JOKO kirjoitti:Heikkilä kirjoitti:Jos hyväksytään että vaunu menee liikuntakyvyttömäksi mutta halutaan suojata miehistö, niin V-pohjan sijasta voisi tehdä sen mitä raivauspanssarivaunu Leopard 2R:ssä jo on - ajajan penkki on ripustettu katosta ja vaunun pohjassa on erikseen suojalevy estämässä miehistötappioita.
Olen käsittänyt, ettei noiden raivausvaunujen pohja mitään isompaa mälliä kestä. Tuplapohja ja riippukeinut suojaavat vain muutaman tellun pamaukselta. Isommat paukut tuovat niissäkin pohjan sisään.
No jos se 'tavallisen' panssarivaunun miinasuojattu versio kestää muutaman tellun (4 telamiinaa = 40 kg TNT) samanaikaisen räjähdyksen niin sitten se miinasuojaus on oikeasti täysin riittävällä tasolla. Ei sen enempää tarvitse kyllä kestääkään, tarkoitushan ei ole tehdä kaiken kestävää tankkia vaan ainoastaan vähentää vaurioiden todennäköisyyttä. On aivan varmaa, että 'muutamaa tellua' isommat maahan haudatut pommit ovat harvinaisia poikkeuksia. Enemmän miettisin sitä, kuinka hyvän suojan tuollainen tuplapohja antaa suunnattuun räjähdysvaikutukseen ja iskumassaan perustuvalta pohjamiinalta.
Noiden moottoriurheilun vakiokäytäntöjen ja taisteluvaunujen välillä on sellainen karkeasti 50-kertainen ero korjattavan ajoneuvon painossa - kaikki mikä on käytännössä tehtävissä autolle ei ole käytännössä tehtävissä panssarivaunulle, ainakaan kenttäoloissa.