Raketit ja ohjukset

Briteillä oli mittava ohjusohjelma ennen ww2 alkua ja ensimmäiset ilmantorjuntaohjukset 15km kantamalla kehitteillä vuonna 1944-47.

Kyllähän nuo brittien räpellykset oli aika puuhastelua verrattuna natsien tuotteisiin. Tuon wiki-jutun perusteella tuote oli kopioitu saksalaisilta, ehkäpä Fritz-X ja V1 ohjuksista. Ei voida pitää oikein vastaavina teknisesti jos katsoo protojen suorituskykyä ja myöhäistä ajankohtaa. Tutkimusta tehtiin paljon joka puolella, mutta lopputuotteita vähän.

Sensijaan tutkateknologiassa ja Turingin tiimin ansiosta, ATK:a britit tekivät historiaa.
 
Kyllähän nuo brittien räpellykset oli aika puuhastelua verrattuna natsien tuotteisiin. Tuon wiki-jutun perusteella tuote oli kopioitu saksalaisilta, ehkäpä Fritz-X ja V1 ohjuksista. Ei voida pitää oikein vastaavina teknisesti jos katsoo protojen suorituskykyä ja myöhäistä ajankohtaa. Tutkimusta tehtiin paljon joka puolella, mutta lopputuotteita vähän.

Sensijaan tutkateknologiassa ja Turingin tiimin ansiosta, ATK:a britit tekivät historiaa.
Britit olivat sodan alkupuoliskolla ihan pihalla rakettiteknologiasta. Olivat kehittäneet kiinteää polttoainetta käyttäviä pikku raketteja. Kun ensimmäiset tiedustelutiedot tulivat V2-raketeista ja niiden koosta, niin tiedusteluviranomaiset eivät uskoneet, että tiedot voivat pitää paikkansa omien kokemustensa perusteella. Brittien tiedustelun korkea-arvoisin tiedemies R. V. Jones tutustui aineistoon ja totesi, että saksalaiset olivat kehittäneet tehokkaan nestemäistä polttoainetta käyttävän moottorin. Monien oli vaikea niellä sitä, mutta lisääntyvä tiedustelutieto osoitti tämän oikeaksi.
 
Mannertenvälisestä DF-31 ohjuksesta alkunsa saanut Pitkä Marssi 11 raketin laukaisu.

Kylmälaukaisu systeemi heittää raketin melko korkealle ilmaan näyttävän savupilven saattelemana.
 
Viimeksi muokattu:
Miettinyt että kun tykistökranaatteihin saa ohjattavia, halvahkoja, ohjauksia, niin miksei 122mm raketinheittimiin myös? Olisi hitaampi ja kiihtyvyydet pienempiä eli luulisi olevan helpompaa ja edullisempaa suunnitella ja rakentaa?


Olen tässä nyt jo vähän aikaa ehdotellut sitä, että tuollainen PGK sytytin laitettaisiin raketinheittimen raketteihin jotta voidaan maalittaa kaikki 40 rakettia erikseen. Siis vaikkapa valita pätkä tiestä ja maalittaa se raketeille esim. 50 metrin välein. Erityisen relevanttia nyt, kun naapuri on näyttänyt taipumuksensa pysytellä tiellä. Ja vaikka naapuri muuttaisikin taipumuksiaan, niin huollon on aika vaikea toimia niin että kuorma-autot eivät missään oloissa ruuhkaudu. Ruuhkia kun voi aiheuttaa.
 
4RD6EE53IJDVBOK6LCVM3F6NNE.jpg

Juttua AMRAAM -kehityksestä ja päivityksestä tällä hetkellä. Yllätys itselleni oli mm. nämä:

In use by 41 nations, the AMRAAM missile is flying on the F-15C Eagle and F-15E Strike Eagle, F-16 Fighting Falcon, F/A-18 C/D Hornet and F/A-18E/F Super Hornet, F-22 Raptor, Eurofighter Typhoon, JAS-39 Gripen, Panavia Tornado and Harrier Jump Jet. It is also the only air-to-air missile qualified on the F-35 Joint Strike Fighter.

And each platform has its own customized version of AMRAAM:oops:.
“As a platform evolves, we adapt the system to that new platform and take advantage of what’s available from missile performance to bring additional capability to that platform,” Dickman said.

In 2022, AMRAAM-ER passed an audit that demonstrated the missile meets the requirements and that the design is ready for production.

The new weapon’s maximum range is 50 percent longer than the standard version, and its maximum altitude is 70 percent higher, thanks to enhancements like an enlarged rocket motor built by Norwegian company NAMMO. Work is underway with NAMMO and KONGSBERG Defence & Aerospace on the AMRAAM-E2 variant that will have an improved rocket motor and a new control actuation system.

New versions are in development.

The AMRAAM-ER and AMRAAM-E2 efforts open the door for more modernization like the AMRAAM Air-launched Extended Envelope, or AXE, which will deliver a boost in range and speed to target.


