Reserviläiset voidaan pian käskeä kertausharjoituksiin välittömästi

Tiedän monen työnantajan vieroksuvan kh-käskyjä. Vaikka käsky perutuu lakiin ja halu reserviläisellä olisikin, voi työnantaja vaatia ao. kumpi on tärkeämpi työ vai sota. Jos valitset väärin, niin seuraavissa yt:ssä näet työnantajan viimeisen sanan.

nimim. kokemusta omaava.

Tuollaisista firmoista pitäisi saada tieto että osaa parhaansa mukaan välttää. Onneksi vastaan ei ole vielä tullut yhtään tuolla tavalla asennevammaista esimiestä.
Minulle kh-käsky on aina ollut mukava yllätys ja itse harjoitus iloinen irtiotto normiarjesta.
 
Riippuu vähän mihin käsketään. Jos käsketään kertausharjoituksiin, voi toki rajat paukkua vastaan. Tosin tähänkin saattaa tulla muutos ja rajat saattavat poistua. Nykyisillä kertauspäivillä voi toisaalta "pelata" kierrättämällä joukkoa. Pataljoonasta otetaan komppania kerralla viikoksi harjoitukseen, kotiutetaan ja uusi yksikkö sisään.
Jos käsketään ylimääräiseen palvelukseen, ei ole mitään lakisääteistä rajaa kuinka pitkään pitää palvella.

Näinhän se on. Eikös se kuitenkin mene niin, että YP:tä määräämään tarvitaan presidentti puolustusministerin esityksestä, kun taas kertauksia voisi vähän vähemmällä draamalla järjestää?

Sinänsä minusta kuulostaa ihan hyvältä että vaikka kertauksiin kutsumista näin helpotettaisiin, niin sotavaltiolle jää esim. kh-vuorokausien myötä lakisääteinen rajoite sille, miten isoja liikekannallepanoja se pystyy ilman siviilipoliitikkoja polkemaan pystyyn. En mä yhtäkään nykyistä kapiaista epäile vallankumoushaluista saati että kapinoita pelkäisin, mutta tän tyyppiset valtalait on vaan asiallista laatia sitä pahaakin päivää ja hallintoa miettien.
 
Maksimirajoitus, mutta mihin? a) Ei voida käskeä vaiko b) Ei tarvitse osallistua harjoitukseen.
Aivan saletisti kuitenkin löytyy yli sata päivää kerranneita.

Eiks tuo ole että ei voida ilman suostumusta käskeä.

Ittellänikin on reippaasti enemmän päiviä kuin laki sallii, ei sataa kummiskaan.
 
Eiks tuo ole että ei voida ilman suostumusta käskeä.
Ittellänikin on reippaasti enemmän päiviä kuin laki sallii, ei sataa kummiskaan.

"50 §
Velvollisuus osallistua kertausharjoitukseen

Reservissä oleva asevelvollinen on velvollinen osallistumaan kertausharjoitukseen. Harjoitusten yhteenlaskettu enimmäisaika on:

1) miehistöllä 40 päivää;

2) miehistön erityistaitoa vaativiin ja miehistön vaativimpiin erityistehtäviin koulutetulla 75 päivää;

3) aliupseerilla, opistoupseerilla ja upseerilla 100 päivää.

Edellä 1 momentissa tarkoitettujen aikojen lisäksi asevelvollinen voidaan suostumuksensa mukaisesti määrätä hänen sodan ajan sijoituksensa mukaisen joukon kertausharjoitukseen enintään 20 päiväksi kalenterivuodessa, jos asevelvollinen on puolustusvoimille välttämätön joukon johtamisessa tai koulutuksessa. Palvelukseen määrääminen edellyttää lisäksi asevelvollisen työnantajan kirjallista suostumusta, jos harjoitus tapahtuu työaikana."

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20071438
 
Tiedän monen työnantajan vieroksuvan kh-käskyjä. Vaikka käsky perutuu lakiin ja halu reserviläisellä olisikin, voi työnantaja vaatia ao. kumpi on tärkeämpi työ vai sota. Jos valitset väärin, niin seuraavissa yt:ssä näet työnantajan viimeisen sanan.

nimim. kokemusta omaava.

Väitän (uskon), että näitä välittömiä käskyjä käytettäisiin vain tositilanteessa. Siis sellaisessa, ettei paljoa jotkin yt:t tuntuisi, jos ylipäätään olisi enää työpaikkaa johon palata, jos tilanne eskaloituisi vielä pitemmälle.

