Retkikeittimen hankinta (neuvoja kaivataan)

Kyllä nälkä on se paras mauste. Omalla kohdalla valinta nykyään kallistuu Real Turmatin safkoihin, liekö sit jo yliannostus Blå Bandin safkoista? ;)
Real Turmat on yksi harvoista, jotka ei tunge palmuöljyä yms ruokia täyteen, jotta saavat kalorimäärää isommaksi. Mullakin meni melkein 10v vaellushommia ennen kuin tajusin mistä se johtuu, että jotkut ruuat maistuu aina yhtä paskalta.
 
Muutama päivä sitten sai syötyä Blå Bandin Skinnarmo pasta carbonara (V-lekasta ostin). Se oli ihan mukiinmenevä, etten sanoisi hyvä.
 
Vaikka olenkin trangian ystävä niin ostin talvella itselleni Savotan Big Bad Stove -risukeittimen.
Testailin sen hiihtolomalla ja toimi todella hyvin.
Kahvit sai kiehumaan nopeasti. Oiskos aikaa kiehumiseen mennyt 5-7 minuuttia.
Oli mukava syöttää oksan pätkää keittimeen ja seurailla kiehumistilannetta siinä samalla.
Seuraavaksi aion nyt kesällä kokeilla ihan mielenkiinnosta, että laitan risukeittimen sisään oksien sijasta trangian sinol-polttimen.
Ajatuksena on, että jos on väsynyt taikka märkäkeli eikä huvittaisi keräillä oksia, niin kuinka hyvin saisi ruuan tehtyä taikka kahvit keitettyä trangia-poltin+risukeitin yhdistelmällä.
Trangiahan on kokoonlaitettuna melkoinen möykky ja vie tilaa rinkasta aika paljon. Risukeittimen seinät ja pohjan saa kasaan ohueksi pakkaukseksi ja vie sen takia vähemmän tilaa repussa.

Tässä risukeittimeni testausta.
30216

Mukana tulee kestävä kantopussi ja koko keitin menee pieneen tilaan ohueksi lätyksi.
30217


Big Bad Stove
30218


Savotalta löytyy myös kaksi pienempää mallia (tulipesän mitat 2cm lyhyemmät kuin Big Bad Stovessa ja hieman kevyempiä)


30219

30220
 
Vaikka olenkin trangian ystävä niin ostin talvella itselleni Savotan Big Bad Stove -risukeittimen.
Testailin sen hiihtolomalla ja toimi todella hyvin.
Kahvit sai kiehumaan nopeasti. Oiskos aikaa kiehumiseen mennyt 5-7 minuuttia.
Oli mukava syöttää oksan pätkää keittimeen ja seurailla kiehumistilannetta siinä samalla.
Seuraavaksi aion nyt kesällä kokeilla ihan mielenkiinnosta, että laitan risukeittimen sisään oksien sijasta trangian sinol-polttimen.
Ajatuksena on, että jos on väsynyt taikka märkäkeli eikä huvittaisi keräillä oksia, niin kuinka hyvin saisi ruuan tehtyä taikka kahvit keitettyä trangia-poltin+risukeitin yhdistelmällä.
Trangiahan on kokoonlaitettuna melkoinen möykky ja vie tilaa rinkasta aika paljon. Risukeittimen seinät ja pohjan saa kasaan ohueksi pakkaukseksi ja vie sen takia vähemmän tilaa repussa.

Tässä risukeittimeni testausta.
Katso liite: 30216

Mukana tulee kestävä kantopussi ja koko keitin menee pieneen tilaan ohueksi lätyksi.
Katso liite: 30217


Big Bad Stove
Katso liite: 30218


Savotalta löytyy myös kaksi pienempää mallia (tulipesän mitat 2cm lyhyemmät kuin Big Bad Stovessa ja hieman kevyempiä)


Katso liite: 30219

Katso liite: 30220
Tuonne kun tuuppaa isommasta puusta halotun ja sopivan mittaiseksi sahatut palat niin keittää pitkään ja kuumasti. Vähän kuin väsäisi jätkänkynttilän keittimen sisään.
 
