Riippumatto vai teltta?

  • Viestiketjun aloittaja Deleted member 2762
  • Aloitus PVM
https://www.varusteleka.fi/fi/product/grubs-snowline-8-5-talvisaapas/52377

Onko jollain kokemusta noista, pitäisi saada uudet talvisaappaat ja nuo vaikuttavat ainakin tekstin mukaan melko hyväiltä. Lähinnä mietityttää pohjien liukkaus talvella.

Ovat ihan kelpo saappaat ja kotimaisia tuotteita parempia jos saappaitaan ei käytä metsäsuksien kanssa. Olen tosin toistaiseksi käyttänyt noita aika kevyissä hommissa lähinnä koiria kusettaessa ja karpaloita keräillessä. Jos maksaa viitisenkymppiä enemmän niin parempiakin maailmalta kait löytyy.
 
Ovat ihan kelpo saappaat ja kotimaisia tuotteita parempia jos saappaitaan ei käytä metsäsuksien kanssa. Olen tosin toistaiseksi käyttänyt noita aika kevyissä hommissa lähinnä koiria kusettaessa ja karpaloita keräillessä. Jos maksaa viitisenkymppiä enemmän niin parempiakin maailmalta kait löytyy.

Vaimolle ostin tuollaiset. Tykkäs noista, erityisesti karpalonpoimintareissulla kehui, että ei varpaita vilustanut. Itsellä jalat höyryää niin helkkaristi, että en pysty lämpösaappaita pitämään, Naalitkin on liian kuumat, Kairat nippanappa menee.
 
Entäs Grubsien koko? Ottaako normaali koko vai miten istuvat?

Minulle istuu ihan normaali koko. Tosin jos on kovasti tykästynyt suomalaisiin väljiin kumppareihin joihin tunkee sanomalehdet, lisäpohjalliset, muutamat sukat ja saapasheinät niin sitten voi hankkia normaalia kokoa isommat.
 
Viimeksi muokattu:
Minulle istuu ihan normaali koko. Tosin jos on kovasti tykästynyt suomalaisiin väljiin kumppareihin joihin tunkee sanomalehdet, lisäpohjalliset, muutamat sukat ja saapasheinät niin sitten voi hankkia normaalia kokoa isommat.

En malta olla mainitsematta miten Sleepy Speepers sai konsertissaan tappelun aikaan Rovaniemellä... Kännissä aloittamalla konsertin lausunnolla: "Mitäs poronmunanimijät? Onko kenkäheinät kuivat?" :D

Sit läks. :D
 
En malta olla mainitsematta miten Sleepy Speepers sai konsertissaan tappelun aikaan Rovaniemellä... Kännissä aloittamalla konsertin lausunnolla: "Mitäs poronmunanimijät? Onko kenkäheinät kuivat?" :D

Sit läks. :D

Heh. Rovaniemeläiset eivät tosin käsittääkseni käyttäneet saappaissaan heiniä vaan jokien ranta-alueilta keräämiään sarakasveja, lähinnä kait pullosaraa. Palattaisiinko ketjun aiheeseen?
 
Minulla on matkassa yleensä Fjällrävenin tunneliteltta. Olen joskus käppyröinyt muutaman tunnin torkut myös Ticket to the Moon -matossa. Suomen suvessa pitää olla joku hursti vetää ympärille itikoitten takia. Oikeasti matossa on kivaa vain, kun osaa pysyä just tasan yhdessä asennossa. Minä tykkään aloittaa selälläni ja sitten kun alkaa väsyttää, kääntyä toiselle kyljelle ja vielä ennen nukahtamista kääntyä toiselle. Jos sitä kokeilee riippumatossa, hommasta tulee ihan Chaplinin koottuja.
 
Minulla on matkassa yleensä Fjällrävenin tunneliteltta. Olen joskus käppyröinyt muutaman tunnin torkut myös Ticket to the Moon -matossa. Suomen suvessa pitää olla joku hursti vetää ympärille itikoitten takia. Oikeasti matossa on kivaa vain, kun osaa pysyä just tasan yhdessä asennossa. Minä tykkään aloittaa selälläni ja sitten kun alkaa väsyttää, kääntyä toiselle kyljelle ja vielä ennen nukahtamista kääntyä toiselle. Jos sitä kokeilee riippumatossa, hommasta tulee ihan Chaplinin koottuja.
Itse ainakin nukun ihan mukavasti matossa kyljellään ja puolenvaihtokin onnistuu. Ja koirakin on ollut mukana nukkumassa! Hennessy Hammocksin Safari Deluxe on alla, 210cm ja 160kg on nukkujan maksimimitat ja itse suhteellisen lähellä maksimeja. Matossa on tuplapohja ja tiheä verkko, joten verenimijät ei haittaa. Teltta on kyllä parempi talvella ja tuulisella, sekä etenkin puuttomalla. :)
 
Itse ainakin nukun ihan mukavasti matossa kyljellään ja puolenvaihtokin onnistuu. Ja koirakin on ollut mukana nukkumassa! Hennessy Hammocksin Safari Deluxe on alla, 210cm ja 160kg on nukkujan maksimimitat ja itse suhteellisen lähellä maksimeja. Matossa on tuplapohja ja tiheä verkko, joten verenimijät ei haittaa. Teltta on kyllä parempi talvella ja tuulisella, sekä etenkin puuttomalla. :)

Veli hyvä, 160-kiloinen kun nukkuu, mäntyjen välistä kuuluu vain karhumainen tuhina, oli alusta mikä tahansa.
 