Ymmärrän toki työnantajan nihkeyden, jos on työssä vaikkapa Teboilin jossakin avaintehtävässä. Samaan aikaan kh-käskyn kanssa on tullut Kremlistä käsky, että pitää varautua suureen polttoaineenkysyntään. :)
 
Ymmärrän toki työnantajan nihkeyden, jos on työssä vaikkapa Teboilin jossakin avaintehtävässä. Samaan aikaan kh-käskyn kanssa on tullut Kremlistä käsky, että pitää varautua suureen polttoaineenkysyntään. :)

No toi on kyllä. Vaan ehkä ne lähettää omat kh-käskyt, postileimana Moskova?

Pitääks tässä nyt vielä yksilötaistelijan joutua kaiken muun hajautuksen ja pallomeren ohella miettimään, että onko kh-käsky asianmukaiselta taholta tullut, jos huomaa joutuneensa vaikka rajapuomeja siirtelemään tai T-sarjan vaunuja tankkaamaan. En ala, menee palkkaluokan yli.
 
Väitän (uskon), että näitä välittömiä käskyjä käytettäisiin vain tositilanteessa. Siis sellaisessa, ettei paljoa jotkin yt:t tuntuisi, jos ylipäätään olisi enää työpaikkaa johon palata, jos tilanne eskaloituisi vielä pitemmälle.

Puolustusvoimissa on toimintoja, jotka aktivoituvat hyvinkin varhaisessa vaiheessa. ( en yksilöi tämän paremmin mikä/ mitkä) Siis ei pelkästään kriisin aikana, vaan vielä paljon, paljon aikaisemminkin. Jos olet nimesi moiseen propuskaan kirjannut, voipi tulla yllätyksiä ja kertauksia riittää. Ei tästä asiasta tämän enempää.

Aiheeseen liittyen, tiedän myöskin erään yrityksen kieltäneen henkilön liittymisen Maakuntakomppaniaan, johtuen ym. syistä. Isänmaallisuus ja maanpuolustus ei ole välttämättä kovin kovassa huudossa yritysmaailmassa. Toki positiivisiakin poikkeuksiakin on!
 
Viimeksi muokattu:
Kuten vaikkapa 100.000 pakolaista tulee itärajan ylitse. Ei ole sota alkamassa, mutta puolustusvoimien käsipareja tarvitaan välittömästi. Kh-käskyn kun lyö kouraan, niin ei ala miehet vatuloimaan ja vetoamaan jo varattuun Rhodoksen lomaan.

Joo tämä on ihan mielenkiintoinen piirre tässä, hieman jos soveltaa niin periaatteessa KH-käskyllä voitaisiin nakittaa porukkaa myös käsipareiksi esim. virka-apuun. Tuota lainsäädäntöähän on pohdittu mm. tämän turvapaikanhakija-asian yhteydessä, jolloin esim. MAAKK mukaan tulossa yksi ongelma oli että soveltuvaa lainsäädäntöä MAAKK-porukan kiinnittämiseen tehtävään lyhyellä varoajalla ei ole. Oletan että osaltaan tämä lakimuutos tähtää juuri tähän MAAKK jne. reservin hyödyntämiseen.

Oletan että tuommoisessa Tornio-mallin tilanteessa ei tule KH-käsky umpimetsästä, vaan paikallistoimisto soittelee porukkaa läpi että olisitko halukas lähtemään ja nakittaa sitten vapaaehtoiset.
 
Näinhän se on. Eikös se kuitenkin mene niin, että YP:tä määräämään tarvitaan presidentti puolustusministerin esityksestä, kun taas kertauksia voisi vähän vähemmällä draamalla järjestää?

Sinänsä minusta kuulostaa ihan hyvältä että vaikka kertauksiin kutsumista näin helpotettaisiin, niin sotavaltiolle jää esim. kh-vuorokausien myötä lakisääteinen rajoite sille, miten isoja liikekannallepanoja se pystyy ilman siviilipoliitikkoja polkemaan pystyyn. En mä yhtäkään nykyistä kapiaista epäile vallankumoushaluista saati että kapinoita pelkäisin, mutta tän tyyppiset valtalait on vaan asiallista laatia sitä pahaakin päivää ja hallintoa miettien.