Vaikka olenkin trangian ystävä niin ostin talvella itselleni Savotan Big Bad Stove -risukeittimen.
Testailin sen hiihtolomalla ja toimi todella hyvin.
Kahvit sai kiehumaan nopeasti. Oiskos aikaa kiehumiseen mennyt 5-7 minuuttia.
Oli mukava syöttää oksan pätkää keittimeen ja seurailla kiehumistilannetta siinä samalla.
Seuraavaksi aion nyt kesällä kokeilla ihan mielenkiinnosta, että laitan risukeittimen sisään oksien sijasta trangian sinol-polttimen.
Ajatuksena on, että jos on väsynyt taikka märkäkeli eikä huvittaisi keräillä oksia, niin kuinka hyvin saisi ruuan tehtyä taikka kahvit keitettyä trangia-poltin+risukeitin yhdistelmällä.
Trangiahan on kokoonlaitettuna melkoinen möykky ja vie tilaa rinkasta aika paljon. Risukeittimen seinät ja pohjan saa kasaan ohueksi pakkaukseksi ja vie sen takia vähemmän tilaa repussa.

Tässä risukeittimeni testausta.
Katso liite: 30216

Mukana tulee kestävä kantopussi ja koko keitin menee pieneen tilaan ohueksi lätyksi.
Katso liite: 30217


Big Bad Stove
Katso liite: 30218


Savotalta löytyy myös kaksi pienempää mallia (tulipesän mitat 2cm lyhyemmät kuin Big Bad Stovessa ja hieman kevyempiä)


Katso liite: 30219

Katso liite: 30220
Tuo isompi malli noista Savotan risukeittimistä on ihan perusteltu valinta. Minulla on Happy Stove ja vaikka se hoitaa hommansa niin kaipaisin juuri niitä muutamaa senttiä lisää mittaa sekä etenkin polttotilaan lisää tilavuutta suuremmalle määrälle palavaa. Koska minulla saman mallinen mutta paksummasta rosterista tehty V-lekan särmä tuon lisäksi niin en raaski enää kolmatta hankkia mutta jos puhtaalta pöydältä tai olisi vain pelkästään yksi niin ostaisin myös tuon isomman Savotan keittimen kokonsa puolesta. Risukeitin on omilla reissuilla hyvä valinta fiilistelyretkillä, kaasu silloin kun tekemisen fokus on muualla kuin "nuotiokahvissa ja keppien veistelyssä".
 
Onko kellään mitään kommentoitavaa tästä keittimestä, kiinnostaisi hankkia eli Primus Gravity III.

1484985-n0.jpg
Speksaatko aiotun käyttösi niin voisi kommentoida paremmin? Perushyvä keitin ryhmälle, kaasun hyödyillä ja haitoilla.
 
Tuo isompi malli noista Savotan risukeittimistä on ihan perusteltu valinta. Minulla on Happy Stove ja vaikka se hoitaa hommansa niin kaipaisin juuri niitä muutamaa senttiä lisää mittaa sekä etenkin polttotilaan lisää tilavuutta suuremmalle määrälle palavaa.
Juuri näin asiaa pähkäilin ennen kuin tein ostopäätöksen pienemmän ja isomman mallin välillä.
 
Tuo isompi malli noista Savotan risukeittimistä on ihan perusteltu valinta. Minulla on Happy Stove ja vaikka se hoitaa hommansa niin kaipaisin juuri niitä muutamaa senttiä lisää mittaa sekä etenkin polttotilaan lisää tilavuutta suuremmalle määrälle palavaa. Koska minulla saman mallinen mutta paksummasta rosterista tehty V-lekan särmä tuon lisäksi niin en raaski enää kolmatta hankkia mutta jos puhtaalta pöydältä tai olisi vain pelkästään yksi niin ostaisin myös tuon isomman Savotan keittimen kokonsa puolesta. Risukeitin on omilla reissuilla hyvä valinta fiilistelyretkillä, kaasu silloin kun tekemisen fokus on muualla kuin "nuotiokahvissa ja keppien veistelyssä".
Tuo iso on sen kokoinen, että sillä jo pärjää suht hyvin. Omalla kohdalla risukeittimellä touhuaminen on jäänyt aika toissijaiseksi, suurimmaksi osaksi sen vuoksi, että melkolailla sama napata kynsitulet peliin kuin touhuta risukeittimellä (valtion maat, you know ;) ) Mutta on sille silti vielä paikkansa omassa kalustossa, tosin aika vähissä määrin.
 
