Red Flag 2018

Mitenköhän tuo it-harjoittelu siellä on oikeasti toteutettu käytännössä? Varmaankin siellä jotenkin simuloidaan S-300 tai S-400 vai onko IT-laukaisu täysin simulointi ja tapahtuu vain hävittäjän tietokoneen näytöllä?

Aatteleppa ite... ei siellä mitään oikeasti ammuta, riskinä kun on se osuma ja noilla nopeuksilla se ei ole mikään ohomäluulinsori. Tarpeeksi pitkä tutkalukitus ja simulaatio ajaa kyllä asiansa, ei ne hävittäjätkään puikkoja laukaise kun voittajaa haetaan...
 
Aatteleppa ite... ei siellä mitään oikeasti ammuta, riskinä kun on se osuma ja noilla nopeuksilla se ei ole mikään ohomäluulinsori. Tarpeeksi pitkä tutkalukitus ja simulaatio ajaa kyllä asiansa, ei ne hävittäjätkään puikkoja laukaise kun voittajaa haetaan...

Tietty jossain F-35:ssä saattais jo olla sen verran edistynyt Augmented Reality -toiminnallisuus, että kypärän näyttöön tai jopa kuomun sisäpintaan voitaisiin heijastaa simuloidun IT-ohjuksen tai toisen lentokoneen ampuman simuloidun ohjuksen lähestyminen ihan visuaalisestikin. Tämä tietty pelkkää spekulaatiota, mutta periaatteessa varmasti mahdollista jossain training-moodissa. Vanhemmissa koneissa ei varmastikaan ole mitään tällaista
 
Viimeksi muokattu:
Onkohan noissa Red Flag- harjoituksissa käynyt viime vuosina pahoja onnettomuuksia/ tilanteita?
Lentokoneet törmänny keskenään tai koneet hieman osunut toisiinsa, koneet ottaneet osumaa maastoon, teknisiä vikoja, kärpänen lävähtänyt ohjaamoon (huumoria) tms.
Eipä tuolla onnettomuuksia juurikaan tapahdu. Toiminta on tarkkaan ohjattua ja pääasia ei ole kaartotaistelu vaan ohjusten käyttö pidemmiltä etäisyyksiltä. Eri osapuolten koneet toimivat yleensä eri lentopinnoilla ja pitävät etäisyyttä toisiinsa. Lähitaisteluun mentäessä on selkeät säännöt väistämisestä ym niin että ei ajeta päin toista.
 
https://www.verkkouutiset.fi/koment...it-parjasivat-usan-kovimmassa-harjoituksessa/
Komentaja paljastaa: Näin Hornetit pärjäsivät USA:n kovimmassa harjoituksessa

Ensiluokan palautetta

Red Flagin harjoitusvastustajana toimii Yhdysvaltain ilmavoimien 18th Aggressor Squadron, joka pyrkii jäljittelemään teknologisesti edistyneen vastustajan kalustoa ja taktiikkaa.

Aggressoriyksikkö käyttää F-16 -hävittäjiä sekä esimerkiksi häirintään tarkoitettua lentokalustoa. Harjoitusvastustajalla on käytössään myös simuloitua ilmatorjuntaa. Alaskassa toimiva 18th Aggressor Squadron on erikoistunut simuloimaan muun muassa venäläisvalmisteista kalustoa. Harjoitusvastustajat käyttävät kovan luokan tiedustelutietoa matkiessaan mahdollisia uhkia. Verkkouutiset kertoo vihollista harjoituksissa esittävästä yksiköstä tarkemmin tässä jutussa.

– Agressorilaivue on erittäin ammattitaitoinen. He kykenivät asiantuntevasti tuottamaan realistisen ja haastavan vastustajan ohjaajillemme. Heiltä saatu palaute lentokierroksista oli myös ensiluokkaista, Timo Herranen toteaa.

Harjoittelivatko Suomen Hornetit Red Flag –harjoituksen aikana toimintaa simuloituja venäläisuhkia vastaan?

– Harjoituksessa ei harjoiteltu mitään tiettyä olemassa olevaa valtiota vastaan, ei Venäjää eikä mitään muutakaan, Herranen vastaa.

– Uhkatasoa ja sen elementtien vaativuutta säädettiin lentokierroskohtaisesti. Harjoituksessa kuvattiin käytössä olevia 3,4 ja osin ns. 4+ sukupolven koneita, joita myös meidän toimintaympäristössä esiintyy, hän jatkaa.

Herrasen mukaan toimintatavat ja taktiikat oli valittu niin, että ne muodostavat riittävän haastavan tilanteen.

– Ulkomaille ei kannata mennä harjoittelemaan Hornet vastaan Hornet -taistelua. Sitä voimme harjoitella kotona.

18th Aggressor Squadronin komentaja, everstiluutnantti Jason Monaco on kertonut Suomen ilmavoimien tehneen vastustajiinsa suuren vaikutuksen. Eversti Timo Herrasen kertoman perusteella kehut suomalaisten osaamisesta eivät ole pelkkää sanahelinää. Hänen mukaansa suomalaiset pärjäsivät hyvin muun muassa harjoituksesta kerättyyn pitkän ajan keskiarvodataan verrattuna .

