Red Flag 2018

"Red Flag-Alaskan operatiivinen ympäristö on hyvin poikkeuksellinen. Samalla toiminta-alueella on käytössä erittäin monipuolisia maali- ja uhkajärjestelmiä, kuten ilmatorjuntayksiköitä, häirintää ja rakennettuja maalialueita, joissa on esimerkiksi lentokenttä ja erilaisia ajoneuvoja. Näitä kohteita vastaan voidaan toimia myös kovilla ilmasta-maahan -aseilla. Vastaavaa ilmaoperaatioiden harjoitusympäristöä ei ole mahdollista toteuttaa Suomessa", Böhm sanoo.

https://www.tekniikkatalous.fi/tekn...un-muassa-f-22-raptor-haivehavittajia-6743884
 
Tämä ei ole kovinkaan uusi. Joku 15 v vanha, mutta tästä saa hieman ymmärrystä mikä harjoitus Red Flag oli 15 v sitten.
(Tämä on Nevadan Red Flagista, mutta idea on sama)
 
Tämä ei ole kovinkaan uusi. Joku 15 v vanha, mutta tästä saa hieman ymmärrystä mikä harjoitus Red Flag oli 15 v sitten.

Onkohan noissa Red Flag- harjoituksissa käynyt viime vuosina pahoja onnettomuuksia/ tilanteita?
Lentokoneet törmänny keskenään tai koneet hieman osunut toisiinsa, koneet ottaneet osumaa maastoon, teknisiä vikoja, kärpänen lävähtänyt ohjaamoon (huumoria) tms.
 
https://yle.fi/uutiset/3-10450915

Suomalaiset Hornet-lentäjät mukana Nato-harjoituksessa Alaskan yllä – "Kehittyäkseen on harjoiteltava parhaiden kanssa"
Kuuden Hornet-hävittäjän piti ensin lentää Kuopiosta Eielsonin tukikohtaan Alaskassa.

WashingtonAlaskassa on meneillään jokavuotinen Yhdysvaltain ja sen liittolaisten Red Flag -ilmaoperaatioharjoitus, johon osallistuu nyt ensimmäistä kertaa myös suomalaisia. Yhdysvaltain ja Naton johtama harjoitus on alansa merkittävimpiä maailmassa.
Fairbanksin lähellä Eielsonin tukikohdassa on tällä ja ensi viikolla kaikkiaan 70 suomalaista sotilasta ja kuusi F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjää Suomesta.
– Henkilöstö valmistautui huolella jo kotimaassa ja harjoitus on lähtenyt käyntiin suunnitelmien mukaan. Lentokierrosten vaativuus lisääntyy harjoituksen edetessä, joten haastetta riittää, eversti Timo Herranen kertoo Ylelle Eielsonista.
Suurin osa harjoituksessa käytettävistä hävittäjistä ja muista koneista Yhdysvalloista. Suomen Hornetien lisäksi mukana on esimerkiksi Etelä-Koreasta F-15K Slam Eagle -monitoimihävittäjiä.
– Harjoituskokonaisuus on pitkä, mutta joukkojen motivaatio ja yhteishenki on huipussaan. Pääsemme näyttämään suomalaista osaamista ja oppimaan uutta maailman tunnetuimmassa lentoharjoituksessa, Herranen hehkuttaa.

Elektronista sodankäyntiä huippuja vastaan
Suomalaiset ovat tottuneet purevaan pakkaseen, mutta ilmatorjunnan ja elektronisen sodankäynnin harjoittelu arktisissa olosuhteissa on heille täysin uutta. Harjoitustehtävät vaikeutuvat kahden viikon aikana koko ajan.
Herranen uskoo harjoituksen hyödyttävän Suomen ilmavoimia monellakin tapaa. Hävittäjäosastolla on Alaskan yllä vastassaan huippuluokan harjoitusvastustajia.
– Kehittyäkseen on harjoiteltava parhaiden kanssa vaativassa ympäristössä. Toimiminen isossa operaatiossa kehittää ohjaajien kykyjä ja mahdollistaa vertailun muihin. Ilman kumppaneita ei olisi mahdollista järjestää näin laajoja harjoituksia, Herranen sanoo.

Pitkä lento onnistui useilla tankkauksilla
Hornetien toimittaminen Kuopiosta Alaskaan oli vaativa tehtävä. Ohjaajien oli pidettävä yllä vireystilaansa yli kahdeksan tunnin mittaisilla lennoilla. Taukoja soivat tankkaukset.
– Koneiden siirto toteutettiin kahdessa osassa ja ilmatankkauksia oli molemmilla lennoilla useita. Lento sujui ongelmitta ja koneet saatiin perille aikataulussa, Herranen kertoo.
 
