Riippumatto vai teltta?

  • Viestiketjun aloittaja Deleted member 2762
  • Aloitus PVM
Moro. RVL:n porukat on noita testanneet ja todenneet hyviksi, muuten kuin painon kannalta. Kilo per saapas alkaa olla jo aikas paljon. Mitoitus omaan jalkaan pikkasen suurempi, kuin normaali. Itse käytän kaikissa kulkemiseen tarkoitetuissa jalkineissa tuplasukkia, alla ohut liner, päällä paksumpi (villa)sukka. Näin kitka tulee sukkakerroksien väliin ja vältytään hiertymiltä. Vibram pohjia on ainakin tuhat erilaista, mutta ei nuo olleet testikävelyllä mitenkään liukkaat, paino vain oli huomattavan suuri.
 
Alkaa olemaan kyllä aika lailla OT...

Itse olen nykyään tykästynyt Sievin polyuretaanisaappaisiin. Ovat melko kevyet ja kestävät. Ovat kyllä hiemat letkut(mutta mikäpä kumppari ei olisi?) mutta kun valitsee oikean koon niin asian kanssa pärjää. Ovat mielestäni paremmin istuvat kuin esim. perinteiset Nokian Kontiot. Pohja ei näytä pitävimmältä mutta sen suhteen ei kyllä ole ollut minkäänlaisia ongelmia Pohjois-Suomalaisessa maastossa liikuttaessä. Ko. kengissä on vielä kunnon pohjalliset niin jalat kiittää.

Näihin tuli päädyttyä siksi kun ns. perinteiset kumisaappaat eivät yksinkertaisesti kestäneet. Kokeilin useampaa mallia/valmistajaa, melko kalliitakin, mutta eivät kestäneet vaan yleensä tuohon jalkapöydän päälle tuli rasitusmurtuma, parhaimmillaan/pahimmillaan kahden viikon käytön jälkeen! Painaviakin ne ns. oikeat kumisaappaat ovat näihin Sieviläisiin verrattuna.

Ainakin omalta kohdalla ei ole kumiin paluuta.
 
Alkaa olemaan kyllä aika lailla OT...

Itse olen nykyään tykästynyt Sievin polyuretaanisaappaisiin. Ovat melko kevyet ja kestävät. Ovat kyllä hiemat letkut(mutta mikäpä kumppari ei olisi?) mutta kun valitsee oikean koon niin asian kanssa pärjää. Ovat mielestäni paremmin istuvat kuin esim. perinteiset Nokian Kontiot. Pohja ei näytä pitävimmältä mutta sen suhteen ei kyllä ole ollut minkäänlaisia ongelmia Pohjois-Suomalaisessa maastossa liikuttaessä. Ko. kengissä on vielä kunnon pohjalliset niin jalat kiittää.

Näihin tuli päädyttyä siksi kun ns. perinteiset kumisaappaat eivät yksinkertaisesti kestäneet. Kokeilin useampaa mallia/valmistajaa, melko kalliitakin, mutta eivät kestäneet vaan yleensä tuohon jalkapöydän päälle tuli rasitusmurtuma, parhaimmillaan/pahimmillaan kahden viikon käytön jälkeen! Painaviakin ne ns. oikeat kumisaappaat ovat näihin Sieviläisiin verrattuna.

Ainakin omalta kohdalla ei ole kumiin paluuta.

Itsellä ainoat hyvin jalkaan istuvat kumpparit ovat Ruotsin armeijan nokialaiset. Jotkut moittivat niitä, mutta itselle ne istuvat kuin nyrkki p*****seen ;) Liekkö tuo oma jalka länsinaapurin muotilla tehty :D
 
Last edited by a moderator:
Palataanpa sen verran alkuperäiseen aiheeseen, että onko foorumilaiset rakentaneet omille (tai vieraalle ;) ) maalle laavua tai vakituisempaa leiriytymispaikkaa?
 
Itse olen nykyään tykästynyt Sievin polyuretaanisaappaisiin. Ovat melko kevyet ja kestävät.
Moro. Ovat tosiaan kevyet. Tuosta kestosta. Kuulin kaverilta, että muuten kestää mutta pohja katkeaa jossain vaiheessa. Tämä tosiaan vain kuulopuhetta.
 
Moro. Ovat tosiaan kevyet. Tuosta kestosta. Kuulin kaverilta, että muuten kestää mutta pohja katkeaa jossain vaiheessa. Tämä tosiaan vain kuulopuhetta.

Olenkin miettinyt, että milloinka saappailla tulee ns. tunnit täyteen. Vanhin pari on nyt pari vuotta käytössä ollut, ongelmitta. Kilometrejä takana tuhansia. Toki nykyään on käytössä kolmet parit niin jakautuu käyttö vähän tasaisemmin.
 
Joo, on tullut rakennettua. Omalle ja vieraalle. Miksi kysyt?
Mielessä vain kävi, että millaisia laavuja olette tehneet. Itsellä olisi lisenssi veljen metsiin, niin olen tässä miettinyt erilaisia laavuja. Hirttä en kuintenkaan käyttäisi tässä vaiheessa.
 
Jos itse olisin tekmässä enemmän tai vähemmän tilapäislaavun niin tekisin rungon näin:

lily-continues-her-bug-out-camp.jpg


Siihen päälle ja sivuille (vihreän väristä) pressua, pressujen päälle muutama ranka että pressu pysyy paikallaan ja jos haluaa niin ulkopuolelta vielä naamiois risuilla.
 