– Ohjaajamme toimivat myös niin sanotussa Mission Commander rooleissa, joissa MC vastaa koko lento-operaation suunnittelemisesta ja toteuttamisesta. Harjoituksen ympäristössä näiden tehtävien menestyksekäs toteutus osoittaa koulutuksemme ja ohjaajiemme tason, hän jatkaa.

Herranen kiittelee myös ilmavoimien teknisen henkilöstön toimintaa. Yksikään Hornetien lentokierros ei peruuntunut teknisten ongelmien vuoksi.

Harjoittelu Red Flagin kaltaisessa mahdollisimman todellisessa ilmasotaympäristössä on Herrasen mukaan korvaamatonta.

– Siellä kyetään tuomaan esiin puutteita ja vahvuuksia ja vertaamaan kykyä muihin huippuosaajiin. Kokemukset analysoidaan ja siirretään suoraan isänmaan puolustukseen. Vain harjoittelemalla parhaiden kanssa vaikeissa olosuhteissa voi kehittyä huipulle.
 
Tuosta jutusta paljastuu yksi asia jota ei Suomessa niin ole hehkutettu:

Yhdysvalloissa Red Flag harjoitukset ovat enemmän vihreähköjä pilotteja joita koulutetaan aivan kuten on sanottu, jotta henki säilyy ensimmäisissä tositoimissa. Suomesta osallistuneet pilotit eivät olleet vihreitä, koska kokeneet pilotit pystyvät omaksumaan enemmän tapahtumista. Myös että ovat toimineet mission command tehtävissä vahvistaa tämän. Sen vuoksi ei ole mitenkään ihme jos ovat pärjänneet hyvin.

Tuossa jutussa olevassa linkissä olevassa aiemmassa jutussa agressor-porukan kaveri kommentoi että on vaikeata lentää ja kommunikoida vieraalla kielellä. Käsittääkseni Suomessa siirryttiin englantiin ilmavoimien lentotoiminnan kommunikoinnissa jo jokunen vuosi sitten, "jostain syystä", jota käytäntöä kyseinen herra ei taida tietää. Lisäksi kai kavereiden pitääkin olla parempia kuin ne vihreähköt pilotit joita jenkit laittavat Red Flag harjoitukseen.

Agressorit taas eivät ole mitään vihreitä vaan sinne laitetaan erittäin pätevää porukkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tuosta jutusta paljastuu yksi asia jota ei Suomessa niin ole hehkutettu:

Yhdysvalloissa Red Flag harjoitukset ovat enemmän vihreähköjä pilotteja joita koulutetaan aivan kuten on sanottu, jotta henki säilyy ensimmäisissä tositoimissa. Suomesta osallistuneet pilotit eivät olleet vihreitä, koska kokeneet pilotit pystyvät omaksumaan enemmän tapahtumista. Myös että ovat toimineet mission command tehtävissä vahvistaa tämän. Sen vuoksi ei ole mitenkään ihme jos ovat pärjänneet hyvin.

Tuossa jutussa olevassa linkissä olevassa aiemmassa jutussa agressor-porukan kaveri kommentoi että on vaikeata lentää ja kommunikoida vieraalla kielellä. Käsittääkseni Suomessa siirryttiin englantiin ilmavoimien lentotoiminnan kommunikoinnissa jo jokunen vuosi sitten, "jostain syystä", jota kyseinen herra ei taida tietää. Lisäksi kai kavereiden pitääkin olla parempia kuin ne vihreähköt pilotit joita jenkit laittavat Red Flag harjoitukseen.

Agressorit taas eivät ole mitään vihreitä vaan sinne laitetaan erittäin pätevää porukkaa.

Ja varmasti jo ihan PR-mielessä Suomi on lähettänyt sinne parhaat pilottinsa. Kyseessä kuitenkin mahdollisuus näyttää tärkeille kumppaneille, että olemme lisäarvoa tuova kumppani/liittolainen. Jos sinne mennään hoomoilasena pyörimään, pilotit ei ymmärrä englantia radion kautta, ja lopputulos ihan mitä tahansa, niin siitä saattaa tulla kuva, ettei Suomeen voi kriisiaikana luottaa, kun osaamista ei ole tarpeeksi.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Ja varmasti jo ihan PR-mielessä Suomi on lähettänyt sinne parhaat pilottinsa. Kyseessä kuitenkin mahdollisuus näyttää tärkeille kumppaneille, että olemme lisäarvoa tuova kumppani/liittolainen. Jos sinne mennään hoomoilasena pyörimään, pilotit ei ymmärrä englantia radion kautta, ja lopputulos ihan mitä tahansa, niin siitä saattaa tulla kuva, ettei Suomeen voi kriisiaikana luottaa, kun osaamista ei ole tarpeeksi.
Tämäkin on yksi näkökohta, eikä sitä pidä väheksyä
 
No, miten tuon tulkitsee: "
Hänen mukaansa suomalaiset pärjäsivät hyvin muun muassa harjoituksesta kerättyyn pitkän ajan keskiarvodataan verrattuna ."
 
Back
Top