Riippumatto vai teltta?

  • Viestiketjun aloittaja Deleted member 2762
  • Aloitus PVM
4x4 olis ehkä ollut parempi umpimajoitteiden tekoon. oletko omastasi taiteillut millaisia majoitteita?

En vielä mitään, pitäisi harjoitella pian.
Sitä juuri pohdin, toisaalta mietin että avonaisemmat on helpompi levitellä ryteikköönkin pienemmällä kankaalla.
Kallis tämä ei ollut joten ehkä ostan sen isonkin, sitten rupeaa olemaan kankaita isoonkin leiriin. :D
 
En vielä mitään, pitäisi harjoitella pian.
Sitä juuri pohdin, toisaalta mietin että avonaisemmat on helpompi levitellä ryteikköönkin pienemmällä kankaalla.
Kallis tämä ei ollut joten ehkä ostan sen isonkin, sitten rupeaa olemaan kankaita isoonkin leiriin. :D
Vaimo kyselee aina viattomana, että miten yksi mies voi tarvita noin monta makuupussia, laavua, telttaa, takkia, reppua, saappaita, kivääriä tms :D
 
@samovaari Siinä on kiinteä hyttysverkko ja lenkit tukikepeille ja naruille että pysyy pois naamalta.

Tännehän syntyi keskustelua. Omistan myös DD ultralight-tarpin, vihreän ja punaisen Savotan avaruuslakanan, sadeviitan ja pinon kevytpeitteitä jotka on erityisesti varattu leirin pystyttämiseen. Osa on autossa, loput varaston majoittumishyllyssä.

On joskus käynyt mielessä sellaisen kankaisen autotallin hankinta. Ei pihalle vaan jos joskus tarvitsee pidempiaikaisen "kesämökin" isommalle porukalle. Ovat halvempia kuin laadukkaat jättiteltat ja mukana tulee metallirunko.
 
Vaimo kyselee aina viattomana, että miten yksi mies voi tarvita noin monta makuupussia, laavua, telttaa, takkia, reppua, saappaita, kivääriä tms :D

Ei taida tajutakaan että makuupusseja pitää olla vähintään yksi talvikelpoinen per perheenjäsen. Ei mullakaan viittä ole itseäni varten (tai reppuja, tai suojanaamareita...)
 
Tuossa ne DD tarpit vierekkäin.

30d45c3980d3ca7684c351c7c5ae7f6b.jpg
 
Ei taida tajutakaan että makuupusseja pitää olla vähintään yksi talvikelpoinen per perheenjäsen. Ei mullakaan viittä ole itseäni varten (tai reppuja, tai suojanaamareita...)
Piti mua jotenkin outona muutama vuosi sitten kun sanoin, että teltta on hyvä ihan sisällä jos sähköt menee poikki talvella. Mutta kyllä sit kun oli sähköt pois talvella yön yli, niin makuupussi kelpas ja ajatus teltasta olohuoneessa kuulosti ihan fiksulta tarvittaessa :)
 
@samovaari Siinä on kiinteä hyttysverkko ja lenkit tukikepeille ja naruille että pysyy pois naamalta.

Tännehän syntyi keskustelua. Omistan myös DD ultralight-tarpin, vihreän ja punaisen Savotan avaruuslakanan, sadeviitan ja pinon kevytpeitteitä jotka on erityisesti varattu leirin pystyttämiseen. Osa on autossa, loput varaston majoittumishyllyssä.

On joskus käynyt mielessä sellaisen kankaisen autotallin hankinta. Ei pihalle vaan jos joskus tarvitsee pidempiaikaisen "kesämökin" isommalle porukalle. Ovat halvempia kuin laadukkaat jättiteltat ja mukana tulee metallirunko.

Hyvä että vehkeet on järjestyksessä...itsellä on hieman levällään ja tämä pitäisi korjata..
 
Piti mua jotenkin outona muutama vuosi sitten kun sanoin, että teltta on hyvä ihan sisällä jos sähköt menee poikki talvella. Mutta kyllä sit kun oli sähköt pois talvella yön yli, niin makuupussi kelpas ja ajatus teltasta olohuoneessa kuulosti ihan fiksulta tarvittaessa :)
Hittolainen, eihän minulla ole tullut tuo teltta olkkarissa mieleenkään lämmönjakelun talvella pidemmäksi tuokioksi katketessa. Prkl, nerokasta!!!
 