Elektronista sodankäyntiä ja ilmatorjuntaa – Suomalaiset hakevat oppia Alaskasta tulevia ilmasotaharjoituksia varten

https://yle.fi/uutiset/3-10458809

Mitenköhän tuo it-harjoittelu siellä on oikeasti toteutettu käytännössä? Varmaankin siellä jotenkin simuloidaan S-300 tai S-400 -kalustoa tai BUK:ia, mutta tapahtuuko se käyttämällä oikeaa tulenjohtotutkaa maasta käsin, joka valaisee koneet (esim. 30 sek x 2), laukaisee ohjukset ja siirtyy uuteen asemaan. Ja ammutaanko oikeasti jollain harjoitus-it-ohjuksella, jossa ei ole taistelukärkeä, jotta voidaan harjoitella esim. Radar Warning Receiverin käyttöä ja väistöliikkeitä, vai onko IT-laukaisu täysin simulointi ja tapahtuu vain hävittäjän tietokoneen näytöllä? Eli tietokone sitten arvioi, että olisko näillä väistöliikkeillä tullut osumaa vai ei, eikä oikeasti ole ilmassa mitään? Realistisuutta lisäisi harjoitusohjusten käyttö, koska kaukaa maasta ammutun IT-ohjuksen voi havaita myös silmin, jos se jättää vanaa.
 
http://www.lentoposti.fi/uutiset/pu...g_tutustuvat_red_flag_harjoitukseen_alaskassa

Puolustusministeri Jussi Niinistö tekee työvierailun Pohjois-Amerikkaan 15.-18. lokakuuta. Ensin Niinistö tapaa Kanadan puolustusministeri Harjit Singh Sajjanin Ottawassa. Sieltä hän jatkaa Alaskaan, jossa ministeri tutustuu käynnissä olevaan Yhdysvaltain ilmavoimien Red Flag -ilmaoperaatioharjoitukseen. Suomi osallistuu siihen kuudella F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjällä.
Myös Puolustusvoimien komentaja Jarmo Lindberg tarkastaa suomalaisten osallistumisen Red Flag -harjoitukseen.

1539708305278.png
 
Everstin mukaan USA:n sotaharjoitus pelastaa Suomen Hornet-pilotit kuolemalta

Kasperi Summanen | 17.10.2018 | 09:59

Jukka Ahlbergin mukaan Red Flag simuloi kaksi viikkoa oikeaa sotaa.

Kauhavan lentosotakoulun entinen johtaja, eversti evp. Jukka Ahlberg toteaa Pohjalaisen kolumnissaan, että Yhdysvaltojen Red Flag -ilmasotaharjoitus ”pelastaa lentäjän kuolemalta”.
Suomi osallistuu parhaillaan maineikkaaseen harjoitukseen kuuden Hornet-hävittäjän ja 70 sotilaan voimin. Jukka Ahlberg kertaa alla Twitterissä jakamassaan kirjoituksessaan Red Flagin historiaa.
Suurharjoitus juontaa juurensa Vietnamin sodan koviin oppeihin. Yhdysvallat kärsi siellä ilmassakin yllättäviä tappioita. Kun syitä analysoitiin, havaittiin Ahlbergin mukaan, että valtaosa tappioista tapahtui ensimmäisen kymmenen sotalennon aikana.
– Jos lentäjä selvisi niistä, hän selvisi yleensä koko sodasta. Johtopäätös oli selvä: hävittäjälentäjän taitoja oli parannettava tasolle, mikä Vietnamin sotaan osallistuneilla lentäjillä oli kymmenen sotalennon jälkeen, Jukka Ahlberg kirjoittaa.
Ratkaisuksi kehitettiin vuonna 1975 ensi kertaa järjestetty kymmenen päivää kestävä harjoitus, jossa suoritetaan vastaavat tehtävät kuin oikeassa sodassa. Vastustajana on Ahlbergin mukaan vihollisuhkaa vastaava sotilaallinen voima, jolla on käytössään kaikki elektronisen sodankäynnin elementit ja ilmatorjunta.
Jukka Ahlberg kertoo sijaistaneensa silloista ilmavoimien komentajaa ja nykyistä puolustusvoimien komentajaa, kenraali Jarmo Lindbergiä Red Flagin tarkkailijana vuonna 2009. Ahlberg esitti sen jälkeen, että Suomi osallistuisi harjoitukseen, mutta resurssit eivät pitkään antaneet periksi.
Hän tyrmää julkisuudessa esitetyt uumoilut siitä, että ilmavoimien osallistuminen Alaskan Red Flagiin tänä vuonna liittyisi Hornetien korvaajan hankintaan tai Suomen turvallisuuspolitiikkaan.
– Yhdeksän vuoden projektissa kyse on ollut pelkästään ilmavoimien suorituskyvyn kehittämisestä.
Jukka Ahlbergin mukaan hävittäjälentäjä lentää Red Flagissa sotalennon joka päivä kahden viikon ajan. Olosuhteet vastaavat mahdollisimman tarkasti nykyaikaisen ilmasodan ympäristöä.
– Harjoituksen palkintona on lentäjän odotettavissa olevan eliniän kolminkertaistuminen. Melkoinen porkkana, hän jatkaa.
Päivän Pohjalainen. pic.twitter.com/9ml6IXvRc9
— Jukka Ahlberg (@JukkaAhlberg) October 17, 2018
#REDFLAG lentotehtävien valmistelu ja toteutus on tiimipeliä. Teknisen henkilöstön ja ohjaajien yhteistyö takaa turvalliset ja tehokkaat ilmaoperaatiot.
Teamwork between aircraft maintainers and pilots is key for all successful #FINAF Red Flag missions @EielsonAirForce . pic.twitter.com/fe7gkBpWGL
— Ilmavoimat (@FinnishAirForce) October 17, 2018
Second live exercise week of the #REDFLAG Alaska has started. Jump inside the cockpit of the Finnish Air Force F/A-18 Hornet and fly through the Joint Pacific Alaska Range Complex. @EielsonAirForce @PACAF @usairforce #FINAF pic.twitter.com/X9olabAm5L
— Ilmavoimat (@FinnishAirForce) October 16, 2018

https://www.verkkouutiset.fi/everst...us-pelastaa-suomen-hornet-pilotit-kuolemalta/
 
Back
Top