Rinteen/Marin hallituksen politiikka ja siitä keskustelua.

Kommentti: Presidenttikin on jo käärmeissään al-Hol-hoidosta – terrorismi- ja turvallisuuslait kuntoon
Presidentti Sauli Niinistö julkaisi presidentin omilla sivuilla kirjoituksensa ”Presidentin kynästä: Al-Hol vielä kerran”.

Presidentti Sauli Niinistö julkaisi presidentin omilla sivuilla kirjoituksensa ”Presidentin kynästä: Al-Hol vielä kerran”.
Kuva: Emmi Korhonen / Lehtikuva

Julkaistu: 9:54

Suurta tulkitsijaa ei tarvita, kun huomaa, että presidenttikin on jo käärmeissään hallituksen sekoilusta al-Hol-tapauksen yhteydessä, arvioi politiikan erikoistoimittaja Timo Haapala.


Sekava hallitus perkaa sotkuista linjaansa al-Holiin tänään.


Lopputulos kuullaan viimeistään tiistaina, kun hallitus vastaa välikysymykseen al-Holista ja erityisesti ulkoministeri Pekka Haaviston (vihr) roolista.


Vastattavaa onkin, sillä kaiken lisäksi Haavisto & co ovat saanet sotkettua presidentinkin sotkuunsa.


Ei tarvitse suurta näkijää, kun huomaa, että presidentti Sauli Niinistöä asetelma riepoo.


SUNNUNTAINA hän tuli julkisuuteen poikkeuksellisella tavalla. Presidentin omilla sivuilla hän julkaisi kirjoituksensa Presidentin kynästä: Al-Hol vielä kerran.

Paino tuntuu olevan sanalla vielä kerran.


Eli presidentti on kantansa tehnyt hallitukselle selväksi, ehkä useaan otteeseen ja useammallekin. Kirjoituksesta käy ilmi, ettei Niinistö lähde erotuomariksi tiistain välikysymyskeskusteluun. Hallituksen linjaa hän ei tunnu tietävän, mutta oman linjansa hän on hallitukselle tehnyt selväksi, mikä käy ilmi tekstistäkin:


”Itse asiassa kokonaiskuva lienee tällä hetkellä aika selvä. Lapsia Suomen tulee auttaa. Oikeudellisesta velvoitteesta on näköjään esitetty eriäviä näkemyksiä, mutta yhtä kaikki; moraalinen velvollisuus on ilmiselvä. Sama velvoite ei ulotu äiteihin, vaikka Suomen kansalaisina heillä on oikeus konsulipalveluihin.”


MUTTA al-Holin äidit ovatkin sitten toinen juttu.

Jos äitejä tuodaan, kyse on myös turvallisuudesta. Se kuuluu sitten jo presidentin varsinaiseen toimenkuvaankin, toisin kuin hallituksen paapominen kyselytunnilla – ne ajat jäivät unholaan aikoja sitten, kun Mauno Koiviston jälkeen presidentin valtaoikeuksia leikattiin.


Summa summarum: Jos äitejä tulee Suomeen, Suomen löysää turvallisuus- ja terrorismilainsäädäntöä tulee kiristää.


Suomi on tässä suhteessa kaukana takamatkalla: esimerkiksi terrorismijärjestöön kuulumista ei luokitella rikokseksi. Pelkästään pohjoismaihin verrattuna Suomi on joukon sinisilmäisin.


Tietoa on kyllä ollut. Suojelupoliisi on varoittanut asiasta vuosikausia, mutta mitään ei ole tapahtunut.


– Mitään ei ole tehty, ei kai ole ollut tarkoituskaan tehdä, IS:lle arvioidaan.


NIINISTÖ viittaa tähänkin, niinistömäisessä tyylissään jopa yllättävän selkeästi:

”Muut Pohjoismaat ovat toistaiseksi tehneet enemmän kuin Suomi, noutamalla orpoja ja sairaan lapsen pois leiriltä. Mutta samalla niistä on kuultu tiukkoja vastustavia kantoja muiden leirillä olevien auttamisesta. Hyvin tiukkoja ovat myös monien Pohjoismaiden turvallisuutta lisäävät, jo säädetyt lait.


Suomi ei saa päätyä tilanteeseen, jossa turvallisuusriskien kohtelu on lievempää ja lainsäädäntömme väljempää kuin verrokkimaissa.


Turvallisuuskysymys on syytä selvittää perin pohjin ja riippumatta siitä, miten nyt esillä oleva tilanne ratkeaa. Olemmekin pääministeri Marinin kanssa sopineet yhteistoimista jatkossa.”