Eipä se laavun rakentaminen rakettitiedettä ole. Nyt alkusyksystä tuli rakennettua sellainen semikiinteä vakio kala/sorsajärven rannalle. Aika lailla kuin veli @Herman30 kuvan mukaan. Kuvassa taitaa olla Survival Lillyn tekele mutta eipä se periaate tuosta juuri poikkea. Ihan noin pitkiksi ei rankoja kannata jättää ettei pää oo koko ajan kolisemassa niihin, pikku nysät vaan jos tarvii jotain ripustella. Nyt tuo viimeinen tekemäni laavu on kahden elävän puun varassa kun olivat sopivalla etäisyydellä. Poikkiranka ohuella jekkulangalla kiinni. Ohuella siksi kun laavu saa olla paikoillaan koko syksyksi ja se saa jäädä talvehtimaan. Kun sitten lumikuorma alkaa jossakin vaiheessa painamaan niin kotus romahtaa ennen kuin hajoaa. Ensi kesällä sitten vain laavu uudestaan pystyyn. Pressuna on jotain vähän parempaa kuin kevyt pressu. Mahtuu hyvin koira ja kolme äijää nukkumaan. Joku niliaitta tjms olisi myös tarkoitus tehdä joskus laavun viereen mutta se on jo toinen tarina se.
 
Eipä se laavun rakentaminen rakettitiedettä ole. Nyt alkusyksystä tuli rakennettua sellainen semikiinteä vakio kala/sorsajärven rannalle. Aika lailla kuin veli @Herman30 kuvan mukaan. Kuvassa taitaa olla Survival Lillyn tekele mutta eipä se periaate tuosta juuri poikkea. Ihan noin pitkiksi ei rankoja kannata jättää ettei pää oo koko ajan kolisemassa niihin, pikku nysät vaan jos tarvii jotain ripustella. Nyt tuo viimeinen tekemäni laavu on kahden elävän puun varassa kun olivat sopivalla etäisyydellä. Poikkiranka ohuella jekkulangalla kiinni. Ohuella siksi kun laavu saa olla paikoillaan koko syksyksi ja se saa jäädä talvehtimaan. Kun sitten lumikuorma alkaa jossakin vaiheessa painamaan niin kotus romahtaa ennen kuin hajoaa. Ensi kesällä sitten vain laavu uudestaan pystyyn. Pressuna on jotain vähän parempaa kuin kevyt pressu. Mahtuu hyvin koira ja kolme äijää nukkumaan. Joku niliaitta tjms olisi myös tarkoitus tehdä joskus laavun viereen mutta se on jo toinen tarina se.

Ei ole ei. Mutta tuo oli hyvä idea tehdä siitä sellainen, että lumenpaino tipauttaa sen alas. Ei tarvi keväällä nyhertää ihan atomeista taas uusiksi. Kiitoksia!
 
@samovaari :n kuvakavalkadista käy aika hyvin ilmi että isokaan pressu ei riitä peittämään yhtä hyvin kuin muotoon ommeltu teltta tai bivy. 3x3 on käytännössä pakko virittää kulmittain jos vähänkin vihmoo. Silloin päihin jää 190 cm nukkujalta (esim. allekirjoittanut) reilusti tilaa, mutta se kapenee kohti kulmia. Mahdollisimman matalalle tai maahan asti vedetyt liepeet toimivat, ja silloin tarppi onkin käytännössä lattiaton teltta.

Sellainen teltta kävi tuotannossa kuin Hilleberg Rajd.

http://europe.hilleberg.com/EN/shelters/rajd/

Sehän on wanha kasarilta tuttu harjateltta, yksikerrosteltta, tuulipussi kepeillä, whatever. Pidän ajatuksesta: vedenpitävä yksikerrosrakenne, isot tuuletusaukot räystäiden alla, paino vähän päälle kilo. Olisin ollut taipuvainen kokeilemaan mutta valmistus on lopetettu. No kaikki harjatelttaa käyttäneet muistavat sen narujen virittelyn ettei laitos pussita, mutta yksikerroksisena luulisi olleen aika nopea heittää pystyyn.

Tuohon kun saisi kesäksi koko seinän alas ja hyttysverkolle niin ei muuta tarvitsisi lämpimillä ilmoilla. Riipparissa ahdistaa eniten se ettei pääse hääräämään ja liikehtimään vapaasti kuten teltassa.
 
Oma vaellusrippikoulutelttani oli harjamallinen Halti. Sitä ennen mentiin Sopu-teltalla. Imi vettä, salot terästä, pakko laittaa muovi päälle. No lopuksi kyllästyttiin kavereiden kanssa kökköihin telttoihin ja nukuttiin pelkän muovin alla. Tarppailu siis keksittiin jo kauan sitten...
 
Tässä olis just huomenissa lähteä kymmenen vuoden tauon jälkeen kairaan.
Jalkineina on ennen ollut Meindlin vaelluskengät (b/c), nyt olis tarkoitus mennä maihareilla. Gorepukuakin on tullut kannettua mukana (se on sadevaate eikä mikään jokasään asu), muuten väritys on vaihdellut kasarimaastokuosista murretun punaisen kautta taas vähän tummempaan. Maastokuvioille oon silti siviilikäytössä vähän allerginen. Brittien aavikkoylijäämää nyt kuitenkin sadetakkina.
Nukkunut oon toistaiseksi aina teltassa. Hilleberg on ollut hyvä ja Staika-kupolilla on oltu ihan miehekkäissäkin tuulissa.

Muotkalla ja UKK-puistossa on pari kertaa käyty, käsivarressa kerran (ei päästy Haltille) ja pari kertaa Norjassa. Siellä mennäänkin vähän eri tyylillä...
 
Back
Top