Reserviläiset hinkuvat kertaamaan

Heijaa heijaa, saa kalat sapuskaa...
 
Jostain on jääny mieleen semmonen että ensimmäisessä VEH-harjoituksessa millä olin,oli lähetty yli 200 kutsua ja muistaakseni 24 oli tullu paikalle. Ja jos ei niihin jaksa tulla niin turha varmaan odotella enää muutakaa kutsua.
 
Jostain on jääny mieleen semmonen että ensimmäisessä VEH-harjoituksessa millä olin,oli lähetty yli 200 kutsua ja muistaakseni 24 oli tullu paikalle. Ja jos ei niihin jaksa tulla niin turha varmaan odotella enää muutakaa kutsua.

Minulla on ollut sellainen käsitys, että 20-30% suuruusluokkaa ilmaantuu harjoitukseen.
 
Mielenkiintoinen tapaus: olin taannoin kertausharjoituksissa, jossa kotiuttamisen yhteydessä näin siihen mennessä suoritetut ”kovat” kertausharjoitusvuorokaudet. Mielestäni niitä oli vähemmän kuin piti, ja minua kehotettiin ottamaan yhteyttä omaan aluetoimistoon asian selvittämiseksi. Aluetoimistosta sain käteeni asevelvollisuusrekisteriotteen ja toden totta - kaksi kh-päivää puuttui.

Sotilaspassiini vuonna 2002 kirjattu kahden vuorokauden pituinen vapaaehtoinen harjoitus ei ollut rekisterissä. Kyseessä oli Puolustusvoimien itse järjestämä valmistava VEH myöhemmin samana vuonna järjestettyyn 8-päiväiseen ”kovaan” harjoitukseen.

Mitä keinoja PV:llä on oikaista 18 vuotta sitten tapahtunut virhe? Sotilaspassin tarkastus on tietysti yksi keino, sillä onhan siinä harjoituksen ID-numero. Toinen keino on vissiin tarkastaa persoonalleni maksetut päivärahat, mutta ulottuvatko armeijan ”rullat” noin kaukaiseen maksutapahtumaan? Harjoitukseen kutsutut ja osallistuneet -listat lienevät aikaa sitten hävitetyt? Joitain muita keinoja, mitä?
 
Viimeksi muokattu:
Parempi vain että osa unohtuu kirjata ‍
 
Mielenkiintoinen tapaus: olin taannoin kertausharjoituksissa, jossa kotiuttamisen yhteydessä näin siihen mennessä suoritetut ”kovat” kertausharjoitusvuorokaudet. Mielestäni niitä oli vähemmän kuin piti, ja minua kehotettiin ottamaan yhteyttä omaan aluetoimistoon asian selvittämiseksi. Aluetoimistosta sain käteeni asevelvollisuusrekisteriotteen ja toden totta - kaksi kh-päivää puuttui.

Sotilaspassiini vuonna 2002 kirjattu kahden vuorokauden pituinen vapaaehtoinen harjoitus ei ollut rekisterissä. Kyseessä oli Puolustusvoimien itse järjestämä valmistava VEH myöhemmin samana vuonna järjestettyyn 8-päiväiseen ”kovaan” harjoitukseen.

Mitä keinoja PV:llä on oikaista 18 vuotta sitten tapahtunut virhe? Sotilaspassin tarkastus on tietysti yksi keino, sillä onhan siinä harjoituksen ID-numero. Toinen keino on vissiin tarkastaa persoonalleni maksetut päivärahat, mutta ulottuvatko armeijan ”rullat” noin kaukaiseen maksutapahtumaan? Harjoitukseen kutsutut ja osallistuneet -listat lienevät aikaa sitten hävitetyt? Joitain muita keinoja, mitä?

Tilanteeni tekee mielenkiintoiseksi se seikka, että nyt kh-vuorokausia on 28. Niiden kahden kanssa olisi 30 vrk. (Rehellisesti sanottuna en tiennytkään, että vuonna 2016 järjestetty koulutuspäivä opettajille oli MPK:n VEH, mutta rekisterissäpä oli.) :unsure:

Minulta puuttuu sotilaspassista n. 250 vrk. Ja asevelvollisuusrekisteriotteestakin n. 100 vrk. Ei vaikuta mihinkään vaikka puuttuu. Vastuuta on annettu ihan omiksi tarpeiksi. Valtaakaan en kaipaa silloin jos asiat hoituu muidenkin johdossa.
 
Minulta puuttuu sotilaspassista n. 250 vrk. Ja asevelvollisuusrekisteriotteestakin n. 100 vrk. Ei vaikuta mihinkään vaikka puuttuu. Vastuuta on annettu ihan omiksi tarpeiksi. Valtaakaan en kaipaa silloin jos asiat hoituu muidenkin johdossa.
Tai antaa olla. Meinasin sanoa jotain.
Päivittäkää vain, jos näin ikävä virhe sattunut kohdallanne
 
Viimeksi muokattu:
Jännä nähdä, kuinka käy toukokuun alun kertauksen, tämän koronatilanteen takia. Kai noita perutaankin tässä tilanteessa Mikä lie protokolla jos perumaan alkavat.
 