ELI HALLITUS painii ongelmissa:

Lapset pitäisi hakea lastensuojelulain nimissä, mutta äidit aiheuttavat turvallisuusuhan. Hallituskin varmaan tajuaa tilanteen, mutta mitä se tekee, on toinen kysymys.


Sitäkin sopii kysyä, mitä äänestäjäpoloinen eli ns. kansalainen miettii, nyt kun Niinistökin joutuu asiassa näkyvästi esiintymään.


Jos vaakakupissa olisi hallituksen tai presidentin uskottavuus tällä hetkellä, ei tarvitse miettiä, mihin vaaka kallistuu.


Yksi vaihtoehto on, että hallitus yrittää pelata aikaa. Jos tästä sotkusta tällä viikolla selviää, eduskunta jää joululomalle ja istuntotauolle helmikuun alkuun saakka.


Reilun kuukauden tauko eduskuntatyössä on hallitukselle aina huokaisun paikka, kun voi piilotella julkisuutta.

 
Yksi vaihtoehto on, että hallitus yrittää pelata aikaa. Jos tästä sotkusta tällä viikolla selviää, eduskunta jää joululomalle ja istuntotauolle helmikuun alkuun saakka.

Reilun kuukauden tauko eduskuntatyössä on hallitukselle aina huokaisun paikka, kun voi piilotella julkisuutta.
Jotenkin tuntuu sellaiselta, että istuntotauko tai ei, media ei anna suomalaisten unohtaa tätä asiaa. Ovat haistaneet enemmän kuin pisaran verta vedessä.
 
Minä en ymmärrä miksi me Suomessa olisimme kantamassa moraalista vastuuta näistä Isis-jäsenistä - olkoonkin, että he ovat Suomen kansalaisia ja apu lapsille toki asia erikseen. Sen sijaan tämä islamistinen ääriliike ja sen syntyperä on kaukana Suomesta ja suomalaisuudesta.

Siitä, että jätämme nämä sijoilleen sen maankolkan huoleksi jossa he nyt ovat ei mielestäni ole mitään vastuunpakoilua - he ovat itse sinne menneet ja ajatusmaailma on niillä sijoilla synnytetty. Mielestäni islamin paremminkin olisi syytä ottaa vastuu niistä vaikutuksista jotka se sallii piirissään syntyvän.
 
Viimeksi muokattu:
Pistän lyhyen kuvauksen siitä, mitä mielestäni "al-Holin laupeuden sisarten" tapauksessa on tapahtunut ja miksi homma menee kuin nyt menee. Kyseessä on puhtaasti oma arvioni asiasta.