Presidentin vallassa oleva nopea YP:n määrääminen onkin yksi keino joka on tunnistettu keinoksi saada nostettua nopeasti puolustusvalmiutta. Ei noihin kh-määriin kummempaa rajaa tarvita. Kertausharjoitusten kustannukset pitää maksaa puolustusvoimien toimintamenoista, eikä ilman lisäbudjettia pidetä kovinkaan isoa joukkoa pidempään rivissä. Lisäbudjetti edellyttää taas eduskunnan päätöstä. Jopa puolustusbudjetin sisällä aika pienetkin momentin muutokset edellyttävät puolustusministerin hyväksyntää. Eli parlamentaarinen valvonta toimii.
 
Aiheeseen liittyen, tiedän myöskin erään yrityksen kieltäneen henkilön liittymisen Maakuntakomppaniaan, johtuen ym. syistä. Isänmaallisuus ja maanpuolustus ei ole välttämättä kovin kovassa huudossa yritysmaailmassa. Toki positiivisiakin poikkeuksiakin on!

Höpönlöpöä.. Ei maakuntajoukkoihin sijoitettavan työntantajalla ole mitään sananvaltaa asiassa.

Kokonaan toinen juttu on, että työnantaja voi käskeä veh:t käymään lomapäivinä ja kh:ten osalta voi esittää kantanaan, että pitäisi hakea lykkäystä. Jos työntekijä ei ole samaa mieltä, niin työnantaja voi toki tehdä omat ratkaisunsa.
 
Homman juju on siinä, että kertausharjoituksien toimeenpanosta voi puolustusvoimat päättää ILMAN poliitikkojen vatulointia. Lkp:n järjestämiseen tarvitaan poliitikkojen siunaus, mikä kestää kauemmin ja aiheuttaa kiusallista huomiota mediassa, jolloin Kremlin trollit ja hyödylliset idiootit pääsevät nakkelemaan kapuloita pinnojen väliin. Kertausharjoitusten avulla valmiutta voidaan nostaa vaivihkaa ja jälkeenpäin vaikka todeta, että mehän tässä vaan ihan normaalisti harjoiteltiin, jos homma ei sitten eskaloidu miksikään pahemmaksi.

Onpa sinulla kova usko maamme päättäjiin. Ota huomioon, että itse heitä olet ollut myös äänestämässä, jos olet äänioikeutettu.

Ensinnäkään, asevelvollisuuslaissa on ihan selkeästi sanottu, että kertausharjoitusten yhtenä tarkoituksena on myös valmiuden joustava nosto. Ei tuossa ole mitään salaista. Se ei tule estämään asian eskalointia, jos vastapuoli niin haluaa sen tulkita.

Käytännössä kertausharjoitusten suunnittelu tänä päivänä kestää kuukausia tai jopa vuosia riippuen niiden laajuudesta. Tuon voi kaikki lukea netistä PV:n tiedotuksista. Jos päätetään ad-hoc kertausharjoituksista, PV:llä ei siihen käytännössä ole budjettia eikä oikein taida olla resurssejakaan. Joka tapauksessa sitä poliitikkojen "vatuvointia" tarvitaan, koska jostain sen rahan pitää tulla ja eduskunta voi äänestää puolustusministerin luottamuksesta sen jälkeen jos eduskunta lukee uudesta kertausharjoituksesta lehdestä tai twitteristä.

Koska kertausharjoitukset koskevat ainoastaan reserviläisiä ja se ei vaikuta/helpota yritysten velvollisuuksia, sekin aiheuttaa myös ongelmia, jos kertaamaan lähdetään 0 -varoajalla. Nykyisen lainsäädännön mukaan myös kertaavan henkilön työnantajan kulut nousevat, jos kertaavalle henkilölle järjestetään sijainen. Liitot kieltänevät hyvinkin helposti ylityöt.

Nykyisen lainsäädännön mukaan, puolustusvoimat ei kyllä käytännössä voi yksin päättää kertausharjoituksista aiheuttamatta pienempää tai isompaa kaaosta yhteiskunnassa.

