Reppu / Rinkka sotilaskäyttöön

Kysymys repun pakkaamisesta.

Olen saannut tarpeekseni kun tavaroita on vaikea löytää repusta vaikka ne pakkaa tietyssä järjestyksessä sekä se on tauolla hidasta.

Olen miettinyt hankkivani ison muovisäilytys rasian (vesitiivis) hen.kohtaiselle tavaralle minkä sisälle muita pienempiä rasioita sekä pusseja.
Rasian voisi vetaa kerralla repusta pois ja se olisi helppo laittaa takaisin.
Rasiaan olisi helppo järjestellä kaikki ja näkisi yhdellä silmäyksellä missä mitäkin on. Yhdessa pienemmässä rasiassa sukat/ kalsarit jne

Onko muilla parempia ideoita, miten tavaran saa helposti ulos ja nopeasti takaisin sekä ne pysyisivät järjestyksessä/kuivina.
Pusseja käytän nyt mutta se ei tunnu olevan paras ratkaisu
Moro. Jossain vaiheessa itsekin pakkasin kamoja rasioihin. Ok, mutta kun ne vie niin hlvetisti tilaa. Ei voi säätää. Jo monta vuotta olen pakannut pusseihin, vesitiiviit ovat koska käärittävä kaulus suljetaan soljella ja näitä löytyy läpinäkyviäkin. Kaikki mitä pussissa on, näkyy ulkopuolelta, ei tarvi kirjoittaa sisältöä. On useita valmistajia ja jo paketin oma nettopaino pienempi kun rasioilla.
 
Moro. Jossain vaiheessa itsekin pakkasin kamoja rasioihin. Ok, mutta kun ne vie niin hlvetisti tilaa. Ei voi säätää. Jo monta vuotta olen pakannut pusseihin, vesitiiviit ovat koska käärittävä kaulus suljetaan soljella ja näitä löytyy läpinäkyviäkin. Kaikki mitä pussissa on, näkyy ulkopuolelta, ei tarvi kirjoittaa sisältöä. On useita valmistajia ja jo paketin oma nettopaino pienempi kun rasioilla.
näin on. Mutta ne on paikoin hitaita pakata, ja saada pois sekä pimeässä vaikea kopeloida mikä on mikäkin pussi. Käytän itse nyt pusseja. Kun sotamateriaali on päällä. A-tarvike, miinat ym roippeet
 
näin on. Mutta ne on paikoin hitaita pakata, ja saada pois sekä pimeässä vaikea kopeloida mikä on mikäkin pussi. Käytän itse nyt pusseja. Kun sotamateriaali on päällä. A-tarvike, miinat ym roippeet

Pussien eri koko, väritys ja materiaali auttaa pimeässä, sekä lokerointi / osastointi jos reppu-rinkka sen mahdollistaa.

Itsellä on yleensä 1, 4, 10 litran säkit erivärisinä nylon-pusseina, muona läpinäkyvässä elintarvikemuovipussissa, makuupussi jätesäkissä+omassa pussissa. Pikkusälää pikkutaskuissa. Rinkkaan kiinnitetyssä päivärepussa vielä lisää.
 
Pussien eri koko, väritys ja materiaali auttaa pimeässä, sekä lokerointi / osastointi jos reppu-rinkka sen mahdollistaa.

Itsellä on yleensä 1, 4, 10 litran säkit erivärisinä nylon-pusseina, muona läpinäkyvässä elintarvikemuovipussissa, makuupussi jätesäkissä+omassa pussissa. Pikkusälää pikkutaskuissa. Rinkkaan kiinnitetyssä päivärepussa vielä lisää.