1. Haavisto halusi kotiuttaa koko porukan koska se on hänen kannattajakuntansa tahto. Toisaalta kokeneena poliitikkona hän tiesi että aiheesta syntyy myräkkä, joka on hankala kepulle. Näin hän päätti tehdä "Ohisalot" ja pistää virkamiehet hoitamaan asian konsulilain perusteella kuten Ohisalo sai Polhan tekemään poliisilain perusteella keskeyttämällä palautukset lain vastaisesti.
2. Konsulikeisari tiesi, että konsulilaki ei nykytulkinnan mukaan mahdollista palautusta. Pykälän teksti sen kyllä mahdollistaa, mutta ei oikeuskäytäntö. Tästä syystä hän puhui viestissään "lain kirjaimesta" ja "lain hengestä". Kokeneena miehenä hän myös ymmärsi miten tulenarka asia on ja että siitä seuraa varmasti oikeusjuttu, koska toiminta olisi selkeästi konsulilain tulkinnan vastainen = virkamies saa kenkää. Hän vaati selkänojaksi poliittista päätöstä jota Haavisto edellä mainituista syistä ei halunnut antaa.
3. Haavisto polttaa pärettä ja pistää asiaa hoitamaan "joustavamman" miehen. Konsulikeisarin tehtävät "uudelleenmääritellään" = disponibiliteetti.
4. Virkakunta säikähtää tosissaan. Ohisalon ja nyt Haaviston toiminta tarkoittaa heille pahaa uhkaa joutua hoitamaan myös jatkossa poliittisia päätöksiä virkatyönä, joka jossain vaiheessa aiheuttaa ongelmia. Virkakunta alkaa vuotamaan tietoja ulos estääkseen tämän kehityksen ja suojellakseen omaa asemaansa.
5. Haavisto panikoi ja alkaa selittelemään. Tuekseen hän ottaa oikeuskanslerin lausunnon. Hän laajentaa lausunnon tarkoittamaan asioita joita se ei tarkoita. Avuksi otetaan perustuslaki ja kansainväliset sopimukset vaikka kumpaakaan ei välttämättä voida suoraan soveltaa käytännön päätöksenteossa.
6. Julkisuus lähtee käsistä ja kepu alkaa myös panikoimaan. Kannatus putoaa ja puoluetoimisto tietää hyvin, että palautukset eivät oikeasti istu kepun peruskannattajakunnan maailmankuvaan. Tehdään tiukkoja kantoja jotka eivät oikeastaan ole tiukkoja koska liian tiukat kannat johtaisivat mahdollisesti riitaan hallituksen sisällä.
7. Sekoilu julkisuudessa jatkuu. Asiaan alkavat ottaa kantaa kaikki ja niiden vävyt. Asia politisoituu rajusti ja oppositio lyö minkä ehtii ja kykenee.
8. TULEVAISUUS: Koko konkkaronkka tuodaan jossain vaiheessa suomeen. Siis ne, jotka suostuvat tulemaan. Älämölö jatkuu kunnes uusi älämölön aihe ohittaa tämän aiheen median kiinnostuksen kohteena. Haavisto on hiljaa 6-12kk ja koko hallitus toivoo sydämensä pohjasta että kukaan Holilainen ei aja rekkaa väkijoukkoon ainakaan hallituskauden aikana ja että mitään todella raakoja todisteita "laupeuden sisarten" tekemisistä ei löytyisi. Esimerkiksi jotain Jesidinaisen ruoskintaa tai pään katkomista huonon savimajan lakaisun seurauksena.
 
En ihmittelisi vaikka daameilla olisi ihan pääsy nettiinkin jotakin kautta. Kyllä ne edelleen ylen uutiset osaavat lukea.

Tottakai niillä on.

Tuhansia naisia vahdittavana. Suurin osa vartijoista miehiä. Sijainti alueella jolla korruptio on enemmän sääntö kuin poikkeus. Leirin johtomatamit tapattavat jatkuvasti niitä joista eivät pidä...

On aika vaikea keksiä keinoa jolla leiriä johtava matamisto ei onnistuisi pääsemään nettiin juuri niin paljon kuin haluavat jos alueella on tukiasemia. Jos ei ole niin tieto liikkuu muistitikuilla ja -korteilla helposti.
 
Inscoutilta hyvä postaus. Kannattaa lukea.

Pistän lyhyen kuvauksen siitä, mitä mielestäni "al-Holin laupeuden sisarten" tapauksessa on tapahtunut ja miksi homma menee kuin nyt menee. Kyseessä on puhtaasti oma arvioni asiasta.

1. Haavisto halusi kotiuttaa koko porukan koska se on hänen kannattajakuntansa tahto. Toisaalta kokeneena poliitikkona hän tiesi että aiheesta syntyy myräkkä, joka on hankala kepulle. Näin hän päätti tehdä "Ohisalot" ja pistää virkamiehet hoitamaan asian konsulilain perusteella kuten Ohisalo sai Polhan tekemään poliisilain perusteella keskeyttämällä palautukset lain vastaisesti.
2. Konsulikeisari tiesi, että konsulilaki ei nykytulkinnan mukaan mahdollista palautusta. Pykälän teksti sen kyllä mahdollistaa, mutta ei oikeuskäytäntö. Tästä syystä hän puhui viestissään "lain kirjaimesta" ja "lain hengestä". Kokeneena miehenä hän myös ymmärsi miten tulenarka asia on ja että siitä seuraa varmasti oikeusjuttu, koska toiminta olisi selkeästi konsulilain tulkinnan vastainen = virkamies saa kenkää. Hän vaati selkänojaksi poliittista päätöstä jota Haavisto edellä mainituista syistä ei halunnut antaa.
3. Haavisto polttaa pärettä ja pistää asiaa hoitamaan "joustavamman" miehen. Konsulikeisarin tehtävät "uudelleenmääritellään" = disponibiliteetti.
4. Virkakunta säikähtää tosissaan. Ohisalon ja nyt Haaviston toiminta tarkoittaa heille pahaa uhkaa joutua hoitamaan myös jatkossa poliittisia päätöksiä virkatyönä, joka jossain vaiheessa aiheuttaa ongelmia. Virkakunta alkaa vuotamaan tietoja ulos estääkseen tämän kehityksen ja suojellakseen omaa asemaansa.
5. Haavisto panikoi ja alkaa selittelemään. Tuekseen hän ottaa oikeuskanslerin lausunnon. Hän laajentaa lausunnon tarkoittamaan asioita joita se ei tarkoita. Avuksi otetaan perustuslaki ja kansainväliset sopimukset vaikka kumpaakaan ei välttämättä voida suoraan soveltaa käytännön päätöksenteossa.
6. Julkisuus lähtee käsistä ja kepu alkaa myös panikoimaan. Kannatus putoaa ja puoluetoimisto tietää hyvin, että palautukset eivät oikeasti istu kepun peruskannattajakunnan maailmankuvaan. Tehdään tiukkoja kantoja jotka eivät oikeastaan ole tiukkoja koska liian tiukat kannat johtaisivat mahdollisesti riitaan hallituksen sisällä...