Liikekannallepano Suomen lain mukaan toteutetaan silloin, jos puolustusvoimain komentaja sitä hallitukselle esittää. Hallituksen pitää asiasta käytännössä äänestää jonka jälkeen hallituksen esityksestä presidentti päättää. Puolustusministerin tehtävänä on valmistella ja julkaista asetus, missä selviää liikekannallepanon laajuus ja se, mitä kaikkia yhteiskunnan osa-alueita se PV:n ulkopuolelta koskee. Jos eduskunta ei ole koolla, eduskunta kutsutaan kokoon ja asiasta annetaan eduskunnalle tiedonanto. Eduskunta ei asiasta päätä, eduskuntaa ainoastaan informoidaan.

Mielenkiintoista on myös se, että Suomen nykyisen lainsäädännön mukaan palveluksessa olevia varusmiehiä ei voi käyttää vihreiden miesten torjumiseen. Tuohonkin tarvitaan lainmuutos. Kannattaisikohan puolustusministeri Niinistön aloittaa tuosta.

Eli käytännössä liikekannallepano voidaan tehdä ilman poliitikkojen "vatuvointeja" tai "trolleja". Kertausharjoituspäätöstä käytännössä ei, jos useampaakin lakia sieltä-täältä ei muuteta.

Asia on juuri päinvastoin, mitä sinä kirjoitit.

Tällainen lainmuutos ei tule olemaan ongelmaton, vaikkakin tarkoitus on hyvä.


Johannes
 
Nyt olet Johannes pihalla kuin lumiukko.

Ensinnäkään kyse ei ole luottamuksesta poliitikkoihin, vaan AIKAVIIVEESTÄ, jonka poliittinen päätöksenteko väistämättä aiheuttaa. Jos/kun esim. tietoverkot ovat jo hyökkäyksen kohteena, saattaa pelkkä hallituksen kokoon kutsuminen viedä tuntikausia, lisäksi vastapuolen syöttämä disinformaatio hämmentää tilannetta vielä lisää. Ja kyllä, siellä on sellaistakin väkeä, jonka kykyyn tai haluun toimia kriisitilanteessa en luota, mutta MINÄ en ole heitä sinne äänestänyt.

RAUHANAIKAISTEN kertausharjoituksien suunnittelu kestää päiviä tai viikkoja. Jos vuosi siten kotiutunut spol-komppania kutsutaan kertausharjoituksen varjolla ensimmäiseen tehtäväänsä, niin sen suunnitelmat ovat tottakai valmiina ja joukko harjoitellut tehtävänsä - käytännössä toimitaan, kuten lkp:ssa, ei siinä mitään "viikkojen suunnittelua" enää tarvita. Lyhyen varoajan kertausharjoitus ei ole mikään koulutustapahtuma, vaan valmiuden nosto, johon suunnitelmat tehdään ja päivitetään jo rauhan aikana. Vai suunnitellaanko liikekannallepanoakin mielestäsi "viikkoja ja kuukausia", ja suunnittelu aloitetaan vasta, kun kakka osuu tuulettimeen? Äkki-kh = liikekkannallepano ilman poliittisen päätöksenteon aikaviivettä.

Rahan puolesta äkki-kh onnistuu yksinkertaisesti siten, että jokin rauhan ajan kh lähitulevaisuudessa perutaan ja rahat siirretään käsillä olevan tilanteen hoitamiseen. Pv tekee budjettinsa pitkälle tulevaisuuteen, jos kakka osuu ropeliin tänään, niin sitten "Maavoimien vaikuttamisharjoitus 18" tms järjestetään vähemmällä rahalla tai jätetään kokonaan järjestämättä. Toisekseen väkeä ei olla kutsumassa palvelukseen kymmenin tuhansin, nopea sotaan lähtö koskisi maksimissaan joitakin satoja, korkeintaan tuhansia reserviläisiä. Muut tulevat sitten perästä hitaan kaavan mukaan, jos on tarve. Vaikutukset elinkeinoelämään olisivat melko vähäisiä, joka tapauksessa jonkun ay-pampun kitinä tai yritysjohtajan marina työvoimansa perään olisi siinä tilanteessa tärkeysjärjestyksessä paikalla sata ja jotain. (Verohallintohan juuri viivytti jotain 700 000 euron veronpalautusta kuukausikaupalla, kun oli "liian kiire", jos joku pulju nyt sodan uhan takia joutuu talousvaikeuksiin tai konkkaan niin so what, kun meno on rauhan aikanakin tällaista...:confused:) Rahan ei pitäisi muutenkaan olla mikään suuri ongelma, koska ressut eivät ole mankumassa palkkaansa heti ensimmäisenä iltana sotisopaan pukeuduttuaan, tyypillisesti rauhan ajan harjoituksista tili tulee noin kahden viikon kuluttua ja ressujen palkat ovat nimen omaan lyhyellä tähtäimellä se suurin kuluerä.
 