Jokos sä uusit repun? Muistaakseni suunnittelit ainakin? Nyt oli Supernovassa Karrimor SF:n Predatoria 45 litrasena

https://www.supernova.fi/product/4578/karrimor-sf-predator-patrol-45-uusi
 
En vielä hankkinut. Huomasin että noita oli saapunut, sormi kävi ostonappulalla, mutta jouluun on aikaa eikä realistisesti, tarvetta ole ennen kevättä.
Jep. Ja voi olla, että Amazon Uk:sta tai ebaysta saattaa irrota edullisemmin. Itsellä myös poltteli, mutta en vaan osannut perustella itselleni, että mihin tarvisin, varsinkin kun on centurio sivutaskuilla.
 
Last edited by a moderator:
Moro. Mites yo. Karrimor verrattuna Rajajääkäriin, no tilavuudet on 45l/60l ja hinnat Karrimor 150 ja Savotta 350. Tarkoitan lähinnä tuota tilavuutta. Minulla 45litraa riittää viikonloppukäyttöön ja 60litraa viikoksi. Jos tekee viikonloppureissuja ja sitten lisäksi vähän pitempiä, niin mielestäni kannattaisi heti hankkia pikkaisen tilavampi, ei se tyhjä tila paina lisää, tosin sillä on taipumus täyttyä. Tosin enhän minä tiedä jäsen @Aarne1 käyttötarkoituksia, joten siinä mielessä ehkä aivan turha viesti.
 
@samovaari , mulla on 70+ litrainen Lowe Alpinen Salient rinkka isommalle tavaramäärälle, ja sitten 20l päiväreppu. Tuohon väliin viikonloppureissuja varten. Kaikki pitää olla 2-käyttöistä, eli siviili- ja sotilaskäyttöön.

Lowe Alpine luopui sotilastavaran teosta, onko Berghaus tehnyt saman? Brändin reput-rinkat elää mutta eri firman tuottamaa: http://www.lvequipment.nl/brands/berghaus/
 
Moro. Ok, eli haet viikonloppureppua. Vai pitäisikö näin military-henkisellä palstalla puhua rynnäkkörepusta.:uzi:Tuo jäsen @Woodsman omistama Berghaus Centurion 30litraa + 2 x 10litran sivutaskut on mielestäni ns. hyvä ostos. Sotilaskäytön vaatimuksiin en ota kantaa, siviilikäytössä isältä pojalle.
Mikähän tosiaan on syynä että tällaiset tunnetut valmistajat (Lowe Alpine, Berghaus) luopuvat milspec-tuotannosta? Onko katteet liian pienet verrattuna siviilipuolen tuotteisiin, vai mistä johtuu?
 
Moro. Ok, eli haet viikonloppureppua. Vai pitäisikö näin military-henkisellä palstalla puhua rynnäkkörepusta.:uzi:Tuo jäsen @Woodsman omistama Berghaus Centurion 30litraa + 2 x 10litran sivutaskut on mielestäni ns. hyvä ostos. Sotilaskäytön vaatimuksiin en ota kantaa, siviilikäytössä isältä pojalle.
Mikähän tosiaan on syynä että tällaiset tunnetut valmistajat (Lowe Alpine, Berghaus) luopuvat milspec-tuotannosta? Onko katteet liian pienet verrattuna siviilipuolen tuotteisiin, vai mistä johtuu?

Noinhan tuo oli, että ei enää Berghausin sivuilta militaryreppuja löytynyt. En sitten tiedä, että onko Berghausin taustoissa tapahtunut jotain uutta. Esim Karrimor ja Karrsimor SF ovat aivan eri brandeja nykyään, SF on sitä alkuperäistä hyvää Karrimoria ja nykyinen Karrimor on sitten sijoittajien ostama halvemman keskiluokan tuotemerkki. Voi olla, että Berghausillekin on tapahtunut jotain tällaista tai sitten ovat myyneet military-brandin jollekkulle muulle joka siihen voi panostaa paremmin.
 