Kasasin itselle setin sieltä sun täältä ja olen ollut tyytyväinen, en ole mikään hardcore metsäneläin vaan muutaman yön reissuja harrastava.
Kattila vetää piripintaan täytettynä litran, kansi neljä desiä. Poltin oli joku halpis kaasumalli kaasun esilämmityskierukalla ja piezolla.
Ostin kaasuliittimeen adapterin joten kaasupulloiksi käy kierrettävä malli ja kuvassa näkyvä 220g pikaliittimellä oleva malli jossa on paikoillaan kaasutohotin makkaran paistoa varten ja backuppina.
Kaasupoltin mahtuu täysin kootun varustelekan risupolttimen sisälle jos tuulisuojaa tarvitsee kaasun säästämiseksi, risupoltin on samalla backup kaasuille ja sen sisälle mahtuu tietenkin trangian poltin jos haluaa polttonestettä käyttää. Kaasupoltin ja tohotin mahtuvat kattilan sisälle kuljetusta varten.

7/16" Lindal B188 kierreliittimen halusin adapterilla 220g A4 kaasupullolle koska mulla on tuon kaasutohottimen pulloja kuitenkin, ja samoja kaasupulloja käyttää salkkumallinen kaasukeitin joka on varastossa kuivamuonalaatikossa hätävarana jos menee sähköt tms.

Kattila maksoi 10€, poltin 30€, adapteri 10€, risupoltin 20€, tohotin on joku kymmenen vuotta sitten autoremppaan ostettu enkä muista hintaa.


2lUG5vK.png
 
Viimeksi muokattu:
Kasasin itselle setin sieltä sun täältä ja olen ollut tyytyväinen, en ole mikään hardcore metsäneläin vaan muutaman yön reissuja harrastava.
Kattila vetää piripintaan täytettynä litran, kansi neljä desiä. Poltin oli joku halpis kaasumalli kaasun esilämmityskierukalla ja piezolla.
Ostin kaasuliittimeen adapterin joten kaasupulloiksi käy kierrettävä malli ja kuvassa näkyvä 220g pikaliittimellä oleva malli jossa on paikoillaan kaasutohotin makkaran paistoa varten ja backuppina.
Kaasupoltin mahtuu täysin kootun varustelekan risupolttimen sisälle jos tuulisuojaa tarvitsee kaasun säästämiseksi, risupoltin on samalla backup kaasuille ja sen sisälle mahtuu tietenkin trangian poltin jos haluaa polttonestettä käyttää. Kaasupoltin ja tohotin mahtuvat kattilan sisälle kuljetusta varten.

7/16" Lindal B188 kierreliittimen halusin adapterilla 220g A4 kaasupullolle koska mulla on tuon kaasutohottimen pulloja kuitenkin, ja samoja kaasupulloja käyttää salkkumallinen kaasukeitin joka on varastossa kuivamuonalaatikossa hätävarana jos menee sähköt tms.

Kattila maksoi 10€, poltin 30€, adapteri 10€, risupoltin 20€, tohotin on joku kymmenen vuotta sitten autoremppaan ostettu enkä muista hintaa.


2lUG5vK.png
Ei kai sitä ole pakko humpata vatusteisiin määrättömiä. Jos itse on tyytyväinen ja setti toimii, niin mikäs siinä. Ja sulla on tuossa hyvin backup-ratkaisu mukana, varmasti pärjää jos jokin pettää.
Tavalliselle harrastajalle kiinalaiset keittimet pelittää ihan hyvin, itselläkin on sellainen Trangiaan ympättynä ja toimii siinä kuin aitokin. Samoin teltoista löytyy tosi hyviä, itse ostin Naturehiken Cloud Peakin ja ihan tyytyväinen olen ollut, mukavan kokoinen ja ihan siististi tehty.
Se sitten on eri juttu kun lähdetään pitemmälle reissulle, mutta eipä ne kamppeet 80-luvulla olleet kovin kummoisia ja hengissä kuitenkin selvittiin :) tietty saattoi vaikuttaa se 15-kesäsen hullu usko itseensä :D
 
Tuo kaasutohotin varmaan myös tehokas nuotionsytyttäjä.
No en kehdannut sanoa sitä mutta joo kyllä sillä nuotiotakin on tullut sytyteltyä. :D
Ehkä kätevin juttu koko systeemissä on tuo risukeitin jolla on monta käyttötarkoitusta:
Tuulisuoja, backup keitin risuilla, trangian polttonestepolttimella kattilataso.
Risuja en ole kokeillut siinä polttaa, sitten on jo sama tehdä oikeat tulet..

