Minä laitoin tänään sähköpostia, silleen aika lakonisesti kun ajattelin että ovat ihan kaulaansa myöten posteissa ym.
Kuitenkin kerroin:
- Ammatti
- Fyysinen kunto ja henkinen kunto hyvä, mainostin että mm. maratonin juossut vm-palveluksen jälkeen (8 v sitten... )
- Sanoin että maanpuolustustahtoa löytyy
- Ilmoitin että olen vapaaehtoinen ja halukas, jos soveltuva sijoitus avautuu
Ja hetu tietty mukaan.
Kai tuossa nyt oleelliset oli, en mitään ryynäämistä ole valitettavasti harrastellut.
Mitäpä luulet Honcho, olisitko laittanut viestiä aluetoimistoon jos siihen ei olisi täällä ja tässä topicissa sinua kannustettu?
Ajan takaa nyt sitä, että kaltaisiasi enemmän tai vähemmän SA-sijoituksesta kiinnostuneita on varmaasti ympäri maata vaikka kuinka, mutta PV kirje, se ei kyllä mitenkään erityisesti siihen kannusta JOS MIKÄÄN ASIA tiedoissasi ei ole muuttunut!
Laittaako sadat/tuhannet muut kaltaisesi palautetta PV:lle kun siihen ei kukaan kannusta...?
Tuo lomakekkin joka reserviläiskirje sivun linkin takaa pv sivuilta aukeaa, on otsikoitu "kysymys?"
"Mikäli sinulla on yleistä kysyttävää, voit olla yhteydessä omaan aluetoimistoosi oheisella yhteydenottolomakkeella."
Nettisivulla on oikein vahvennettuna "
Mikäli tiedoissasi ei ole korjattavaa, sinulta ei odoteta toimenpiteitä."
Paperiversiossa sentään puhutaan "jos haluat ilmoittaa ammatista tai harrastuksista syntyneestä uudesta osaamisesta ja kiinnostuksestasi reservin tehtäviin"
Minä tulkitsen tämän kaiken niin että PV ei oikeasti halua yhteydenottoja kuin reserviläisiltä(ei sijoitetuilta) joilla oikeasti on nykyään jokin sellainen ammatti/harrastus josta PV on kiinnostunut (ikävä kyllä niistäkään ei anneta mitään esimerkkejä).
Kaikki viittaa siihen että heitä ei sijoittamattomien osalta varsinaisesti kiinnosta esim. heidän fyysinen kunto tai edes kiinnostus SA-sijoituksiin, muutenhan asioita olisi varmasti erikseen kysytty tai ainakin kerrottu että PV on niistä kiinnostunut = anna niistä palautetta.
Sijoitustoiminta pyörii varmaankin niin pienellä miehityksellä, ettei siellä ole resursseja poimia soveltuvampia yksittäisiä reserviläisiä ns. perussotatehtäviin suuresta massasta vaan homma toimii yksinkertaisemmin korvaamalla vanhempia ikäluokkia yksiköittäin tuoreemmilla joilla kunto ja tehtävät ovat todennäköisemmin paremmin hallussa. Siviilissä hankitut erikoisosaamiset/tehtävät sitten erikseen ja niiden peräänhän tuossa vähän sentään kysellään.
Ei tätä kokonaisuutta muuten voi tulkita. Näkisin itse asian niin, että perusmassasta ainut keino ponnistaa SA-sijoitukseen on varmiten maakuntajoukot tai sitten mahdollisuuksien mukaan ravata MPK harjoutuksissa ja tulla sitä kautta "kertauspäivien" kautta "nähdyksi".