Kai firmoille on parempi bisnes myydä halpalaatua kalliilla siiviileille, kuin huippulaatua armeijoille halvalla.
Mikäli tyytyy "taliban-spec" laatuun niin tavarat voi pakata reppuun ihan perus valintatalon kauppakassissa.
1503126.jpg

1503127.jpg

https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/...issien-haltuun-katso-kuvat/1879048#gs.O_2i1uE
 
Reilu 10 vuotta sitten saatiin vielä satulareput vähäksi aikaa ennen kuin jaettiin ljk rinkat. Partioreppuna toimi se "mallia sota-aika" rynnäkköreppu joka oli kyllä parempi kuin ne vanhemmat ljk-rinkan päiväreput. Ljk oli satularepun jälkeen aika mukava kannettava. Tosin satularepullakin menisi ihan täydelleen jos kannettava kuorma olisi edes jossain määrin järkevän painoinen.
 
Minkälainen rinkka Suomen armeijalla on? nyt ja 80- luvulla?
Nykyään on käytössä Savotta LJK.

http://finn-savotta.fi/tuotteet/savotta-ljk/

Uudempi LJK modulaaririnkka on myös tainnut olla käytössä joissain yksiköissä pienemmissä määrin.

http://finn-savotta.fi/tuotteet/ljk-modulaaririnkka/

80-luvulla ei ollut rinkkaa, ainakaan Uudenmaan Prikaatissa.
Oli tämä:
P1110820-500x500.JPG
Tällainen jaettiin meillekkin vielä ei-kovin-montaa-vuotta-sitten (LJK) rinkan kanssa päivärepuksi/partiorepuksi.
 
Nykyään on käytössä Savotta LJK.

http://finn-savotta.fi/tuotteet/savotta-ljk/

Uudempi LJK modulaaririnkka on myös tainnut olla käytössä joissain yksiköissä pienemmissä määrin.

http://finn-savotta.fi/tuotteet/ljk-modulaaririnkka/


Tällainen jaettiin meillekkin vielä ei-kovin-montaa-vuotta-sitten (LJK) rinkan kanssa päivärepuksi/partiorepuksi.
LJK-rinkan partiorepuksi on jaossa myös Savotan 202:ta, Varusteleka myy siitä hiukan erilaista versiota (1000D PU-sivellystä Cordurasta tehtyä, uusimmissa versioissa on lisäksi leveämmät olkahihnat). PV:n versio on vielä pienempään tilaan pakkautuva, mutta ei toisaalta vesitiivis.
Mielestäni 202 on omiaan juuri tuohon tarkoitukseen. Lisäksi se kelpaa hyvin suojaliivi-tetsariyhdistelmän kanssa myös partio-/päivärepuksi, koska kapeat olkahihnat eivät tule silloin tielle, eivätkä toisaalta myöskään paina tai hierrä.
Myös tuota vanhaa jo sotien aikana käytössä ollutta rynnäkköreppua olen nähnyt käytettävän päiväreppuna, jotkut käyttivät sitä jopa lomareppuna. Oli jossain määrin huvittavaa nähdä vanhoja, puuvillakankaisia (ne todellakin olivat puuvillakankaisia, eivätkä tuollaisia jonkin verran uudemman tuotannon nailonisia, kuten ylläolevassa kuvassa) ja vähän rispaantuneita reppuja M05:n kanssa lomille lähtevillä palvelustovereilla.

Rinkkoina on myös Saccin 110-litrainen idänihme, jota kaikki sitä käyttäneet ovat haukkuneet. Olen ymmärtänyt, että syy Saccien hankintaan oli ylipäätäänkin se, että haluttiin LJK-rinkkaa suurempi rinkka, toki varmasti myös Kaukoidässä tuotettujen Saccien halvempi hinta on ollut yksi houkutin.
Myös Berghausin rinkkoja on näkynyt ainakin Urheilukoululla, liekö ne sitten jotain erillisrahoituksella hankittuja.
 
Viimeksi muokattu:
Mikäli oikein muistan niin silloin noista 202:sta meni vetoketjutja ihan urakalla. Samoin LJK:sta alataskun vetoketju taisi joillain pettää.. uudemmissa LJK ja 202:ssa on paljon kestävävämmät vetoketjut.
 
Back
Top