Nyt olet Johannes pihalla kuin lumiukko.

Ensinnäkään kyse ei ole luottamuksesta poliitikkoihin, vaan AIKAVIIVEESTÄ, jonka poliittinen päätöksenteko väistämättä aiheuttaa. Jos/kun esim. tietoverkot ovat jo hyökkäyksen kohteena, saattaa pelkkä hallituksen kokoon kutsuminen viedä tuntikausia, lisäksi vastapuolen syöttämä disinformaatio hämmentää tilannetta vielä lisää. Ja kyllä, siellä on sellaistakin väkeä, jonka kykyyn tai haluun toimia kriisitilanteessa en luota, mutta MINÄ en ole heitä sinne äänestänyt.

RAUHANAIKAISTEN kertausharjoituksien suunnittelu kestää päiviä tai viikkoja. Jos vuosi siten kotiutunut spol-komppania kutsutaan kertausharjoituksen varjolla ensimmäiseen tehtäväänsä, niin sen suunnitelmat ovat tottakai valmiina ja joukko harjoitellut tehtävänsä - käytännössä toimitaan, kuten lkp:ssa, ei siinä mitään "viikkojen suunnittelua" enää tarvita. Lyhyen varoajan kertausharjoitus ei ole mikään koulutustapahtuma, vaan valmiuden nosto, johon suunnitelmat tehdään ja päivitetään jo rauhan aikana. Vai suunnitellaanko liikekannallepanoakin mielestäsi "viikkoja ja kuukausia", ja suunnittelu aloitetaan vasta, kun kakka osuu tuulettimeen? Äkki-kh = liikekkannallepano ilman poliittisen päätöksenteon aikaviivettä.

Rahan puolesta äkki-kh onnistuu yksinkertaisesti siten, että jokin rauhan ajan kh lähitulevaisuudessa perutaan ja rahat siirretään käsillä olevan tilanteen hoitamiseen. Pv tekee budjettinsa pitkälle tulevaisuuteen, jos kakka osuu ropeliin tänään, niin sitten "Maavoimien vaikuttamisharjoitus 18" tms järjestetään vähemmällä rahalla tai jätetään kokonaan järjestämättä. Toisekseen väkeä ei olla kutsumassa palvelukseen kymmenin tuhansin, nopea sotaan lähtö koskisi maksimissaan joitakin satoja, korkeintaan tuhansia reserviläisiä. Muut tulevat sitten perästä hitaan kaavan mukaan, jos on tarve. Vaikutukset elinkeinoelämään olisivat melko vähäisiä, joka tapauksessa jonkun ay-pampun kitinä tai yritysjohtajan marina työvoimansa perään olisi siinä tilanteessa tärkeysjärjestyksessä paikalla sata ja jotain. (Verohallintohan juuri viivytti jotain 700 000 euron veronpalautusta kuukausikaupalla, kun oli "liian kiire", jos joku pulju nyt sodan uhan takia joutuu talousvaikeuksiin tai konkkaan niin so what, kun meno on rauhan aikanakin tällaista...:confused:) Rahan ei pitäisi muutenkaan olla mikään suuri ongelma, koska ressut eivät ole mankumassa palkkaansa heti ensimmäisenä iltana sotisopaan pukeuduttuaan, tyypillisesti rauhan ajan harjoituksista tili tulee noin kahden viikon kuluttua ja ressujen palkat ovat nimen omaan lyhyellä tähtäimellä se suurin kuluerä.

Ei kyllä minä olen ihan sisätiloissa.

Hallituksen koolle kutsuminen voidaan tehdä hyvinkin nopeasti. Kuuluu henkilöiden työnkuvaan ja siihen löytyy keinot. Ja jos muutama tunti hallituksen päätöksentekoon ei riitä, tilanne on jo käytännössä menetetty. Kuvaamasi mallin mukaan popula, joilla vihreitä miehiä torjutaan olisi kuitenkin kasassa vasta sen jälkeen kun "muut tulevat perässä hitaan kaavan mukaan." Jo tänä päivänä saadaan ne sata tai tuhat ukkoa paikalle heti, jos se kuuluu heidän työnkuvaan, ilman uutta lakia kertausharjoituksista.

