Oikea verrokki on meille muut Pohjoismaat ja siinä vertailussa pärjäämme todella huonosti. Kaikilla muilla Pohjoismailla on oma valuutta, meillä ei. Onko se sattumaa, että tässä vertailussa emme vain pärjää?
If it walks like a duck, it's a duck.
Kysynnän leikkaaminen tapahtuu veroja (tai korkoja, mihin meillä ei ole vaikutusvaltaa) nostamalla. Nykyhallitus on dilemman edessä, kuinka he boostaavat ihmisten ostovoimaa samalla kun eivät ota (vaalilupauksen nimissä) lisää velkaa. Marinin hallitushan ei elvyttänyt, vaan otti lisää velkaa jonninjoutavuuksiin ja nosti samalla veroja.
2008 finanssikriisin jälkimainingeissa isojen pankkien (JP Morgan ym.) analyytikot kysyivät mielipidettäni tuleeko Euro kaatumaan. No olin noviisi ja vastasin, että en oikein näe miten sen voisi antaa kaatua. Oikeasti lounaspöydässä sanoin näin kun ei mulla ollut mitään oikeaa mielipidettä asiaan ja toistin vain yleistä konsensusta. Samaa bullshittiä mitä voisi kuulla poliitikolta, koska ei nekään tiedä mistään mitään, vaikka niillä olisi kokemusta sokoksen kassoilta tai ammattikorkeakoulujen opettajien kokouksista. Ainoa asia missä olen ollut väärässä on tuo ja nostan virheen merkiksi käden ylös. Olin nuori ja epävarma.
Samaan aikaan toisaalla argumentoin kysymysmuodossa, onko meillä on väärä valuutta. Pohjoisessa pitäisi olla omansa ja etelässä omansa, koska nuo etelän banaanivaltiot eivät vaan sovi samaan muottiin. Olin sitä mieltä, että tämä valuuttaliitto ei toimi. En uskaltanut sanoa sitä kuitenkaan kovaan ääneen. Ajattelin silloin, että etelä tarvitsee veloistaan suoriutuakseen heikomman valuutan. Taisin olla oikeassa ja nyt tarvitsemme mekin. "Vahvan markan" politiikka vei meidät pohjalle 90 ja niin sen tekee nytkin. Ja kyse oli silloinkin Saksan Markasta eli eurosta?