Reserviläiset hinkuvat kertaamaan

Tornilähteiden mukaan suunnitellut harjoitukset pidetään mikäli koronatilanne ei tästä olennaisesti huonone. Hyvä näin.
 
Pitääkö paikkansa että kova Turkuun tarkoittaa korotettua reserviläispalkkaa? Tosin matalampaa kuin korvaus Afgoista...
 
Ulkomailla asuvia ei oikein tunnuta kutsuvan kertaamaan, mites vapaaehtoisiin harjoituksiin ja muuhun maanpuolustustoimintaan osallistuminen? Viikko tai pari vuodessa on aina järjestettävissä, joten sen suhteen nuo ”käsketyt” kertauksetkin olisivat onnistuneet. Mulla on edellisestä kertauksesta kymmenisen vuotta aikaa, sitten tuli lähtö ulkomaille.

Joukko-osasto ja minä olisimme olleet halukkaita jatkamaan kertauksiani, mutta aluetoimistolta tuli no-go vaikka ilmoitin, että huolehtisin itse Suomen ulkopuolisista matkakuluista.
 
Ulkomailla asuvia ei oikein tunnuta kutsuvan kertaamaan, mites vapaaehtoisiin harjoituksiin ja muuhun maanpuolustustoimintaan osallistuminen? Viikko tai pari vuodessa on aina järjestettävissä, joten sen suhteen nuo ”käsketyt” kertauksetkin olisivat onnistuneet. Mulla on edellisestä kertauksesta kymmenisen vuotta aikaa, sitten tuli lähtö ulkomaille.

Joukko-osasto ja minä olisimme olleet halukkaita jatkamaan kertauksiani, mutta aluetoimistolta tuli no-go vaikka ilmoitin, että huolehtisin itse Suomen ulkopuolisista matkakuluista.
Ei taida asevelvollisuuslaki tuntea tuollaista lupausta matkakuluista huolehtemisesta. Ressu voi lupailla sitä ja tätä, mutta viranomainen joutuu noudattamaan lakia.

Asevelvollisuuslaki:

103 § Matkustamiskustannusten korvaaminen

Asevelvollisella on oikeus saada valtion kustantama matka tai korvaus kustannuksista, jotka aiheutuvat koti- tai asuinpaikan ja palvelus- tai tarkastuspaikan välisestä matkasta, jonka aiheena on:

1) varusmiespalvelukseen, kertausharjoitukseen, ylimääräiseen palvelukseen tai liikekannallepanon aikaiseen palvelukseen saapuminen tai palveluksesta kotiuttaminen;

....
Matkustamiskustannukset ulkomailta ja ulkomaille korvataan vain, jos asevelvollinen asuu ulkomailla vakinaisesti ja hän aloittaa varusmiespalveluksen.
 
Pitääkö paikkansa että kova Turkuun tarkoittaa korotettua reserviläispalkkaa? Tosin matalampaa kuin korvaus Afgoista...
Itsellä työnantaja maksoi harjoitusajalta palkan vähennettynä reserviläispalkalla, niin reserviläiselle tuolla summalla ole hirveästi merkitystä. Olettaen siis, että reserviläinen on työelämässä.

Voi toki olla että joku työnantaja ei vähentele palkasta yhtään mitään, mutta mahdollista se on.
 
Täytyykin muuten tarkistaa etupeltoon miten nykyinen työnantaja tuon hoitaa.
 
Back
Top