Kaikki muutokset mitä kuvaat tarkoittavat vähintäänkin asetusmuutoksia, jos ei lakimuutoksia, jotka annettaisiin samalla kertaa. Sitä varten Suomen laissa ja hallitusmuodossa on määritelty miten ja millä valtuuksin liikekannallepano toteutetaan.

Tällaisilla äkkinäisillä kertausharjoituksilla hämärretään tuota rajaa ja käytännössä sotkua tulee, jos sitä ei tehdä hyvin. Puolustusministeri Niinistö hieman yksinkertaistaa asiaa.

Edit: On täysin varma, että ad-hoc kertausharjoituksia ei kutsuta kasaan ilman että Eduskunta jossain muodossa, ainakin valiokuntatasolla on käynyt asian läpi. Mikään parlamentaarinen oikeusvaltio ei anna puolustusvoimien komentajille valtuuksia kutsua joukko-osastoja kasaan itsenäisesti.

Edelleenkin tärkeimpänä mielestäni on ensimmäiseksi selkeyttää lainsäädäntö ja Suomen kansainväliset sopimukset, voidaanko ja millä ehdoilla palveluksessa olevia varusmiehiä käyttää helikoptereista kylvettyjen rikkaruohojen kitkentään.

Johannes
 
Viimeksi muokattu:
Ei kyllä minä olen ihan sisätiloissa.

Hallituksen koolle kutsuminen voidaan tehdä hyvinkin nopeasti. Kuuluu henkilöiden työnkuvaan ja siihen löytyy keinot. Ja jos muutama tunti hallituksen päätöksentekoon ei riitä, tilanne on jo käytännössä menetetty. Kuvaamasi mallin mukaan popula, joilla vihreitä miehiä torjutaan olisi kuitenkin kasassa vasta sen jälkeen kun "muut tulevat perässä hitaan kaavan mukaan." Jo tänä päivänä saadaan ne sata tai tuhat ukkoa paikalle heti, jos se kuuluu heidän työnkuvaan, ilman uutta lakia kertausharjoituksista.

Kaikki muutokset mitä kuvaat tarkoittavat vähintäänkin asetusmuutoksia, jos ei lakimuutoksia, jotka annettaisiin samalla kertaa. Sitä varten Suomen laissa ja hallitusmuodossa on määritelty miten ja millä valtuuksin liikekannallepano toteutetaan.

Tällaisilla äkkinäisillä kertausharjoituksilla hämärretään tuota rajaa ja käytännössä sotkua tulee, jos sitä ei tehdä hyvin. Puolustusministeri Niinistö hieman yksinkertaistaa asiaa.

Edit: On täysin varma, että ad-hoc kertausharjoituksia ei kutsuta kasaan ilman että Eduskunta jossain muodossa, ainakin valiokuntatasolla on käynyt asian läpi. Mikään parlamentaarinen oikeusvaltio ei anna puolustusvoimien komentajille valtuuksia kutsua joukko-osastoja kasaan itsenäisesti.

Edelleenkin tärkeimpänä mielestäni on ensimmäiseksi selkeyttää lainsäädäntö ja Suomen kansainväliset sopimukset, voidaanko ja millä ehdoilla palveluksessa olevia varusmiehiä käyttää helikoptereista kylvettyjen rikkaruohojen kitkentään.

Johannes
En ole varmaankaan kaikkea kirjoittamaasi kahlannut läpi, mutta selventäisitkö, miksi tätä lainmuutosta sitten ollaan puuhaamassa?
 
En ole varmaankaan kaikkea kirjoittamaasi kahlannut läpi, mutta selventäisitkö, miksi tätä lainmuutosta sitten ollaan puuhaamassa?

Minä en tiedä.

On mielenkiintoista nähdä, mikä sen sisältö on, siinä vaiheessa kun se tulee julkiseksi ja eduskuntakäsittelyyn. Uskoisin, että se on muutakin kuin pelkkä lause jossa todetaan, että kertausharjoitukset voidaan kutsua kasaan iltapäiväksi. Sellaisen lakimuutoksen lisäarvo on nolla.

Johannes
 
Nyt kyllä Ressuliitto on hakoteillä.

Ei kai kukaan - edes toiminnanjohtaja Nyberg - luule, että pikakutsua käytettäisiin tavallisiin kertausharjoituksiin? Kyllä silloin on jo melkein tosi kyseessä, kun kh-pikakäskyjä jaetaan..

