Retkikeittimen hankinta (neuvoja kaivataan)

Jos oikein vaikeita oloja mietitään niin helpointa on löytää puuta, seuraavaksi erilaisia palavia nesteitä, kaasua ei rasioissa saa mistään. Puu ei lopu koskaan, alkoholia voi valmistaa itse, fossiilisia löytyy niin kauan kuin yhteiskunta toimii edes jotenkin. 80-luvulle asti kenttämuonitus toimi kokonaan polttopuulla, eikä ihme.
 
Tässä oma retkikeitinsetti.

1.8l kattila jonka sisään menee kaasu, + (poltin, tukijalka, piezosytytin) pieneen oranssiin pussiin.
Pienempi kattila jonka sisän menee kaksi mukia.
Iso oranssi pussi (5 litrainen) jonka sisälle menee koko hoito.

1.8 litrainen kattila (käytännössä 1.6 litraa) jotta voi keittää oikeaa keittoakin raaka-aineista, jos joskus pitäisi (kahdelle hengelle).
Muuten olisi pienempikin riittänyt pelkkään veden keittämiseen kuivamuonia varten.

Pienempi kattila sinänsä tarpeeton mutta kun sen sisään menee mukit eikä vie juurikaan ylimääräistä tilaa niin olkoon mukana.

Pocket Rocket 2-poltin, tukijalka, piezosytytin, tuulisuoja n. 70 cm pitkä aukivedettynä.

 
Lainaus "Aika monella taitaa kehityskulku mennä siten että aloitetaan Trangialla (kun ei muusta tiedetä), sitten se haukutaan pystyyn, kunnes sitten myöhemmin vaivihkaa se tuleekin takaisin käyttöön..."
Minulla eräily on niin pienimuotoista että Trangia riittänyt kevyesti. 1-5 maastoyötä per vuosi, painottuu kesäkauteen.

Sama mini-Trangia paketti palvellut reilusti yli 20 vuotta. Riittävän hyvä, riittävän helppokäyttöinen ja riittävän huoleton.


Monimutkaista tä monilainaaminen...sama se sille. Ite aloitin pakilla ja lusikkahaarukalla. Sittemmin tuli trangia, sen jälkeen minitrangia. Ja nyt on pakki ja lusikkahaarukka sekä 250g painava risukeitin.

Jäin ihmettelemään palstalaisten viritelmiä että missä ne kulkeekaan ? Perusreissu itellä mettästämässä on 2 yötä. Jonka lisäksi elokuun lopussa 5-6 vrk xtremereissu, sitten lokakuussa xtremereissu. Viikonloppureissuilla trangia (kaasulla) tai minitrangia (tentulla) mukana. Kun kävelen kauas, otan pakin matkaan. Jos moottorivehkeellä liikkeellä niin mukana 2 trangiaa tai trangia ja nuotiokattila.

Sitten jos vaelluksella, niin minitrangia tentulla, koska vaellus tunturissa ja pakki on huono. Silloin eväät on kuivattuja tai pelkkää pussiruokaa eikä ole aseen paino riesana.

Olen nähnyt erilaisia viritelmiä ja monipolttoainevehkeitä ja kaikki toimii kunnes...en halua kokeilla koska omat jutut toimii.
 
Lainaus "Aika monella taitaa kehityskulku mennä siten että aloitetaan Trangialla (kun ei muusta tiedetä), sitten se haukutaan pystyyn, kunnes sitten myöhemmin vaivihkaa se tuleekin takaisin käyttöön..."



Monimutkaista tä monilainaaminen...sama se sille. Ite aloitin pakilla ja lusikkahaarukalla. Sittemmin tuli trangia, sen jälkeen minitrangia. Ja nyt on pakki ja lusikkahaarukka sekä 250g painava risukeitin.

Jäin ihmettelemään palstalaisten viritelmiä että missä ne kulkeekaan ? Perusreissu itellä mettästämässä on 2 yötä. Jonka lisäksi elokuun lopussa 5-6 vrk xtremereissu, sitten lokakuussa xtremereissu. Viikonloppureissuilla trangia (kaasulla) tai minitrangia (tentulla) mukana. Kun kävelen kauas, otan pakin matkaan. Jos moottorivehkeellä liikkeellä niin mukana 2 trangiaa tai trangia ja nuotiokattila.

Sitten jos vaelluksella, niin minitrangia tentulla, koska vaellus tunturissa ja pakki on huono. Silloin eväät on kuivattuja tai pelkkää pussiruokaa eikä ole aseen paino riesana.

