Rinteen/Marin hallituksen politiikka ja siitä keskustelua.

HELSINGIN sosiaali- ja terveystoimen toimialajohtaja Juha Jolkkonen ei ota kantaa siihen, onko evakuointilento tulossa 19.12.

– En pysty vahvistamaan tuota tietoa. Toki tiedämme, että sellainen mahdollisuus on, että paluumuuttajia sieltä saattaa jossain vaiheessa olla tulossa. Silloin tietysti varmistetaan, että heille turvataan ne sote-palvelut, joita he tarvitsevat. Muuta en pysty vahvistamaan, Jolkkonen sanoo.
 
Pekka Haavisto: Al-Holin suunnitelmaa ei ole
Vs.
IS:n lähde: Viranomaiset valmistautuneet al-Holin suomalaisten paluuseen ensi viikon torstaina
 
Valkopesua
Tämä pohjoissuomalainen "Katri" taitaa olla...
Oulun imaamin vävy kuoli Isisin riveissä
 
Seurasin sen lähtöä Helsingistä ja määränpää
Tuntematon. Hyvin harvinaista. Ei hallitus omaan pesään pasko käyttämällä Finnairia.
Tuollainen lentoyhtiö olisi omiaan hoitamaan poliittisesti arkaluonteisia keikkoja. Samalla tavoin kuin Ukrainan lentoyhtiö toimitti kielteisen päätöksen saaneita dyynikojootteja takaisin Bagdadiin.
Ukrainalaiset miehistöt Eritrean Airwaysinkin viikottaisen/-set ulkomaanlennon/t operoivat. Omia kun ei voi päästää lentimien puikkoihin (alkaen Sukhoista) koska ne eivät tule takaisin.
 
Eikö tsunamievakuoinnissa nimenomaan rikottu lakia? Siis siinä että matkalaiset eivät joutuneet itse maksamaan paluulentojaan. Ulkoministeriön porukka oli tiettävästi sillä kannalla että takaisin lennätetään vain maksusitoumuksen allekirjoittaneita. Muussa tapauksessa olisivat joutaneet jäädä sinne.

Kenelläkään ei varmaan ole huomauttamista vaikka tällainen räikeä rikkomus tapahtuikin ja matkustettiin firman piikkiin. Joskus voi olla hyväkin että poliitikot menevät asiat edellä eikä hirttäydytä ohjesääntöön. Virkamiehet ovat luonnollisesti paljon ahtaammassa raossa myös seuraamuksia ajatellen.

Ei varsinaisesti.

Konsulipalvelulaki mahdollistaa sinänsä auttamisen aivan selkeästi (lain 4. luku). Mutta se mahdollistaa myös auttamatta olemisen.

Kysymys on siitä, että lakia in tulkittu tiukasti eli että auttaminen on hyvin rajallista. Tämä on oikeuskäytäntö.

Tsunamissa ei siis teknisesti rikottu lain kirjainta vastaan, mutta kylläkin vakiintunutta tulkintaa.

Al-Holin yhteydessä on viitattu tsunamiin, mutta tapaus on niin erilainen että vertailu on vaikeaa. Jo siksi, että Al Holin enkelien takaisintuonti kun rikkoo jo maassa olevien suomalaisten perusoikeuksia.
 
Jotenkin tässä touhussa alkaa jo olla sellainen poltetun maan maku.

Puhtaasti perstuntuman perusteella väitän, että tämä Isis-perheiden tuonti on ollut jonkinlainen Vihreiden kynnyskysymys kevään hallitusneuvotteluissa, ja muiden on täytynyt siihen pakon edessä suostua että saatiin vesimeloni-hallitus kasaan. Vihreiden taktiikkana ymmärrän, koska tämähän vain kasvattaa heidän suosiotaan jo heitä äänestäneiden tosiuskovaisten keskuudessa, mutta Kepu ja Demarit ovat tämän kanssa kyllä aika hampaat irvessä ottamassa kovaa kakkoseen. Miksi? Tietävät takuulla että he eivät voi kuin hävitä tässä, ja silti ajavat yhteistä bussiaan kohti Al-Holin kallioleikkausta.
 
Ei varsinaisesti.

Konsulipalvelulaki mahdollistaa sinänsä auttamisen aivan selkeästi (lain 4. luku). Mutta se mahdollistaa myös auttamatta olemisen.

Kysymys on siitä, että lakia in tulkittu tiukasti eli että auttaminen on hyvin rajallista. Tämä on oikeuskäytäntö.