Siinä vaiheessa tilannekuvan toivoisi ainakin olevan niin selvä, että aikaansa seuraava ressu olisi jo nostanut oma-aloitteisesti toimintavalmiuttaan tai käpykaartilaiset olisivat jo matkalla ulkomaille. Edelleen käskyn perille saattaminen jättää hieman pelivaraa, jos tuntuu, ettei halua vastata velvollisuuksistaan. Ei avaa ovea pikakirjettä toimittavalle posteljoonille tai lähtee vaikka lankomiehen mökille, josta kruunu ei heti osaa etsiä.

Ihmetellä täytyy miten ressujärjestön nokkamies voi olla noin kujalla. Itselle asia selvisi parissa minuutissa uutisia kuuntelemalla. Siinä ihan erikseen sanottiin, että pikamenettely ei koske tavanomaisia koulutuksellisia kh-päiviä.
 
Minä en tiedä.

On mielenkiintoista nähdä, mikä sen sisältö on, siinä vaiheessa kun se tulee julkiseksi ja eduskuntakäsittelyyn. Uskoisin, että se on muutakin kuin pelkkä lause jossa todetaan, että kertausharjoitukset voidaan kutsua kasaan iltapäiväksi. Sellaisen lakimuutoksen lisäarvo on nolla.

Johannes
Puolustusvoimat ja poliitikot eivät olisi asiaa lähteneet mylläämään, mikäli valmiuslainsäädännössä ei olisi todellisia puutteita. Tämä on lähtökohtana selvä.
Varusmiehet on myös saatava kytkettyä torjuntaa selvemmin, kuten mainitsit. Esim. Haminan upseerioppilaskurssi olisi tähän omiaan jo paikkansakin perusteella.

Ja sitten, kyse on myös viestistä. Viestistä, joka on suunnattu mahdollisia vihamielisiä toimia suunnitteleville valtioille. Lainsäädäntöä tiukennetaan, olemme siis valmiita ja halukkaita puolustamaan itseämme. Sama viesti lähti reserviläiskirjeistä.
Samaa on viestitetty aikanaan alueellisessa puolustuksessa 80-luvulla. Että olemme valmiita kärsimään valtavia tappioita, mutta niin kärsitte muuten tekin. Joukkoja huonolla aseistuksella, mutta massoittain. Ajatuksena että tuhoutuu ne, mutta jos pari ehtisi ottaa mukaansa sillä Pystykorvalla.
 
@Johannes, minusta olit pihalla nimenomaan rahoituksen ja yhteiskunnllisten vaikutusten suhteen, rauhan ajan kh on suunniteltu ja valmisteltu koulutustapahtuma, nopeasti järjestetty kh taas valmiuden kohottaminen, jossa käytännössä noudatetaan liikekannallepanon nuotteja. Näiden joukkojen määrä ei ole ratkaiseva, vaan se että ne ovat oikeassa paikassa oikeaan aikaan, siis ennen kuin vihollinen, vaikkapa nyt eduskuntatalon rappusilla tai Hki-Vantaan lentokentällä. Ei Krimilläkään mitään divisioonia tarvittu. Sen jälkeen kun avainkohteet on suojattu, voidaan sitten perustaa niitä muita joukkoja. Rahoitus taas toimii kuten edellä esitin, harjoituksia siirrellään perutaan ja jopa perustetaan kesken budjettikauden, esim. päällekkäisten kalusto- tai harjoitusaluevarausten takia, ilman että joka lappua kierrätetään eduskunnan kautta. Se on aivan normaalia toimintaa myös rauhan aikana.

Hallituksen koolle kutsumisen suhteen olet todennäköisesti oikeassa, mutta viestiverkon nyykähtäminen ja mediassa riehuva disinformaatio saattaa aiheuttaa sen, että tieto ei kulje ylhäältä alaspäin, jolloin joku aluetoimisto/joukko-osasto saattaa joutua yksin päättämään, mitä ihmettä tehdään sen satamaan yllättäen ilmaantuneen venäläisomisteisen rahtilaivan kanssa...

Mitään valtavia massoja tällä ei tietenkään riviin kutsuta, tärkeintä on nopeus ja aloitteen otto, sekä viestin lähettäminen, kuten JR49 mainitsikin.
 
Back
Top