Reserviläisten kriisinhallintatehtävät lisääntyvät

Jyrsae

Kersantti
En vielä huomannut mainitaa tästä

http://puolustusvoimat.fi/artikkeli...vilaisten-kriisinhallintatehtavat-lisaantyvat

Reserviläisten kriisinhallintatehtävät lisääntyvät
19.10.2016 10.25
TIEDOTE
Vastauksena Ranskan marraskuussa 2015 esittämään avunantopyyntöön Suomi laajentaa osallistumistaan YK:n UNIFIL-operaatiossa Libanonissa noin 160 sotilaalla ajalla 1.4.2017–31.8.2018. Suomi vapauttaa ranskalaisjoukkoja operaation reservipataljoonasta korvaamalla ranskalaisen komppanian.

Porin prikaati käynnistää reserviläisten rekrytoinnin vaadittuihin tehtäviin lokakuun 2016 aikana. Kriisinhallintatehtäviin haetaan nyt erityisesti jalkaväen, panssarintorjunnan (mm. NLAW- ja panssarintorjuntaohjus 2000 -järjestelmät) ja kranaatinheittimistön peruskoulutuksen saaneita reserviläisiä.

Tehtäviin hakeutuminen ei edellytä Suomen kansainvälisessä valmiusjoukossa suoritettua varusmiespalvelusta vaan reserviläisille riittää hakeutumiseen hyvin suoritettu varusmiespalvelus ja muiden kelpoisuusehtojen täyttäminen.

Lisätiedot hakeutumisesta, pääsyvaatimuksista ja tehtäviin liittyviä osaamistarpeita on kerrottu Puolustusvoimien verkkosivuilla osoitteessa www.rauhanturvaajaksi.fi.
 
Neljän kuukauden rotaatio ranskalais johtoiseen pataljoonaan. Laitoin paperit sisälle...
 
Noh, jos ranskalaiseen malliin muonitukseen kuuluu viini joka aterialla, niin aikahan menee kuin lentäen! :D
 
Ranskalaisten sotilasruokalan tuotteita syödessä aika ei lennä yhtään mihinkään..
 
YKSK – Yhdistyneiden Kansakuntien Suomen Komppania 1956-1957 | Finnish UN Company 1956-1957

Puolustusvoimat
Aika metkaa että lopussa mainitaan yhden joukkueen varajohtajana olleen Marskin Ritarin Paavo Suorannan... eipä vähä mitään mutta jos olis rähinää tullut niin tuskin ois jäänyt meistä kiinni!

 
Viimeksi muokattu:
Noh, jos ranskalaiseen malliin muonitukseen kuuluu viini joka aterialla, niin aikahan menee kuin lentäen! :D
Muistan kuulleeni anekdootin siitä kuinka Muukalaislegioonalla oli operaatio 80-luvulla Libanonissa tai jossain siellä päin. Joukoille saapui huoltolento Ranskasta ja legioonalaiset lähetettiin kentälle purkamaan jerrykannuilla lastattua kuljetuskonetta. Pian kuitenkin selviää, että kannut onkin täytetty pelkällä viinillä. Mikäs siinä... :D
 
Et:D
 
Äkkiäkös kyllä hommat etenee.. Hyvä näin. Itsellä tosin taitaa taas jäädä haaveeksi tämä reissu :oops:
 
Älkäähän pojjaat harmitelko, itsekkin olen ollut teikäläisten tavoin samassa tilanteessa. Ja sitten kun se kutsu tuli, en päässytkään maailmalle rauhaa turvaamaan. Kun silloin oli jo tulossa maailmaan tämä nykyinen rauhan turvaaja. Nyt itse suhtaudun pojan lähtöön hieman ristiriitaisin tuntein.

Mutta silloin kun itse oli nuori (kokematon) sitä olisi ollut valmis lähtemään mihinkä ja minne vain kriisipesäkkeeseen.

Kyllä se vain on niin, että kotimaassakin tarvitaan nohevia "rauhan puolustajia". Niitä me ollaan... kaikki Suomen reserviläiset!;)
 
Viimeksi muokattu:
Mä lähtisin mieluusti Irakiin, kun sielläkin lisättiin väen määrää. Noi libskit voi A- maan jälkeen olla vähän meh. Valmius on ollut kuun alusta voimassa, saas nähdä.
 
Viimeksi muokattu:
Libanonin joukot otsikosta poiketen ei kyllä hirveästi lisäänny, melkeimpä saman verran porukkaa vähennetään suomalaisten poselta, kuin mitä tuonne ranskalaisten luo laitetaan. Harmillista tuossa on tuo 4kk rotaatio, verovapaana ostaminen suomesta ei enää onnistu..
 
Älkäähän pojjaat harmitelko, itsekkin olen ollut teikäläisten tavoin samassa tilanteessa. Ja sitten kun se kutsu tuli, en päässytkään maailmalle rauhaa turvaamaan. Kun silloin oli jo tulossa maailmaan tämä nykyinen rauhan turvaaja. Nyt itse suhtaudun pojan lähtöön hieman ristiriitaisin tuntein.

Mutta silloin kun itse oli nuori (kokematon) sitä olisi ollut valmis lähtemään mihinkä ja minne vain kriisipesäkkeeseen.

Kyllä se vain on niin, että kotimaassakin tarvitaan nohevia "rauhan puolustajia". Niitä me ollaan... kaikki Suomen reserviläiset!;)

Jos rupiaa liiaksi estämään mieheksi kasvamista, niin voi olla että tulloo enemmän vahinkoa kuin hyvvää
 
Itseasiassa ketjun otsikko on virheellinen. Reserviläisille on edelleen reippaasti vähemmän sopimusreissuja kansainvälisiin tehtäviin tarjolla. Libanonista (jossa operatiivinen työ on vähissä) ja Irakista (jossa pääosa vakiohenkilökuntaa), ei ole näillä näkymin paikkaamaan vajetta vaan moni koulutettu ja halukas jää rannalle.

Tämä tuli tuossa mieleeni, kun luin ruotsalaisten vaikeuksista rekrytoida väkeä ammattiarmeijaansa. Nimittäin edelliseen ongelmaan saataisiin helpotusta ja samalla Suomen ja Ruotsin puolustusyhteistyä taatusti eteenpäin sekä Ruotsin armeijaan istutettua Suomi-myönteistä asennetta kun palkkaisivat näitä halukkaita nuoria riveihinsä.

Tuolla kun Suomi itse ei jatkokouluta tai operatiivisesti hyödynnä alalle haluavia miehiään niin ylimääräisiä kykyjä löytyisi sellaisella koulutuspohjalla kuin valmiusjoukkojen, raja-, laskuvarjo- tai rannikkojääkärien erikoisjoukoista. Saisivat Ruotsalaiset vähän ryhtiä joukkoihinsa ja toisaalta, ;) otettaisiin toki takaisin jos tosi paikka tulee. Hommaahan voisi Suomi hieman rajata ja vaatia vaikka lainauksen maksimiajaksi neljää vuotta /mies tai muuta kohtuullista.
 
Viimeksi muokattu:
Onkos kellään tietoa, että onko reissuun mahiksia lääkintähommiin pelkästään lämäri taustalla (taustalla myös vpk-toimintaa), vai vaatiiko monen vuoden kokemuksen ensihoitajan töistä?
 
Back
Top