012 ja rakentaminen vuosille 2012 ja 2013. Laiva tehdään Rauman telakalla.

STX suunnittelee alukselle myös kattavia elinkaaripalveluita, jotka sisältäisivät aluksen huollot ja varaosapalvelun. Tilauksen lopullinen toimituslaajuus on valtion budjettikäsittelyn alla vielä sopimatta.

Hallitusohjelman mukaisesti Rajavartiolaitoksen käyttöön ollaan hankkimassa monikäyttöinen, uuden sukupolven ulkovartiolaiva, jota käytetään rajaturvallisuusvalvonnan ohella meripelastuksessa ja vaativissa merellisen ympäristöturvallisuuden tehtävissä.

Laivalla on tarpeen tullen kyky toimia sisäisen turvallisuuden uhkatilanteissa merellä sekä Suomen puolustuksessa.

Laivaa on suunniteltu tiiviissä yhteistyössä Suomen Ympäristökeskuksen ja usean ministeriön kanssa painopisteinä Itämeri, ympäristö ja turvallisuus.

Aluksen suunnittelussa on kiinnitetty erityistä huomioita laivan energiatehokkuuteen sekä ympäristöystävällisiin ratkaisuihin. Aluksen polttoaineeksi on suunniteltu nesteytettyä maakaasua, jonka ansioista laivan omat päästöt jäisivät erittäin vähäisiksi.

Aluksen päälaitevalintoihin liittyvät ratkaisut ovat vielä kesken ja niihin liittyviä neuvotteluita käydään edelleen.

YLE Satakunta
 
adam7 kirjoitti:
ja mistä puhumme

Koko alussarjan hinnaksi on tullut vajaat 30 milj. euroa.

http://www.raja.fi/rvl/bulletin.nsf/PFBD/1CEC149CDDC4EDE8C2256EA100322414?opendocument

mihin nämä 3 kpl 50 metrin paattia nyt laitetaan? ei niitä pataan laiteta, vaan kyllä kohta kuuluu mikä organisaation näitä tulee käyttämään...

Voihan ne ehkä ilmaiseksi jollekin köyhemmälle Balttian maalle kelvata jos on markkinointi kunnossa.
 
Rajavartiolaitokselle on tulossa uudet helikopterit. AB/A 412 poistetaan, ja uudet tulevat tilalle. SuperPumat modernisoidaan ja modifoidaan.

http://budjetti.vm.fi/indox/download.jsp;jsessionid=D1A12D2E097902B217D416FB0B25F08B?lang=fi&file=/2013/tae/valtiovarainministerionKanta/YksityiskohtaisetPerustelut/26/20/20.pdf

(G-huolto = Huollot on nimetty kirjaimilla --> lentotuntimäärä/huollon "koko". G on SuperPumilla kaikkein suurin ja isotöisin.)

Tässä on pari vuotta vanha uutinen aiheesta: http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288338121377.html

Mikä onkaan 412:n seuraaja? AW139?
 
Aika merkittävä tapaus tämä uusi ulkovartiolaiva. Se on suurempi, kuin yksikään merivoimien nykyisistä aluksista ja voittaa kaikissa runkomitoissa jopa edesmenneet panssarilaivat. Kansirakenteiden korkeudessa taitaa kyllä aseistuksen ohessa hävitä ja varmaan hyvä niin.
 
Hande kirjoitti:
Aika merkittävä tapaus tämä uusi ulkovartiolaiva. Se on suurempi, kuin yksikään merivoimien nykyisistä aluksista ja voittaa kaikissa runkomitoissa jopa edesmenneet panssarilaivat. Kansirakenteiden korkeudessa taitaa kyllä aseistuksen ohessa hävitä ja varmaan hyvä niin.

On se sen verran järeä tapaus että raja on pyhyttänyt ihan oman sivustonsa valmistuvalle alukselle:

http://www.raja.fi/uvl10

Sieltä voivat kiinnostuneet seurata laivan valmistumista ja tutkia tarkempia speksejä.
 
Back
Top