Reservin motivointi ja maanpuolustustahdon ylläpito

Saattaisi tuo silti vähän ihmetellä että miksi sinne pakotetaan tuo vanha äijän rajus vaikkei nuoremmat käy lainkaan.

Nyt hei, lääkäriltä saa testokuureja jos tilanne on edennyt tuohon pisteeseen ;) Sähän olet Suomalainen Alfauros, korpisoturi ja citizen soldier, joka niittää Uralin Viljaa konetuliase laulaen, vaikka sitten rollaattorituelta! Ei se ikä, vaan se henkilö.

Rouvalle pitää vähän vihjata siitä, että meidän massiivinen turvallisuuskoneistomme toimii miesikäryhmien 18-60 osalta varjoissa joka päivä, jotta he, jotka siinä eivät ole osallisena voivat nukkua yönsä rauhassa ja keskittyä ressaamaan olohuoneen väriskaalan kanssa riitelevien sohvatyynyjen vaihdosta ja työpaikan kahvihuoneen kaakatuksista.

(Älä missään nimessä ota tätä vittuiluna, tämä on hyvässä hengessä heitettyä huulta lauantai-iltapäiväisen kahvikupin ääreltä!)
 
Alan miehiltä olen kuullut, että kaikkein tehokkain tapa oman toiminnan suojauksessa on alusta alkaen olla opettamatta valko- ja keltalappujen eroa. Baby, I gotta go!

Itse olen vihjannut, että molemmilla mennään. Harvoja asioita mistä ei aleta edes keskustelemaan meidän perheessä. Onneksi vaimo on perillä minusta ja meidän suvusta joten ei ala harjoituksista tupisemaan.
 
Oma näkökantani on asiaan, että vapaata ihmistä EI voi kahlita. Jos mennään tohon geimiin, että puoliso, oli sitten kyse miehestä tai naisesta, alkaa määrittelemään minne ja millon saat mennä, jos ei ole muuta tärkeää menoa samaan aikaan, niin vituiksi menee. Vapaa markkinatalous: Jos joku muu tekeminen kiinnostaa enemmän, kuin kotisohvalla kädestä pitely, niin heikompi tuote ja tarjous on hävinnyt reilun pelin. Toki jos omassa arvomaailmassa on vinouma, se korjaantuu aikanaan, kun asiaa pohtii tyhjän asunnon lattialla yksin kattilasta makarooni-jauhis massaa lusikoidessaan ja tulevaisuudessa toivottavasti virhe korjaantuu itsestään.
 
Saattaisi tuo silti vähän ihmetellä että miksi sinne pakotetaan tuo vanha äijän rajus vaikkei nuoremmat käy lainkaan.

Ihmettelee meilläkin, mutta kun sanoo ettei vielä osaa niin on pakko harjoitella. Lahjattomat reenaa jne.
 
Rouvalle pitää vähän vihjata siitä, että meidän massiivinen turvallisuuskoneistomme toimii miesikäryhmien 18-60 osalta varjoissa joka päivä,
Rouvalle pitää sanoa listalta valikoiden, että
  1. Eiks ole parempi että käyn lyhyen VEH niin ei tarvitse olla niin kauan poissa? Vaihtoehto on viikko kovaa. Jotain pitää valita.
  2. Käymällä tän VEH alennan mahdollisuutta joutua pidemmäksi aikaa kerralla
  3. Kyllä rakas, kertausharjoituksia toki järjestetään massoille. Minun kohdallani ehkä arvostetaan tätä erikoisosaamista ja siksi ehdotetaan että vapaaehtoisesti muutan kertaamisen ajankohtaa.
Kundit, peli on käynnissä, pelivälineet on jaettu ja niitä pitää käyttää taitavasti.
.
 
.
 