Mielenkiintoinen tapaus: olin taannoin kertausharjoituksissa, jossa kotiuttamisen yhteydessä näin siihen mennessä suoritetut ”kovat” kertausharjoitusvuorokaudet. Mielestäni niitä oli vähemmän kuin piti, ja minua kehotettiin ottamaan yhteyttä omaan aluetoimistoon asian selvittämiseksi. Aluetoimistosta sain käteeni asevelvollisuusrekisteriotteen ja toden totta - kaksi kh-päivää puuttui.

Sotilaspassiini vuonna 2002 kirjattu kahden vuorokauden pituinen vapaaehtoinen harjoitus ei ollut rekisterissä. Kyseessä oli Puolustusvoimien itse järjestämä valmistava VEH myöhemmin samana vuonna järjestettyyn 8-päiväiseen ”kovaan” harjoitukseen.

Mitä keinoja PV:llä on oikaista 18 vuotta sitten tapahtunut virhe? Sotilaspassin tarkastus on tietysti yksi keino, sillä onhan siinä harjoituksen ID-numero. Toinen keino on vissiin tarkastaa persoonalleni maksetut päivärahat, mutta ulottuvatko armeijan ”rullat” noin kaukaiseen maksutapahtumaan? Harjoitukseen kutsutut ja osallistuneet -listat lienevät aikaa sitten hävitetyt? Joitain muita keinoja, mitä?

Tilanteeni tekee mielenkiintoiseksi se seikka, että nyt kh-vuorokausia on 28. Niiden kahden kanssa olisi 30 vrk. (Rehellisesti sanottuna en tiennytkään, että vuonna 2016 järjestetty koulutuspäivä opettajille oli MPK:n VEH, mutta rekisterissäpä oli.) :unsure:

Itellä oli ressukirjeessä eri tehtävä kuin alutoimiston rekisteriotteessa
 
Jännä nähdä, kuinka käy toukokuun alun kertauksen, tämän koronatilanteen takia. Kai noita perutaankin tässä tilanteessa Mikä lie protokolla jos perumaan alkavat.
Saat kirjeen jossa on osoite tarralapulla liimattu päälle ja sisältö se että yhteiskuntavastuu huomioiden harjoitus perutaan...
 
Viitaten edelliseen viestiini, minun kadonneet KH-päivät löytyivät. Arkistossa oli joku kantakortin lisälehti, ja se oli vain jäänyt kirjaamatta silloin aikoinaan.

Sait sitten heti pari ylennystä tuolla kortilla? Minulla voi olla takavuosilta jotain tuollaista myös. Osa on sitten sellaisia VEHejä joihin on tullut kutsua tai toivomusta osallistumisesta ja olen lompsinut tilaisuuteen ilmoittautumatta jos se on ollut sellainen, ettei tarvii ruokia tms. tilata ja minut on tunnettu jo auton äänestä 300 metrin päähän. Minulla on ollut n. 15 vuoden ajan allergiaa MPK:n ilmoittautumisjärjestelmiä kohtaan. Ehkä kerran vuodessa jaksan kirjautua sisään ja yrittää ilmoittautumisia tehdä virallista tietä. Osa harjoituksista on ollut niin pienen porukan treenejä, ettei jaksa mitään kurssia niistä kasata. Lasken kuitenkin omissa luokitteluissa nekin kertauksiksi jos on treenattu sodan ajan kokoonpanolla vaikka kolmestaan sodan ajan tehtävää jonkun kaverin mökillä. Juu olen aika suurpiirteinen silloin kun se on mahdollista. Työssäni joudun olemaan niin tarkka, että yritän olla siviilissä tarkka vain kun miesten oikeasti tarvitsee. Olen "ylenemiskiellossa", niin ei siinäkään mielessä ole väliä mitä intin kuponkeihin kirjoitellaan.
Kertaamaan olis kyllä kiva päästä. Omatoimisesti sentään voi jotakin tehdä. Mutta kavereita ja komppanian kahvinkeitintä kaipaan.
 
Aistin, että KIM:in viestit uhkuvat toksista maskuliinisuutta, ja että niitä on tullut kaksi putkeen. Minun kannattanee nyt kääntyä selälleni ja paljastaa kurkkuni alistumisen merkkinä. Kolmatta varoitusta en välttämättä saa... :unsure:

Tai sitten kääntyä hyökkäykseen todeten, että koskaan en ole mennyt käskemättä tai pyytämättä, toisin kuin eräät: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000161669.html
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top