Retkikeitin.jpg
 
No en kehdannut sanoa sitä mutta joo kyllä sillä nuotiotakin on tullut sytyteltyä. :D
Olen innokas grillaaja ja siihen tuli ostettua toho hiilivehkeiden sytyttelyyn vaivatta. Monet kerrat tullut mieleen että ei se niin paljoa paina etteikö reppuun voisi ottaa ns mukavuuksia hakevalle leireilylle jossa ajotulet sekä missä kaikkea ei tarvitse kantaa monta päivää ja kauas. Kyllähän sillä lähtee kama liekkeihin aika sujuvasti ja jos ei tulien tekeminen maastossa olisi vuosikymmenten saatossa mennyt niin selkäytimeen niin varmasti olisi ollut jo repussa itselläkin. Ei sinne tarvitse aina mennö kurjuutta maksimoimaan! :)
 
Tohottimella saa minimivaivalla keitettyä kahvit ja paistettua makkaran, varsinkin hirvenpyynnissä on tullut törmättyä tilanteeseen että olen tunturissa tai jängällä ja puita ei ole tai ne ovat todella märkiä.
Tuossa kattilan kannessa keittää tohottimella kolme desiä vettä kolmessa minuutissa, sitä varten ei tarvi edes mitään kattilatasoa vaan kädessä pidellen.
 
Tohottimella saa minimivaivalla keitettyä kahvit ja paistettua makkaran, varsinkin hirvenpyynnissä on tullut törmättyä tilanteeseen että olen tunturissa tai jängällä ja puita ei ole tai ne ovat todella märkiä.
Tuossa kattilan kannessa keittää tohottimella kolme desiä vettä kolmessa minuutissa, sitä varten ei tarvi edes mitään kattilatasoa vaan kädessä pidellen.
Itsellä hirvijahdissa yms muissa missä askartelu ei ole pääosissa Jetboil-kaasukeitin samaan hommaan. On kyllä termarin kantaminen jäänyt aika minimiin kevyen kaasuvehkeen jälkeen. Makkaraa sillä en ole vielä käryyttänyt mutta eiköhän tuokin mene syksyllä taas passissa kokeiluun kun silloin kun ne GPS pisteet kännykässä vilkkuu monen kilsan päässä. :)
 


Sain tänään. Rosteri keittoastia mukaan tulevilla mukeilla. 710ml vetoisuus.
Keittoastiaan mahtuu Primuksen 100g kaasupullo + Pocket Rocket kaasupoltin. Kansi vain ei silloin mahdu päälle koska kaasupoltin muutama milli liian pitkä. Pocket Rocket 2 saattaa mahtua koska näyttää pienemmältä kuin 1:s versio mikä mulla on.
Mutta sopiva (melkein taskuunmenevä) retkikeitin jos syö pakastekuivattua ja tarvii vain keittää vettä.
 
Nää "uudet" Trangian non-stick pannut on hanurista. Ne eivät ole täysin non-stick ja putsaamiseen ei pinnoitteen haavoittuvuuden takia voi käyttää mitään tiskiharjaa tujumpaa. Lopputulos on, että putsaamiseen menee hermojen lisäksi helposti saman verran aikaa kuin itse ruuan valmistamiseen ja syömiseen.

Yritin nyt liottamista parempien ideoiden puutteessa. En ole niitä kalliimpia kestopinnoitettuja kokeillut, seuraavaksi ehkä se tai sitten ihan perinteinen teräspannu.

963B47BB-0FE9-42AC-B5ED-4C7E20CA1E76.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Nää "uudet" Trangian non-stick pannut on hanurista. Ne eivät ole täysin non-stick ja putsaamiseen ei pinnoitteen haavoittuvuuden takia voi käyttää mitään tiskiharjaa tujumpaa. Lopputulos on, että putsaamiseen menee hermojen lisäksi helposti saman verran aikaa kuin itse ruuan valmistamiseen ja syömiseen.

Yritin nyt liottamista parempien ideoiden puutteessa. En ole niitä kalliimpia kestopinnoitettuja kokeillut, seuraavaksi ehkä se tai sitten ihan perinteinen teräspannu.

Katso liite: 52070
Ihmettelin myös tuota teflon(?)pannua. Luulisi sen hankautuvan puhki kun kuljetuksessa se on keittimen runkoa vasten.
 
Back
Top