Olen nähnyt erilaisia viritelmiä ja monipolttoainevehkeitä ja kaikki toimii kunnes...en halua kokeilla koska omat jutut toimii.
Missä? Viikonloppuisin Etelä-Suomessa, päivän tai kaksi. Kesälomalla päivän-kahden retkiä Rovaniemi tukikohtana, lapset mukana. Kaasukeitin on heittämällä helpoin ja siistein 1-3 hengen keittelyihin. 70-80-luvulla vähän pohjoisemmassa (Tampereen korkeudella) samoin pakki ja luha oli oikea valinta. Lukemattomat nuotiot laitettiin kun tilaa oli eikä ketään muuta liikkunut siellä syksyviikonloppuisin. Nyt ne järvet ja metsät on mökitetty ja siellä tulee vain paha mieli. Trangian ostin myös jo kasarilla, samaa käytän edelleen silloin kuin käytän. Polttimoa ja kattiloita kun saa uusia niin se on käytännössä ikuinen. Monipolttoainekeitin on varautumista, en minä viitsi bensaa kanniskella päiväksi luontoon. Mutta ne toimivat omilla rajoituksillaan erittäin hyvin, ja niitä käytetään kaikkialla maailmassa.
 
erilaiset keittimet ovat aika harvoin toisiansa pois sulkevia :) Itselläni on sekä monipolttoainekeitin joka toimii pääasiallisena ruuanvalmistuksen ja veden keittämisen lähteenä. Parasta on mielestäni se, että siinä pystyy mm. lämpötilaa säätämään. Ei tarvitse pöhöttää yhdellä lämpötilalla vaan jos tekee mieli hauduttaa jotain niin sekin onnistuu. Varalla on sitten Firebox risukeitin, jota tulee toisinaan myös muutoin käytettyä :)

Pääasia on mielestäni, että on keitin mikä hyvänsä niin sitä osaa käyttää ja sen kanssa pärjää. Lisäksi, että sen käyttämää polttoainetta on hyvin saatavilla :) Niin ja onhan lisäksi sitten vielä teltan kamina jonka päällä saa safkat kokattua :D
 
Olen tuosta tietoinen… Tuossa vaan yhdistyy trangian koko/osien määrä ja vaikeimmin saatava polttoaine.

En siis pidä Trangiaa huonona, mutta ei se nyt ihan täydellinenkään ole. Omiin tarpeisiin riittäisi mini-kaasupoltin tai jopa Jetboil koska kompakti ja nopea riittää satunnaiseen käyttöön, risukeitin on vähän DIY-luomus mutta viehättää polttoaineen l. huoltovarmuuden vuoksi, mutta Trangian monipuolisuuskin houkuttaa.

Oma valintani on siis… *rumpujenpärinää*

… edelleen kaupan hyllyllä, kun ei saakeli osaa päättää.
Tiedän hyvin tämän tunteen kun ei osaa päättää. No päätin sitten ... kokeilla vähän kaikkea.

Ylärivi vasemmalta:
- iso Toaks titaaninen kaasuttava risukeitin
- pieni Toaks titaaninen kaasuttava risukeitin
- ebay kiinalainen rosteri kaasuttava risukeitin, mahtuu MSR 775ml kasariin
- toinen ebay kiinalainen risukaasutin (Sulo Vilen osti pari kun oli niin halpoja)
- ebay kiinalainen monipolttoainekeitin

keskirivi:
- BRS3000T minikaasupoltin, ebay kiinalainen trangiayhteensopiva kaasupoltin

Alarivi, Trangiat 25, 27, 28

Nätimpi retkikaveri kiinnostui Jetboil Minimosta, jostain syystä minua ei ollut vaikeaa suostutella hankkimaan sekin, mutta uupuu potretista. Trangioita (usein kaasulla) ja toakseja käytetty retkillä eniten. Noi kiinalaiset risukaasuttajat toimii kyllä tosi hyvin, minusta parempia kuin toaksin malli. Kumpa joku tekisi niistä kevyen titaaniversion.
 

Liitteet

  • keittimet.jpg
    keittimet.jpg
    1,023.9 KB · Luettu: 28
  • keittimet2.jpg
    keittimet2.jpg
    1.2 MB · Luettu: 28
Tiedän hyvin tämän tunteen kun ei osaa päättää. No päätin sitten ... kokeilla vähän kaikkea.