Hätätapauksessa vaikka iso pöytä ja peitoilla vuoraten. Jostain lueskelin näitä vinkkejä ihan varmuuden vuoksi.
Onneksi on noita majoitteita sen verran että pääsee ihan tehdastekoiseen jos tarvis iskee. :)
 
Kuinka karusti olet fjelldukilla nukkunut? Mikä malli ja vuoraus? Olen lukenut että se on oikea jumalvaruste, sellaisenaan vain maate vaikka sataisi. On kyllä houkuttanut mutta kun maksaa.
Moro. En tiedä pitääkö paikkansa. Oliko norskeilla Fjällduken jakotavarana?
 
iti mua jotenkin outona muutama vuosi sitten kun sanoin, että teltta on hyvä ihan sisällä jos sähköt menee poikki talvella. Mutta kyllä sit kun oli sähköt pois talvella yön yli, niin makuupussi kelpas ja ajatus teltasta olohuoneessa kuulosti ihan fiksulta tarvittaessa :)
Tuota, tuota. Miten naulitsit teltan olohuoneen parkettiin?
 
Moro. En tiedä pitääkö paikkansa. Oliko norskeilla Fjällduken jakotavarana?
Käsittääkseni on, taisi olla malli Extreme millä niistä Nato-varustenumero kun asiasta joskus luin.
 
En osaa sanoa kun en ole pahemmin uudempienkaan taikaviittojen kanssa touhunnut. Mikä minua Fjelldukenissa miellyttää on se että sen saa tarvittaessa kokonaan umpeen jos vaikka tarvitsee vetäytyä paikalleen vaikkapa odottamaan apua loukkaannuttuaan eli vaate/majoite/maastouttaja/sadesuoja samassa paketissa. En ole kovinkaan hanakka testaamaan samankaltaisia retkivarusteita, jos ostamani olemassa oleva on ok. Minusta tuo Fjellduken on metsästäjälle ihan "must", vaeltajalle todella hyvä ja sotilaallekin ihan perusteltava kapine jos saatavilla. Verrattuna moderneihin laadukkaisiin sadeviittoihin/ponchoihin, en valitettavasti pysty vastata.
Millasella makuupussilla olet nukkunut Fjelldukenissa?
 
Millasella makuupussilla olet nukkunut Fjelldukenissa?
Sellaisella "merkittömällä kesäpussilla", Miltec:n kolmen vuodenajan pussilla ja testannut mutten vielä ole paukkupakkasissa nukkunut yötä Jack Wolfskin arktisten olojen pussissa (alin -35, käytännössä -25 alkaa olemaan sillä Ok:n rajamailla mitä ilman muita vempeleitä terassilla koisannut kokeeksi). Fjelldukenin kanssa testaisin terassilla -30 jos tänne joskus sellaisia vielä tulee.
 
Oma kupoliteltta ei tarvitse kiiloja tms, pysyy omillaan pystyssä. Tunneliteltan kanssa vois tulla ongelmia.
Joo, nuo itseseisovat on helppoja, voi laittaa vaikka sileän kallion päälle, ei tarvi Pionjärillä porata kiiloja varten reikiä. Kerran maaaliskuun talvivaelluksella Välituntureilla tuli niin kauhea myräkkä, että tunneliteltan pystytys oli melkein mahdotonta. Piti avattu telttakäärö ensin sitoa toisesta päästä ahkioon kiinni ja vasta sitten jatkaa pystytystä. Olisi muuten lähtenyt tuulen mukana koko majoite. Kaveri, purjehdusta harrastava, arvio silloin tuulenvoimaksi n. 22m/s. Puuskissa vielä kovempi, eli ihan oikeasta myrskystä puhuttiin. Kupolia ei olisi voinut silloin ajatellakkaan.
 
Moro. Hienoa huomata, että palstalta löytyy ns. "eräjormia" muitakin. Itse en noihin kalusto, kaliiberi yms. keskusteluihin voi oikeen mitään lisäarvoa tuoda, kun en niistä(kään) mitään tiedä. Sensijaan eräilystä, (pois lukien metsästys) voisin jotain yli 50v. vaelluskokemuksella sanoa. En aio tyrkyttää omia mielipiteitäni alan Raamattuna, olen jo nyt oppinut Teiltä uusia asioita ja vinkkejä.
Tuohon toisen säikeen keskusteluun pedoista. Olen kymmenien vaelluksien aikana nähnyt karhun kaksi kertaa. Toinen oli Luirojoen rannalla, 10km Lokan tekoaltaan pohjoispuolella, matkaa oli n. 150m. Toinen Ilomantsissa, Koitajoen rannalla, matkaa sen joen leveys, n. 10-15m. Itse väitän, että karhu on näiden reissujen aikana nähnyt minut ainakin 20 kertaa.
Nuorempi tytär oli kesäkuussa Hossassa vaelluksella. Oli sen jälkeen osallistunut tällaiseen yön yli kestävään karhubongaukseen haaskalla, kojusta kuvattiin paikalle saapuvia karhuja. No, yön saldo oli ollut viisi täysikasvuista ja kaksi pentua. En vieläkään tiedä, kumpi meistä on onnellisempi.
 
Back
Top