Tsunamissa ei siis teknisesti rikottu lain kirjainta vastaan, mutta kylläkin vakiintunutta tulkintaa.

Al-Holin yhteydessä on viitattu tsunamiin, mutta tapaus on niin erilainen että vertailu on vaikeaa. Jo siksi, että Al Holin enkelien takaisintuonti kun rikkoo jo maassa olevien suomalaisten perusoikeuksia.

Ulkoministeriö ei ole mikään valmiusorganisaatio. Siellä on ilmeisesti ihan perinteisestikin menty kireimmän mukaan. Siinähän ei ole isoa eroa onko kyseessä lakiteksti sinänsä vai vakiintunut oikeuskäytäntö. Ymmärrän toki virkamiehen tulokulman asiaan kun poliitikosta poiketen tulessa on äkkiä oma hanuri ja toimeentulo. Jossain tilanteessa on sitten joustettava ja joku onneksi otti asian nimiinsä. Olisikin ollut varsin karua jättää ihmisiä evakuointilennolta Phuketin lentokentälle muistelemaan tsunamin tappamia perheenjäseniään varustuksena Speedot ja pyyhe. Näitä tapauksiahan Suomenkin historia tuntee että asiat menevät persiilleen kun on väärä kaavake tai leima puuttuu. Siinä mielessä virkakunta on ilmeisesti entisellään.

En ole vetänyt yhtäläisyysmerkkejä Al Holin ja Tsunamin välille. Tulipahan vain jokunen detalji mieleen kun Thaimaan tapahtumien jälkipyykkiä hiljattain julkisesti muisteltiin. Sitä lähinnä mietin että jos vaikkapa UM saa virka-apupyynnön lastensuojelusta niin asiat eivät välttämättä lähde etenemään valon nopeudella vaan keskitytään miettimään miksi pyyntöä ei voida täyttää. Siitä taas voi seurata monenlaista sarvien kolistelua.
 
Puhtaasti perstuntuman perusteella väitän, että tämä Isis-perheiden tuonti on ollut jonkinlainen Vihreiden kynnyskysymys kevään hallitusneuvotteluissa, ja muiden on täytynyt siihen pakon edessä suostua että saatiin vesimeloni-hallitus kasaan.
Sipilä oli vetämässä hallitusneuvottelut ja voin hyvin kuvitella, että häntä ei asia ole ahdistanut jos maksuna on saatu lupaus maakuntahallinnosta. Tiesi varmaan, että muutenkin kannatus on sukeltamassa ja tuo maakuntahimmeli on ainoa mahdollisuus saada pidettyä valtaa kepulla. Voi olla, että oman hallituksensa aikaan oli joutunut lupaamaan tuon jollekin taholle, ja kun ei itse voinut varmistaa sitä, antoi kivan perinnön seuraajalleen.
 
Ulkoministeriö ei ole mikään valmiusorganisaatio. Siellä on ilmeisesti ihan perinteisestikin menty kireimmän mukaan.
Kovasti vaikuttaa että al-holin tapauksessa ulkoministeriö todellakin on valmiusorganisaatio ;)
 
Moikka,

Muutama kommentti tähän al-Hol keskusteluun.

Toisen maailmansodan jälkeen, vielä kun juutalaisten kansanmurha oli tuoreessa muistijäljessä ja ihmisillä ympäri maailmaa oli omakohtaisia kokemuksia ja vähintään menetyksiä asiaan liittyen tehtiin YK:n yleissopimus pakolaisen asemasta, johon myös Suomi sitoutui 1951.
https://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/1968/19680077/19680077_2

Tuon sopimuksen pohjana oli estää tulevaisuudessa tilanteet, joiden takia ovea ei avata kolkuttavalle, niin kuin 1930 -luvun alkupuolella oli tilanne ja Saksasta pois pyrkiviä ihmisiä, jotka johtuivat terrorin uhreiksi ei otettu vastaan.

Tuossakin kontekstissa joidenkin suomaisten poliitikkojen julkisuudessa heittämät kommentit siitä, että ihmisoikeudet ovat sidoksissa tiettyyn valtioon ovat kaikkia länsimaiden perustana olevia sopimuksia ja ajatusmaailmaa vastaan. Venäjällä asia voi olla noin.