Lisäisin tuohon sen, että Huulipunahallitus on SJW-hallitus. Kepu on rajalla, mutta niin kauan kuin on tuossa hallituksessa mukana, joutuu pelaamaan SJW-peliä.

SJW-pelin tärkein sääntö on se, että haetaan valtaa ilman vastuuta. Se voi onnistua matalilla portailla ja pienissä ympyröissä. Isommissa ympyröissä se onnistuu vain niin kauan kuin voi edetä/paeta aina uuteen ympäristöön ja asemaan sitä mukaa kun seuraukset alkavat paljastua ja vastuu uhkaa tavoittaa sitä pakenevan.

Hallitus, joka toimii noin ei voi olla aidosti toimintakykyinen. Euroopan turvallisuuspoliittinen tilanne taas vaatii sen, että Suomen hallitus on kaikissa oloissa ja kaikilla tavoilla toimintakykyinen. SJW-henkisen huulipunahallituksen perusorientaatio siis uhkaa Suomen turvallisuutta ja turvallisuuspoliittista asemaa. Tämä uhka liittyy sekä islamismiin että Venäjän uhkaan.

Hallitus tuntuu viittaavan kintaalla tilanteen vakavuudelle. Se pelaa valtapeliä sen sijaan että hoitaisi vastuullaan olevia maan asioita.

Kaikki joilla on ymmärrystä tilannekuvasta ja vastuuntuntoa alkavat pikkuhiljaa närkästyä - puoluekannasta ja ideologisesta pohjasta riippumatta. Tällä on pakko olla hallituspuolueidenkin sisällä jotain hajoittavaa voimaa. Ei ole mahdolista että ihan jokainen niiden edustaja olisi Euroopan ja maailman tilanteesta pihalla eikä kykenisi tekemään johtopäätöksiä hallituksen lamaantuneesta toimintakyvystä tämän sinänsä pienen asian suhteen.

Al-Hol on pikkuruinen asia. Se on vaikea, mutta pikkuruiinen.

Poliittiseen päätöksentekoon yhä uudestaan ja uudestaan kyvyttömäksi lamaantunut hallitus on jättiläismäinen ongelma.

Hallituksen toimintakyvyttömyys alkaa olla pääasia - ei Al-Hol.
 
Valtakunnansyyttäjän toimisto tekee esiselvityksen mediaan vuotaneesta al-Hol-asiakirjasta

Tänään klo 12:44

Asiasta tiedotettiin hetki sitten.

Al-holia käsittelevä asiakirja vuosi mediaan. Poliisihallitus on tehnyt tutkintapyynnön.
Al-holia käsittelevä asiakirja vuosi mediaan. Poliisihallitus on tehnyt tutkintapyynnön.

Al-holia käsittelevä asiakirja vuosi mediaan. Poliisihallitus on tehnyt tutkintapyynnön. AOP/EPA

Poliisihallitus on tiedottanut tehneensä tutkintapyynnön mediaan vuotaneesta al-Hol-asiakirjasta. Tutkintapyynnön perusteella valtakunnansyyttäjän toimistossa tehdään esitutkintalain 3 luvun 3 §:n mukainen esiselvitys sen selvittämiseksi, liittyykö tapahtumaan seikkoja, joiden vuoksi olisi aloitettava poliisin menettelyä koskeva esitutkinta.

Kun esiselvitys kohdistuu poliisin virkatoimeen, tutkinnanjohtajana toimii esitutkintalain 2 luvun 4 §:n mukaisesti syyttäjä.