Viimeksi muokattu:
Jaa, no... Sanamuoto on erilainen. Kyllä minä ainakin ymmärrän käskyn ja kutsun "pakottavuuden" vähän eri tavoin. Ja kuten todettu, VEH-kutsun paperikin on eri värinen. Rouvakin saattaa kutsua vuoteeseen tai selkää pesemään, mutta käsky tarttua imurin varteen on ehdoton ;)

1547312810334.png

1547313311592.png

1547313119150.png
 
@Umkhonto molemmista voi kieltäytyä eli sinällään ei merkitystä, eikai niitä turhaan lähetellä. Mutta lippusten sanamuodoista ei voi varmaan olla erimieltä ;)
 
@Umkhonto molemmista voi kieltäytyä eli sinällään ei merkitystä, eikai niitä turhaan lähetellä. Mutta lippusten sanamuodoista ei voi varmaan olla erimieltä ;)

Kutsun voi heittää vaikka suoraan paperinkeräykseen, käsky pitää palauttaa. Käskystä voi hakea vapautusta, saaminen on eri asia niin kuin baarissakin. Saapumatta jääminen käskyn tapauksessa on rangaistava teko.
 
Kutsun voi heittää vaikka suoraan paperinkeräykseen, käsky pitää palauttaa. Käskystä voi hakea vapautusta, saaminen on eri asia niin kuin baarissakin. Saapumatta jääminen käskyn tapauksessa on rangaistava teko.

No yhtäkään en ole heittänyt paperinkeräykseen, mutta voi niinkin tietysti tehdä.
 
Kova=käsky, vapaaehtoinen=kutsu

Kyllä.

Mutta mitä olen jutellu asiasta niin monelle se käsky olisi selkein. Vaimo, pomo jne ei vois kieltää lähtemästä.

Ja antas omalle juupas ei eipäs väittelyllekkin selkeän vastauksen eli on pakko jaksaa mennä kun on kerran käsketty
 
Itse olen vihjannut, että molemmilla mennään. Harvoja asioita mistä ei aleta edes keskustelemaan meidän perheessä. Onneksi vaimo on perillä minusta ja meidän suvusta joten ei ala harjoituksista tupisemaan.

Epäilen, että tässäkin taloudessa keskustelua seuraisi aivan varmasti jos harjoitukseen EI menisi.

"Mielummin kotiin kilven päällä kuin ilman kilpeä!"
 
Yhdestäkään en ole kieltäytynyt. Enkä kieltäydy.
Voi olla, että ihan aina en ole muistanut tarkentaa niin kotona kuin töissäkään käskyn ja kutsun eroa ;), mutta ei ne enää kysele. Mutta vietinhän minä kerran nuorena ja väkevänä talvilomani viiden päivän harkoissa. Olikin yksi parhaista.
Kun lapset olivat pieniä, appivanhemmat olivat kullanarvoisia lastenhoitoavussa. Kun minulle tuli lähtö, niin anopille ja appiukolle tuli myös LKP. Aina tulivat, kiitos heille.
 
Viimeksi muokattu:
Oma näkökantani on asiaan, että vapaata ihmistä EI voi kahlita. Jos mennään tohon geimiin, että puoliso, oli sitten kyse miehestä tai naisesta, alkaa määrittelemään minne ja millon saat mennä, jos ei ole muuta tärkeää menoa samaan aikaan, niin vituiksi menee. Vapaa markkinatalous: Jos joku muu tekeminen kiinnostaa enemmän, kuin kotisohvalla kädestä pitely, niin heikompi tuote ja tarjous on hävinnyt reilun pelin. Toki jos omassa arvomaailmassa on vinouma, se korjaantuu aikanaan, kun asiaa pohtii tyhjän asunnon lattialla yksin kattilasta makarooni-jauhis massaa lusikoidessaan ja tulevaisuudessa toivottavasti virhe korjaantuu itsestään.