Oletko huomannut eroja siinä paljonko eri risukeittimistä lentää kipinöitä maastoon? Itse olen tykännyt nestemäisten polttoaineiden käytöstä keittimessä mm. siksi kun kipinöintiä ei ole.

Niin vähän näitä risukeittimiä harrastanut etten kaasuttavista ollut kuullut aiemmin. Toimintaperiaatetta selvensi tämän Toaks:in verkkokauppasivulta löytyneet kuvat
 
Oletko huomannut eroja siinä paljonko eri risukeittimistä lentää kipinöitä maastoon? Itse olen tykännyt nestemäisten polttoaineiden käytöstä keittimessä mm. siksi kun kipinöintiä ei ole.

Niin vähän näitä risukeittimiä harrastanut etten kaasuttavista ollut kuullut aiemmin. Toimintaperiaatetta selvensi tämän Toaks:in verkkokauppasivulta löytyneet kuvat
Kipinöinnin takia olen pysynyt erossa noista tavallisemmista risukeittimistä jotka on vain jonkunlainen peltiboksi jossa palaa käytännössä nuotio. Samalla vaivalla tekee sen pienen nuotion sitten ilman peltibokseja. Tuosta toaks esitekuvista näet että kaasuttavissa palotapahtuma on paljon hallitumpi. Halpiskiinalaisissa sama perusrakenne, alaosassa kaksoisvaippa mikä lämmittää toisioilman. Kun lataa keittimen oikein (sopivan kokoista puuta ladotaan pystyyn keittimen alaosa täyteen) ja saa tulet syttymään niin sulla on kaasukeitintä muistuttava tasainen savuton ja kipinätön tuli 15-20min ennenkuin tarvitsee alkaa lisätä puuta. Tuulisemmalla säällä noi kyllä tarvitsee lisätuulensuojan ympärilleen.
 
Kipinöinnin takia olen pysynyt erossa noista tavallisemmista risukeittimistä jotka on vain jonkunlainen peltiboksi jossa palaa käytännössä nuotio. Samalla vaivalla tekee sen pienen nuotion sitten ilman peltibokseja. Tuosta toaks esitekuvista näet että kaasuttavissa palotapahtuma on paljon hallitumpi. Halpiskiinalaisissa sama perusrakenne, alaosassa kaksoisvaippa mikä lämmittää toisioilman. Kun lataa keittimen oikein (sopivan kokoista puuta ladotaan pystyyn keittimen alaosa täyteen) ja saa tulet syttymään niin sulla on kaasukeitintä muistuttava tasainen savuton ja kipinätön tuli 15-20min ennenkuin tarvitsee alkaa lisätä puuta. Tuulisemmalla säällä noi kyllä tarvitsee lisätuulensuojan ympärilleen.
Ootko Juuvia kokeillut, miten verrattuna noihin Toakseihin? Se toki vaatii virtalähteen, mutta kulutus on sitä luokkaa että sormiparistokin taisi riittää viikoksi tms…
 
Ootko Juuvia kokeillut, miten verrattuna noihin Toakseihin? Se toki vaatii virtalähteen, mutta kulutus on sitä luokkaa että sormiparistokin taisi riittää viikoksi tms…
Olen lueskellut joskus kapineesta, kiinnostava tuote mutta käyttökohteeksi olen ymmärtänyt enemmän isojen kotatelttojen lämmittämisen. Omat polttelut keskittyy ruoantekoon 1-2 hengelle. Pieni kotateltta titaanikaminalla on kiinnostanut mutta jäänyt kauppaan, toistaiseksi.
 
Olen lueskellut joskus kapineesta, kiinnostava tuote mutta käyttökohteeksi olen ymmärtänyt enemmän isojen kotatelttojen lämmittämisen. Omat polttelut keskittyy ruoantekoon 1-2 hengelle. Pieni kotateltta titaanikaminalla on kiinnostanut mutta jäänyt kauppaan, toistaiseksi.
Siihen se on alunperin kehitetty, mutta ruuanlaitto toimii kai myös.
 
Olen tuosta tietoinen… Tuossa vaan yhdistyy trangian koko/osien määrä ja vaikeimmin saatava polttoaine.

En siis pidä Trangiaa huonona, mutta ei se nyt ihan täydellinenkään ole. Omiin tarpeisiin riittäisi mini-kaasupoltin tai jopa Jetboil koska kompakti ja nopea riittää satunnaiseen käyttöön, risukeitin on vähän DIY-luomus mutta viehättää polttoaineen l. huoltovarmuuden vuoksi, mutta Trangian monipuolisuuskin houkuttaa.