Asiassa hankitaan parhaillaan selvitystä. Asiasta tiedotetaan lisää selvityksen valmistuttua, eikä siitä tällä hetkellä ole muuta tiedotettavaa.

 
53602685-1118x629.jpg

Emma Kari. LEHTIKUVA / ANTTI AIMO-KOIVISTO
Vihreiden mukaan ohjelma on historian vihrein ja feministisin

KASPERI SUMMANEN | 16.12.2019 | 12:42

Vihreiden Emma Karin mukaan tavoitteena on tehdä Suomesta ilmastokestävä hyvinvointivaltio.

Vihreiden eduskuntaryhmän puheenjohtaja Emma Karin mukaan hallitus tekee kunnianhimoisia ilmastotoimia ja varmistaa sosiaalisen oikeudenmukaisuuden.

Hallituksen ohjelma ei hänen mukaansa ole täydellinen, mutta se on ”tämän maan historian vihrein ja feministisin”. Kari piti vihreiden ryhmäpuheen valtioneuvoston tiedonantoa hallituksen ohjelmasta käsitelleessä täysistunnossa. Hän suitsutti hallituksen keräämää kansainvälistä huomiota.
..
 
Älämölö jatkuu kunnes uusi älämölön aihe ohittaa tämän aiheen median kiinnostuksen kohteena. Haavisto on hiljaa 6-12kk ja koko hallitus toivoo sydämensä pohjasta että kukaan Holilainen ei aja rekkaa väkijoukkoon ainakaan hallituskauden aikana

Oli se ennen helpompaa kun tarvitsi välittää ainoastaan muutaman viikon päähän ulottuvasta äänestäjän muistista. Nyt tämä perkeleen Internet ei unohda vanhojakaan asioita tai kantoja/päätöksiä...
 
Pistän lyhyen kuvauksen siitä, mitä mielestäni "al-Holin laupeuden sisarten" tapauksessa on tapahtunut ja miksi homma menee kuin nyt menee. Kyseessä on puhtaasti oma arvioni asiasta.

1. Haavisto halusi kotiuttaa koko porukan koska se on hänen kannattajakuntansa tahto. Toisaalta kokeneena poliitikkona hän tiesi että aiheesta syntyy myräkkä, joka on hankala kepulle. Näin hän päätti tehdä "Ohisalot" ja pistää virkamiehet hoitamaan asian konsulilain perusteella kuten Ohisalo sai Polhan tekemään poliisilain perusteella keskeyttämällä palautukset lain vastaisesti.
2. Konsulikeisari tiesi, että konsulilaki ei nykytulkinnan mukaan mahdollista palautusta. Pykälän teksti sen kyllä mahdollistaa, mutta ei oikeuskäytäntö. Tästä syystä hän puhui viestissään "lain kirjaimesta" ja "lain hengestä". Kokeneena miehenä hän myös ymmärsi miten tulenarka asia on ja että siitä seuraa varmasti oikeusjuttu, koska toiminta olisi selkeästi konsulilain tulkinnan vastainen = virkamies saa kenkää. Hän vaati selkänojaksi poliittista päätöstä jota Haavisto edellä mainituista syistä ei halunnut antaa.
3. Haavisto polttaa pärettä ja pistää asiaa hoitamaan "joustavamman" miehen. Konsulikeisarin tehtävät "uudelleenmääritellään" = disponibiliteetti.
4. Virkakunta säikähtää tosissaan. Ohisalon ja nyt Haaviston toiminta tarkoittaa heille pahaa uhkaa joutua hoitamaan myös jatkossa poliittisia päätöksiä virkatyönä, joka jossain vaiheessa aiheuttaa ongelmia. Virkakunta alkaa vuotamaan tietoja ulos estääkseen tämän kehityksen ja suojellakseen omaa asemaansa.
5. Haavisto panikoi ja alkaa selittelemään. Tuekseen hän ottaa oikeuskanslerin lausunnon. Hän laajentaa lausunnon tarkoittamaan asioita joita se ei tarkoita. Avuksi otetaan perustuslaki ja kansainväliset sopimukset vaikka kumpaakaan ei välttämättä voida suoraan soveltaa käytännön päätöksenteossa.
6. Julkisuus lähtee käsistä ja kepu alkaa myös panikoimaan. Kannatus putoaa ja puoluetoimisto tietää hyvin, että palautukset eivät oikeasti istu kepun peruskannattajakunnan maailmankuvaan. Tehdään tiukkoja kantoja jotka eivät oikeastaan ole tiukkoja koska liian tiukat kannat johtaisivat mahdollisesti riitaan hallituksen sisällä.
7. Sekoilu julkisuudessa jatkuu. Asiaan alkavat ottaa kantaa kaikki ja niiden vävyt. Asia politisoituu rajusti ja oppositio lyö minkä ehtii ja kykenee.
8. TULEVAISUUS: Koko konkkaronkka tuodaan jossain vaiheessa suomeen. Siis ne, jotka suostuvat tulemaan. Älämölö jatkuu kunnes uusi älämölön aihe ohittaa tämän aiheen median kiinnostuksen kohteena. Haavisto on hiljaa 6-12kk ja koko hallitus toivoo sydämensä pohjasta että kukaan Holilainen ei aja rekkaa väkijoukkoon ainakaan hallituskauden aikana ja että mitään todella raakoja todisteita "laupeuden sisarten" tekemisistä ei löytyisi. Esimerkiksi jotain Jesidinaisen ruoskintaa tai pään katkomista huonon savimajan lakaisun seurauksena.