Se miten yllä oleva liittyy al-Hol -keskusteluun on siinä, miten Suomi toteuttaa kansainvälisiä sopimuksiaan. Henkilöt leirillä ovat Suomen kansalaisia, siitä ei pääse mihinkään. Asialle on enää huonoja ratkaisuja.
  • Joko Suomi hyväksyy sen, että oman maan kansalaisia pidetään ilman oikeudenkäyntejä leireillä. Joka tulevaisuudessa tekee ennakoivan tapauksen sen suhteen, jos esimerkiksi Venäjä alkaa leirittämään maassa olevia suomen kansalaisia ilman oikeudenkäyntejä.
  • Jos kaikki henkilöt al-Hol -leiriltä palautetaan takaisin Suomeen, uhka terrorismin kasvusta ja yhteiskuntarauhan säilymisestä on ilmeinen. Eikä niinkään terrorismin kasvu Suomessa, vaan Suomesta organisoidut terrori-iskut joko EU -alueella tai Venäjällä. Tuossakin kontekstissa Venäjä saisi taas vipuvartta Suomea vastaan

Virhe, joka tässä tapauksessa on tapahtunut on tehty jo vuosia sitten. Siinä vaiheessa, kun tietoja alkoi olla lehdistössä siitä, että ISIS -taistelijoiden riveissä on EU -alueelta lähteneitä. On todennäköistä, että sillä ajanhetkellä, SuPo:lla ja Suomen silloisella hallituksella oli tietoa asiasta, että Syyriaan/Irakiin on matkustanut henkilöitä myös Suomesta. Tuossa kohtaa olisi pitänyt toimia ja laki Suomen kansalaisuuden menettämisestä, joka hyväksyttiin vasta 2019 vuonna olisi pitänyt säätää vuosia aikaisemmin.

Tuon ylläolevan takia, yksikään puolue, joka on ollut hallitusvastuussa 2010 vuoden jälkeen ei voi vältellä vastuutaan. Ei SDP, Vihreät, RKP, Vasemmistoliitto, Kristilliset, Perussuomalaiset, Keskusta eikä Kokoomus.

Simpauttaja
 
Sipilä oli vetämässä hallitusneuvottelut ja voin hyvin kuvitella, että häntä ei asia ole ahdistanut jos maksuna on saatu lupaus maakuntahallinnosta. Tiesi varmaan, että muutenkin kannatus on sukeltamassa ja tuo maakuntahimmeli on ainoa mahdollisuus saada pidettyä valtaa kepulla. Voi olla, että oman hallituksensa aikaan oli joutunut lupaamaan tuon jollekin taholle, ja kun ei itse voinut varmistaa sitä, antoi kivan perinnön seuraajalleen.

Tästähän saadaan hiljalleen kunnon salaliittoteoria aikaiseksi...
 
Ulkoministeriö ei ole mikään valmiusorganisaatio. Siellä on ilmeisesti ihan perinteisestikin menty kireimmän mukaan. Siinähän ei ole isoa eroa onko kyseessä lakiteksti sinänsä vai vakiintunut oikeuskäytäntö. Ymmärrän toki virkamiehen tulokulman asiaan kun poliitikosta poiketen tulessa on äkkiä oma hanuri ja toimeentulo. Jossain tilanteessa on sitten joustettava ja joku onneksi otti asian nimiinsä. Olisikin ollut varsin karua jättää ihmisiä evakuointilennolta Phuketin lentokentälle muistelemaan tsunamin tappamia perheenjäseniään varustuksena Speedot ja pyyhe. Näitä tapauksiahan Suomenkin historia tuntee että asiat menevät persiilleen kun on väärä kaavake tai leima puuttuu. Siinä mielessä virkakunta on ilmeisesti entisellään.

En ole vetänyt yhtäläisyysmerkkejä Al Holin ja Tsunamin välille. Tulipahan vain jokunen detalji mieleen kun Thaimaan tapahtumien jälkipyykkiä hiljattain julkisesti muisteltiin. Sitä lähinnä mietin että jos vaikkapa UM saa virka-apupyynnön lastensuojelusta niin asiat eivät välttämättä lähde etenemään valon nopeudella vaan keskitytään miettimään miksi pyyntöä ei voida täyttää. Siitä taas voi seurata monenlaista sarvien kolistelua.

Noinhan asia on.

tarkoitus ei ollut sanoa sinun vetävän yhtäläisyysmerkkejä.

Koko tämä asia on kasvanut valtavaksi juurikin johtuen eräiden poliitikkojen pyrkimyksestä ajaa omaa poliittista ideologiaansa ilman, että toimitaan demokraattisen poliittisen vastuun piirissä.
 
Noinhan asia on.

tarkoitus ei ollut sanoa sinun vetävän yhtäläisyysmerkkejä.

