Susi1 foorumilla oli aikoinaan vääntöä aiheesta. Itse olin sitä mieltä silloin (taisi olla 2007) että renkaissa on tulevaisuus mutta olen hiukan muuttanut mieltäni tästä asiasta.
Molemmillahan on hyvät puolensa mutta asiaa enempi ajateltuna on ehkä parempi että ajoneuvot (Varsinkin IFV mallit yms) käyttävät telaketjuja. Euroopassa monet pienemmät valtiot ovatkin hylkäämässä telaketjulliset sotavehkeet kokonaan uusien 8x8 ajoneuvojen tieltä.. sama trendi on tarttunut isoihinkin valtioihin kuten Ranskaan.
Yhdysvalloissa on jo suunnitteilla uusi panssariajoneuvo joka korvaa Bradleyn, M113 sekä Strykerin ja se käyttää telaketjuja renkaiden sijasta.
Is the (US)Army Leaning Toward a Tracked Ground Combat Vehicle?

GCV Infantry Fighting Vehicle
http://en.wikipedia.org/wiki/GCV_Infantry_Fighting_Vehicle
Vaan mitenkäs foorumilaisten mielestä... huolestuttaako nykyinen trendi?
Molemmillahan on hyvät puolensa mutta asiaa enempi ajateltuna on ehkä parempi että ajoneuvot (Varsinkin IFV mallit yms) käyttävät telaketjuja. Euroopassa monet pienemmät valtiot ovatkin hylkäämässä telaketjulliset sotavehkeet kokonaan uusien 8x8 ajoneuvojen tieltä.. sama trendi on tarttunut isoihinkin valtioihin kuten Ranskaan.
Yhdysvalloissa on jo suunnitteilla uusi panssariajoneuvo joka korvaa Bradleyn, M113 sekä Strykerin ja se käyttää telaketjuja renkaiden sijasta.
Is the (US)Army Leaning Toward a Tracked Ground Combat Vehicle?
This early in its development, the Army’s Ground Combat Vehicle is still much closer to being a grab bag of wants, needs, and concepts than it is to being an actual operational reality. The current schedule calls for 2-3 competitors to be chosen in late 2010 to fight it out for the right to design the vehicle, with an infantry carrier variant to be produced by Fiscal 2017. While the Army just issued its latest request for proposals late last week, Army brass has been dropping hints over the past several months that they might be leaning toward a tracked vehicle for the GCV design, as opposed to the wheeled MRAP, M-ATV and Stryker combat vehicles it has been buying over the last decade.
After delivering his remarks about Army modernization at a breakfast meeting in Virginia on Thursday morning—where the biscuits and gravy were, as always, superb—Lt. Gen. Robert Lennox from the Army’s G-8 department added more fuel to the fire, telling Ares during a question and answer session that the Army indeed seems to be leaning toward tracks.
Reflecting lessons learned from the Future Combat Systems fiasco, the GCV has no weight requirement—but it does have requirements for survivability and maneuverability. Back in March, an Army spokesman told me that the service wants the vehicle to have the “urban mobility of a Stryker, with the off-road capability of a Bradley and the survivability of an MRAP. The mobility requirements are as important as survivability, because you can’t make your battlefield commander’s movements predictable. You can’t limit his routes; you’ve got to be able to go in various terrain.”

GCV Infantry Fighting Vehicle
http://en.wikipedia.org/wiki/GCV_Infantry_Fighting_Vehicle
Vaan mitenkäs foorumilaisten mielestä... huolestuttaako nykyinen trendi?