Oma valintani on siis… *rumpujenpärinää*

… edelleen kaupan hyllyllä, kun ei saakeli osaa päättää.
Jos retkeilen yksin, matkassa on Jetboil tai risukeitin, kaksistaan vielä yleensä sama, kolmistaan Trangia alkaa olemaan sitten jo kapasiteettinsa osalta fiksuin kapistus. Riippuu vähän retken luonteesta, onko alueella esim nuotiopaikkoja missä voi paistaa käyrää tms koska viikonlopun mittaiselle en viitsi mitään retkiruokia viritellä vaan yleensä tuoretta ruokaa reppuun (ellei olla ihan kesäkelissä jolloin säilyvyys vain ekaan iltaan monella tuoretuotteella). Risukeitin on minusta kivoin mutta jollainen yleisellä retkeilyreiteillä uudemman polven luonnosta vieraantuneet spändex-kävelijät toki paheksuu kun joku polttaa puuta ja käyttää avotulta kun voisi imeä ku... ei kuin guavapirtelöä sheikkeristään kuten hekin. :)
 
Ei kaikissa malleissa. Itsellä malli jossa voi käyttää samalla suuttimella niin kaasua, bensaa, dieseliä yms. Jopa kierre sopii suoraan kaasu pönikkään ja polttoaine pumppuun. Itse olen käyttänyt kaasua sekä pienkone bensaa. Toimii molemmilla loistavasti. Dieseliä en ole käyttänyt kun on sen verran rasvaisempaa tavaraa. Ja itsellä monessa menossa mukana. On kyse sitten eräilystä tai vaikka mökkeilystä sähköttä.
Mikä tuo on malliltaan? Tuollainen multifuel puuttuu itseltä vuosikymmenten varrella ihan luonnottoman suureksi paisuneesta retkeilykampe määrästä vielä. :)
 
Mikä tuo on malliltaan? Tuollainen multifuel puuttuu itseltä vuosikymmenten varrella ihan luonnottoman suureksi paisuneesta retkeilykampe määrästä vielä. :)
Optimus polaris… saa myös taktisena mustana 😉 hinta näkyy pompsahtaneen siitä kun vuosia sitten hommasin.

Olin tukeen silloin yhteydessä ja kyselin takuu- ja varaosa tietoja. Niin kauppaavat varaosapakettia jossa o renkaita yms. Itse en ole vielä ainuttakaan varaosaa tarvinnut ja kysyin että mites jos polttoaine letku murtuu niin sanoivat että ei ole ainuttakaan tuollaista vielä vastaan tullut eikä sen vuoksi ole varaosana edes myynnissä. Pitäisi kuulemma olla ”ikuinen” miten se sitten kukakin ymmärtää 😁 takuuseen kuulemma menee jos niin onnettomasti kävisi. Tuli vähän samanlainen fiilis kuin leathermanin kohdalla josta meni ruuvari poikki niin lähti huoltoon ja paketissa tuli uusi ilman mutinoita. Mutta tämä keskustelu siis aikoinaan valmistajan tuen kanssa.

Mukavinta tuossa on tehon säätö joka toimii erinomaisesti.
 
Olen lueskellut joskus kapineesta, kiinnostava tuote mutta käyttökohteeksi olen ymmärtänyt enemmän isojen kotatelttojen lämmittämisen. Omat polttelut keskittyy ruoantekoon 1-2 hengelle. Pieni kotateltta titaanikaminalla on kiinnostanut mutta jäänyt kauppaan, toistaiseksi.
Itsellä Juuviin kiinnostus hävisi täysin kun tajusin että se vaatii virtalähteen. Minulla menee kotateltan kamina jossain vaiheessa uusiksi kun ostin kiinalaisen titaanikaminan joka aivan paska niin tutkin siinä yhteydessä tuota Juuvia yhtenä vaihtoehtona. Seuraava kotakamina on kyllä mielummin painavampikin kuin paperinohutta titaanilevyä jonka reuna viiltelee sormet ja levyt taipuilee miten sattuu irti saumoistaan. Huomannut että silloin kuin kota itsellä lämmityksineen mukana niin käytännössä vähintään ahkio, kanootti tai mönkijä kulkuneuvona jolloin paino ei niin kriitinen.
 