Itse joskus yhden yön retkiä (ja kesällä ihan kotona terassilla helteellä) nukun riippumatossa (Ticket to moon single) niin eittämättä hetkonen kestää ennen kuin saa itsensä kalibroitua kääntymään matossa ilman "hauskimmat kotivideot" tyyppistä rimpuiluhetkeä. Olen kyllä ajatellut että riippumattoretkien määrää pitäisi nostaa, mutta kun toisaalta pitää ulkoiluttaa myös tunnelimallista vaellustelttaa ja kotatelttaakin niin ainoa mahdollisuus että kaikkein käyttöaste säilyy sellaisena ettei kannata luopua on yksinkertaisesti lisätä retkipäivien määrää vuodessa. :)
 
Mun nykyinen naisystävä kuorsaa...ja siihen ei auta mikään alusta :D
 
PANO_20200718_162458.jpgPANO_20200718_181602.jpg

Tällä kertaa yön yli testissä kumpikin vaihtoehto. Riippumattona Ticket to moonin double ja telttana kierrätyskeskuksen romukuormasta pelastettu Kurun harjateltta josta ei ihme kyllä puuttunut kuin yksi maakiila.

Paikalle tuli saavuttua tuolla sinisellä Anar Guolli kajakilla.

Muoks: päädyin ottamaan muutaman tunnin tirsat tuossa teltassa kun noita moskiittoja alkoi inisemään korvissa ihan riesaksi asti, niin ei tuossa riippumatossa nukkumisesta tullut mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä 1-hengen Jack Wolfskin Gossamer. Harmittaa kun eivät lähettäneet Salsasta tilaamaani Dark Moss-väriä.Helvetin upee maastonvihreä.
Facesta löysin käytetyn perusvihreän.
Itsellä jotenkin niin,että erävaruste PITÄÄ olla vihreä tai camo.
En perkele nuku missään oranssissa teltassa...
 
Itsellä jotenkin niin,että erävaruste PITÄÄ olla vihreä tai camo.

Itteäni kans kuvottaa kaikki neonvihreät/oranssit kupoliteltat, joten useasti tuleekin yövyttyä tässä Jake-tuotteen M/62 kuosisessa laavussa:57443_429487263775753_381538271_o.jpg
Kuva on muuten otettu Raatteentien purasjoella.
 
Nyt kun kesän aikana on tullut testattua aika perusteellisesti riippumattoa vs telttaa, niin pakko sanoa että niissä on merkittäviä eroja, jossa kumpikin loistaa omalla laillaan toista paremmin.
Vaikka riippumatto on niin kätevä laittaa, eikä jätä mitään jälkiä, niin se nukkumamukavuus vaihtelee oman kunnon ja kelin mukaan huomattavasti jos vertaa telttaan.
Hyvillä keleillä ja hyvissä voinneissa riippari on aivan hyvä väline, mutta hieman nuhakuumeilua, viileä ja kostea ilma ja 10km raskas taival oli todella huono yhdistelmä riippumaton kanssa. Jalat oli aivan krampissa aamuyöllä ja päätä särki ja paleli. Riippumatossa se "liikkumattomuus" vaikutti oloon ikävästi. Onneksi oli mahdollisuus telttaan seuraavana yönä ja vaikka olosuhteet oli samat, niin teltassa oli mukava nukkua.
Silti jatkossa aion edelleen ottaa riippumaton mukaan, koska tilavuus/painoero on niin selvästi sen hyväksi.
 
Puolen tunnin päiväunet pystyn ottamaan riippumassa. Sen pidempään ei mun kropalla voi riippumatossa olla. Lonkat, polvet, nilkka, olkapää, niska.... Vammoja ja rakenteellisia puutteita jo niin paljon.
 
Puolen tunnin päiväunet pystyn ottamaan riippumassa. Sen pidempään ei mun kropalla voi riippumatossa olla. Lonkat, polvet, nilkka, olkapää, niska.... Vammoja ja rakenteellisia puutteita jo niin paljon.
Itse taas en missään sängyssä nuku yhtä hyvin kuin riippumatossa. Totutteluun meni kyllä vähän aikaa. Koko yötä ei pystynyt nukkumaan ennen kuin sai viriteltyä riipparin kireyden ja oman nukkuma-asennon sopiviksi. Kesäisin olen nukkunut riippumatossa sisälläkin, koska se on viileämpi. Ja joo, itsellänikin on kyllä noita vammoja ja kulumia jonkin verran tähän ikään saatu keräiltyä.
 
Tämäkin on jatkuvassa kehityksessä. Sitten viime postauksen olen hankkinut isomman kingsizeriipparin ja siihen irrallisen sääskiverkon jonka sisällä voi myös istuskella, roikottaa jalkoja ulkopuolella jne. Kiinteällä verkolla tämä ei onnistunut. Riipparin alla roikkuva verkko myös estää raukkamaisesti alakautta pistävien sääskien iskut. Tarppi edelleen salmiakkina päällä. Leiriin tullessa naru puihin, tarppi naruun, keitin porisemaan ja riippari istumakuntoon.

Mutta jostain syystä on alkanut uni maistua huonommin riipparissa, unen laatu laskenut ja kieriskelen enemmän. Teltta tekee paluun, mutta hyvää (eli tilavaa mutta kevyttä ja edullista) yhden hengen telttaa en edelleenkään omista. Siksi nyt vaihteeksi sisäteltalla tarpin alla. Jospa vaikka joulupukki toisi hyvän soolomajoitteen.

Pojan kanssa satuttiin viime helteillä sellaiseen juurakko- ja louhikkomaastoon että satojen metrien säteellä tulipaikalta ei ollut tasaista paikkaa kahden (oikeastaan kolmen) hengen kupolille. Ei muuta kuin sisäteltta laavun sisään pystyyn. Ei ollut muita kulkijoita siellä...
 
Back
Top