Hommahan menee tosi monen naisen kohdalla niin,että joku meno jos on,niin se pistää harmittamaan,koska ei ole kauppakassin kantajaa,iltapalan tekijää,lasten apuhoitajaa,puiden takkaan lappaajaa,auton lumestaputsaajaa,tankkaajaa,lumenkolaajaa sitten kotona.Tietysti osalla miehistä sama kun panikoidaan että mitä minä nyt syön kun mamma ei ole kotona,mutta vähemmissä määrin varmasti;juhlatuulella ollaan kun akka on siskojensa kanssa viikonlopun pois.
Naisilla nyt ylipäätään rakentuu vähemmän menoja esim. työn puolesta ja kerran viikossa kansanopiston jumppa on ainut harrastus ja muuten ei saada itseänsä ylös tai ulos ja toisen aktiivisuus saattaa piilevästi vituttaa.Näin se vaan menee!
VEHistä saattaisi joku mies jopa kieltäytyä jos osaisivat käyttää pelisilmää ja mankua,että tulee ikävä ja harmittaa kun ei viikonloppuna saa k****a. Saatanan pölhöt,pelisilmä puuttuu;)
Tottakai pitää muistaa,että kotona mies hoitaa omat hommansa tiptop ja pikkulapsiaika tai joku muu vaativa elämäntilanne pitää huomioda omissa menoissa,mutta muuten pitää,saa ja täytyy mennä myös omia menoja!
 
Yhdestäkään en ole kieltäytynyt. Enkä kieltäydy.
Voi olla, että ihan aina en ole muistanut tarkentaa niin kotona kuin töissäkään käskyn ja kutsun eroa ;), mutta ei ne enää kysele. Mutta vietinhän minä kerran nuorena ja väkevänä talvilomani viiden päivän harkoissa. Olikin yksi parhaista.
Kun lapset olivat pieniä, appivanhemmat olivat kullanarvoisia lastenhoitoavussa. Kun minulle tuli lähtö, niin anopille ja appiukolle tuli myös LKP. Aina tulivat, kiitos heille.

Oon miekin tainnut unohtaa selvittää töissä kuhtumisen ja käskyn eron.

Omia lapsia ei oo. Mutta veljen harjotuksissa meijän porukat on monesti ottaneet sen tenavat hoitoonsa. Ja veljen vaimo on saanut olla rauhassa itekseen kotona.
 
Oma näkökantani on asiaan, että vapaata ihmistä EI voi kahlita. Jos mennään tohon geimiin, että puoliso, oli sitten kyse miehestä tai naisesta, alkaa määrittelemään minne ja millon saat mennä, jos ei ole muuta tärkeää menoa samaan aikaan, niin vituiksi menee. Vapaa markkinatalous: Jos joku muu tekeminen kiinnostaa enemmän, kuin kotisohvalla kädestä pitely, niin heikompi tuote ja tarjous on hävinnyt reilun pelin. Toki jos omassa arvomaailmassa on vinouma, se korjaantuu aikanaan, kun asiaa pohtii tyhjän asunnon lattialla yksin kattilasta makarooni-jauhis massaa lusikoidessaan ja tulevaisuudessa toivottavasti virhe korjaantuu itsestään.

Vuorokautta ennen kun piti astua asepalvelukseen, alkoi silloinen emäntä ehottelemaan sivaria. Nähtäs useemmin ja voitas asua samalla paikkakunnalla sekä mennä jo kihloihin.

Kun keskustelu ei loppunut, niin emäntä sai ettiä tavaroitaan hangesta. Ainot kerta kun oon oikesti huutanu riidellessäni naisten kanssa. Muuten mökötän
 
Viimeksi muokattu:
Oon miekin tainnut unohtaa selvittää töissä kuhtumisen ja käskyn eron.

Harvemmin ne kutsutut harjoitukset on meikäläisellä työhommia häirinneet kun palkkatöissä on pääsääntöisesti ma-pe ja 7-17 välillä. Joskus on joutunut puolikkaan päivän nipistämään työpäivästä.
 
Back
Top