...jatkuu huomenna...ja ensi viikolla...
 
Hallituksen al-Hol-linjausta odotetaan – pääministeri Marin tiedottaa aiheesta kello 19
16.12.2019 18:30 Päivitetty: 16.12.2019 18:30


Pääministeri Sanna Marin (sd.) pitää kello 19 eduskunnan valtiosalissa lyhyen tiedotustilaisuuden hallituksen al-Hol-linjaukseen liittyen.

 
Marin tokaisee toimittajille et kaikki "suomalaiset" on nyt pelastettu vankileiriltä julmien kurdien kynsistä.
 
Lapsijärjestöt: Suomalaislapset pelastettava viipymättä al-Holin leiriltä
16.12.2019
Julkisuudessa on viime aikoina keskusteltu kiivaasti Syyrian al-Holin leirillä olevien suomalaislasten kohtalosta.

Me allekirjoittaneet lapsijärjestöt muistutamme, että jokaisella lapsella on YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen valossa oikeus elämään, terveydenhoitoon, koulutukseen ja turvallisuuteen, jotka kaikki jäävät leirin epäinhimillisissä olosuhteissa toteutumatta.

Lapsen oikeuksien sopimus on Suomea velvoittava ja YK:n lapsen oikeuksien komitean valvoma sopimus.

Sopimuksen perusteella Suomen tulisi tuoda suomalaiset lapsensa takaisin Suomeen mahdollisimman pian. Lasten pelastaminen ei siis ole mielipidekysymys, vaan Suomea velvoittava toimenpide. Tästä syystä Suomen tulee tehdä kaikkensa leirillä olevien suomalaislasten auttamiseksi.

Lapsijärjestöt muistuttavat lisäksi, että lapsen oikeuksien sopimukseen kuuluu kaikkien lasten suojelu syrjinnältä ja rangaistukselta, jotka perustuvat hänen vanhempiensa toimintaan tai mielipiteisiin. Lasten pelastaminen ei siten voi olla riippuvainen heidän vanhempiensa valinnoista.

Allekirjoittajat:
Barnavårdsföreningen i Finland r.f.
Nuori kirkko ry
Parasta Lapsille ry
SOS-Lapsikylä
Suomen World Vision
Yhden Vanhemman Perheiden Liitto ry
Yhteiset Lapsemme ry

 
Ei vakuuta minua oikein kyll tämä pääministeri ikävä kyllä. Kuulosti vähän siltä et lapset tuodaan ja lapsella on oikeus äitiin ni tuodaan ne nyt siinä sivussa sit kanssa vaikka toki näin ei sanonut.
 
Hallituksella on Marinin mukaan ”selkeä tahtotila kotiuttaa lapset niin pian kuin mahdollista”. Sen sijaan leirillä olevien lasten äitien, niin sanottujen Isis-äitien suhteen linjaus on periaatteellisesti eri.

”Velvoitetta vapaaehtoisesti alueelle menneiden aikuisten avustamiseen ei ole”, Marin sanoi.

Tämä ei silti tarkoita, ettei äitejä joissain tapauksissa voitaisi tuoda Suomeen, jos lapsen etu sitä vaatii. Leirin kurdihallinto ei välttämättä suostu erottamaan äitejä lapsistaan.


Lapsen etu on ensisijainen, ja on toimivaltaisen viranomaisen tehtävä arvioida, miten se etu toteutuu”, Marin sanoi.

 
Back
Top