Itsellä Juuviin kiinnostus hävisi täysin kun tajusin että se vaatii virtalähteen. Minulla menee kotateltan kamina jossain vaiheessa uusiksi kun ostin kiinalaisen titaanikaminan joka aivan paska niin tutkin siinä yhteydessä tuota Juuvia yhtenä vaihtoehtona. Seuraava kotakamina on kyllä mielummin painavampikin kuin paperinohutta titaanilevyä jonka reuna viiltelee sormet ja levyt taipuilee miten sattuu irti saumoistaan. Huomannut että silloin kuin kota itsellä lämmityksineen mukana niin käytännössä vähintään ahkio, kanootti tai mönkijä kulkuneuvona jolloin paino ei niin kriitinen.
mä muotoilin tuolla huonosti, siis tuohon Toaksin palotehoon verrattuna vaatii virtalähteen, mutta toimii ilmankin. Suurinpiirtein normi risukeittimeen verrattuna ilmeisesti ylivoimainen kun puut on kuivia ja puhallus päällä, paljon parempi kun märät puut ja puhallus, tasoissa kun kuivat puut ilman puhallusta, ja hieman heikompi kun märät puut ilman puhallusta.

Kuivat puut + puhallin ≈ 15kW teho? Toki toteavat itsekin että alkaa olla rakenne kovilla noissa lämmöissä ja tuollaista tehoa ei kaivata… puhallinhan näyttää pyörivän 2xAA paristolla 50h tms.
 
Innostuin juutuupsurffaamaan näitä pikkukeittimiä ja törmäsin ekaa kertaa tämmöseen. Alle 150gr kaasuttava titaanirisukeitin ropelilla jonka pohja pysyy niin kylmänä että voi vaikka pitää kädessä. Menee todennäköisesti tilaukseen jahka myynti alkaa.

 
Ei mielestäni syö tenua. Toisaalta bensa on halvempaa ja paremmin saatavissa olevaa niin en näe että olisi tarvettakaan pystyä tenua polttoamaan.
Sitä nyt vain miettisin että joskus voisi olla jaossa pelkkää tenua. Esimerkiksi tiedusteluaukissa ei meillä muuta ollutkaan tarjolla, trangioilla kun leikittiin. Tosin ei siellä harjoituksissa ollut ajoneuvojakaan joista sitä olisi "lainannut" monipolttoainekeittimeen. Tiedä häntä että olisiko nykyisessä sijoituksessa sitten erilaiset mahdollisuudet.
Samalla vaivalla tekee sen pienen nuotion sitten ilman peltibokseja.
Tästä syystä itse väsäsinkin millisestä(?) teräsvaijerista ja alumiinisista puristelukoista roikotuslenkin omalle litran kattilalleni. Täten sen voin ripustaa notskille samalla tavoin kuin pakin, jos nyt syystä X keitin lopettaa toiminnan taikka polttoaine loppuu. Idea apinoitu itämeren länsipuolisilta naapureiltamme, mutta vaikuttaa silti ihan pätevältä.
 
Sitä nyt vain miettisin että joskus voisi olla jaossa pelkkää tenua. Esimerkiksi tiedusteluaukissa ei meillä muuta ollutkaan tarjolla, trangioilla kun leikittiin. Tosin ei siellä harjoituksissa ollut ajoneuvojakaan joista sitä olisi "lainannut" monipolttoainekeittimeen. Tiedä häntä että olisiko nykyisessä sijoituksessa sitten erilaiset mahdollisuudet.

Tästä syystä itse väsäsinkin millisestä(?) teräsvaijerista ja alumiinisista puristelukoista roikotuslenkin omalle litran kattilalleni. Täten sen voin ripustaa notskille samalla tavoin kuin pakin, jos nyt syystä X keitin lopettaa toiminnan taikka polttoaine loppuu. Idea apinoitu itämeren länsipuolisilta naapureiltamme, mutta vaikuttaa silti ihan pätevältä.
Tarkistin niin alkoholi ei sovi monipolttoaine keittimiin.
 
Ittelläni on käytössä ikivanha puolalainen Trangia-tyyppinen, muistaakseni Wisla merkiltään on. Polttimen olen joutunut pari kertaa uusimaan Trangian vastaavaan, muuten ei valittamista. Tenun kantaminen mukana tietysti hiukan ikävää, ja pakkaskeleillä pitää esilämmittää esim. lämpökynttilällä. Varalla mukana myös risukeitin, mutta en ole sitä vielä joutunut käyttämään. Nostalgiasyistä mukana kulkee myös perinteinen pakki, vaikka Wislassa kattiloita onkin tarpeeksi. Onhan siinä nuotio/pakki-yhdistelmässä sitä jotakin!
 
Back
Top