Koko tämä asia on kasvanut valtavaksi juurikin johtuen eräiden poliitikkojen pyrkimyksestä ajaa omaa poliittista ideologiaansa ilman, että toimitaan demokraattisen poliittisen vastuun piirissä.

Mielenkiintoista nähdä mitä tässä lopulta tapahtuu ja avataanko asiaa ikinä sen paremmin. Todennäköisesti joku tietosuojalaki estää edes perustietojen kertomisen ja huhut jäävät paisumaan. Lopulta ei tiedetä kuka tuli ja mihin meni. Tai tuliko ensinkään.
 
Moikka,

Muutama kommentti tähän al-Hol keskusteluun.

Toisen maailmansodan jälkeen, vielä kun juutalaisten kansanmurha oli tuoreessa muistijäljessä ja ihmisillä ympäri maailmaa oli omakohtaisia kokemuksia ja vähintään menetyksiä asiaan liittyen tehtiin YK:n yleissopimus pakolaisen asemasta, johon myös Suomi sitoutui 1951.
https://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/1968/19680077/19680077_2

Tuon sopimuksen pohjana oli estää tulevaisuudessa tilanteet, joiden takia ovea ei avata kolkuttavalle, niin kuin 1930 -luvun alkupuolella oli tilanne ja Saksasta pois pyrkiviä ihmisiä, jotka johtuivat terrorin uhreiksi ei otettu vastaan.

Tuossakin kontekstissa joidenkin suomaisten poliitikkojen julkisuudessa heittämät kommentit siitä, että ihmisoikeudet ovat sidoksissa tiettyyn valtioon ovat kaikkia länsimaiden perustana olevia sopimuksia ja ajatusmaailmaa vastaan. Venäjällä asia voi olla noin.

Se miten yllä oleva liittyy al-Hol -keskusteluun on siinä, miten Suomi toteuttaa kansainvälisiä sopimuksiaan. Henkilöt leirillä ovat Suomen kansalaisia, siitä ei pääse mihinkään. Asialle on enää huonoja ratkaisuja.
  • Joko Suomi hyväksyy sen, että oman maan kansalaisia pidetään ilman oikeudenkäyntejä leireillä. Joka tulevaisuudessa tekee ennakoivan tapauksen sen suhteen, jos esimerkiksi Venäjä alkaa leirittämään maassa olevia suomen kansalaisia ilman oikeudenkäyntejä.
  • Jos kaikki henkilöt al-Hol -leiriltä palautetaan takaisin Suomeen, uhka terrorismin kasvusta ja yhteiskuntarauhan säilymisestä on ilmeinen. Eikä niinkään terrorismin kasvu Suomessa, vaan Suomesta organisoidut terrori-iskut joko EU -alueella tai Venäjällä. Tuossakin kontekstissa Venäjä saisi taas vipuvartta Suomea vastaan

Virhe, joka tässä tapauksessa on tapahtunut on tehty jo vuosia sitten. Siinä vaiheessa, kun tietoja alkoi olla lehdistössä siitä, että ISIS -taistelijoiden riveissä on EU -alueelta lähteneitä. On todennäköistä, että sillä ajanhetkellä, SuPo:lla ja Suomen silloisella hallituksella oli tietoa asiasta, että Syyriaan/Irakiin on matkustanut henkilöitä myös Suomesta. Tuossa kohtaa olisi pitänyt toimia ja laki Suomen kansalaisuuden menettämisestä, joka hyväksyttiin vasta 2019 vuonna olisi pitänyt säätää vuosia aikaisemmin.

Tuon ylläolevan takia, yksikään puolue, joka on ollut hallitusvastuussa 2010 vuoden jälkeen ei voi vältellä vastuutaan. Ei SDP, Vihreät, RKP, Vasemmistoliitto, Kristilliset, Perussuomalaiset, Keskusta eikä Kokoomus.

Simpauttaja

Ihan hyvä pohdinta, mutta olet nähdäkseni väärässä.

"Oveen kolkuttamisen" salliminen ja oven avaaminen on eri asia kuin toiseen maahan meneminen puolustamaan ihmisoikeuksia hakemalla ihmisiä oven luokse.

Kukin maa vastaa ensisijaisesti omasta alueestaan. Ja kunkin maan lait koskevat vain sen omaa aluetta. Pakolaisten ottaminen on omassa maassa tehty päätös oman maan alueelle tulleista ihmisistä. Emme me hyväksy pakolaisiksi ihmisiä jotka sijaitsevat toisella puolella maailmaa, vaan ainoastaan ihmisiä jotka pääsevät meidän alueellemme.