“Because of the existing work being done on these two systems, we see this as a capability we could field in short order to address the emerging threat,” Dickman said.https://www.defensenews.com/native/...am-missile-a-long-legacy-with-new-capability/


Eli jokaiseen hävittäjäkonetyyppiin on olemassa sitä varten kehitetty versionsa AIM-120 ohjuksesta. Koska koneet ja eri maiden koneversiotkin poikkeavat toisistaan järjestelmiltään ei siis ole olemassa mitään suoranaisia plug-and-play ohjuksia, ainakaan AMRAAM osalta.

Sitten herää kysymys siitä että jos hävittäjien versiot poikkeavat toisistaan, niin sopivatko taistelukoneiden ja NASAMSin käyttämät puikot sitten yhteen? Kuten tuossa viitataan, NASAMSiin kehitetään ihan omia versioita ohjuksesta ja ER-versiot eivät sovi hävittäjiin, vaan ainoastaan maastalaukaistavaksi.

Jokatapauksessa AMRAAM näyttää olevan jatkuvan kehityksen kohteena, koska myyntimäärät ovat olleet huikeita. Se selittää suomenkin valinnan, vaikka uusia ohjuksia kehitellään. AMRAAM tulee olemaan kuvioissa vielä pitkään.
 
Paljonkohan ylemmän uutisen asiantuntija on saanut kuulla kuittailua nimestänsä?:unsure:
Kuulostaa ihan joltain hulvattomalta supersankarilta.
 
Sitten herää kysymys siitä että jos hävittäjien versiot poikkeavat toisistaan, niin sopivatko taistelukoneiden ja NASAMSin käyttämät puikot sitten yhteen?
100% sama tuote molemille alustoille, myös AIM-120B:n osalta, joka hankittiin kauan ennen NASAMS:ia. En ole ikinä myöskään nähnyt mitään viitteitä siitä, että eri koneet käyttäisivät eri versioita saman mallin ohjuksesta. Haastateltava viitannee johonkin muuhun.
 
100% sama tuote molemille alustoille, myös AIM-120B:n osalta, joka hankittiin kauan ennen NASAMS:ia. En ole ikinä myöskään nähnyt mitään viitteitä siitä, että eri koneet käyttäisivät eri versioita saman mallin ohjuksesta. Haastateltava viitannee johonkin muuhun.
B:stä alkaen AMRAAM on ollut uudelleenohjelmoitavissa. Joten henkilö voisi tarkoittaa, että noin joka lavetille on oma ohjelmistoversionsa. En tiedä onko ohjus ohjelmoitava ennen siiven alle kiinnittämistä vai voiko ampuva lavetti tehdä ohjelmoinnin lähtövalmistelujen aikana.
 
100% sama tuote molemille alustoille, myös AIM-120B:n osalta, joka hankittiin kauan ennen NASAMS:ia. En ole ikinä myöskään nähnyt mitään viitteitä siitä, että eri koneet käyttäisivät eri versioita saman mallin ohjuksesta. Haastateltava viitannee johonkin muuhun.
Niin, voihan tuo tarkoittaa sitä että täysin tst-järjestelmään optimoitu alaversio on saatavilla, mutta ohjus toimii muutenkin. Onhan kuitenkin selvää että F/A-18 ja vaikka F-16 /F-15 koneissa on täysin eri tutkat ja ohjelmistot sekä taistelujärjestelmä. Samoin on NASAMSin kohdalla.
 
Lockheed & Martin SiAW- ohjuksen kehitys etenee. Integroidaan F-35 hävittäjiin (A/C?)

The US Air Force has awarded Lockheed Martin and Northrop Grumman identical $18 million Stand-in Attack Weapon (SiAW) Phase 1.3 contracts.

The contract work is expected to be completed by August 26, 2023
The contract follows previous SiAW contracts awarded to the two companies and L3 Harris in June and August last year.

SiAW Expected Features

The USAF outlined in 2019 that the SiAW is intended to defeat adversary anti-access/area denial (A2/AD) environments.

The weapon is expected to take out platforms such as “theater ballistic missile launchers, land attack and anti-ship cruise missile launchers, GPS jammers, anti-satellite systems, and integrated air defense systems.”https://www.thedefensepost.com/2023/03/02/us-af-stand-in-attack-weapon/

mfc-siaw-feature.jpg.pc-adaptive.1920.medium.jpeg
 
Asiaa hypersonic ohjuksista tässä videossa.Itseäni kiinnostaa nämä kyllä.Venäjällä ja Kiinalla on näitä käytössä.Videossa usan tulevat omat ohjukset.
 
Germany, Hungary, Italy, Spain and Sweden have jointly launched the Future Short-Range Air to Air Missile (FSRM) initiative through the European Permanent Structured Cooperation (PESCO) framework.

As well as the future missile work, the nations also have launched a Next Generation Medium Helicopter (NGMH) project. The French-led effort, which also includes Finland, Italy and Spain, aims to provide “coherent solutions” for future EU rotorcraft capabilities among the development of new platforms and upgrades of existing ones.

 
Viimeksi muokattu:
Ranska hankkii Hellfiren R2-versiota maksimissaan 1515 kpl.

 
Back
Top