Sinänsä sota ei anna oikeutta pakolaisstatukseen. Al Holin leiriläiset eivät täytä pakolaiskriteereitä.

Ekstraterritoriaalinen lainkäyttö ei ole hyvä, saati kovin moraalisesti kestävä ajatus.

Mitä tulee maasta poistumiseen, liikkumisen vapaus on myös perusoikeus. Ja kansalaisuuskysymys toimii vain kaksoisansalaisten suhteen.
 
Tästähän saadaan hiljalleen kunnon salaliittoteoria aikaiseksi...
En pidä tuota omaa ajatustani salaliittona millään tavoin, vaan kepu koplauspolitiikkana. Ja politiikkana yleensäkin.

Maakuntahallinto on ollut kepulle niin tärkeä maailman sivu, että sen kaatuminen viime hallituskaudella (siis edellisellä) on ollut kitkerä paikka. Veikkaan vielä, että siellä on Sipilän tuki maksettu ennakkoon jo tulevilla viroilla.

Muistaen Sipilän turvapaikkapolitiikan ja arvopohjan, ei tuo lasten ja äitien huolehtiminen ole varmasti vastenmielinen ajatus hänelle. Ehkä jopa luullut, että sillä voi voittaa kannatusta.
 
Ilman muuta äidit kanssa, koska mahdolliset rikokset voidaan tutkia ja tuomita Suomessa – todennäköisesti jopa paremmin kuin Syyriassa. Suomella on kokemusta kansainvälisistä sotarikostapauksista.


Onko näin ? Muistelenpa ettei sen irakilaisen oletetun ISIS-veljesparin tutkinta kovin helppoa ollut. Taikka mitenkä meni se Ruandan kansanmurhaa koskenut oikeuskäsittely ? Yhtenäinen tekijä on se, että näiden kolmannen maailman p*rsläpivaltioiden äärimmäisen julmista ja sekavista kähinöistä on länsimaiden viranomaisten erittäin vaikeaa saada luotettavaa tietoa.

ISIS-naiset tulevat Suomeen, ok. Käynnistetään tutkinta ja kuulustellaan. Veikkaan että lopputulema on että mitään näyttöä mistään rikoksista ihmisyyttä vastaan yms. ei löydy. Itse eivät myönnä mitään ja todisteita on lähes mahdotonta saada. Eli potentiaalisesti pääsevät kuin koira veräjästä.
 
Koko tämä asia on kasvanut valtavaksi juurikin johtuen eräiden poliitikkojen pyrkimyksestä ajaa omaa poliittista ideologiaansa ilman, että toimitaan demokraattisen poliittisen vastuun piirissä.

Tämähän on käsittääkseni demokratiaa parhaimmillaan ja mitä täälläkin tästä vähän väliä mainitaan, että demokratialle ei ole vaihtoehtoja tai ainakaan parempia sellaisia. Täytyy vaan jatkaa mädättämästi vaikka henki menisi... ja niin myös menee. Jos usko menee järjestelmää kohtaa niin Puuttinin rölliarmada on taas asialla eikä se että Ohisalot ja Haavistot kilpailevat keskenään että kuka pystyy kusemaan suomalaisten pakkiin eniten minäkin viikkona.
 
Tanskan malli.


Pääsääntöisesti orpolapsia haettu. Naisille viesti on tyystin erilainen:


Tanskan edellinen hallitus päätti keväällä, että lasten ja joissain tapauksissa myös naisten hakeminen leireiltä on mahdollista, kunhan maan turvallisuus ei sen seurauksena vaarannu. Hallitus perusti Isis-alueen palautuksia varten viranomaistyöryhmän, jossa ovat mukana oikeusministeriö, ulkoministeriö ja maahanmuuttoministeriö.

Syksyllä uusi hallitus ajoi puolestaan läpi lain, joka sallii Tanskan kansalaisuuden ottamisen pois Isisin puolella taistelleilta. Pääministeri Mette Frederiksen on vetänyt tiukkaa linjaa suhteessa vierastaistelijoihin, vaikka viranomaiset ovatkin auttaneet kahta tanskalaislasta.

Lokakuun lopulla Tanskan ulkoministeriö lähetti leireillä olevien lasten sukulaisille kirjeet, joissa ministeriö kieltäytyy auttamasta lasten palautuksissa. Kirjeen mukaan leireillä olevien tanskalaisten on itse otettava vastuu siitä, että he ovat matkustaneet sotatoimialueelle lasten kanssa tai hankkineet siellä lapsia.
 
Back
Top